урок "Інтегрований урок із зарубіжної літератури та англійської мови на тему: «Поетизація людини та краси її почуттів, оспівування кохання і дружби в сонетах Вільяма Шекспіра» "

Про матеріал

ознайомити учнів з часом створення сонетів Шекспіра, композицією збірки; проаналізувати тематику, провідні образи і своєрідність поетики шекспірівських сонетів; розвивати навички аналізу сонетів, вміння визначати його поетичні особливості, виразного читання, логічного мислення, зв'язного мовлення;

Перегляд файлу

Інтегрований  урок із зарубіжної літератури та англійської мови на тему:

«Поетизація людини та краси її почуттів, оспівування кохання і дружби в сонетах Вільяма Шекспіра»               

Мета: ознайомити учнів з часом створення  сонетів Шекспіра, композицією збірки; проаналізувати тематику, провідні образи і своєрідність поетики шекспірівських сонетів; розвивати навички аналізу сонетів, вміння визначати його поетичні особливості, виразного читання, логічного мислення, зв’язного мовлення; виховувати любов до поезії; розширити та активізувати лексичний запас учнів; вчити учнів декламувати англійську поезію; розвивати мовленнєву компетенцію учнів; виховувати інтерес до англійської літератури.

Обладнання: підручник, портрет В. Шекспіра, тексти його сонетів в оригіналі та в перекладах, відео сонета 130, мультимедійна презентація.

 Тип уроку: бінарний урок

                                                                                                «Сонети  - це  ключ ,

                                                                                                 котрим Шекспір відкрив своє серце».

                                                                                                                                 В.Вордсворт

                                                    Хід уроку

І. Організаційний момент

 Слово вчителя зарубіжної літератури

Добрий день! Ми вітаємо вас, шановні колеги, дорогі діти, на уроці. Сподіваємось, що працюватимемо ми творчо, злагоджено, з радістю.

Слово вчителя англійської мови

 Good afternoon, everybody. I’m very glad to meet you. Today we have an unusual lesson. You have an excellent chance to plunge into the atmosphere of love and poetry of W. Shakespeare. I hope all of you will take part in it.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів

Сьогоднішній урок хочеться розпочати з  притчі про кохання.

( Перегляд притчі про кохання.)

Слово вчителя зарубіжної літератури

Тема кохання – одвічна тема роздумів людства, одвічна тема мистецтва. І до сьогодні нас хвилюють та розчулюють твори Шекспіра. Шекспір оспівував красу справжнього кохання у своїх сонетах. «Сонети  - це  ключ , котрим Шекспір відкрив своє серце». Тож пропонуємо сьогодні не тільки дізнатися таємниці душі поета , а й намалювати ті образи, які Шекспір описав словами.

 ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.

    Слово вчителя зарубіжної літератури

      Тема нашого уроку… (Слайд 1)

Тож відкрийте, будь ласка, зошити …

     Методичний коментар: (учні записують у зошити тему уроку).

На цьому уроці ви ознайомитеся … 

Мета уроку ( слайд 2)

IV. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Вступне слово вчителя англійської мови.

«Today we are going to speak about one of the greatest English poet William Shakespeare. It is impossible to speak about the English literature without speaking about this author.Now lets listen to some facts about W. Shakespere’s biography and the time when he lived and worked. The last half of the 16th and the beginning of the 17th centuries are known as the Golden Age of English Renaissance and sometimes are called «The Age of Shakespeare». We really know few facts of his life and many of them are doubtful. But some facts are known to us and are proved by documents. The first fact of Sh`s biography are that he was born on April 23, 1564 in Stratford-on-Avon. His father was a dealer in corn, meat, wool. His mother was a daughter of a rich farmer in the village of Wilmcote. We also know that being 18 years old, William married Anne Hathaway, who was 9 years older than himself. They had a daughter Susanna and twins – son Hamnet and daughter Judith. It`s known that in 1567 Sh. went to London to find a job, where he began writing plays staged at the Globe Theatre. By 1592 he had been an important member of a well-known acting company. It is known that only in 1616 at the being of his fame Sh. returned to Stratford where in April 23, 1616 he died. He was buried in a fine old church in Stratford.»

And now I want to check your knowledge. Look at the screen. Here you can see the sentences. So, let’s play the game “Complete the sentence”. (Слайд 3)

  •                 William Shakespeare is а famous … (British writer)
  •                 He was born…(1564)
  •                 William had 3 (children)
  •                 He was а famous … (actor, writer and poet)
  •                 Shakespeare wrote … (154 sonnets)
  •                 He died in … (1616).

Your answers were brilliant. Thank you!

2. Слово вчителя зарубіжної літератури

    Бесіда. Збірки (Слайд 4)

А зараз, давайте ми пригадаємо …

  •                 Яка літературна форма називається сонетом?
  •                 Де і коли він виник?
  •                 Хто з авторів прославився у цьому жанрі?

Дійсно, жанр сонета розвивався в епоху Відродження, і В. Шекспір, як один з представників цієї епохи також творив у цьому жанрі, але при цьому вніс свої корективи. Пізніше сонет покладають на музику, і він звучить як улюблена пісня серед простолюду.

 V. Вивчення нового матеріалу

1. Слово вчителя зарубіжної літератури

Пропоную виконати  пошукове, творче, завдання, а саме підготувати колажі на запропоновані теми, відповідно до яких ви об’єднаєтеся  у пошуково – дослідницькі групи: «теоретики», «дослідники». Група – теоретиків підготує  повідомлення «Історія створення та структура збірки шекспірівських сонетів».  Група – дослідників – «Хто ховається за образом юного друга поета?» та «Хто така смаглява леді?». Тож прошу до виступу учнів групи – теоретиків.

2. Повідомлення групи  – теоретиків «Історія створення та структура збірки шекспірівських сонетів»

Літературознавці визначили, що сонети були написані між 1592 – 1598 роками, тобто коли поету було 28 – 34 роки. Сонети створювалися для найближчого оточення поета і довго не друкувалися. Проте схвальні відгуки поширювалися ще до публікації: у 1598 році Френсіс Мерез писав: «Ніжні сонети солодкозвучного і медоточивого Шекспіра відомі в колі його особистих друзів». Сонети Шекспіра відрізнялися новизною та оригінальністю ситуацій і образів. Він наблизив лірику до реальних почуттів людей. Шекспір змінив розмір класичного італійського сонета, який складався з 2 катренів і 2 терцетів на 3 катрени та 1 двовірш (англійський сонет).   

Сюжетною основою шекспірівських сонетів є розповідь про палку дружбу і пристрасне кохання поета – ліричного героя збірки.

Традиційно всі сонети поділяються на три групи (за шекспірознавцем О. Анікстом):

І – сонети, присвячені другу:1 – 126;

ІІ – сонети, присвячені коханій «смаглявій леді»: 127 – 152;

ІІІ – оспівується радість і краса кохання:153 – 154.

Слід зазначити, що серед шекспірівських сонетів є такі, де рід об’єкта звертання визначити неможливо, бо в англійській мові прикметники не мають родових закінчень. Але можна стверджувати, що через всю збірку проходять три наскрізні образи: ліричний герой, юний і прекрасний друг поета та «смаглява леді».

3. Повідомлення групи  – дослідників «Хто ховається за образом юного друга поета?» (Слайд 5)

   Багато літературознавців намагалися розгадати, хто ж із знайомих поета став прообразом друга? Найчастіше називались два імені – графа Саутгемптона та графа Пембока.

Одні дослідники вважають, що Генрі Різлі, граф Саутгемптон, був у близьких стосунках із поетом, але без сумніву, що ім’я друга поета «Вільям» (сонети 135, 136, 143). Саутгемптон не мав тієї краси, про яку йдеться у віршах. До того ж, сонети не підходять йому ні за віком, ні за способом життя. Коли були написані сонети, йому було майже 28 років, тому неможливо назвати його «чудовим хлопчиком».

А молодий 18-річний Вільям Герберт, граф Пембок, що був до самої смерті Шекспіра у дружніх стосунках, відрізнявся зовнішньою красою та був відомий своїми любовними пригодами.

