Урок "Іменники – загальні і власні, конкретні та абстрактні назви".

Про матеріал

Тематичний конспект уроку для поглиблення знань про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні;домогтися засвоєння учнями правил вживання великої букви і лапок у власних назвах;розвивати логічне мислення; виховувати почуття патріотизму, любов до рідного краю, кращі моральні якості.

Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови 6 клас

 

 

 

 

Іменники – загальні і власні,

конкретні та абстрактні назви

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

вчитель української мови і літератури

Луцик Оксана Богданівна

 

 

 

Тема: Іменники – загальні і власні, конкретні та абстрактні назви.

Мета: поглиблення знань про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні;

формувати уявлення про функціонування іменників- назв істот і неістот, власних і загальних, конкретних та абстрактних іменників на основі дослідження.

домогтися засвоєння учнями правил вживання великої букви і лапок у власних назвах;

розвивати логічне мислення;

виховувати почуття патріотизму, любов до рідного краю, кращі моральні якості.

Тип уроку: комбінований, повторення та засвоєння навичок і вмінь, їх творче застосування на практиці.

Обладнання: підручник, мультимедійна дошка, проектор, роздатковий матеріал.

Зимова казка у моїм саду.

Блаженная земля нам дана Богом.

О Лоп’янко! Село моє!

Я зачарована тобою!

Хід уроку

І. Організаційний момент

Вступне слово вчителя.

Життя кожної людини починається з дитинства, з перших рожевих снів на зорі, зітканих теплими маминими долонями, з гілки яблуні, що стукала у вікно, будячи до нового дня, із стежки до отчого дому, до рідного краю. Весь цей час людину супроводжує слово, бо воно має велику цінність.

ІІ. Актуалізація опорних знань, навичок, умінь.

Слово вчителя. Мені цікаво послухати сенкани, над якими ви працювали вдома.

  1. Перевірка домашнього завдання.
  • Діти зачитують сенкани про рідну землю.

Слово вчителя. Складаючи сенкани ви використовували в тексті іменники?

  1. Вправа «Незакінчене речення»
  • Іменник – це …
  • Належить до …
  • Називає…
  • Відповідає на питання …
  • Змінюється за…
  • Найчастіше в реченні виступає…
  • Іменники, які відповідають на питання хто?, належать до….
  • А ті, що відповідають на питання що?....

Наведіть власні приклади назв істот і неістот.

Записуємо в зошитах число, класна робота.

  1. Розподільний диктант

У першу колонку пишемо назви істот, а в 2 – назви неістот. Якщо ми правильно їх розкладем, то прочитаємо речення.

Лось, мікроб, Олена, павук, очі, єдність, сопілка, ящірка, електричка, науковець, крокодил, лаванда, олівець, альбатрос.

Лоп’янка – моє село.

 В яких випадках ми вживаємо велику літеру у словах? Яка різниця між іменником Лоп’янка і село? Які 2 орфограми наявні в першому іменнику? Яку синтаксичну роль виконують тут іменники?

Зверніть увагу на слова, що записані на екрані. (слайд 1).

Зимова казка у моїм саду.

Блаженная земля нам дана Богом.

О Лоп’янко! Село моє!

Я зачарована тобою!

 

 Це своєрідний епіграф до лексичного матеріалу, який буде використано на уроці.Випишіть іменники. Поясніть написання власних назв.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети та завдань уроку.Учні записують тему уроку. Слайд 2

Слово вчителя. Сьогодні ми з вами продовжуємо вивчати іменник, повторимо відомості про власні та загальні назви, конкретні та абстрактні.

ІV. Освоєння теми уроку. Виконаннясистемизавдань.

Загальні іменники називають усі предмети певного роду. Наприклад, слово річка позначає будь-який великий водяний потік. Власні іменники використовуються для того, щоб з ряду предметів певного роду виділити якийсь один предмет. Наприклад, власна назва Манявка виділяє з усіх рік одну річку. До власних назв належать імена, по батькові, прізвища, клички тварин, географічні назви, назви книжок, газет, журналів, кінофільмів, різних організацій. Власні іменники пишуться з великої літери.

  1. Робота з підручником.
  2. Словниковий диктант

Записуємо приклади власних назв. Учень біля дошки коментує написане.

