Конспект уроку
з всесвітньої історії
для 6-го класу
Підготувала учитель історії
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Імперія Цінь і Хань
Мета: визначити хронологічні межі правління династій Цінь та Хань; охарактеризувати діяльність династій Цінь та Хань; простежити територіальні зміни Китайської цивілізації за правління різних династій; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження, удосконалювати навички роботи з історичними картами та текстом підручника; формувати інтерес до вивчення минулого людства.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;
-
визначати хронологічні межі правління династій Цінь та Хань;
-
характеризувати діяльність династій Цінь та Хань;
-
показувати на карті територіальні зміни Китайської цивілізації за правління різних династій.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, історична карта, атлас, роздатковий матеріал, ілюстративний ряд до теми, мультимедійна презентація.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Вправа «Кросворд навпаки».
-
На основі отриманого на минулому уроці матеріалу сформулюйте запитання до розгаданих слів кросворду.
-
Робота з історичною картою.
-
головні річки Китайської цивілізації;
-
район виникнення найдавнішої Китайської цивілізації;
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Вправа «Вірю – не вірю».
-
Прочитайте твердження.
-
Ті, що вважаєте вірними, позначте зеленим кольором, хибні – червоним.
-
А наприкінці уроку, ми перевіримо ваші здогадки.
-
Для правління імператор мав отримати «мандат Неба».
-
Китайці створили Велику китайську стіну для охорони від кочівників.
-
Китайці будували гробниці-піраміди.
-
Великий шовковий шлях отримав свою назву від того, що по всій його протяжності розташовувалися фабрики з виробництва шовку.
-
Китайські імператори мали дружелюбні стосунки із сусідами.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Робота з таблицею (с. 90 підручника).
-
Розгляньте таблицю.
-
Назвіть дві перші династії.
-
Хто та коли об’єднав усі китайські землі?
-
Чому, на вашу думку, період отримав назву «Воюючих царств»?
-
Кероване читання (с. 90 підручника).
-
Опрацюйте матеріал підручника.
-
Чому територія Китайської держави постійно змінювалася?
-
Яку роль в історії Китаю відіграла династія Чжоу?
-
Яке значення китайці надавали Небу?
-
Аналіз ілюстрації.
-
Розгляньте ілюстрацію.
-
Поміркуйте, та назвіть, що бачите одним словом-іменником.
-
Охарактеризуйте зображене одним прикметником.
-
Поміркуйте, для чого було зведено дану споруду.
-
Робота в парах.
-
Ознайомтеся з додатковою інформацією.
Будівництво Великої Китайської стіни — історичний підхід
Історики всього світу зійшлися на думці, що Велику Китайську стіну почали будувати приблизно в III столітті до нашої ери. В силу військових історичних подій, глобальне будівництво переривалося і змінювало керівників, архітекторів і підхід до нього в цілому. На цьому ґрунті досі ведуться суперечки на тему: хто побудував Велику Китайську Стіну?
Архіви і дослідження дають привід вважати, що Велика Китайська стіна почала створюватися за ініціативою імператора Цинь Ши-хуанді. До такого кардинального рішення правителя підштовхнув період Воюючих царств, коли в ході тривалих боїв 150 держав Піднебесної Імперії скоротилися в 10 разів. Підвищена небезпека кочових варварів і загарбників лякала Імператора Циня, і він доручив полководцеві Мен Тягну очолити масштабне будівництво століття.
Не дивлячись на погані гірські дороги, вибоїни і ущелини, перші 500 робочих попрямували до північної частини Китаю. Голод, нестача води і важка фізична праця вимотували будівельників. Але, по всій східній строгості, незгодних жорстоко карали. З часом кількість рабів, селян і солдатів, які будували Велику Китайську стіну, збільшилася до мільйона осіб. Всі вони працювали цілодобово, виконуючи вказівку Імператора.
В ході будівництва використовувалися прути і очерет, які скріплювалися глиною і навіть рисовою кашею. Місцями просто трамбовалась земля або створювалися насипи з гальки. Піком будівельного досягнення того періоду стали глиняні цеглини, які тут же висушували на сонці і викладалися ряд за рядом. Після зміни влади, починання Циня продовжила династія Хань. Завдяки їх сприянню, в 206-220 р. до н. е., стіна простяглася ще на 10 000 км, а на певних ділянках з’явилися сторожові вежі. Система була така, що з однієї подібної «вишки» можна було побачити дві, що стоять поруч. Таким чином і здійснювалася комунікація між стражниками.
Джерело: https://businessvisit.com.ua/uk/blog/hto-i-navishho-pobuduvav-veliku-kitajsku-stinu/
-
То хто ж і навіщо почав будівництво Великої китайської стіни?
-
Хто її будував?
-
У яких умовах відбувалося будівництво?
-
Чому стіна отримала свою другу назву – «найбільше кладовище у світі»?
-
Робота з таблицею.
-
За допомогою інформації підручника на с. 90 – 92, заповніть таблицю.
|
Династія Цінь
|
Династія Хань
|
Засновник
|
Ін Чжен
|
Лю Бан
|
Час існування
|
221 р. до н.е. – 206 р. до н.е.
|
206 р. до н.е. – 220 р. н.е.
|
Основні досягнення
|
-
територію держави поділив на 36 областей;
-
владу розділено на цивільне та військову;
-
запроваджено єдину систему мір;
-
затверджено перелік ієрогліфів та правила їх написання;
-
розбудовано систему доріг;
-
збудовано канал, який з’єднував головні річки;
-
побудовано Велику китайську стіну.
|
-
скасовано жорстокі закони попередників;
-
зменшено податки;
-
роздано землі знаті селянству;
-
створено кінноту; винайдено стремена;
-
прокладено Великий шовковий шлях.
|
-
Визначте причини занепаду династій Цінь та Хань.
-
Яке значення мав Великий шовковий шлях для Китайської цивілізації?
-
Перегляд відеоролику.
https://www.youtube.com/watch?v=DbrOtEUaT1U
-
З якою метою її було створено?
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Хронологічна задача.
-
Розвяжіть хронологічну задачу, позначивши обчислення на лінії часу.
Скільки років тому було утворено першу Давньокитайську імперію? Скільки років вона проіснувала?
-
2018 + 221 = 2238 років тому було утворено династію Цінь.
-
221 – 202 = 19 років проіснувала перша імперія Цінь.
-
Робота з контурною картою.
-
Виконайте завдання на контурній карті.
-
Підсумки уроку.
-
Вправа «Вірю – не вірю» (перевірка).
-
Для правління імператор мав отримати «мандат Неба». +
-
Китайці створили Велику китайську стіну для охорони від кочівників. +
-
Китайці будували гробниці-піраміди. +
-
Великий шовковий шлях отримав свою назву від того, що по всій його протяжності розташовувалися фабрики з виробництва шовку. –
-
Китайські імператори мали дружелюбні стосунки із сусідами. –
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати § 29 підручника.