Мультимедійний урок української мови у 6 класі
Тема: «Це пишний яр, а не сумне провалля…» (знайомство зі словниками)
Мета:
- ознайомити учнів зі словниками та структурою словникової статті;
- заохочувати до самонавчання через роботу з довідковою літературою та освітніми ресурсами Інтернету;
- викликати цікавість до мовознавчої науки;
- розвивати писемне і усне мовлення учнів;
- виховувати любов до рідного слова.
Форма уроку: урок – презентація.
Обладнання: виставка лінгвістичних словників; словники на партах; мультимедійне обладнання, Інтернет.
ХІД УРОКУ
I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
На початку уроку проведемо інтелектуальну розминку – відгадаємо кросворд:
1. Самостійна частина мови, яка означає дію або стан і відповідає на питання що робити? що зробити? (Дієслово).
2. Розділ мовознавства, що вивчає звуки мови. (Фонетика).
3. Фонетичний запис слова. (Транскрипція).
4. Наука про мову, синонім до слова мовознавство. (Лінгвістика).
5. Сукупність слів певної мови. (Лексика).
6. Частина слова, яка складається з 1 або кількох звуків і вимовляється одним поштовхом видихуваного повітря. (Склад).
7. Галузь мовознавства, що вивчає будову слів і способи їх творення. (Словотвір).
8. Постійні закономірні зміни звуків в одній і тій же частині слова. (Чергування).
9. Один із відмінків іменників, що відповідає на питання ким? чим?
( Орудний).
10. Розділ граматики, що вивчає будову речення і словосполучення. (Синтаксис).
11. Значуща частина слова, що стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів. (Префікс).
12. Слова, що мають протилежне лексичне значення. (Антоніми).
13. Буквальне, не переносне значення слова. (Пряме).
|
д |
і |
є |
с |
л |
о |
в |
о |
|
||||||
ф |
о |
н |
е |
т |
и |
к |
а |
||||||||
|
т |
р |
а |
н |
с |
к |
р |
и |
п |
ц |
і |
я |
|
||
л |
і |
н |
г |
в |
і |
с |
т |
и |
к |
а |
|
||||
|
л |
е |
к |
с |
и |
к |
а |
||||||||
|
с |
к |
л |
а |
д |
||||||||||
с |
л |
о |
в |
о |
т |
в |
і |
р |
|
||||||
|
|
ч |
е |
р |
г |
у |
в |
а |
н |
н |
я |
|
|||
|
о |
р |
у |
д |
н |
и |
й |
|
|||||||
с |
и |
н |
т |
а |
к |
с |
и |
с |
|
||||||
|
п |
р |
е |
ф |
і |
к |
с |
|
|||||||
а |
н |
т |
о |
н |
і |
м |
и |
|
|
||||||
|
п |
р |
я |
м |
е |
|
|||||||||
Отже, у нас вийшло слово ЛЕКСИКОГРАФІЯ. Що воно означає?
Це галузь мовознавства, яка займається укладанням словників та вивченням їх історії. (Учні записують термін у зошити.)
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.
Учитель: Як ви вже здогадалися, мова сьогодні піде про словники.
Є дуже гарний вислів: «Не та освічена людина, що багато знає, а та, що знає, де можна знайти відповідь на своє питання». Кожний, хто вивчає рідну мову і цікавиться нею, обов'язково буде звертатися по допомогу до словників. Словники – то багатюща скарбниця, з якої ми черпаємо знання. Вони – наші добрі порадники, вірні друзі і помічники. Зачитаймо кілька цікавих висловлювань про словники. Як ви їх розумієте?
Словник – це цілий світ в алфавітному порядку. (А. Франс)
Словники – музеї слів, у них місце і для старого, і для нового знайдеться.
(С. Пушик)
Має рацію той, хто заглядає в словник тисячу разів на день.
(В. Куринський)
Сьогодні на уроці на вас чекає цікава робота зі словниками різних видів. Сподіваюсь, це збагатить ваш словниковий запас, зробить багатшою мову.
Бесіда з учнями.
