Урок "Іменники, утворені від прикметників. Поділ іменників на групи."

Про матеріал
ознайомити учнів із поняттям предметності на прикладах іменників, утворених від прикметників; поглиблювати знання про іменник як частину мови; формувати вміння розрізняти прикметники й утворені від них іменники; закріплювати знання про спільнокореневі слова; розвивати мовлення; збагачувати словниковий запас; виховувати культуру мовлення.
Перегляд файлу

Тема. Іменники, утворені від прикметників. Поділ іменників на групи.

 Мета: ознайомити учнів із поняттям предметності на прикладах іменників, утворених від прикметників; поглиблювати знання про іменник як частину мови; формувати вміння розрізняти прикметники й утворені від них іменники; закріплювати знання про спільнокореневі слова; розвивати мовлення; збагачувати словниковий запас; виховувати культуру мовлення.

ХІД УРОКУ

І Організація класу до уроку

ІІ Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання (Впр. 287)

Кілька учнів зачитують словосполучення загальна – власна назва.

  1.  Фронтальне опитування

— Що таке іменник?

На які групи можна поділити? (Істоти й неістоти, власні й загальні назви)

Як пишуться власні назви? Загальні назви?

  1. Гра «Спіймай власну назву»

Вулиця, Харків, місто, Шевченко, Сергій, пароплав, Донецьк, Іванов, корова, Джек, річка, тато, Дніпро, Марс, газета, Миколаївна, Говерла.

Що таке Говерла? Де вона знаходиться? Так, це найвища гора в Україні, її висота 2061м.

III. Оголошення теми і завдань уроку

  • Сьогодні ми продовжимо працювати над темою іменники.  В укр. мові є іменники, які не можна сприйняти органами чуттів, але вони набули предметності. Будемо вчитися вводити ці слова в речення, поширювати словниковий запас.

ІV Вивчення нового матеріалу

1.Каліграфічна хвилинка

Урок продовжить без зупинки

Каліграфічна хвилинка.

Дд Дд ду ди дн друзі добро

Справжній друг завжди бажає добра.

- Назвіть іменники в реченні.

- Продовжіть речення. Мій друг (подруга)……

2. Розповідь вчителя

Назвіть іменники-предмети, які можна побачити, відчути на дотик, на смак. (книга, олівець, лимон, квітка, барабан). Вони позначають конкретні предмети, які ми можемо сприйняти органами зору, слуху, дотику.

  •  Та є такі слова, які мають загальне значення, не називають конкретних предметів, але набули предметності. Їх не можна сприйняти органами чуттів.

 Прочитайте слова.

Радість, охайність, повага, доброта, чесність, дисципліна.

На які питання відповідають ці слова? (Що?)

Яке значення мають ці іменники? Чи можемо ми їх сприйняти органами чуттів? (Вони мають загальні значення, сприйняти органами чуття неможливо.)

Висновок. В українській мові є іменники, які позначають конкретні предмети (пенал, чашка, телефон), а також іменники, які теж є загальними, але сприйняти органами чуття їх не можна.

  Хвилинка поезії.  

Іменники справу знають –

Всі предмети називають,

І людину і тварину і маленьку їх дитину.

Всяку птицю іменує – імен йому не бракує.

Ліси, гори і долини, ріки, моря і низини,

Міста, села, океани, безкінченні земні далі.

Іменує почуття, вказує на відчуття.

Навіть прикметники іменує.

Іменник ще не раз нас подивує.

 

  1. Робота з підручником  (Впр. 294 с. 123) Розподіліть іменники за групами: події, явища, почуття.
  2. Робота біля дошки. (Впр. 295 с.124)
  3. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

V Закріплення вивченого матеріалу

  1. Гра «РОМАШКА»

(на пелюстках діти отримують завдання утворити іменники від прикметників, виділити спільний корінь)

  1. Робота в парах. Учні отримують завдання на картках.

Гра «Утвори пару»

— До наведених іменників допишіть через риску прикметники, виділіть спільний корінь.

1 варіант                                            2 варіант

Тепло — …                                         Літо — …

сум — …                                            радість — …

гора — …                                            весна — …

початок — …                                      шум — …

VІ Підсумок уроку, оцінювання

Ви дуже добре працювали.

На уроці ми познайомились зі словами, які ……

Мені сподобалося….

З легкістю я вправився з ….

Важким вдалося…

  • Молодці, ви легко подолали завдання, добре працювали……..

VІІ Домашнє завдання

С. 124 впр. 297

Додаткове завдання на картках диференційоване (учні обирають рівень складності)

docx
Додано
8 травня 2020
Переглядів
2754
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку