Урок на тему "Хазяїн".Головний конфлікт комедіїї.Терентій Пузир як втілення некерованого прагнення накопичення матеріальних статків. Мамона.

Про матеріал

Відкритий урок з української літератури в 10 класі (профільний рівень) на тему:

«І. Карпенко-Карий. Комедія «Хазяїн». Головний конфлікт комедії .Терентій Пузир як втілення некерованого прагнення накопичення матеріальних статків. Мамона («багатство, земні блага») як тема, ідея і головний персонаж комедії»

Перегляд файлу

 

Веселодолинський НВК «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – ДНЗ»

Тарутинського району Одеської області

 

 

 

 

Відкритий урок з української літератури  (10 клас)

на тему:

«І. Карпенко-Карий. Комедія «Хазяїн». Головний конфлікт комедії .Терентій Пузир як втілення некерованого прагнення накопичення матеріальних статків. Мамона («багатство, земні блага») як тема, ідея і головний персонаж комедії»

 

Підготувала вчитель української мови та літератури Ревенко Віра Вікентіївна

 

 

 

 

 

 

                                2018   рік

 

Тема: Іван Карпенко-Карий. Комедія «Хазяїн». Головний конфлікт комедії . Терентій Пузир як втілення некерованого прагнення накопичення матеріальних статків. Мамона («багатство, земні блага») як тема, ідея і головний персонаж комедії.

 

Мета: продовжити знайомство з творчістю  письменника, драматурга, з персонажами його творів, ознайомити учнів із поняттям «соціально – сатирична комедія», розкрити тему та  ідею твору,  охарактеризувати образ Пузиря; удосконалювати навики характеристики літературного героя, вміння аргументовано відстоювати власну позицію; виховувати повагу до людей, вміння здійснювати життєвий вибір.

 

Обладнання: портрет письменника, його родини, презентація  (портрети вивчених письменників та діячів професійного театру), кулька повітряна, підручник, текст п'єси, пам'ятка «план аналізу драматичного твору» , макет кола та мережки, відеофільм «Хазяїн», відеоролик, мікрофон,  запис  ліричної музики, опорний план.

 

                                     «...Він був одним з батьків новочасного українського театру,

                                      визначним артистом та при тім великим драматургом,

                                       якому рівного не має наша література»

                                                                              І. Франко

                                      «Драматична творчість Карпенка-Карого — це найвище

                                      досягнення нашого класичного театру, театру корифеїв, що

                                     стало школою для українських драматургів нового часу»

                                                                              Р. Пилипчук

 

Хід уроку

 

І.Оголошення теми, мети, завдань уроку

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ  ЗНАНЬ УЧНІВ

1.  Інтерактивна вправа «Ти - мені, я - тобі»

(учні одне одному задають питання з теми «Розвиток драматургії та театру. Творчість корифеїв професійного театру. Якщо учень не знає відповіді, то запитання повторюється для наступного учня).

 

2. Цифровий диктант

( на слайдах  презентації зображені діячі професійного театру та вивчені письменники, кожен має  свій номер. Звучить питання  - і учень дає письмову відповідь, записуючи тільки номер даної відповіді)

 

 

№ 1- І.Карпенко-Карий      №2 – М. Садовський         №3 – П. Саксаганський

 

Карпенко-Карий І.jpg           Садовський М1.jpg             Саксаганський П.jpg

 

 

№ 4 - Марія Садовська-       № 5 – Марія Заньковецька      № 6 – М. Старицький

      Барілотті

 

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/14/%D0%A1%D0%B0%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0-%D0%91%D0%B0%D1%80%D1%96%D0%BB%D0%BE%D1%82%D1%82%D1%96_%D0%9C%D0%B0%D1%80%D1%96%D1%8F.jpg           Марія Заньковецька, 1892 р.            