Уважно прочитайте епіграф до нашого уроку:
«Я шукаю у словниках не слів, а точних значень. Для мене словник не довідник, а цейхгауз, у якому лежить моя зброя. Я люблю цю зброю чистити, гострити. Я не розумію тих, хто дає своїй зброї іржавіти і вкриватися пилом.»
(Л. Первомайський)
Чи є у цьому вислові слово, незрозуміле для вас? Запишіть його в зошити і залиште 2 рядки для його пояснення.
Наш з вами урок пройде не традиційно, а у формі презентації. Запишіть, будь ласка, і це слово, але вже з визначенням до своїх зошитів.
Презентація (лат. ) – захід, присвячений знайомству, популяризації когось або чогось.
Як ви гадаєте, звідки взято це визначення? Звичайно, також зі словника.
Які словники української мови вам відомі?
У яких випадках вам доводиться до них звертатися?
До яких із них ви звертаєтеся найчастіше?
Зверніть увагу на виставку українських мовних словників. Багатьма з них ви користувалися, деякі, можливо, стануть відкриттям і новим стимулом до роботи.
III. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Вам, мабуть, цікаво, коли виникли словники?
Ще в сиву давнину існували так звані ГЛОСАРІЇ – збірники глос, тобто пояснень незрозумілих слів у тексті, та ВОКАБУЛАРІЇ – збірники слів для навчальної, культової та іншої мети. Перші лексикографічні спроби були вже за часів Київської Русі. На сторінках церковних книг трапляється чимало так званих «проізвольників» - записів-пояснень слів, незрозумілих іншим читачам. А в збірнику Святослава є цілий розділ, де подано пояснення незрозумілих слів з Біблії. Отже, виявляється, потреба в словниках існувала ще за часів Київської Русі.
Першими відомими словниками української мови були «Лексис» Лаврентія Зизанія (1596 року) і «Лексикон словенороський» Памви Беринди (1627 року).
Першим словником сучасної української мови вважається словничок, доданий І.П. Котляревським до його поеми "Енеїда".
А хто такі лексикографи?
ЛЕКСИКОГРАФ, -а, ч. Фахівець із лексикографії.
Запишіть це слово у свої зошити, пізніше ми до нього повернемося.
Відомими українськими лексикографами були Борис Антоненко-Давидович, який уклав довідник «Як ми говоримо», Борис Грінченко, автор славетного «Словаря української мови», а Максим Рильський хоча і увійшов у літературу як талановитий поет, надавав проблемам мови великого значення впродовж усієї творчості. Вагомий внесок митця у словникову справу української мови. Як згадують друзі поета, праця над словниками і зі словниками була найулюбленішим його заняттям. Він був надзвичайно вимогливий до своїх власних творів, невтомно працював над збагаченням свого поетичного словника і своїх сучасників також закликав боротися за чистоту і збагачення української мови. Прикладом такого звернення є вірш «Мова», в якому поет з великою ніжністю і любов'ю говорить про мову.
Учень читає вірш напам'ять.
Мова
Як парость виноградної лози,
Плекайте мову. Пильно й ненастанно
Політь бур'ян. Чистіша від сльози
Вона хай буде. Вірно і слухняно
Нехай вона щоразу служить вам,
Хоч і живе своїм живим життям.
Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Даля,
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад.
А зараз дізнаймося, які ж бувають словники. У сучасній системі словників розрізняють енциклопедичні, які пояснюють не слова, а означувані ними поняття, подають інформацію про ті чи інші явища дійсності, країни, події, та лінгвістичні, які досліджують саме слово. Прикладами загальних енциклопедій в українській мові є УСЕ або Енциклопедія Українознавства. (Вчитель демонструє учням). Серед лінгвістичних словників є словники одномовні та двомовні (багатомовні) - перекладні. До одномовних словників належать тлумачні, орфографічні, діалектні, словотвірні, іншомовних слів, синонімів, антонімів та багато інших. Крім того, є словники традиційні та на електронних носіях інформації.
Учні починають будувати табличку на початку уроку, а впродовж уроку заповнюють самостійно колонку з видами одномовних словників, з якими працювали на уроці.
