Урок "Імпульс тіла. Закон збереження імпульсу. Реактивний рух."

Про матеріал
Приклад уроку з використанням інноваційних технологій. Урок для 10 класу "Імпульс тіла. Закон збереження імпульсу" Містить цікаві матеріали до теми.
Перегляд файлу

Приклади уроків з використанням інноваційних технологій

 

Тема уроку: Імпульс тіла. Закон збереження імпульсу. Реактивний рух. (10 клас)

Мета : формування знань учнів про фізичні величини: імпульс тіла та імпульс сили та зв'язок між ними, усвідомлення закону збереження імпульсу, формування знань про реактивний рух.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: сталева кулька, магніт, склянка з водою, повітряна кулька, комп’ютерна презентація.

Хід уроку.

  1. Організаційний етап.

Робота на уроці це:

Можливості-отримай їх,

Мудрість - досягни її,

Поради – бери їх до уваги,

Дружба – зрощуй її,

Критика – сприймай її,

Дух – показуй його.

 

2.Актуалізація опорних знань.

Розв’язати кросворд:

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

На кожну дію виникає…

2

Міра інертності тіла

3

Тіло, що рухається навколо Землі по коловій орбіті

4

Сила, яка виникає як результат деформації називається…

5

Італійський учений, відкрив закони падіння

6

Одиниця сили в системі СІ

7

Причина виникнення прискорення в русі тіла

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.Оголошення теми, мети уроку.

Отже , сьогодні ми познайомимося з таким поняттям як імпульс тіла, імпульс сили, сформулюємо дуже важливий закон в природі: закон збереження імпульсу та розглянемо застосування цього закону для пояснення реактивного руху.

 

4. Мотивація.

Заглянемо в словник іншомовних слів: імпульс від лат. Impulsus – поштовх, удар, спонука.

Ефект від удару завжди дивував людину.

  •                   Чому важкий молот, покладений на кусок металу на ковадлі тільки притискує його до опори, а той самий молот ударом молотобійця розплющує метал?
  •                   В чому секрет старого циркового трюку, коли сильний удар

  молота по масивній плиті, яку поставлено на груди людини, не завдає ніякої шкоди людині?

Изображение 183Ще Галілей цікавився проблемою дивовижної « сили удару». Він описав цікавий дослід за допомогою якого намагався визначити « силу удару»

Дослід ставився так.

До міцного бруса, укріпленого горизонтально на осі, подібно до коромисла терезів підвішували на одному кінці два відра, а на другому кінці вантаж (камінь), що зрівноважував відра.

Верхнє відро наповнювали водою, у дні цього відра був отвір, закритий пробкою. Якщо вийняти пробку, то вода виливатиметься в нижнє відро й сила удару струменя в дно відра примусить праву частину коромисла опускатися. Добавка відповідного вантажу зліва відновить силу удару струменя.

Але на подив Галілея, дослід показав зовсім інше. Спочатку, як тільки вийняли пробку й вода почала витйкати, опустилась не права, а ліва частина коромисла і лише тільки тоді, коли струмінь досяг дна нижнього відра рівновага відновилась і більше не порушувалась до кінця досліду.

  •                   Як же пояснити цей дивний результат?

Щоб розібратися у цьому досить складному питанні потрібно знати закон збереження імпульсу, який разом із законом збереження енергії відноситься до важливіших законів природи.

 

5.Пояснення нового матеріалу.

Дослід 1: Взаємодія кульки і магніту.

Дослід 2: Взаємодія склянки з водою і паперу.

  •                   Про що свідчать дані досліди?

Розповідь про імпульс сили.

  •                   Чому кулю масою 10 г кинуту зі швидкістю 5м/с можна зупинити аркушем цупкого картону,але якщо їївипустити з гвинтівки зі швидкістю 800 м/с, то навіть за допомогою трьох товстих дощок майже неможливо зупинити?

Розповідь про імпульс тіла.

 

А чи існує зв'язок між цими величинами?

( Виведення формули)

 

Поміркуй!

Чому воротар, приймаючи м’яч подається назад?( щоб зменшити силу удару, збільшуючи час дії сили )

 

Взаємодії бувають різні

Розповідь про пружну і непружну взаємодію.

 

Закон збереження імпульсу.

 

Поміркуй!

  •                   Як пояснити дослід Галілея?

Оскільки не було дії зовнішніх сил, то імпульс всієї системи не міг змінитися і тому брус залишався в рівновазі, хоч струмінь води й бив у дно нижнього відра.

Докладний математичний аналіз досліду дуже складний: потрібно обчислити зменшення маси верхнього відра, з якого витікає вода, реакцію струменю, що витікає, і, нарешті, імпульс, що його надає струмінь води нижньому відру. Обчислення показує, що сума всіх імпульсів з урахуванням їх знаків дорівнює нулю, як і було до виймання пробки, і вся система - брус, відра, противага – залишаються в рівновазі.

Яскравим прикладом закону збереження імпульсу є реактивний рух.

Дослід 3: Пропустити нитку через трубку для коктейлів. Нитку добре натягнути і прив’язати її кінці. Надуту кульку, затиснуту затискачем, липкою стрічкою прикріплюють до трубки. Затискач знімаємо трубка рухається.

Реактивний рух часто зустрічається в живій природі.

 

Поміркуй!

Всім добре відомий мультфільм « Пригоди капітана Врунгеля». У « Пригодах…» А. Некрасова є такий епізод:

« Містер Денді…взяв пляшку шампанського – трах у денце! Корок вилетів як з гармати! При цьому « Біда» дістала такий поштовх, що помітно просунулась вперед. Ми втрьох стали на кормі і один за одним почали вибивати корки. Три корки залпом вилетіли з гучним звуком і впали в море…а «Біда» тим часом рухалася вперед, набираючи швидкість»

- Чи правдоподібна з точки зору фізики ця історія?

- Який спосіб руху тут описано?

( Реактивний. В принципі правдоподібна. Але для руху корабля потрібно було б відкорковувати таку величезну кількість пляшок, що їх ваги не зміг би витримати корабель)

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Рефлексія

Продовжити речення:

  •                                           Імпульс тіла це…..
  •                                           Імпульсом сили називаєм….
  •                                           Імпульс сили дорівнює зміні….
  •                                           Замкнена система тіл…
  •                                           Реактивний рух………
  •                                           В замкненій системі тіл геометрична сума імпульсів….

 

7. Домашнє завдання.

  1.                                                                Вивчити теоретичний матеріал
  2.                                                                Підготувати повідомлення:

«Перші реактивні прилади»

«Етапи розвитку космонавтики»

«Екологічні аспекти розвитку авіації та космонавтики»

  1.                                                                Изображение 189Придумати демонстрацію реактивного руху, описати й пояснити її.

 

 

Основний мотив мого життя – зробити що-небудь корисне для людей, не прожити життя даром, просунути людство хоч трішки вперед.

К. Е. Ціолковський.

 

Я хочу, щоб ці слова стали девізом вашого життя, щоб кожний із вас зробив щось корисне і тоді, я впевнена, неприємних поштовхів в ньому буде менше.

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
14 лютого 2021
Переглядів
1209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку