Мета:узагальнити знання учнів про один із літературних жанрів-байку;
розширити уявлення про байкарів, що жили в різні часи та в різних
країнах;
вчити правильно декламувати байки, передавати почуття дійових
осіб;збагачувати словниковий запас;
розвивати пізнавальний інтерес, бажання читати байки;
розвивати зв'язне мовлення учнів, мислення, вміння робити висновки;
виховувати людські чесноти та боротися з різними людськими поро-
ками;виховувати правила культурної поведінки.)
Магдалинівський відділ освіти, молоді, сім’ї та спорту
Мар'ївський НВК
Інтегрований урок літературного читання «Маю честь запросити…»
3 клас
Підсумок теми «Байки»
ПідготувалаО.І.Сініченко
Мета:узагальнити знання учнів про один із літературних жанрів-байку;
розширити уявлення про байкарів, що жили в різні часи та в різних
країнах;
вчити правильно декламувати байки, передавати почуття дійових
осіб;збагачувати словниковий запас;
розвивати пізнавальний інтерес, бажання читати байки;
розвивати зв'язне мовлення учнів, мислення, вміння робити висновки;
виховувати людські чесноти та боротися з різними людськими поро-
ками;виховувати правила культурної поведінки.)
Обладнання:портрети байкарів(Езопа,Жана де Лафонтена, І.Крилова, Л.Глібова),виставка збірок байок Л.Глібова, ілюстрації до байок,букви до слова «БАЙКА»,ілюстрація «Альтанка Л.Глібова»,дерево «Людські чесноти»,квіти-символи з назвами людських чеснот та людських пороків.
Хід уроку
1.Організаційна частина.
_Що Зима надворі робить?
Ясно всім-господарює.
Що у класі роблять учні?
Ясно всім –працюють.
Бо без праці справи кепські.
Згідні ви зі мною?
-Так!
Якщо так, то часу не гаймо-
До роботи приступаймо.
2.Активізація опорних знань.
а)Гра «Знайди та склади»
(Вчитель «ховає» букви до слова БАЙКА.Учні шукають їх та складають слово, що є темою уроку).
б)Вправа «Мозковий штурм»
_ А що ж таке байка?
-Які байки ви знаєте?
-Як називають автора байки?
-Кого з байкарів ви знаєте?
3. Повідомлення теми і мети уроку.
-Сьогодні на уроці ми узагальнимо наші знання про один із літературних жанрів- байку. Дізнаємося про байкарів, які жили в різний час і в різних країнах.Я,думаю, що ще багато цікавого буде на уроці, бо як може бути не цікаво, коли ми всі будемо працювати.А праця безслідною не буває.
4.Узагальнення і систематизація знань учнів.
1. Вправа «Маю честь запросити…»
-Діти, прочитаємо речення ось під цим малюнком. Що означають три крапки?
-Речення не закінчене.
-Кого і куди мають запросити?
-Судячи з ілюстрації мають запросити в альтанку. І це зробить Л.Глібов, український байкар.
-А що таке альтанка?
-Альтанка(пол.)-легка крита споруда для відпочинку або захисту від дощу та сонця, окремо розташована, відкрита з усіх боків будівля під дахом, що забезпечує затінок, укриття і місце для відпочинку, а також прикрашає ландшафт.Альтанку розміщають таким чином, щоб можна було милуватися краєвидом.
-Як ви думаєте, кого хотів би запросити український байкар у свою альтанку?
-А я , думаю, що він захотів би запросити колег по перу, тобто байкарів,щоб мати спільну тему для розмови.
(Показую портрети Езопа, Жана де Лафонтена,І.Крилова та Л.Глібов,знайомлю з датами народження байкарів світу та місцем їх народження)
Діти, хто з цих шанованих людей має честь зайти до альтанки першим?
-------------------І-----------.-І----------------------------І-------------І---------І----------І------------
VІст.до н.е. 0 1621р. 1769р. 1827р. 2015р.
-Це числова вісь.На ній позначені дати народження кожного з байкарів. Як вихований чоловік, Леонід Іванович Глібов має першим запросити зайти в альтанку Езопа-давньогрецького байкаря, бо він жив ще до нашої ери і по праву вважається родоначальником байки. А далі ви вже допоможіть запросити гостей.(Учні називають Жана де Лафонтена, І.Крилова та Л.Глібова).
-Я , вважаю, що не всі ще гості запрошені. Кого ще можна запросити в гості до байкарів?
-В гості треба йти з подарунком.Найкращим подарунком для байкаря буде знання його байок.
2.Декламування байок Л.Глібова на вибір учнів.
3. Вправа «Слово байкарям»
Езоп:-Я жив серед людей, пізнавав їх і бачив, що люди дуже різні.Одні наділені людськими чеснотами, а інші-людськими пороками. Так хотілося допомогти людям змінитися, стати кращими. Це можна було зробити тільки засобом сміху, сатири. Тож мною була написана байка «Цикада і Мурашка».
И.Крилов.-В свое время я тоже наблюдал за людьми, среди которих я жил. И видел, что одни живут по совести, а другие имеют пороки. Я написал басню «Стрекоза и Муравей».
Л.Глібов.-І я в свій час спостерігав такі явища. Тому написав байку «Коник-стрибунець».
4.Робота за байками Езопа «Цикада і Мурашка»
І.Крилова «Стрекоза і Муравей»
Л.Глібова «Коник-стрибунець»
а)Читання байки «Цикада і Мурашка» учнями.
б)Декламування байки І.Крилова «Стрекоза і Муравей» учителем напам'ять.
в)Інсценізація байки Л.Глібова «Коник-стрибунець».
г)Робота над змістом та висновком байок.
-Що спільного в цих байках?
-Що відмінного?
-Байки написані різними авторами, в різний час, в різних країнах, спостерігалися на різних людях. Та спільним є те, що кожна з них висміює людську лінь, бажання жити за рахунок когось.Отже, одним із пороків людського суспільства є лінь. Тільки праця забезпечує людину . Щоб щось мати, треба працювати.
5.Аналіз байок Л.Глібова «Лебідь, Щука і Рак» та «Чиж та Голуб».
-Чому байкар обрав лебедя, щуку та рака героями своєї байки «Лебідь, Щука і Рак»? Що хотів висміяти автор?
-Чому Чижик піймався в сильце?
-А яким був Голуб?(Пихатим, зарозумілим).
6.Робота в групі. Вправа «Встанови відповідність».
«Лебідь, Щука і Рак» «…А тепер танцюй, небоже,на
морозі гопака!»
«Коник-стрибунець» «Ото на себе не надійся,
чужому лихові не смійся!»
«Чиж та Голуб» «У товаристві лад-усяк тому радіє,
дурне безладдя лихо діє…»
7. Вправа «Реклама».
а)Слово вчителя.
-У наших гостей-байкарів є ще дуже багато байок.Я порадила б вам прочитати байку Л.Глібова «Муха й Бджола» (с.164-165).
б) Слово учням.
-Я хотів би порадити прочитати байку…
5. Підсумок.
а)Слово вчителя.
_Послухайте вірш «Хто на світі в нас живе?»
Живуть на світі Лінь,
Байдужість і Заздрість,
Пихатість і Злорадність.
Живе Хвалькуватість, Бездарність.
Прихисток Підлість знайшла.
Знаходиться місце й Цинізму.
Частенько і Совість ховається десь.
Панує Обман.
Брехня гасає світом,
Щоб встигнути скрізь когось обдурити.
Та на цьому ж світі
Живе Працьовитість.
Живуть Милосердя, Добро й Співчуття.
Чесність іще не втопилась в багнюці,
Щирість не заблукала у хащах лісних.
Людяність ходить і Доброзичливість за собою водить.
Віра ніколи не залишиться збоку,
Доки Любов і Надія дорогою йдуть
Та підтримку світу людському несуть.
-Звернули увагу на те, хто ж на світі живе?
б)Гра «Оббери гусінь на дереві людських чеснот»
в) Вправа «Ділимося враженнями»
-Хочу, щоб ви поділилися враженнями від уроку за таким планом:
1.Мені урок…
2.Він навчив мене…
6.Домашнє завдання: прочитати разом з батьками вдома ті байки, які радили товариші.