Енциклопедичні |
Лінгвістичні |
|
загальні (або універсальні) галузеві (або спеціальні)
|
одномовні |
двомовні (багатомовні) |
тлумачний орфографічний орфоепічний фразеологічний… |
перекладні російсько-українські… |
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Наш сьогоднішній урок мені допоможуть провести учні, кожний з яких презентуватиме якийсь словник. Вони розкажуть про себе, а ви повинні здогадатися, що це за словник, яку інформацію ви можете з нього отримати. Крім того, кожний словник підготував для вас одне завдання. Але спочатку скажіть, що необхідно знати для того, щоб користуватися словниками?
Учні відповідають, що в будь-якому словнику слова розташовані в алфавітному порядку, отже, потрібно знати алфавіт.
1. Гра «Відгадай словник», робота зі словниками.
Учень 1 (Орфографічний словник):
Словник я відомий,
Всім добре знайомий.
У кожну домівку,
У кожну родину
Іду як порадник
І дочці, і сину.
Якщо ви задумались над написанням слова – до ваших послуг я! Про вимову слова, наголос та граматичні форми слова також повідомлю без проблем!
Слайд, на якому демонструється, як виглядає стаття в цьому словнику.
Завдання: проведемо невеличкий словниковий диктант, а потім перевіримо написання слів за орфографічним словником. Пояснимо орфограми. (Діти звіряють написання слів з екраном)
К…шеня, смієт..ся, справ…дливий, мавп…ячий, т…мяний, св….ящен…ий, повір…те, пів…яблука, без…іменний, стараєш…ся, циган…ці, ро…сердився, пр….хитрий, жовто…гарячий, жовто…блакитний.
Учень 2 (Тлумачний словник): А який потрібний, зручний та ошатний я! Моє призначення – пояснювати, що означають слова. В мені ви знайдете пояснення лексичних значень близько 50 тисяч слів. А ще наш відомий письменник Дмитро Білоус написав про мене такого вірша:
Учень читає уривок із вірша «Клумачний словник» Дмитра Білоуса
«Словник» дає завдання учням скласти словникову статтю про слова клумак, тлумачити
КЛУМАК, -а, ч., розм. Те саме, що клунок.
КЛУНОК, -нка, ч. 1. Наповнена чим-небудь дорожня торба або мішок, пристосовані для носіння їх за плечима. 2. Зав'язана кінцями хустка, шматок тканини тощо з укладеними в ній речами, пожитками й т. ін.; вузол. 3. розм. Півмішка чого-небудь як міра.
ТЛУМАЧИТИ, -чу, -чиш, недок. 1. перех. Визначати зміст, роз'ясняти, з'ясовувати суть чого-небудь; давати якесь пояснення. // Висвітлювати певним чином, розуміючи так чи інакше що-небудь; трактувати. 2. перех. і неперех., заст. Перекладати з однієї мови на іншу.
Після цього учні за слайдом перевіряють, наскільки точно і повно укладені статті.
Учень 3 (Орфоепічний словник): А у мені особливості і вимови, і написання, і транскрибовані слова. І наголоси можна перевірити. Французи та поляки дивуються нашим вільним наголосам, їм простіше. А нам хоч деколи і складно – та є я!
Завдання від «Словника»: поставити наголоси в словах і правильно їх вимовити, а потім перевірити їх за словником. (Діти самостійно розставляють наголоси, потім словникові статті висвічуються на екрані і діти перевіряють виконану роботу.)
Кидати, новий, одноразовий, одинадцять, черговий, терези, вимога, обіцянка, зібрання, загадка.
Учень 4 (Словник іншомовних слів): Скориставшись мною, ви можете дізнатися значення невідомих вам іншомовних слів, а також відомості про їх походження.
«Словник» дає завдання учням з'ясувати лексичне значення слова іншомовного походження ЦЕЙХГАУЗ та вказати джерело його запозичення.
Цейхгауз (нім.) - від зброя і будинок.
ЦЕЙХГАУЗ, -у, ч. Військовий склад зброї та обмундирування
(слайди зі сторінками словників)
Діти записують в зошитах значення цього слова.
Учитель наголошує, що зі словника ми можемо дізнатися не лише про походження і значення іншомовного слова, але й перевіряємо його написання.
Учень 5 (Морфемний словник): Якщо у вас з'являються якісь труднощі в розборі слова за будовою: важко визначити корінь чи суфікс – беріть мене. Тут ви можете отримати відомості про те, з яких морфем складається слово, а також яке його правильне написання. Я теж підготував для вас завдання: розберіть за будовою слова ЛЕКСИЧНИЙ, ЛЕКСИКОЛОГІЯ, ЛЕКСИКОГРАФ, визначте морфеми, а потім перевірте правильність виконання за словником. Як називаються ці слова? (Спільнокореневими)
Учень 6 ( Словник синонімів):
Уся моя основа – синонімічний ряд -
Слова, що по-різному пишуться, по-різному звучать.
Але лексичне значення у них одне і теж.
У мені слова-синоніми потрібні ти знайдеш.
Словник дає завдання учням підібрати синоніми до слів БАРВИСТИЙ, СПАЛАХНУТИ.
1. БАРВИ́СТИЙ (насичений різними яскравими барвами), БА́РВНИЙ рідше, КОЛЬОРИ́СТИЙ розм., КВІТЧА́СТИЙ поет., ПИ́ШНИЙ підсил., ПИШНОБА́РВНИЙ підсил. поет., РОЗЦВІ́ЧЕНИЙ підсил.
БАРВИ́СТИЙ (про мову, стиль - багатий, різноманітний), МАЛЬОВНИ́ЧИЙ, ЖИВОПИ́СНИЙ рідше.
РІЗНОБА́РВНИЙ (який має неоднаковий колір, різне забарвлення), БАГАТОБА́РВНИЙ, СТОБА́РВНИЙ підсил., РІЗНОКО́ЛІРНИЙ [РІЗНОКОЛЬОРО́ВИЙ], БАГАТОКО́ЛІРНИЙ [БАГАТОКОЛЬОРО́ВИЙ], РОЗМАЇ́ТИЙ, РОЗЦВІ́ЧЕНИЙ, ВЕСЕ́ЛКОВИЙ, ВЕСЕ́ЛЧАСТИЙ розм. (подібний до кольорів веселки).
2. БЛИ́СНУТИ (дати блиск, виділитися блиском), МИГНУ́ТИ, СПАЛАХНУ́ТИ підсил., ВИ́БЛИСНУТИ підсил., БЛИСКОНУ́ТИ підсил. розм., ПАЛАХНУ́ТИ підсил. розм.; ЗБЛИ́СНУТИ (слабко); ПРОБЛИ́СНУТИ (слабко крізь яку-небудь перешкоду); КРЕСНУ́ТИ [КРЕСОНУ́ТИ] підсил. розм. (про блискавку, іскри тощо); ПОЛОСНУ́ТИ [ПОЛОСОНУ́ТИ підсил.] розм. (про джерело світла - спалахнути, освітивши що-небудь смугами). ВИБУХА́ТИ (раптово виникати, починатися з великою силою), СПАЛА́ХУВАТИ, ЗАГОРІ́ТИСЯ (почати горіти), ЗАЙНЯ́ТИСЯ, ЗАПАЛИ́ТИСЯ, СПАЛАХНУ́ТИ, СПАХНУ́ТИ, ЗАПАЛА́ТИ, ЗАПАЛАХКОТІ́ТИ, БЛИ́СНУТИ, ПАЛАХНУ́ТИ розм. (раптово й швидко); ЗАТЕПЛИ́ТИСЯ розм. заст. (про слабкий вогонь свічки, лампадки) ЗАШАРІ́ТИСЯ (про обличчя, щоки - почервоніти), ЗАШАРІ́ТИ, ЗАРУМ'Я́НИТИСЯ, ЗАРУМ'ЯНІ́ТИ, РОЗЧЕРВОНІ́ТИСЯ, ЗАЧЕРВОНІ́ТИСЯ, ЗАЧЕРВОНІ́ТИ, ПОРОЖЕВІ́ТИ, ЗАЖЕ́ВРІТИСЯ, ПОЧЕРВОНІ́ТИ, ПОРУМ'ЯНІ́ТИ, ПОРУМ'Я́НИТИСЯ, ЗЧЕРВОНІ́ТИСЯ, ЗЧЕРВОНІ́ТИ, СПОЛУМ'ЯНІ́ТИ підсил., СПЛОМЕНІ́ТИ поет., ЗАПАЛЕНІ́ТИ підсил., ЗАПАЛЕНІ́ТИСЯ підсил., ЗАПАШІ́ТИ підсил., СПАЛАХНУ́ТИ підсил., СКРАСНІ́ТИ розм., ЗЧЕРВОНІ́ТИСЯ діал., ПОЧЕРВОНІ́ТИСЯ рідко.
