Тема. Індійська народна казка «Фарбований шакал» ». Викриття в образах тварин негативних людських якостей. Філософський зміст казки
Мета: навчати учнів усвідомлено сприймати текст твору, розвивати навички виразного читання та аналізу тексту, вчинків героїв, переказу окремих епізодів та тексту в цілому, удосконалювати зв’язне мовлення учнів, вміння творчого сприйняття тексту та творчої уяви; виховувати бажання бути людьми з високими моральними якостями.
Обладнання: мультимедійний проектор зі слайдами назв станцій, зб.»Індійські народні казки», казка І.Франка «Лис Микита»
Тип уроку: урок - подорож до царства звірів
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності школярів.
II. Оголошення теми й мети уроку
Учитель. Сьогодні ми здійснимо подорож до чарівного царства звірів. Спитаєте, де ж воно знаходиться? О, воно і поруч, і далеко. Щоб успішно до нього мандрувати, потрібно мати велике бажання до пізнання нового та невідомого. Всі готові мандрувати? Початок маршруту – станція «Вікіпедія».Диспетчер мапшруту, учень ……отримав випереджальне завдання- розшифрувати перший квиток з кодовим словом "Панчатантра" .(Орієнтовний виступ учня) "Панчатантра" - найвідоміша збірка давньоіндійських казокї. Вона написана мовою давніх індійців – санскритом . "Панчатантра" (панча – п’ять, тантра – книга) перекладають по – різному: "П’ять книг", "П’ять повчань", "П’ять кошиків житейської мудрості" називають законом розумної та правильної поведінки". Збірка складаєтьсяз п’яти частин – тантр: "Втрата дружби", "Придбання друзів", "Про війну ворон і сов", "Втрата набутого", "Несподівані діяння".
За легендою збірка була написана для двох синів могутнього індійського раджі: який хотів, аби юні принци навчилися життєвої мудрості. Збірка створена приблизно в ІІІ-ІУ ст..Значну частину розповідей складають казки про тварин.
Чутка про надзвичайний зміст цієї книги швидко поширилася по всій Індії та за її межами. За наказом перського царя його придворний лікар таємно вивіз із Індії «Панчатантру» разом із шахами.
Книгу індійської мудрості переклали різними мовами світу, і вона прикрасила скарбниці - бібліотеки столиць Сходу й Заходу. Герої отримували нові імена, в сюжет впліталися особливості національної культури, звичаї, традиції та деталі побуту народу, серед якого прижилася оповідь. Так і виникло поняття «мандрівний сюжет».У «Панчатантрі» вперше з’являється сюжет про перефарбованого казкового персонажа.
Учитель. Надаю слово контролеру.
Учень –контролер. Наразу прошу всіх записати до зошита назку казки про фарбованого звіра та ім’я українського письменника, який її створив..(проходить і перевіряє записи). Так, учні 5 класу під час уроків української літератури запам’ятали казку І. Франка «Лис Микита» та підтвердили її мандрівний сюжет. У ролі контролера хочу перевірити ваш багаж.
IIІ. Актуалізація опорних знань
1. Евристична бесіда (проволить контролер)
Що таке народна казка?
Види казок?
Особливості казок про тварин?
Учитель.Відправляємося в подорож. Перша зупинка «Галявина слів». Їх на галявині 3. Щоб швидше продовжити подорож, розкодовуємо їх.
Пасажири пояснюють значення слів:
Шива – давньоіндійське божество. Втілення руйнівного начала Всесвіту.
Брахман - в індійській релігії: космічне духовне начало, що є основою всього сущого.
Раджа – індійський титул можновладця, князя або царя.
Учитель. Чергова зупинка – станція «Кроссенс»(перевірка знання тексту казки) Упорядкуйте кроссенс у відповідності до змісту казки «Фарбований шакал»
Учитель.Така чудова казка потребує подолання її вершин. Розпочинаємо мозковий штурм вершин змісту казки. Учитель.Після роботи над змістом казки зробимо поділ на групи по 2 учня і попрямуємо до озера народної мудрості.(Для роботи в парах)
Учитель.Настпна зупинка «Лабораторія криптографів». Розв’язання криптограми.
За допомогою українського алфавіту розкодувати криптограму і дізнатися про те, який закон встановив фарбований шакал для звірів
3 22 32// 10 6 19 2 11 28// 20 21 11 18 19 22 11 23 11// 14 19 17 24.
Учитель. Подорожуємо до зупинки «Ігроленд» Гра «Істинне – хибне».
Учні повинні біля істинного твердження поставити значок +, а біля невірного – значок -.
Учитель.Настпна зупинка «Кола Вена» (Установлення міжпредметних звя’зків)
Учитель. На горизонті зявляється замок «Сенкан»
Словом «ошуканець» ми підтвердиди філософський зміст казки. Пасажирам пропонується виразити його за допомогою вправи «Мікрофон»
Учитель. Кінцева зупинка нашої подорожі – скринька завдань.