Іменники-синоніми та іменники-антоніми. Однозначні і багатозначні іменники. Пряме та переносне значення іменників (узагальнення)
Мета: Формувати навички добору синонімів і антонімів, вміння застосовувати відповідне слово в реченні; повторити матеріал за темою «Іменник»; розвивати мислення, уяву, мову учнів; розглянути вживання прямого і переносного значення іменників у реченнях; повторити поняття багатозначні слова, розвивати спостережливість і мову учнів, інтерес до вивчення мови; виховувати старанність і любов до мови.
Обладнання: Сигнальні картки «Світлофор», картки з текстами
Хід уроку
I. Організація класу
II. Удосконалення каліграфічних навичок. Словникова робота.
Шеренга, ше-рен-га [шеиренга]
Шеренга — група людей, вишикуваних в один ряд і повернених обличчями один бік.
III. Перевірка домашнього завдання
IV. Повідомлення теми та завдань уроку
Сьогодні на уроці ми продовжимо пригадувати те, що вже знаємо про іменники, поговоримо про іменники-синоніми та іменники-антоніми.
Повторимо, що таке багатозначні слова, згадаємо, що деякі слова! можуть уживатися в прямому і переносному значенні.
Отже, починаємо.
V. Узагальнення та систематизація знань
1. Списування із завданням.
(Запис на дошці.)
Здавна наш народ любив кожухи. Кожух символізував щастя, багатство, Любов. Вишивали кожухи червоним кольором. На спині обов'язково вишивали підкови. Вони оберігали від хвороби й біди.
2. Повторення відомостей про синоніми і антоніми,
а) Робота з текстом.
— Послухайте текст і скажіть, про кого в ньому розповідається.
Кожної осені проводжала баба Груня буськів у дорогу. Виходила за ворота, махала косинкою і наказувала: «Дивіться, тримайтесь гурту. Там, де хмара — летіть високо, а де блискавка з громом— летіть низько...».
б) Робота з підручником.
в) Робота з казкою.
Два брати жили на світі. Був один з них працьовитий, а другий — ледачий дуже. Слухай казку про них, друже. Той хоробрий і правдивий, той брехливий, полохливий, той розумний, той дурний, той великий, той малий. День і ніч брати сварились і ніколи не мирились. Все, що перший будував, другий миттю руйнував. Кожен рать повів свою, стрілись вороги в бою. Із високим стрівсь низький, на товстого йшов тонкий,стрів білявого чорнявий, на сумного йшов веселий, на тендітного дебелий. Ця кривавая війна — нині сива давнина. Хоч брати вже й помирились, після них слова лишились, дуже горді, незалежні, абсолютно протилежні. В мові ці слова живуть, ну вгадайте, як їх звуть? (Антоніми.)
г) Робота з підручником.
д) Творча робота над текстом. (Запис на дошці.)
Настала весна. У перелітних пташок — радість. Вони летять на батьківщину.
є) Дидактична гра «Хто швидше?».' (Запис на дошці або картки.)
азбука — вечір —
автомобіль — радість —
батько — холоднеча —
буква — добро —
вогнище — розширення —
будинок— виправдання —
— Прочитайте. Спишіть, добираючи до іменників лівого стовпчика синоніми,
а правого — антоніми.
Починаємо змагання — хто швидше?
— Як ви вважаєте, кому легше добирати слова: тому, хто читає багато, чи тому,
хто тільки спілкується і дивиться телевізор?
3. Повторення матеріалу про однозначні і багатозначні слова.
а) Робота з підручником.
б) Робота з текстом.
— Послухайте текст.
Мені неодноразово доводилось розмірковувати, чи знайде людство у своїй мові ще таке слово, як це — земля?! Коли ми пишемо його з великої літери, то маємо на увазі цілу планету, яка стала домівкою живих істот. Ніби звужуючись, слово це — земля — містить в собі велике поле і маленький селянський наділ... Часто слово земля вживається і для позначення країни. У цьому випадку говорять «моя земля». Для нас це значить наша Батьківщина.
— Про яке багатозначне слово розповідається у цьому тексті?
— Запишіть слово земля і напишіть, які значення воно може мати.
в) Пояснення змісту багатозначних слів. (Запис на дошці.)
коса лисички
голки ручки
4. Повторення матеріалу про пряме і переносне значення слів.
а) Робота зі словосполученнями. (Запис на дошці.)
— Прочитайте пари словосполучень. Поясніть, які з них вжиті в прямому, а які в
переносному значенні.
Біжить дитина — біжить час.
Світла тканина — світла усмішка. Крутий спуск — крутий характер. Пшеничне колосся — пшеничне волосся. Дівчинка сміється — сонечко сміється.
— Складіть і запишіть речення з будь-якими трьома словосполученнями.
Підкресліть граматичні основи.
б) Робота з підручником.
Виділені слова проаналізуйте письмово.
Перевірка роботи за допомогою сигнальних карток «Світлофор».
в) Пояснювальний диктант.
Прийшладоберізосінь.Принеслаїмзолотістрічки.Вплелиберезц стрічкивзеленікоси. Сміютьсясонячнізайчики.аберези сумують.
VI. Підсумок уроку
Бесіда.
VII. Домашнє завдання
— Виконуючи вправу, ви дізнаєтесь, як мова може збагачуватися новими
словами.
Додаток 2 |
|
||
І. З’єднай антонімічні пари. |
|
||
день |
мир |
||
вечір |
ворог |
||
радість |
брехня |
||
війна |
ранок |
||
ДРУГ |
сум |
||
правда |
ніч |
||
2. Зєднай синонімічні пари. |
|
||
будинок |
алфавіт |
||
дорога |
багаття |
||
буква |
шлях |
||
вогнище |
дім |
||
батько |
літера |
||
азбука |
тато |
||
З. Записати слова в прямому значенні.
Біжить час –
Світла усмішка —
Пшеничне волосся —
Золоте серце –
Кришталева вода -