Учень 7 (Фразеологічний словник): А я – справжня скарбниця народної мудрості! Тут ви знайдете пояснення значень стійких сполучень слів біблійного походження, з народної мови та античних джерел, наприклад, я даю тлумачення значень фразеологізмів, наводжу приклади різних форм їх вживань. Я цікавий людям різних професій. А зараз я прошу виконати моє завдання: запишіть по п'ять фразеологізмів, що мають у своєму складі назви частин людського тіла (голова, нога, рука.)
Як сніг на голову Без задніх ніг Легкий на руку
Викинути з голови Взяти ноги в руки Взяти себе в руки
Сідати на голову Валитися з ніг Руки не доходять
Хоч кіл на голові теши З усіх ніг Опустити руки
І на голову не налізе Вставати з лівої ноги Як без рук
2. Словниково-орфографічна робота у групі.
Учитель: Шановні словники! Як ми бачимо, діти успішно справилися з вашими завданнями, а тепер ви отримаєте завдання, яке спробуєте виконати разом. Отже, зараз кожен із вас повинен розповісти нам усе, що він знає про слово ЩАСЛИВИЙ. А поки словники працюють, ми перевіримо, як ви заповнили табличку із назвами лінгвістичних словників.
Діти читають, що вони записали у своїх зошитах, а потім звіряють записи з тими, що на екрані (на слайді).
Виступи учнів від імені словників про слово ЩАСЛИВИЙ.
Тлумачний словник:
ЩАСЛИВИЙ, -а, -е. 1. Який має щастя, який зазнав щастя, радості. // у знач. ім. щасливі, -вих, мн. Люди, яким щастить. // Дуже радий чому-небудь. // чим. Задоволений чим-небудь, радісний з приводу чогось. // з інфін. Дуже охочий, радий що-небудь робити. // Сповнений радості, щастя (про почуття). // Який виражає щастя, викликаний щастям. ** Бувай щасливий – ввічлива форма побажання щастя на знак прощання з ким-небудь. ** Будь щасливий: а) уживається як побажання кому-небудь щастя в житті; б) ввічливе побажання щастя, добра на знак прощання з ким-небудь. 2. Який приносить або приніс щастя, успіх, удачу; винятково сприятливий, радісний. // Особливо вдалий, гарний. // Який сприяє щастю, радості, успіхові. 3. Якому випадає щастя, успіх, удача, якому щастить. // у знач. ім. щасливий, -вого, ч.; щаслива, -вої, ж.; щасливі, -вих, мн. Людина, якій щастить. 4. Успішний, благополучний. // Вигідний для кого-небудь; виграшний. // Не пов'язаний з муками, переживаннями; легкий. Щаслива смерть. ** Щасливої дороги – побажання вдалої поїздки, подорожі тому, хто від'їжджає куди-небудь.
Орфографічний словник:
У слові ЩАСЛИВИЙ є орфограма: відбувається спрощення у групі приголосних стл на сл.
Словник синонімів:
щасливий - (який сповнений щастя, успіху) таланливий, удачливий, везучий, (блаженства) блаженний, (достатку, задоволення) радісний, безхмарний, незатьмарений, (приносить задоволення) прекрасний.
Почуватися щасливим - бути на сьомому небі.
Народитися під щасливою зіркою – бути везучим, удачливим.
Щасливої дороги – побажання вдалої подорожі.
Обіймати щасливим оком – дивитися на когось, виявляючи почутті симпатії.
Отримати щасливий квиток – у чомусь повезло.
Хоч сопливий, так щасливий (про того, хто по-справжньому щасливий і не зважає на усілякі життєві труднощі.)
А чи може щось сказати нам словник іншомовних слів? Ні, оскільки слово ЩАСЛИВИЙ походить від старослов'янської СЪЧЯСТЬΗЪ, отже, не іншомовного походження.
3. Про електронні словники.
Учитель: я переконана, що майже всі ви, готуючись до уроків, користуєтесь освітніми ресурсами Інтернету. У вашій електронній бібліотеці обов'язково повинні бути словники, адже електронні версії набагато дешевші і дають змогу на одному диску інтегрувати кілька словників;
-є можливість постійно збільшувати словниковий матеріал, не очікуючи наступного перевидання словника;
- перекладні комп'ютерні словники можуть бути не дво-, а багатомовними і дають користувачу швидко вибрати мову і напрямок перекладу;
- забезпечують швидкий пошук словникової статті, так званий «швидкий набір», коли в процесі набору слова з'являється список схожих слів;
-комп'ютерні словники можуть бути мультимедійними, тобто надавати користувачу можливості прослуховувати слова у виконанні носіїв мови.
Такою спробою є електронна енциклопедія «Українська мова», в онлайновому варіанті розроблена інтегрована лексикографічна система «Словники України», до складу якої включені 5 словників – орфографічний, транскрипції, фразеологічний, синонімів та антонімів. Готується новий 20-томний тлумачний словник української мови з автоматизованою лексичною картотекою, озвучуванням заголовних слів, фотографіями, анімацією, відео фрагментами. Запишіть, будь ласка, кілька електронних адрес, на яких ви можете скористатися різними видами словників:
www. slovnyk. net.
uk. wikipedia. org/ Список словників української мови
www. mova. іnfo.
www.rozum.org.ua.
4. Це цікаво знати:
Найбільшою працею лінгвістів стане 20-томний «Тлумачний словник української мови», робота над яким уже практично завершилась;
Словники заслуговують свого свята і у багатьох країнах світу святкують Дні словників. Так, у Росії цей день 22 листопада, тому що цього дня народився Володимир Даль – творець Тлумачного словника російської мови.
У США День словників святкується щорічно 16 жовтня, в день народження основоположника серії словників Ноя Вебстера.
У нашому місті вже втретє у жовтні проводиться Свято українського словника, у якому беруть участь науковці, діячі літератури та культури, видавці та освітяни.
У липні 2007 року в Києві відкрито перший і єдиний в Україні спеціалізований магазин словників «Словники-Самобранки» за адресою: вул.. Артема, 1/5
V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ.
Діти, ви ознайомилися сьогодні лише з кількома словниками, але це далеко не всі представники царства словників. Яких же з них не було на нашому уроці? (Етимологічного, діалектного, антонімів, омонімів, паронімів і т.д.)
У якому зі словників ви можете дізнатися про багатозначність слова? (У тлумачному).
Який словник підкаже вам правильне написання слова? (Будь-який).
У якому стилі укладені статті у словниках? (У науковому).
Роботу зі словниками ви зможете продовжити вдома або в бібліотеці, готуючись до уроків не лише української мови, а й інших предметів.
Спасибі всім за плідну роботу на уроці. Усі активні його учасники отримують високі бали.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:
1) підготувати мініпрезентацію про один зі словників, якого на нашому уроці не було;
2) спробуйте вигадати свій вид словника, наприклад, «Зимовий», «Космічний» і т.п. Розкажіть про нього.
Використана література
1. Паламарчук Л. С. Українська радянська лексикографія.- К., 1978.
2. Віра Забіяка «Робота зі словником» - Дивослово, №4, 1998р. ст. 22-25
3. Рильський М. Лірика – К., 1984.
4. Кримський А. Твори. У 5 т. – Т. 3. – ст.. 267-268.
5. Полєвікова О. Б. «Групи слів за значенням. Синоніми. Ознайомлення зі словником синонімів» - Рідна мова 5-11, «Ранок», 2005р. ст. 23.
6. www. slovnyk. net.
7. uk. wikipedia. org/ Список словників української мови.
8. www. mova. info.
9. www.rozum.org.ua.
1