Урок "Іменники-синоніми та іменники-антоніми"

Про матеріал
Закріплення теми Іменники-антоніми та іменники-синоніми. Матеріал містить вивчення нової теми, закріплення та роздатковий матеріал.
Перегляд файлу

Іменники-синоніми та іменники-антоніми. Однозначні і багатозначні іменники. Пряме та переносне значення іменників (узагальнення)

Мета: Формувати навички добору синонімів і антонімів, вміння застосовувати відповідне слово в реченні; повторити матеріал за темою «Іменник»; розвивати мислення, уяву, мову учнів; розглянути вживання прямого і переносного значення іменників у реченнях; повторити поняття багатозначні слова, розвивати спостережливість і мову учнів, інтерес до вивчення мови; виховувати старанність і любов до мови.

Обладнання: Сигнальні картки «Світлофор», картки з текстами

Хід уроку

I. Організація класу

II. Удосконалення каліграфічних навичок. Словникова робота.

 

 

Шеренга, ше-рен-га [шеиренга]

Шеренга — група людей, вишикуваних в один ряд і повернених обличчями один бік.

III. Перевірка домашнього завдання

IV. Повідомлення теми та завдань уроку

D:\мама\0c231c3cbb8ba44f4cac8df7eee06818.jpgСьогодні на уроці ми продовжимо пригадувати те, що вже знаємо про іменники, поговоримо про іменники-синоніми та іменники-антоніми.

Повторимо, що таке багатозначні слова, згадаємо, що деякі слова! можуть уживатися в прямому і переносному значенні.

Отже, починаємо.

V. Узагальнення та систематизація знань

1. Списування із завданням.
(Запис на дошці.)

Здавна наш народ любив кожухи. Кожух символізував щастя, багатство, Любов. Вишивали кожухи червоним кольором. На спині обов'язково вишивали підкови. Вони оберігали від хвороби й біди.

  • Прочитайте текст.
  • Про що цікаве ви дізналися?
  • Якого типу цей текст?
  • Спишіть текст. Підкресліть іменники. Укажіть їх число і рід.
  • Перше речення розберіть за членами речення.
  • Відшукайте речення з однорідними членами і складіть їх схеми.
    Перевірка роботи за допомогою сигнальних карток «Світлофор».

2. Повторення відомостей про синоніми і антоніми,
а) Робота з текстом.

 Послухайте текст і скажіть, про кого в ньому розповідається.

Кожної осені проводжала баба Груня буськів у дорогу. Виходила за ворота, махала косинкою і наказувала: «Дивіться, тримайтесь гурту. Там, де хмара летіть високо, а де блискавка з громомлетіть низько...».

  • D:\мама\1\1277584487_bird003.jpgЯк ще називають буськів?
  • Запишіть ці слова: буськи, лелеки, чорногузи.
  • Що ви можете сказати про ці слова?
  • Згадайте, що таке синоніми.
  • Навіщо потрібні синоніми в нашій мові?

 

б) Робота з підручником.

в) Робота з казкою.

  • Скажіть, чи любите ви слухати казки?
  • До нашого уроку я підготувала казку. Послухайте її та скажіть, про що вона.

D:\мама\i.jpgD:\мама\post-11-1349060474.gifДва брати жили на світі. Був один з них працьовитий, а другий ледачий дуже. Слухай казку про них, друже. Той хоробрий і правдивий, той брехливий, полохливий, той розумний, той дурний, той великий, той малий. День і ніч брати сварились і ніколи не мирились. Все, що перший будував, другий миттю руйнував. Кожен рать повів свою, стрілись вороги в бою. Із високим стрівсь низький, на товстого йшов тонкий,стрів білявого чорнявий, на сумного йшов веселий, на тендітного дебелий. Ця кривавая війна нині сива давнина. Хоч брати вже й помирились, після них слова лишились, дуже горді, незалежні, абсолютно протилежні. В мові ці слова живуть, ну вгадайте, як їх звуть? (Антоніми.)