Богдан Кравців, Україна, Організація Об’єднаних Націй, Європа, Мурка, вірш «Сон», Великдень, річка Манявка, Новий рік, журнал «Зайчик», Президент України, Чумацький Шлях, Біблія, День знань, церква Воздвиження Чесного Хреста, Батьківщина.

  1. Робота з підручником. Конкретні і абстрактні іменники.

Доповнення вчителя.Прошу весь клас відкрити свої долоньки і серця, я вам у них засію добро, любов, здоров’я, милосердя, успіх, щастя, знання, відданість – це все, що я назвала можна побачити і доторкнутися до цього?  А знаєте, які це були іменники?

Предметність матеріального світу не збігається з предметністю в граматичному розумінні. Матеріальні предметиназиваєлишечастина іменників (їм відповідають істоти, речі щоденного побуту, речовини й матеріали – те, що існує в природному середовищі). Іменникам веселка, краса, ніжність, читанняне відповідають матеріальні предмети, але з погляду граматики їхнє значення предметності виражається за допомогою категорії роду, числа, відмінка та ін. Відповідно іменники поділяються на конкретні та абстрактні назви.

Як відрізнити конкретний предмет від абстрактного? Застосовуємо прийом фотографування: конкретний предмет можна сфотографувати (намалювати),

Абстрактний – ні, бо він існує лише в людській свідомості (сон, мрія). Назви абстрактних понять – це назви якостей, властивостей, дій, станів (блакить, радість, балаканина, натхнення).

Слайд 3 - милосердя, 4 - патріотизм, 5 - допомога

Обговорюєм картинки, називаєм конкретні і абстрактні іменники.

  1. Робота з таблицею. Кожному з учнів роздано табличку, яку потрібно заповнити іменниками з екрану.Слайд 6.

Доброта, хлопець, орел, пенал, олівець, грам, сміливість, будинок, відмінок, мужність, геройство, двері, біганина, портфель, чесність, фломастер, байт, ключ, молодість, клімат, метр, вольт, біль, радість, біг, скромність, річка.

Іменники означають

Конкретні назви

Абстрактні назви

 

 

 

 

 

Творча лабораторія

Від даних іменників утворітьзбірні іменники. З одним збірним іменником складіть речення.

Людина – людство,

птах – птаство,

діти – дітвора,

листок – листя,

ворон – вороння,

волос – волосся,

гілка – гілля .

V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних умінь з теми.

Робота з текстом, який спроектований на дошку.

 Традиційно обабіч криниці висаджують калину. Це дерево не тільки прикрашає місце, але й оберігає воду від спеки. З ранньої весни духмяніють тут квіти, гудуть бджоли, витьохкують солов’ї, а восени на рябчастих гілках багровіють пучки соковитих ягід.

  • Робимо математичний аналіз тексту:
  1. Скільки у тексті іменників?
  2. Скільки іменників, що є назвами істот?
  3. Скільки іменників, що є назвами неістот?
  4. Скільки конкретних іменників?
  5. Скільки абстрактних іменників?

Робимо синтаксичний розбір 1 речення.

Коментуємо. Обабіч – прислівник . Обабіч – у значенні прийменника з іменником у Р. в.

VI. Підсумок уроку

Гра «Так чи ні»

Дайте відповіді на запитання одним словом.

  1. Іменники, назви істот, відповідають на питання що?
  2. Іменники, назви неістот, відповідають на питання що?
  3. Загальні іменники називають усі предмети певного роду.
  4. Власні іменники пишуться з маленької літери.
  5. Абстрактні іменники ми можемо сфотографувати.
  6. Конкретні іменники ми можемо намалювати.
  7. Людство, картоплиння, дітвора – це збірні іменники.

VІІ. Оцінювання

VІІІ. Домашнє завдання

Написати міні-твір «Моє рідне село»

Слово вчителя.

Борімося, дивуймо, єднаймо наш народ!

Живімо в мирній Україні Незалежній!

Бо хто вже як не ми!?

Бо хто вже як не ми!?

Зумієм побороти цю «залежність».

 

 

 

 

 

 

Далі було….

1

 

docx
Додано
28 червня 2018
Переглядів
10863
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку