Тема. Іменники, утворені від прикметників. Поділ іменників на групи.
Мета: ознайомити учнів із поняттям предметності на прикладах іменників, утворених від прикметників; поглиблювати знання про іменник як частину мови; формувати вміння розрізняти прикметники й утворені від них іменники; закріплювати знання про спільнокореневі слова; розвивати мовлення; збагачувати словниковий запас; виховувати культуру мовлення.
ХІД УРОКУ
І Організація класу до уроку
ІІ Актуалізація опорних знань
Кілька учнів зачитують словосполучення загальна – власна назва.
— Що таке іменник?
На які групи можна поділити? (Істоти й неістоти, власні й загальні назви)
Як пишуться власні назви? Загальні назви?
Вулиця, Харків, місто, Шевченко, Сергій, пароплав, Донецьк, Іванов, корова, Джек, річка, тато, Дніпро, Марс, газета, Миколаївна, Говерла.
Що таке Говерла? Де вона знаходиться? Так, це найвища гора в Україні, її висота 2061м.
III. Оголошення теми і завдань уроку
ІV Вивчення нового матеріалу
1.Каліграфічна хвилинка
Урок продовжить без зупинки
Каліграфічна хвилинка.
Дд Дд ду ди дн друзі добро
Справжній друг завжди бажає добра.
- Назвіть іменники в реченні.
- Продовжіть речення. Мій друг (подруга)……
2. Розповідь вчителя
Назвіть іменники-предмети, які можна побачити, відчути на дотик, на смак. (книга, олівець, лимон, квітка, барабан). Вони позначають конкретні предмети, які ми можемо сприйняти органами зору, слуху, дотику.
Прочитайте слова.
Радість, охайність, повага, доброта, чесність, дисципліна.
На які питання відповідають ці слова? (Що?)
Яке значення мають ці іменники? Чи можемо ми їх сприйняти органами чуттів? (Вони мають загальні значення, сприйняти органами чуття неможливо.)
Висновок. В українській мові є іменники, які позначають конкретні предмети (пенал, чашка, телефон), а також іменники, які теж є загальними, але сприйняти органами чуття їх не можна.
Хвилинка поезії.
Іменники справу знають –
Всі предмети називають,
І людину і тварину і маленьку їх дитину.
Всяку птицю іменує – імен йому не бракує.
Ліси, гори і долини, ріки, моря і низини,
Міста, села, океани, безкінченні земні далі.
Іменує почуття, вказує на відчуття.
Навіть прикметники іменує.
Іменник ще не раз нас подивує.
V Закріплення вивченого матеріалу
(на пелюстках діти отримують завдання утворити іменники від прикметників, виділити спільний корінь)
Гра «Утвори пару»
— До наведених іменників допишіть через риску прикметники, виділіть спільний корінь.
1 варіант 2 варіант
Тепло — … Літо — …
сум — … радість — …
гора — … весна — …
початок — … шум — …
VІ Підсумок уроку, оцінювання
Ви дуже добре працювали.
На уроці ми познайомились зі словами, які ……
Мені сподобалося….
З легкістю я вправився з ….
Важким вдалося…
VІІ Домашнє завдання
С. 124 впр. 297
Додаткове завдання на картках диференційоване (учні обирають рівень складності)