                                       

  • Чи сподобалась вам казка?
  • Які слова називаються антонімами? Наведіть приклади іменнико-антонімів.

г) Робота з підручником.

д) Творча робота над текстом. (Запис на дошці.)

Настала весна. У перелітних пташок радість. Вони летять на батьківщину.

  • Прочитайте текст.
  • Замініть виділені слова антонімами і запишіть. Перевірка роботи
    сигнальними картками «Світлофор».

D:\мама\3175647-84a59e0f8f725b30.jpgє) Дидактична гра «Хто швидше?».' (Запис на дошці або картки.)
азбука  вечір

автомобіль  радість

батько  холоднеча

буква  добро

вогнище  розширення

будинок виправдання

                                                                                          

 Прочитайте. Спишіть, добираючи до іменників лівого стовпчика синоніми,
а правого — антоніми.

Починаємо змагання — хто швидше?

 Як ви вважаєте, кому легше добирати слова: тому, хто читає багато, чи тому,
хто тільки спілкується і дивиться телевізор?

3. Повторення матеріалу про однозначні і багатозначні слова.

а) Робота з підручником.

б) Робота з текстом.

 Послухайте текст.

Мені неодноразово доводилось розмірковувати, чи знайде людство у своїй мові ще таке слово, як це земля?! Коли ми пишемо його з великої літери, то маємо на увазі цілу планету, яка стала домівкою живих істот. Ніби звужуючись, слово це земля містить в собі велике поле і маленький селянський наділ... Часто слово земля вживається і для позначення країни. У цьому випадку говорять «моя земля». Для нас це значить наша Батьківщина.

                                                                                

D:\мама\Новая папка\IMG_0895.JPG Про яке багатозначне слово розповідається у цьому тексті?

 Запишіть слово земля і напишіть, які значення воно може мати.

в) Пояснення змісту багатозначних слів. (Запис на дошці.)

коса лисички

голки ручки

 

  • Які із записаних слів можна назвати багатозначними? Обґрунтуйте свою
    думку.
  • Запишіть пару речень з одним із слів.

4. Повторення матеріалу про пряме і переносне значення слів.

а) Робота зі словосполученнями. (Запис на дошці.)

 Прочитайте пари словосполучень. Поясніть, які з них вжиті в прямому, а які в
переносному значенні.

Біжить дитина біжить час.

 Світла тканина світла усмішка. Крутий спуск крутий характер. Пшеничне колосся пшеничне волосся. Дівчинка сміється сонечко сміється.

 Складіть і запишіть речення з будь-якими трьома словосполученнями.
Підкресліть граматичні основи.

б) Робота з підручником.
Виділені слова проаналізуйте письмово.

Перевірка роботи за допомогою сигнальних карток «Світлофор».

в) Пояснювальний диктант.

Прийшладоберізосінь.Принеслаїмзолотістрічки.Вплелиберезц стрічкивзеленікоси. Сміютьсясонячнізайчики.аберези сумують.

  • Підкресліть слова, вжиті в переносному значенні.
  • Охарактеризуйте останнє речення, намалюйте його схему.

D:\мама\1\anypics.ru-37242.jpgVI. Підсумок уроку

Бесіда.

  • Що ми повторили про іменники на цьому уроці?
  • Про що нове дізналися?

VII. Домашнє завдання

 Виконуючи вправу, ви дізнаєтесь, як мова може збагачуватися новими
словами.

Додаток 2

 

І. З’єднай антонімічні пари.

 

день

мир

вечір

ворог

радість

брехня

війна

ранок

ДРУГ

сум

правда

ніч

2. Зєднай синонімічні пари.

 

будинок

алфавіт

дорога

багаття

буква

шлях

вогнище

дім

батько

літера

азбука

тато

З. Записати слова в прямому значенні.

D:\мама\1\oranzhevaya_kartina_1600.jpgБіжить час –

Світла усмішка —

Пшеничне волосся —

Золоте серце –

Кришталева вода -

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Криган С. Г.)
Додано
30 березня 2022
Переглядів
757
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку