Урок української мови для учнів 6 класу на тему "Узагальнення та систематизація вивченого про числівник" з використанням експрес - зошита . Метою уроку є поглиблення та систематизація знань учнів про числівники, особливостей їх відмінювання та написання; сприяння вдосконаленню вмінь та навичок учнів щодо вживання числівників, а за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і повагу до рідного краю.
ТЕМА : Узагальнення та систематизація вивченого про числівник
МЕТА : поглибити та систематизувати знання учнів про числівники, з’ясувати особливості їх відмінювання та написання; сприяти вдосконаленню вмінь та навичок учнів щодо вживання числівників; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і повагу до рідного краю.
ОБЛАДНАННЯ: експрес – зошит для кожного учня,мовознавче лото,
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Вступне слово вчителя
Сьогодні на уроці ми працюємо в експрес – зошиті, давайте підпишемо його , розкриваємо ваші експрес – зошити :
Біля кожного завдання є квадратик - ваша оцінка за завдання . Після виконання завдання поставте в ньому знак :
!!! (це було легко) |
… (все , як завжди) |
??? (у мене виникли питання) |
ІІ. Актуалізація опорних знань
1
|
2 |
3 |
4 |
5 |
6
|
7 |
8 |
9 |
10 |
11
|
12 |
13 |
14 |
15 |
16
|
17 |
18 |
19 |
20 |
питання про числівник
питання про Україну
питання про особисте
Запитання :
9. Коли пішли до першого класу?
12.У якому році закінчите 11 класів?
15. Яка ваша домашня адреса?
16. Скільки часу ви витрачаєте на дорогу до школи?
18.Скільки шкільних підручників ви маєте?
2.Який поштовий індекс нашого міста?
4.Коли було засновано наше місто?
6.Коли з’явилася перша згадка про наше місто?
8.Які вулиці нашого міста мають у своїй назві числівник?
10.Скільки шкіл у місті?
13.Яке населення міста?
19.Назвіть адресу нашої школи
3.Яка частина мови називається числівник?
5.Чим кількісні числівники відрізняються від порядкових?
7.Які є групи числівників за будовою?
11. Як правильно відмінюються числівники 100,90, 40?
14.Чи є в українській мові числівники, що не відмінюються?
17. Як правильно відмінюються числівники 200,900, 400?
20. Як правильно відмінюються числівники 30,50, 70?
III. Практичне засвоєння набутих знань
1.Наступне наше завдання - розподільний диктант «Історія рідного міста». Я прочитаю вам текст , пов’язаний з історією нашого міста, а ваше завдання виписати числівники за групами , відповідно кольору вашої картки :
Перша згадка про Генічеськ (в той час це було невелике містечко) є в наказі Єкатерини II від 10 лютого 1784 року «Про устрій нових укріплень». На початку дев’ятнадцятого століття паралельно вживалася й друга його назва Усть-Азовське, існувала і третя назва - Тонка. Генічеськ був казенним селом, більшість його населення становили державні селяни. У 1816 році в ньому нараховувалося 159 ревізійних душ, у користуванні яких знаходилося 2385 десятин землі, тобто на кожну ревізійну душу 15 десятин.
Прості числівники |
Складні числівники |
Складені числівники |
10
|
19 |
1784 |
2 |
15 |
1816 |
3 |
|
159 |
|
|
2385 |
2. «Розгублений іменник» . Допоможіть іменникові стати гідним числівникові
П*ятсот тридцять три (стілець)______________________________________
дев’яносто п’ять (гривня) __________________________________________
семеро(студент) _________________________________________________
двоє (киянин)______ _____________________________________________
обидва(брат)___________ _________________________________________
третина (читач) ________________________________________________ _
багато(виборець) _______________________________________________
одна шоста (аркуш) _____________________________________________
три й одна п’ята(метр) __________________________________________
півтори (сторінка) ____________________________________ __________ нуль(одиниця) _________________________________________________
двоє (вікно) ____________________________________________________
чотири з половиною (відсоток)____________________________________
тисяча (примірник) ______________________________________________
3. «Утвори прикметники з числівника та іменника»
Зразок : 20 днів – двадцятиденний
90 кілограмів – _______________________________________________
30 діб – _______________________________________________
40 хвилин – _______________________________________________
50 років – ______________________________________________
20 поверх – ______________________________________________
5 тисяч – ______________________________________________
10 метрів- ______________________________________________
100 кілометрів – _____________________________________________
7 мільйонів – ______________________________________________
4.«Утворити збірні числівники»
5 ______________________________________________
7______________________________________________
15______________________________________________
20______________________________________________
30______________________________________________
11______________________________________________
35______________________________________________
5. «Фразеологічний лабіринт» . На парті лежить конверт, в якому ваше завдання на двох з сусідом за партою. Вам треба скласти фразеологізм зі шматочків, дібрати до нього слово – синонім, можна і антонім, визначити відмінок числівника та ввести його до речення.
1.___________________________________________________
2.___________________________________________________
3.___________________________________________________
4.___________________________________________________
6.«Перекладач»
Четыре, пять, шестью, семь, семнадцать, семьсот, восемнадцать, пятьсот, одиннадцать, четыреста, миллион, миллиард, шестнадцатый, семидесятый, шестидесятники, сорок девятый, третысячный
7.«Потрібний відмінок»
Запишіть числівники у формі родового, давального та орудного відмінка.
I варіант - один , чотири , п’ятдесят, двісті , третій.
II варіант - сім , п’ять , сімдесят , п’ятсот, восьмий .
III варіант – три, дев’ять, сорок, сімсот, п’ятий
8. Випишіть з тексту числівники і виконайте розбір числівника як частини мови.
Деякі історики стверджують, що перші поселення на території Генічеська з*явилися ще у восьмому столітті до нашої ери.
IV.Закріплення вивченого матеріалу
Опитування «Шанс». Виберіть правильну відповідь із запропонованих.
1. |
Числівники 40, 90, 100 в родовому, давальному й місцевому відмінках мають закінчення - а
|
Так ; ні |
|
2. |
У числівниках на позначення десятків (50 – 80) відмінюється тільки перша частина
|
Так ; ні |
|
3. |
У числівниках на позначення сотень ( 200 – 900) відмінюються обидві частини
|
Так ; ні |
|
4. |
У складених кількісних числівниках відмінюються і пишуться окремо всі складові частини
|
Так ; ні |
|
5. |
Числівники нуль, мільйон, мільярд відмінюються як прикметники
|
Так ; ні |
|
6. |
Деякі порядкові числівники відмінюються як прикметники
|
Так ; ні |
|
V.Рефлексія
!!! (це було легко) |
… (все , як завжди) |
??? (у мене виникли питання) |
|
|
|
Самооцінка |
Оцінка однокласника |
Оцінка вчителя |
|
|
|
V.Підсумок уроку
Слово вчителя: В останні хвилини нашого уроку дуже хочеться згадати окрасу і багатство нашого міста – Азовське море. Кожен житель нашого міста мріє спіймати свою особливу рибу в ньому, а ми сьогодні навпаки випустимо в море свої золоті рибки з побажаннями - родичам, друзям, своєму місту, своїй країні. Моя золота рибка в Азовському морі подарує всім мирне небо над головою( кожен учень класу випускає свою рибку – закріплюємо на дошці з побажанням ( бажано одним словом).