Отже, образ друга – це узагальнений портрет дружби з широкою гаммою почуттів, що її супроводжують. В сонетах яскраво показано, як друзі переживають складні випробування: від щирого захоплення до гіркоти розлуки, відчуження через суперництво до торжества відновленої дружби. 

4.Повідомлення групи  – дослідників «Хто така смаглява леді?»  (слайд 6)

   Деякі шекспірознавці, трактуючи вірші поета як віддзеркалення його біографії, намагалися відшукати прообраз героїні серед реальних осіб. Судячи з сонетів, вона стояла набагато вище на суспільному щаблі, була одружена, але відзначалася непостійністю у своїх почуттях. За однією версією «смаглява леді» була Мері Фіттон, придворна дама королеви Єлизавети. У 1973 році англійський історик А. Роуз висунув версію, згідно з якою прототипом героїні була Емілія, донька придворного музиканта італійця Дж. Боссано і дружина Вільяма Ланьє.

Сонети Шекспіра – не розповідь про конкретні стосунки, а історія кохання вічного й непереможного.

4. Слово вчителя англійської мови.

And now I want to suggest you to listen to the sonnet 130 by W. Shakespeare in original.

Методичний коментар: (учні прослуховують 130 сонет англійською мовою. (Відеододаток )

10. Виразне читання сонета №130  В. Шекспіра російською мовою у перекладі C. Маршака. 

11. Виразне читання  сонета №130 українською мовою  в перекладі Д. Паламарчука,

12.Бесіда за прочитаним.

-  Якою постає кохана В. Шекспіра в сонеті? (Звичайною земною жінкою, в ній немає нічого божественного.)

-  Що кидається у вічі в портреті коханої? («Мов з дроту чорного коса густа», «білосніжні пліч її овали»)

-  Які художні засоби використовує автор? (Порівняння: мов з дроту чорного коса густа; корал ніжніший за її вуста; дише так вона, як дишуть люди; анафора:і дише так вона…; і голосу її рівнять не треба…;І все ж вона – найкраща поміж тими…; антитеза : не знаю про ходу богинь із неба, а кроки милої – цілком земні; епітети: білосніжні пліч овали, з дроту чорного, диких трав).

13. Гронування

Отже, якою постає смаглява леді в сонетах Шекспіра(Справжня земна жінка, найкраща поміж іншими, наймиліша від усіх красунь, прекрасна, кохана, жінка природньої краси).

Поет захоплюється людиною та красою її почуттів. Сонети Шекспіра – це не розповідь про конкретні стосунки, а історія кохання вічного й непереможного. 

  VІ.  Рефлексія.

1.. Проблемне запитання

Сьогодні ми спробували доторкнутись до загадок шекспірівських сонетів, намагалися дати свій варіант відповіді на запитання, що хвилювало не одне покоління шекспірознавців.

Чи вважаєте ви, що сонети В. Шекспіра – це  історія  вічного та непереможного кохання?

2.Робота з епіграфом урока

3.Слово вчителя зарубіжної літератури

Існує багато перекладів сонетів Шекспіра на українську і російську мови. Ці переклади в своїй творчості використовують відомі люди. Пропоную вам послухати сонет№130 у виконанні гурту «Бі – 2 »   (учні прослуховують пісню)

Маю надію, що творчість В. Шекспіра надихне і когось з вас на створення вірша чи пісні.

 

«Dear friends, thank you for the lesson. You have learnt a lot of things about Shakespeare`s family, about his native town, about his place and his sonnets. I think it was very interesting you will remember our lesson for a long time. Shakespeare was a great poet. He was «for all time».

Слово вчителя зарубіжної літератури

Сонети В. Шекспіра – одна з найпрекрасніших сторінок інтимної лірики світової літератури. Знавець людської психології, поет оспівує почуття кохання й дружби, захоплюється людиною та красою її почуттів.

В. Шекспір вніс у традиційний сонет чимало нового: змінив його форму, доповнив тематику, присвятивши окремі вірші дружбі, замість ангелоподібного ідеалу створив образ коханої – реальної жінки, яка теж заслуговує на велике кохання.

Домашнє авдання.       Скласти сенкан  про кохання. Виразно читати сонет 136  на англ. мові.

 

doc
Додано
29 листопада 2018
Переглядів
1976
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку