Урок " Іменники-антоніми. Іменники-синоніми"

Про матеріал
Удосконалювати вміння вживати в мові іменники – синоніми, іменники – антоніми, як засіб увиразнення мовлення. Вміти влучно використовувати слова в прямому і переносному значенні, застосовувати в мовленні багатозначні іменники. Показати їх роль в народних прислів’ях, приказках. Формувати вміння розрізняти прикметники й утворені від них іменники. Розвивати в учнів мовленнєве чуття, культуру мовлення, формувати вміння вибирати з ряду синонімів ті іменники, які відповідають змісту висловлювання. Виховувати любов до рідної мови.
Перегляд файлу

Тема:   Іменники  - синоніми, іменники  - антоніми  Багатозначні іменники. Пряме і переносне  значення  іменників 

 

   Мета:  Удосконалювати вміння вживати в мові іменники – синоніми, іменники – антоніми,

                        як засіб увиразнення мовлення. Вміти  влучно використовувати слова в прямому і переносному  значенні, застосовувати в мовленні багатозначні іменники.  

     Показати їх роль в народних прислів’ях, приказках.  Формувати вміння розрізняти

       прикметники й утворені від них іменники. Розвивати в учнів мовленнєве чуття,

    культуру мовлення, формувати вміння вибирати з ряду синонімів ті

іменники, які  відповідають змісту висловлювання.  Виховувати любов до  рідної  мови.

 

         Тип уроку:  комбінований

 

         Обладнання:  Мовне дерево «Іменник» (схема малюнок),

                                   Схема – опора «Іменник»

                                   Таблиці синонімів, антонімів, багатозначних слів  

 

 

                              Хід уроку

 

           I. Організація класу до роботи.

                 Ось дзвінок нам дав сигнал –

                  Працювати час настав.

                  Тож і ми часу не гаймо,

                   Урок мови починаймо.

- Яка зарез пора року?

- Яка найщедріша пора року?

 - І ось в класі щось зашаруділо.  

                  Так, це осінні,пожовклі листочки шепочуться між собою і я

                 бачу, що це дерево з’явилося у нас в класі не спроста, це мабуть мова нам цікаві завдання принесла.

.-  А ось і перший листочок, що ж він  нам за завдання приніс? ( загадка)

         II. Актуалізація опорних знань.

               1.Перший листочок . Відгадай загадку   

-          Хто ти? Що? Твоє ім’я?

Ім`я моя сім’я.

Знають всіх в ній поіменно,

А звуть сім’ю  … (іменник)

2.      Вірш про «Іменник»

Який хороший віршик. Тому я Вам бажаю, щоб усі Ви отримали сьогодні хороші оцінки.

Перевірка домашнього завдання.

Ст.47, Впр.91

Індивідуальне опитування

2.  Другий листочок.

1. Індивідуальні картки. Знайди іменники.

2 учні працюють біля дошки, а решта працюють з учителем.

 2.Інтерактивна гра « Мозковий штурм » . «М’яч»

-Що таке іменник?

-Іменники можуть бути назвами …… істот і неістот?

- Назвіть іменники – істоти, іменники – неістоти.

-Наведіть приклади власних іменників.

- Більшість іменників належать до родів? Яких?

-  Іменники мають 2 числа? Які?

 III. Повідомлення теми і мети уроку,мотивація навчальної діяльності

  • Послухайте уважно слова: день – ніч, висока-низька, будинок-хатинка, оселя.
  • Як називаються такі слова?
  • Хто здогадався, яка тема нашого уроку?  ( слайд 4)

Завдання нашого уроку актуалізувати знання про іменники-синоніми, іменники-антоніми, багатозначність окремих іменників.

 Третій листочок.

1.   Гра  «Утвори пари»

-         З’єднай слова та їх пояснення ( на дошці )

Синоніми                     слова, що мають декілька значень

Антоніми                      слова протилежні  за   значенням         

Багатозначні слова    це слова  близькі за значенням, але різні за                    звучанням і написанням

IV.Формування знань, вмінь і навичок учнів

1. Каліграфічна хвилинка.

з’єднання букв слів

- Пп, пл, пр, праця

- марнує годує, людину а лінь Праця (записано на дошці, потрібно відновити прислів’я: Праця людину годує, а лінь – марнує).

- На яке питання відповідає слово «праця», яка частина мови?

- Яке ще слово відповідає на питання - що? (Ліінь).

- Діти, а яка особливість цих слів у прислів'ї? (Протилежні за значенням).

То як називаються слова, що мають протилежне значення? (Антоніми).

           - Наведіть приклади антонімів. (Ніч - день, зима - літо, радість - печаль…)

2.Робота з підручником. Вправа 93 (с. 47-48)

Виразне читання прислів'їв та приказок

       Як ви зрозуміли їхній зміст?

       Запишіть під диктування парами іменники-антоніми.

        Визначте їх рід.

        Який ми можемо зробити висновок про роль антонімів у реченнях? (Вони допомагають увиразнити мовлення, точно висловити свою думку або загострити увагу на чомусь особливому, дають можливість яскравіше виразити протилежні явища.)

Четвертий листочок

Фізкультхвилинка

П`ятий листочок

Відгадати, що за дід.

З’їжджалися дочки у гості до діда:

ось там Завірюха санчатами їде,

за нею Метелиця слідом мете,

Хурделиця Хугу з собою веде,

а тільки – но вітер у полі завіє,

як стануть на лижі Хуртеча й Завія.

нарешті удвох з Заметіллю приїхала

найменша – улюблена донечка Віхола. (дід Мороз) (слайд 7)

Завірюха, Метелиця, Хурделиця, Хуртеча, Заметіллю – які це слова? (синоніми)

Пригадаємо, що таке синоніми? (Синоніми - це слова, одинакові або близькі за значенням, але різні за звучанням і написанням)

1.     Колективне виконання вправи 92 (с. 47)

Читання тексту «ланцюжком»

      Який заголовок ви можете запропонувати до тексту?

       Яке продовження тексту можна написати?

       Виберіть із іменників-синонімів, поданих у дужках, ті, які найбільше підходять за змістом.

      Запишіть відредаговані речення у зошит.

      Пригадаймо, що таке синоніми? (Синоніми  це слова, однакові або близькі за значенням, але різні за звучанням і написанням.

 П’ятий листочок

Послухайте діти віршик і скажіть яке слово у ньому зустрічається найчастіше

Косу дівчина плете,

На косі трава росте.

Пляж найкращий на косі,

Поки ще трава в росі.

Із косою йде на косу,

Хлопець той, що траву косить.

-Яке це слово? (коса) ( слайд 14)

-Що означає це слово? (зачіска, частина місцевості, інструмент).

- Отже, це слово має кілька значень. Як такі слова називаються? (багатозначні)

-То які слова називають багатозначними? (які звучать однаково, але мають різне значення)

5.Робота за малюнками

- В якому новому значення вживаються тепер слова:

Лисички    ( слайд 15)

 (дві лисички ( слайд 16) – тварини, лисички - гриби( слайд 17)

 Миша (слайд 18)

 Тварина ( слайд 19), комп'ютерна( слайд 20)

VІ. Підсумок уроку

  1. Інтерактивна вправа « Мікрофон »

-Які слова  мають декілька значень?

-Які  слова називаються  близькі за   значенням ?   Наведіть приклади.    

-Які слова протилежні за значенням? Наведіть приклади.

Розгорніть щоденники і запишіть домашнє завдання.

docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Криган С. Г.)
Додано
28 жовтня 2020
Переглядів
2232
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку