Приклади уроків з використанням інноваційних технологій
Тема уроку: Імпульс тіла. Закон збереження імпульсу. Реактивний рух. (10 клас)
Мета : формування знань учнів про фізичні величини: імпульс тіла та імпульс сили та зв'язок між ними, усвідомлення закону збереження імпульсу, формування знань про реактивний рух.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: сталева кулька, магніт, склянка з водою, повітряна кулька, комп’ютерна презентація.
Хід уроку.
Робота на уроці це:
Можливості-отримай їх,
Мудрість - досягни її,
Поради – бери їх до уваги,
Дружба – зрощуй її,
Критика – сприймай її,
Дух – показуй його.
2.Актуалізація опорних знань.
Розв’язати кросворд:
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
На кожну дію виникає… |
||||||||||||||
2 |
Міра інертності тіла |
||||||||||||||
3 |
Тіло, що рухається навколо Землі по коловій орбіті |
||||||||||||||
4 |
Сила, яка виникає як результат деформації називається… |
||||||||||||||
5 |
Італійський учений, відкрив закони падіння |
||||||||||||||
6 |
Одиниця сили в системі СІ |
||||||||||||||
7 |
Причина виникнення прискорення в русі тіла |
3.Оголошення теми, мети уроку.
Отже , сьогодні ми познайомимося з таким поняттям як імпульс тіла, імпульс сили, сформулюємо дуже важливий закон в природі: закон збереження імпульсу та розглянемо застосування цього закону для пояснення реактивного руху.
4. Мотивація.
Заглянемо в словник іншомовних слів: імпульс від лат. Impulsus – поштовх, удар, спонука.
Ефект від удару завжди дивував людину.
молота по масивній плиті, яку поставлено на груди людини, не завдає ніякої шкоди людині?
Ще Галілей цікавився проблемою дивовижної « сили удару». Він описав цікавий дослід за допомогою якого намагався визначити « силу удару»
Дослід ставився так.
До міцного бруса, укріпленого горизонтально на осі, подібно до коромисла терезів підвішували на одному кінці два відра, а на другому кінці вантаж (камінь), що зрівноважував відра.
Верхнє відро наповнювали водою, у дні цього відра був отвір, закритий пробкою. Якщо вийняти пробку, то вода виливатиметься в нижнє відро й сила удару струменя в дно відра примусить праву частину коромисла опускатися. Добавка відповідного вантажу зліва відновить силу удару струменя.
Але на подив Галілея, дослід показав зовсім інше. Спочатку, як тільки вийняли пробку й вода почала витйкати, опустилась не права, а ліва частина коромисла і лише тільки тоді, коли струмінь досяг дна нижнього відра рівновага відновилась і більше не порушувалась до кінця досліду.
Щоб розібратися у цьому досить складному питанні потрібно знати закон збереження імпульсу, який разом із законом збереження енергії відноситься до важливіших законів природи.
5.Пояснення нового матеріалу.
Дослід 1: Взаємодія кульки і магніту.
Дослід 2: Взаємодія склянки з водою і паперу.
Розповідь про імпульс сили.
Розповідь про імпульс тіла.
А чи існує зв'язок між цими величинами?
( Виведення формули)
Поміркуй!
Чому воротар, приймаючи м’яч подається назад?( щоб зменшити силу удару, збільшуючи час дії сили )
Взаємодії бувають різні
Розповідь про пружну і непружну взаємодію.
Закон збереження імпульсу.
Поміркуй!
Оскільки не було дії зовнішніх сил, то імпульс всієї системи не міг змінитися і тому брус залишався в рівновазі, хоч струмінь води й бив у дно нижнього відра.
Докладний математичний аналіз досліду дуже складний: потрібно обчислити зменшення маси верхнього відра, з якого витікає вода, реакцію струменю, що витікає, і, нарешті, імпульс, що його надає струмінь води нижньому відру. Обчислення показує, що сума всіх імпульсів з урахуванням їх знаків дорівнює нулю, як і було до виймання пробки, і вся система - брус, відра, противага – залишаються в рівновазі.
Яскравим прикладом закону збереження імпульсу є реактивний рух.
Дослід 3: Пропустити нитку через трубку для коктейлів. Нитку добре натягнути і прив’язати її кінці. Надуту кульку, затиснуту затискачем, липкою стрічкою прикріплюють до трубки. Затискач знімаємо трубка рухається.
Реактивний рух часто зустрічається в живій природі.
Поміркуй!
Всім добре відомий мультфільм « Пригоди капітана Врунгеля». У « Пригодах…» А. Некрасова є такий епізод:
« Містер Денді…взяв пляшку шампанського – трах у денце! Корок вилетів як з гармати! При цьому « Біда» дістала такий поштовх, що помітно просунулась вперед. Ми втрьох стали на кормі і один за одним почали вибивати корки. Три корки залпом вилетіли з гучним звуком і впали в море…а «Біда» тим часом рухалася вперед, набираючи швидкість»
- Чи правдоподібна з точки зору фізики ця історія?
- Який спосіб руху тут описано?
( Реактивний. В принципі правдоподібна. Але для руху корабля потрібно було б відкорковувати таку величезну кількість пляшок, що їх ваги не зміг би витримати корабель)
6. Рефлексія
Продовжити речення:
7. Домашнє завдання.
«Перші реактивні прилади»
«Етапи розвитку космонавтики»
«Екологічні аспекти розвитку авіації та космонавтики»
Основний мотив мого життя – зробити що-небудь корисне для людей, не прожити життя даром, просунути людство хоч трішки вперед.
К. Е. Ціолковський.
Я хочу, щоб ці слова стали девізом вашого життя, щоб кожний із вас зробив щось корисне і тоді, я впевнена, неприємних поштовхів в ньому буде менше.