Особливості творення іменників

Про матеріал
Урок-презентація з даної теми спонукає здобувачів освіти до свідомого сприйняття матеріалу й розуміння ролі іменника в мовленні. На слайдах, крім знаннєвої складової, червоною лінією проходить діяльнісна, ціннісна та поведінкова складові, які формують в учнів громадянську позицію, зацікавлюють пізнавати навчальний матеріал, виявляючи креативність, здібності. Використані тексти спрямовані на виховання високої моральності, ставлення до рідної мови, спонукають до роздумів. Доречними є завдання на повторення вивченого, щодо творення іменників. Співпраця на уроці з використанням ІКТ- це крок до успіху!
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Українська мова 6 клас. Тема: Особливості творення іменників

Номер слайду 2

Іменник це велика ріка, яка гордо несе свої води до моря и океану. І. Вихованець

Номер слайду 3

Іменник – невичерпна криниця…У найбільшому 11-томному словникуукраїнської мови нараховується більше 135тисяч слів. З цієї кількості майже(половина)більше половини іменники.

Номер слайду 4

Лексико-семантична робота. Зверніть увагу на виділені слова, поясніть значення : Благородний вчинок прикрашає людину. Гідний поваги лише вихований учень. Тлумачний словник: Благородний -Гідний -

Номер слайду 5

Диктант-міркування. …Виховуй в собі людину – ось, що головне. Інженером можна стати за 5 років, учитися на людину треба все життя. Найголовніше в душі – краса. Краса в широкому розумінні – це мистецтво, це сердечні стосунки з людьми, мир і злагода в сім'ї. бо саме в сім’Ї закладається коріння, з якого виростає пагін, і гілки, і квіти, і плоди. Сім’я – це джерело, з якого живиться повновода ріка нашої держави. (Із листів В. Сухомлинського до сина.) Синтаксичний розбір речення, СС на вибір: Сім‘я – це джерело, з якого живиться повновода ріка нашої держави. ім. частка ім. присл. спол. дієсл. прикм. ім. займ. ім. (складне, розповідне, неокличне)Фонетичний розбір: Сім‘я

Номер слайду 6

Метод критичного мислення. «Я так думаю»Сім’яматибатькобабуся, дідусьсуспільство?Ти завжди слухай батька, що породив тебе, ти ніколи не зневажай матері, коли вона старенька. (із Біблії)Зоровий диктант: В Україні стало доброю традицією відзначати в другу неділю травня день Матері-берегині сім‘ї, духовної опори роду. Навколо матері гуртуються діти і внуки, невістки, зяті. Вона береже звичаї своїх попередниць, встановлює власні родинні традиції, творить неписане законодавство стосунків у своїй маленькій державі, ім’я якій родина. Де мати в пошані, там лад і спокій. У поняття Матері ми вкладаємо триєдиний смисл. Це Мати-Богородиця, яку українці обрали своєю заступницею, це Мати Україна, врешті – це земна Мати, яка дає нам життя, творить із нас людину. Твір - роздум:1. “ Моя родина – мій скарб “ 2. “ Лист – зізнання в любові найдорожчій людині – матері “

Номер слайду 7

Утворити пестливі слова від даних : Мати Баба Батько мамуня бабуля татусю матінко бабулиня татусечко матіночко бабусенько татуню мамусенько бабця таточко ненько бабуленько батечко Діалог (використовувати суфікси в іменниках) :1. хам і вихований учень2. вихований учень і вихований учень. Метод критичного мислення. «Я так думаю»

Номер слайду 8

Методом гронування створити модель духовно багатої людини : Модель словотворчих засобів іменників : за- -ен- -ечк- -юк– при- -ищ- -ечок- -юг– не- -ин- -инн- -иськ- про- -иц- -изн- -уган- па- -них- -анн- -юган- під- -ив- -янн- -юр- перед- -енек- - енн- -ух- контр- -ичк- -єнн- антл- -ичок- -тель-

Номер слайду 9

Робота в парах. Визначити спосіб творення іменників “ ланцюжком ” : Нелад, перегук, невдача. Черговий, вартовий, смачненький. Синь, велич, юнь. Подорожник, пролісок, запічок. Піваркуша, пів стола, пів‘яблука, пів - України. Спортлото, місяцехід, п’ятикутник. Райвиконком, міськком, райвно, завуч. Мотовелоспорт, фотосалон, відеотелефон. УТН, АЕС, СНД, АТ. Купівля – продаж, блок – система, екс – президент. Брат – і – сестра, розрив – трава, мати – й – мачуха. Встановити пропущені букви в суфіксах : Верш…на, вітр…ще, вар…во, далеч..на, тигр…ня, горщ…к, цуц…ня, передов…к, дол…нька, блюд…чко, вул…чка, мар…во, стріч…чка, бат…чко, вод…чка, дід…ще, печ…во, змаг…ння, натхн…ння,учит…ль, вітр…ган, баб…ще, завір…ха.(Учні виконують на картках, перевіряють на слайді, оцінюють.) и и и и е и е и е е и е е е и и и а е е ю и ю

Номер слайду 10

Із скарбниці народної мудростіЗнайдіть відповідність між першою і другою частиною речень : Нових друзів май … З ким товаришуєш …Чого сам не любиш …Свого не цурайтесь … … таким і сам станеш.… того й другому не гни.… і чужому навчайтесь.… а старших не забувай.… згубив – не плач. Д/З 1. (на вибір) Написати відгук на урок 2. Підготувати 20 слів із різними способами творення іменників 3. впр. 84, стор. 102

pptx
Додано
21 червня 2021
Переглядів
652
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку