Мета: поглибити й удосконалити відомості з даної теми, формувати навички визначати морфологічні ознаки числівників та їх синтаксичну роль, розвивати здібності правильно використовувати відмінкові форми кількісних та порядкових чисел, виробляти практичні вміння вживати числівники в усному й писемному мовленні, сприяти вихованню в учнів зацікавленості до пізнання. Тип уроку: Урок-практикум. Обладнання: Мультимедійна дошка з ілюстративним та дидактичним матеріалами, опорний конспект, підручник. Методи: Робота в групах, в парах, «перевір себе»,«ланцюжок», «лінгвістичний двобій», складання «сенкану». Епіграф: Єдиний шлях до знань – це діяльність. Б. Шоу
І. Організаційний момент3. Виразне читання вірша О. Перебийноса «Рідна мова». Які рядки виражають ідею? Обговорення? Рідна мово, росту я крізь тебе, Крізь родовища дум і краси. Я курганом стою серед степу На кордоні сльози і роси. Я прошитий травою густою, Я промитий Дніпром до кісток. Рідна мово, без тебе ніхто я, Мов відірваний вітром листок.
ІІ. Сприйняття навчальної діяльності.1. «Лінгвістичний двобій». Робота в групах. Завдання для першої групи: Що називається числівником?Що відомо про кількісні числівники?Якими числами можуть виражатися кількісні числівники?Синтаксична роль кількісних числівників?Будова кількісних числівників?Чим кількісні відрізняються від порядкових числівників?Чи є слова сотня, половина, чверть, десяток числівниками? Як відмінюються числівника нуль, мільйон, мільярд?Чи можуть відмінюватися числівникові слова пів, півтора, півтораста, мало, чимало?
ІІ. Сприйняття навчальної діяльності.1. «Лінгвістичний двобій». Робота в групах. Завдання для другої групи: Чим відрізняється числівник від іменника?Що відомо про порядкові числівники?Як відмінюються порядкові числівники?Який порядковий числівник відмінюється як прикметник м'якої групи?Синтаксична роль порядкових числівників. Чим відрізняється порядковий від кількісного числівника?Як відмінюються складені порядкові числівники?Як пишуться складні порядкові числівники на -десятий, -сотий, -тисячний?Як відмінюються години і дати в українській мові?
ІІІ. Практична діяльність.1. Читання мовчки (тест подається м\д. На екрані карта України). Погляньмо на карту України. Територію її надвоє розділяє своїми водами могутній Дніпро -третя після Волги й Дунаю річка Європи. Серед його 847 приток є такі великі річки, як Березина й Прип'ять, Сож і Десна та ін. Довжина Дніпра – головної річки України – 2285 км., а площа басейну – 503000 кв. км. Протікаючи на території України 1200 км., Дніпро є центральною водною магістраллю, водуякої споживають багато міст і сіл. Віками мріяли люди підкорити силу Дніпра. Практичне використання його могутніх вод почалося в 1932 р., коли стала до ладу Дніпровська ГЕС… (З кн.. «Цікава географія»)
ІІІ. Практична діяльність. Тести1. Як називається могутня ріка, що розділяє територію України надвоє?а)Дунай б)Дон в)Дніпро2. Яке місце в Європі за величиною займає Дніпро?а)3 б)2 в)13. Скільки приток має Дніпро?а)120 б)847 в)7004. Яка притока Дніпра найбільша?а)Прип'ять б)Інгулець в)Дністер5. Яка довжина головної річки України?а)2285 км. б)2000 км. в)2100 км.6. Яка довжина Дніпра в межах України?а)1200 км. б)1205 км. в)1050 км.7. Про що мріяли люди здавна?а)підкорити Дніпро б)застосовувати тільки в господарчих цілях в)використовувати для створення туристичних баз8. У якому році почалося практичне використання Дніпра?а)1932 б)1934 в)19309. Що було побудовано на Дніпрі в 1932 році?а)будинки для відпочинку б)ГЕС в)дамбу10. Які за розрядом числівники використані в тексті?а)кількісні б)порядкові в)неозначено-кількісні11. Якого стилю текст?а)науковий б)художній в)публіцистичний12. Якого типу мовлення текст?а)розповідь б)роздум в)опис
ІІІ. Практична діяльність.4. «Пошук істини» («ланцюжком»). Прочитайте прислів'я, визначте розряд числівників, їх синтаксичну роль у реченні. Семеро одного не ждуть. У нього сім п'ятниць на тиждень. П'ять днів нічого не робить, а шостий відпочиваєВ одне вухо влізе, а в друге вилізе. Працювати до сьомого поту. Однією рукою в долоні не заплещеш
ІІІ. Практична діяльність.6. Перекласти українською мовою, порівняти й пояснити правопис числівників. На двух деревьях, семью детьми, двадцатью шестью копейками, шестистами сорока девятью учениками, восьмистами семидесятью игрушками, четыре, одиннадцать, пятьсот, миллион, седьмой, оба, обе, миллиард, две седьмых, полтораста, семьдесят.?