Мета розробки: виробляти навички обчислень виразів зі степенями та тотожних перетворень, уміння самостійно застосувати знання в комплексі, в нових умовах; розвивати пам'ять, логічне мислення, обчислювальні навички; виховувати старанність, самостійність, бажання працювати на уроці творчо, свідоме ставлення до вивчення математики. Підсумувати знання учнів про життєвий і творчий шлях великого українського письменника; удосконалювати навички виразного читання.
Тема: Творчість Івана Яковича Франка через призму алгебраїчних обчислень.
Мета: виробляти навички обчислень виразів зі степенями та тотожних перетворень, уміння самостійно застосувати знання в комплексі, в нових умовах; розвивати пам’ять, логічне мислення, обчислювальні навички; виховувати старанність, самостійність, бажання працювати на уроці творчо, свідоме ставлення до вивчення математики. Підсумувати знання учнів про життєвий і творчий шлях великого українського письменника; удосконалювати навички виразного читання.
Тип уроку. Урок комплексного застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: картки для самостійної роботи, дидактичний матеріал « Алгебра в таблицях, 7- 9 класи», мікрокалькулятори, кодоскоп, цитати про математику та про Великого Каменяра, виставка художньої літератури, магнітофон.
Хід уроку
І. Організація класу та оголошення теми і мети уроку.
Учитель математики. Сьогодні у нас урок застосування вмінь і навичок тотожно перетворювати вирази і виконувати дії із степенями. А присвячений цей урок Івану Яковичу Франку, великому українському письменнику, з творчістю якого ви знайомі. Ви будете виконувати алгебраїчні перетворення, розв’язувати математичні завдання, повторюючи і закріплюючи знання про життєвий і творчий шлях Франка.
Учитель літератури. Зовнішність якої людини описав Михайло Коцюбинський: « Невеликий, хоч сильна мужчина. Високе чоло, сірі, трохи холодні очі, в лініях бороди щось енергійне, уперте. Рудувате волосся непокірливо пнеться, вуса стирчать. Скромно одягнений, він тихий і непомітний, поки мовчить. А заговорить – і вас здивує, як ця невисока фігура росте перед вами, мов у казці. Вам стане тепло і ясно од світла його очей, а його мова здається не словом, а сталлю, що б’є об кремінь і сипле іскри. Сильна, уперта натура, яка цілою вийшла з житейського бою!»
Так, це Іван Якович Франко.
Пригадайте деякі епізоди з життя письменника.
27 серпня 1856р. – дата народження письменника.
У 1875р. – студент Львівського університету.
У 1893 р. – звання доктора філософських наук.
28 травня 1916 р. – дата смерті І. Я. Франка.
ІІ. Перевірка знань
Учитель математики.
27=3*3*3=33.
( Повторення означення степеня одночлена)
( Робота з підручником).
а) 5х3, якщо х=0.5;
б) – 0, 125у4, якщо у= -2;
в) 12х2у, якщо х=-0, 3, у=1
6
г) -9х2у, якщо х= -1, у= 1
3.
Код: 0,18=у, -2=р, 1=г, 0,625=д.
Відповідь. Друг.
Учитель літератури. « Друг» - назва журналу, у якому працював Франко, будучи студентом. У 1877 р. Франка та інших членів редакції журналу « Друг» заарештували, після цього арешти відбувалися у 1880 р. та 1889 р. У цей період був написаний один із кращих віршів громадянської лірики Івана Франка « Товаришам із тюрми».
Учень ( читає уривок з вірша).
Обриваються звільна всі пута,
Що в’язали нас з давнім життєм;
З давніх бруднів і думка розкута,-
Ожиємо, брати, ожиєм!
Ожиємо новим ми, повнішим
І любов’ю огрітим життєм;
Через хвилі мутні та бурхливі
До щасливих країв попливем.
Через хвилі нещасть і неволі,
Мимо бур, пересудів, обмов,
Попливем до країни святої,
Де братерство, і згода, й любов…
Учитель математики. А тепер поєднаємо математику з мовою.
Математичний диктант із самоперевіркою.
Запишіть у вигляді виразу:
1) різницю квадратів чисел m і n;
2) подвоєний добуток чисел a і b;
3) суму квадратів чисел х і у:
4) квадрат суми чисел c і d:
5) потроєний квадрат суми чисел m і n:
6) квадрат різниці чисел a і b:
7) подвоєний добуток квадратів чисел c і d:
8) подвоєний квадрат добутку чисел х і у.
Відповіді перевіряються через кодоскоп:
3) x2 – y2 ; 4) ( c+d)2;
5) 3 ( m+n)2 ; 6) ( a-b)2;
7) 2c2d2; 8) 2( xy)2;
( Учні обмінюються зошитами і перевіряють математичний диктант олівцями).
Наступне завдання: знайдіть за допомогою мікрокалькулятора значення одночлена
-0, 025a3b2c4, якщо a= -5; b=0,8; c=1.
Значення виразу дорівнює 2.
Учитель літератури. « Пісня і праця – великі дві сили!» - ці крилаті слова належать Івану Франку. Великий Каменяр був невтомним трудівником на ниві культури і науки. Він зробив значний внесок у філософію, економіку, фольклористику, літературознавство, педагогіку та інші галузі знань. Любов до праці прищепив йому батько – сільський коваль. Мати вміла опоетизувати працю чарівною українською піснею. Пісня і праця стали могутніми крильми літературної творчості Франка, тими двома силами, які надихали його на сподвижництво в ім’я рідного народу все життя.
Учениця. ( читає уривок з вірша)
Тямлю як нині: малим ще хлопчиною
В мамині пісні заслухався я;
Пісні ті стали красою єдиною
Бідного мого, тяжкого життя.
Мамо, голубко! Зарана в могилі
Праця й недуга зложили тебе,
Пісня ж твоя в невмираючій силі
В мойому серце ясній, живе.
Пісня і праця – великі дві сили!
Їм я до скону бажаю служить;
Череп розбитий – як ляжу в могилі,
Ними лиш зможу й для правнуків жить.
Звучить пісня на слова Івана Франка « Червона калино, чого в лузі гнешся?»
Другий міні – модуль
ІІІ. Комплексне застосування знань.
Запитання 1 –й команді.
Запитання 2 – й команді.
1.Назвіть основу степеня 122.
2. Обчисліть 122.
3. Яке число дістанемо в результаті піднесення до степеня від’ємного числа.?
4. Яким числом є степінь від’ємного числа з непарним показником?
5. Як піднести до степеня 1?
6. Що робити з показниками, підносячи степінь до степеня?
7. Чому дорівнює a0, якщо a =0?
8. Що таке коефіцієнт одночлена?
9. Що таке тотожне перетворення виразів?
10. Що називається коренем рівняння?
11. Сформулюйте формулу лінійного рівняння.
Учитель математики. Кожне рівняння має корінь 60. Що воно означає? Так, це вік Франка, він прожив 60 років.
Учитель літератури. Іван Франко був висококультурною, освіченою, ерудованою людиною. Він досконало знав і користувався українською, російською, польською та німецькою мовами. Добри знаючи майже всі слов’янські мови, Франко перекладав з болгарської, словацької, сербської, хорватської та чеської. Вільно володів письменник і грецькою, латинською, єврейською та французькою мовами. Він перекладав також твори англійських та іспанських письменників.
Протягом 40 років виходили з – під пера І. Франка численні поезії, драми, оповідання, повісті, критичні і публіцистичні статті. Тільки список творів Івана Яковича займав книжку до 200 сторінок.
До цього уроку за зразком акровірша « Франко» ви мали скласти власний акровірш « Іван» на математичну тему. ( Учениця нагадує, що таке акровірш).
Акровірш « Франко»
Формули вивчаємо на уроці,
Рівності записуєм в рядок,
А задачі в нас на кожнім кроці,
Навіть степені ми знаєм на зубок.
Коли хочеш математиком ти стати,
Ось завдання – вмій Франка читати.
Власні акровірші
Івасик любить математику,
Вчить правила й означення завжди,
А також мріє він про інформатику –
Навчається у першій школі залюбки.
І знову я розв’язую задачі –
Вони допомагають у житті.
А мама з татом попрацюють хай на дачі –
Нам овочі потрібні на столі.
Третій міні – модуль
ІV. Контроль і самоперевірка знань.
Самостійна робота на картках із взаємоперевіркою.
1 – й варіант
1. Обчисліть:
а) 95*98
910 ( 729)
б) 0,212
0,25*0,23 ( 0, 0016)
2. Виконайте дії:
а) x0*x5 ( x5)
b) a3:a0 ( a3)
a) ( a3)2 * ( a2)3; ( a12)
b) ( a2*a6)2 ( a16)
2 – й варіант
1. Обчисліть:
a) 817
82*812; ( 4096)
0,36 ( 0,027)
2. Виконайте дії:
a) y0*y8; ( y8)
b) b4:b0. ( b4)
3. Запишіть у вигляді степеня з основою а вираз:
а) ( a2)5*( a3)4; ( a22)
b) ( a3*a7)2. ( a20)
На закритій частині картки відповіді вправ іншого варіанта. Відбувається взаємоперевірка і виставлення оцінок олівцем.
Учитель літератури. Ось і закінчується наша літературна подорож у математичну країну. І закінчується наша повість про великого Каменяра. 28 травня 1916 р. Іван Якович помер. Його поховали у Львові, на Личаківському кладовищі. Наш народ гідно шанує пам'ять Івана Франка. Його іменем названо один з обласних центрів України, Львівський державний університет, бібліотеки і школи. І в нашому місті є вулиця Івана Франка.
( Показ наочності, літератури, малюнків. Читання власних акровіршів).
V. Творча робота та рефлексія.
Алгебраїчно – літературний кросворд.
1 |
|
|
м |
|
|
|
|
|
||||
2 |
|
а |
|
|
|
|||||||
3 |
|
|
т |
|
|
|
||||||
4 |
|
е |
|
|
|
|
||||||
5 |
|
м |
|
|
|
|
|
|||||
6 |
|
|
а |
|
||||||||
7 |
|
т |
|
|
|
|
|
|
|
|||
8 |
|
и |
|
|
||||||||
9 |
|
к |
|
|
|
|
|
|||||
10 |
|
а |
|
|
|
|||||||
1.Подруга алгебри (Геометрія)
2.Великий Каменяр ( Франко)
3.Є не лише мовний, а й математичний ( Диктант).
4.а4 – що це? ( Степінь)
5.Назва вірша про робітників з молотом.( Каменярі)
6.Ім’я Беркута. ( Захар).
7.Рівність із змінною. ( Тотожність).
8.… - джерело знань. ( Книга).
9.В запису а5 що таке 5? ( Показник).
10…. Потрібні в житті, як гвинтівка в бою.( Знання).
Виділене слово – відповідь, що означає царицю наук.
Учениця. ( Читає уривок з вірша Франка « Каменярі»).
У кожного чоло життя і жаль порили,
І в оці кожного горить любові жар,
І руки в кожного ланці, мов гадь, обвили,
І плечі кожного додолу ся схилили,
Бо давить всіх один страшний якийсь тягар.
Мов водопаду рев, мов битви гук кривавий,
Так наші молоти гриміли раз у раз;
І п’ядь за п’ядею ми місця здобували;
Хоч не одного там калічили ті скали,
Ми далі йшли, ніщо не спинювало нас.
Отак ми всі йдемо, о одну громаду скуті
Святою думкою, а молоти в руках.
Нехай прокляті ми і світом позабуті!
Ми ломимо скалу, рівняєм правді путі,
І щастя всіх прийде по наших аж кістках.
Тестові завдання.
1 – й варіант
1. Подайте у вигляді степеня з основою а вираз ana3.
A. a3n Б.an+3 В.( аn)3.
2. Подайте у вигляді степеня з основою 5 число 255
А. 525 Б.( 55)5 В. 510
3. Запишіть 240 у вигляді степеня з основою 32.
А. 328 Б. 3238 В. 3220
2 – й варіант
1. Подайте у вигляді степеня з основою а вираз ( а2)m
А. а2+m Б. a2am В. а2m
2. Подайте у вигляді степеня з основою 5 число 1254
А. 512 Б. 53+4 В.( 55)4
3. Запишіть 240 у вигляді степеня з основою 16.
А. 1638. Б. 1610 В. 1624
VІ. Підсумки уроку і домашнє завдання.