 

 

№ 7 – М. Кропивницький       № 8 – І. Нечуй-Левицький            № 9 – П. Мирний

 

 

           Картинки по запросу нечуй -левицький портрет                 PanasMyrnyi.jpg

 

 

    № 10 – І. Білик                    № 11 – І. Франко            № 12 – М. Лисенко   

Похожее изображение        Картинки по запросу іван якович білик портрет          Похожее изображение

 

 

  1. Хто з даних представників мав неоціненний дар справжнього психолога людської душі за словами І. Франка?    ( 9 )
  2. Хто  обрав псевдонім за місцем проживання матері?  ( 3 )
  3. Хто про І. Нечуя-Левицького сказав, що «він - «колосальне всеобіймаюче око України»?  (  11 )
  4. Вона є членом родини Тобілевичів.  (  4 )
  5. Хто для першого професійного театру писав музику до творів?   ( 12)
  6. Хто є автором нарису «Подорож від Полтави до Гадячого»?   ( 9 )
  7. Хто, продавши власний маєток,  утримував трупу акторів, купував сценічний одяг? ( 6 )
  8. Кому належить твір «За двома зайцями»?   ( 6 )
  9. Хто стає співавтором твору «Хіба ревуть воли…?»   ( 10 )
  10. Хто з них взяв псевдонім дівочого прізвища матері?  ( 2 )
  11. Ця людина першою отримала звання «народного артиста Республіки».  ( 5 )
  12. Хто є членами родини Тобілевичів?   ( 1,2 3,4 )
  13. Про відомий  твір сказали, що це справжній шедевр про звичаї та традиції  українського народу, це «енциклопедія». Хто є автором даного твору?   ( 8 )
  14. Його перу належать такі твори: « Глитай, або ж  Павук», «Дай серцю волю, заведе в неволю».   ( 7 )
  15. Він є автором творів «Сто тисяч», «Сава Чалий», «Мартин Боруля».  ( 1 )
  16. Хто був чоловіком Марії Заньковецької?  ( 2 )

 

3. Взаємоперевірка самостійної роботи (цифрового диктанту)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків

1.Вступне слово вчителя.

Судити про письменника за одним його твором, звичайно, можна, але це буде далеко не повне уявлення. Тому самостійно прочитана п’єса І. Карпенка-Карого «Хазяїн» допоможе краще пізнати особливості творчості великого драматурга, її значення для розвитку як української, так і світової драматургії, дасть яскравішу картину тогочасних суспільних умов, адже вони є схожими з нинішніми.

За твердженням акторів театру, зіграти на сцені героя, що страждає, плаче, як не парадоксально, легше, ніж героя, котрий щиро радіє й сміється. Те ж саме і в літературі: плачу набагато більше, ніж сміху; тому написати комедію може лише справжній майстер художнього слова, яким і є І. Карпенко-Карий.

 

ІV.СПРИЙНЯТТЯ ТА ЗАСВОЄННЯ  УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Міні-лекція вчителя з елементами бесіди

- Чому Карпенко-Карий обрав собі такий псевдонім? 

- Що означає Карпенко?

- Кого називали корифеями?

- Які ви запам'ятали твори І. Карпенка-Карого з повідомлення учня?

     І. Карпенко-Карий написав 18 оригінальних п'єс, кожна з яких стала своєрідною вершиною в жанрі драматургії. Тематично вони охопили осмислення конкретних суспільних процесів Другої половини 19 ст., філософські роздуми про мистецтво, людину й життя. Драматург прожив своє життя , самовіддано працюючи для України.

    Його серце було сповнене любові до друзів. Сподвижників по театральній справі, він уникав конфліктів, не мав надмірних амбіцій і честолюбства, нікому не заздрив. Особливо душевно ставився до найближчих людей, які в листах та спогадах засвідчували,що найвищими ідеалами Карпенка-Карого були ідеали добра, любові, духовного єднанні.

На різні теми писав драматург, але улюбленою темою була тема  зображення класу буржуазії, селянської буржуазії, тяжіння до багатства, ти самим гублячи людські чесноти.

 

 

2.   Обмін враженнями щодо прочитаного твору «Хазяїн»

 

  • Чи сподобався вам твір
  • Що вас вразило в творі ?
  • Які герої з твору вам до вподоби і чому?

 

 

3.   Історія створення комедії

«Хазяїн»  соціальна комедія Івана Карпенка-Карого, написана в 1900 році. У ній драматург висвітлює явище становлення нової селянської української буржуазії в кінці 19 ст.  Автор характеризував п'єсу, як злу сатиру на людську любов до стяжання без жодної іншої мети.

Іван Карпенко-Карий виношував образи сільського мільйонера Терентія Пузиря та його оточення понад 10 років, з часу написання п'єси «Сто тисяч». Роботу над твором він завершив весною 1900 на хуторі Надія, названому так на честь першої дружини, Надії Тарковської.  

Прообразами головного героя п'єси, Терентія Пузиря, були українські підприємці на зразок Терещенків та Харитоненків, становлення яких відбувалося в умовах розвитку   капіталізму в тодішній Російській імперії і на території України, зокрема.

Через образ Терентія Пузиря, вихідця з селян, який швидко розбагатів, скуповуючи землі, Карпенко-Карий проводить основну ідею твору.

У листі до сина Назара від 26 березня 1900 року драматург повідомляв: «Я пишу нову комедію «Хазяїн», але діло туго йде, часто голова болить. Одначе перший акт готовий, і я ним наче задовольняюсь. Хоч то раз у раз так зі мною буває: поки пишу, задовольняюсь, а напишу — недоволен». Через три тижні робота над комедією була завершена. «Уже кінчаю нову комедію «Хазяїн», — писав автор тому ж адресатові в листі від 14 квітня 1900 року. Ключ до розуміння цього твору нам дав сам автор: «Хазяїн» — …зла сатира на чоловічу любов до стяжання без жодної іншої мети. Стяжання для стяжання!»

 

 

4.Робота над текстом твору

«Хазяїн» - художнє продовження «Ста тисяч», комедії, створеної 1889 року. Звідти бере початок образ Пузиря, який близький по духу головному герою п'єси «Сто

тисяч»

-     Як звали головного героя з п'єси «Сто тисяч»?

-     Якими рисами був наділений Герасим Калитка?

В ньому така сама жадоба ненаситна до збагачення, дикість натури користолюбця та аморальність, як і в Пузиря з твору «Хазяїн». Автор писав 1900 року своєму братові Панасові  Саксаганському:«Комедія ця дуже серйозна, і я боюся, що буде дуже скучна для публіки, котра від комедії жде тільки сміху, (Хазяїн» же - зла сатира на чоловічу любов до стягання без жодної іншої мети. Стяжання для стяжання! Побачимо, як-то вона піде!»

 

4.1. Тема твору це показ людської любові, пристрасті до збагачення, «без жодної іншої мети. Стяжання для стягання!»(автор визначив тему сам)

 

4.2.Сюжет твору

Сюжет побудований на основі життєвих конфліктів, породжених законами життя. Багатий землевласник прагне досягти максимальних прибутків шляхом експлуатації робітників, розорення бідняцьких господарств. Заради наживи він іде навіть на шахрайство. Мільйонер Пузир домовляється з Маюфесом про участь у шахрайстві і дає вказівки своїм управителям посилити експлуатацію строкових робітників, позбавити їх землі. Ці плани Пузиря становлять зав’язку комедії. Під час здійснення хижацьких планів виникають  різні ускладнення, конфлікти. Стався бунт робітників і селян, розкрито шахрайство, Пузир тяжко захворів. Загострення цих конфліктів становить кульмінацію комедії. Фінал п’єси водночас гротескний і трагічний — «пузир» лопнув — Терентій Пузир помирає від розриву нирки ( це розв'язка).

 

4.3.  Основна ідея твору— моральне звиродніння стяжателя, для якого зиск понад все, і який не зупиняється перед жодними аферами, лише б помножити свої статки.

 

4.4. Жанр твору

Це комедія соціально-сатирична, бо викриває і висміює явища, породжені капіталістичним ладом, аморальність вчинків і капіталістів-землевласників. Дію п'єси рухають самі її основні конфлікти.

4.5. Асоціативна вправа «Щоб це означало?»

 

- Що можуть  означати ці малюнки, на вашу думку?  

Картинки по запросу картинка богатый и бедный    Картинки по запросу картинка богатый и бедный

 

 

Картинки по запросу що таке мамона   Картинки по запросу що таке мамона

 

 

4.6. Перегляд відеоролику «Відповіді священика: що таке мамона» https://r2---sn-3c27sn7e.googlevideo.com/videoplayback?ipbits=0&pl=23&key=cms1&itag=18&ei=XLLYW7

 

4.7.Робота зі словником

- Що таке мамона?

 

В Біблії є вислів про те, що двом богам служити водночас неможливо. Одному панові доведеться служити старанно, а іншому упівсили. Не можна служити Богу і Мамоні. Що ж означають ці слова? Мамона – це хто?

Мамона – демон чи Бог?

У перекладі з давньогрецької мови "мамона" – це багатство, або розкіш. Стародавні римляни поклонялися аналогу Мамоны – Меркурію, який вважався покровителем торгівлі.

Відповідно до Біблійних писань, Маммон – демон. Вважається, що якщо Мамона царює в житті людини, то там немає місця Богу. Однак подібне твердження спірне. Християнство має двояке ставлення до розкоші і багатства. Більшість представників християнських конфесій явно засуджує тих, хто заробляє гроші. Хоча практично у всіх релігійних організаціях стоять спеціальні скриньки для збору пожертв з парафіян. Християнство просто породнилось з убогістю і бідністю. Навіть самий невеликий дохід у людини викликає осуд з боку тих служителів, і часто можна чути, що людина одержимий духом мамоны. 
        Однак є й такі особи, які поклоняються Мамоні як божеству. Зустрівши згадка про Мамоні в Біблії, люди починають спекулювати релігією в надії приховати своє прагнення до збагачення. Бог Мамона, на їхню думку, допомагає позбутися злиднів, що також є крайністю.

                   Історія про Мамону

        Виявляється, що розуміння Мамони не завжди є правильним. Деякі служителі навпаки кажуть, що якщо людина живе в постійній бідності, то Мамон-демон оселився в його житлі. Тобто якщо людина постійно трудиться, жертвує всім, а достаток до нього так і не приходить – це говорить про вплив мамони на його життя. Мамона – це не розкіш, не багатство, не достаток. Навпаки, це злидні і бідність. Чому ж так складно позбутися від цього духа? Варто звернутися до історії. 

         У далекому минулому люди були побожними. Вони вірили в існування духовного світу, прагнули знайти духовного вчителя, який би дав їм знання і захист. Люди поклонялися безлічі Богів. Кожному з них вони підносили коштовності, тварин, їжу. У ті часи подібні обряди були буденністю. У Біблії є безліч підтверджень. Звичайно ж, відбувалися і жертвопринесення заради здобуття матеріального благополуччя.

       Легенда свідчить, що тут не обійшлося без підступів диявола. Саме він підсунув як бога матеріального щастя демона, який відомий як Мамона. Щоб здобути багатство, люди не приносили Мамоні матеріальні цінності: вони жертвували йому своїх дітей, що вважалося вкрай огидним. Ця кепська торкнулася практично всіх народів. Така жахлива історія Мамона. Біблія не раз згадує наслідки вчинення подібних гріхів.

                    Прокляття Мамона

          Предки приносили в жертву своїх дітей у розрахунку на здобуття матеріальних благ. Можливо, Мамона давав те, про що його просили. Однак взамін за це він забирав дітей з кожного наступного роду. Робив він це різними способами. Хтось робив аборт, у когось дитина помирала в утробі, чиїсь діти вмирали в результаті хвороби або нещасного випадку. Це все підступи демона Мамона. Це він просто забирає свій борг. Прокляття це може переходити з покоління в покоління. Вважається, що якщо в родині були випадки смерті дітей або з'являється страх, що дитина може померти, то це все дії Мамоны. 

 Тому необхідно завжди звертатися до Господа з покаянням і молитвою. Тільки він може зруйнувати вплив Мамони. Тому в Біблії сказано, що не можна одночасно служити Господеві, і Мамоні.

 

4.8.Драматичний конфлікт

Усі сюжетні лінії і колізії тісно переплітаються і становлять основу  драматичного конфлікту, в основу якого лежить суперечність між безмежною жадобою наживи мільйонера-землевласника і тим, що , за влучним висловом одного з персонажів,  «не може разом все ковтнути».

- Які основні конфлікти, на вашу думку , присутні в творі «Хазяїн»?

Конфлікти: Пузир і закон;

                     Пузир і робітники;

                     сімейний конфлікт.

 

4.9. Проблематика твору ( колективна робота)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Проблема добра і зла (Пузир, Феноген, Ліхтаренко; загибель Зозулі).

-  Проблема збагачення заради збагачення (Пузир — історії з халатом та кожухом, авантюра з переховуванням статків банкрота Петра Михайлова, епізод з гусьми — «грабіжниками» Пузиревого добра).

- Проблема взаємин батьків і дітей ( Пузир — Соня).

- Проблема взаємин «пузирів» та ітелігенції (Пузир — Золотницький, Пузир — Калинович, Пузир — Соня).

- Проблема моралі, духовності (Пузир: пам’ятник Котляревському і орден Станіслава — що вагоміше і що вигідніше? Зневага до бідного інтелігента Калиновича — і дозвіл на одруження Калиновича з Сонею (виявляється, що брат Калиновича — прокурор і може врятувати Пузиря від тюрми і ганьби!)

 

4.10. Екранізація твору

Хазяїн» — фільм режисера Юрія Некрасова, знятий на студії «Укртелефільм» у 1979 році..

 

4.11.Складання характеристики головного героя

(учитель разом з учнями працює на основі опорного плану над розкриттям образу Пузиря)

                                Опорний план

1)  Соціальне й економічне становище Терентія Пузиря.

2)  Особливості образу Пузиря:

- ненаситна жадоба .збагачення як основна і визначальна риса характеру;

- інші риси характеру Пузиря - безчесність, несправедливість, жорстокість, бездушність, деспотичність, некультурність, честолюбність, скупість, жадібність.

3)  Типовість образу Пузиря.

4)  Спорідненість образу Пузиря :: сатиричними образами хижаків у творах М. Салтикова-Щедріна, О. Островського, Ж. . Мольєра і тощо.

 

4.12. Інтерактивна вправа «Коло ідей»

(вчитель роздає учням мережки з надрукованими на них поняттями: «кривда, брехня, бездуховність, трусливість, заздрість, лицемірство, зрада, скривдження, ненависть, користолюбство, підлість, жадібність, жадоба наживи, честь, любов, багатство, здоров'я, влада, сумління, розум, краса душі, благородність, порядність, доброта, щедрість, милосердя, гуманність».

-    Розташуйте подані вам поняття за їх важливістю для людини та позитивного

впливу на нього. В колі найважливіші поняття для людини, на межі кола - менш

важливі, за колом - негативні.

 

 

 

 

 

 

 

 

                          НЕГАТИВНІ «ЧЕСНОТИ»

4.13.Порівняльна характеристика Феногена і Ліхтаренка

 

Ф е н о г е н - «права рука хазяїна»          Л і х т а р е н к о - найспритніший економ

 

1. Перебування на службі у Пузиря

- місток для здобуття власної економічної могутності

 

2. Риси характеру, які наближають їх до Пузиря

- безчесність;

- бездушність;

- несправедливість;

-  жорстокість;

 

3. Головна індивідуальна риса

       - лицемірство;                                          - нахабний, діє сміливіше;

 

4. Найзаповітніша мрія

 

    - багатство;                                  - привласнення чужого відверто;

 

5. Вдача

       - хабарництво;                                             - хижак;

                                                                    - цинізм економа;

 

 

V.Закріплення вивченого матеріалу

1. Гра «Знавці-фани»   (Показ уривків твору, за якими учні відгадують епізод)

 

2. Асоціативна вправа

- З чим асоціюється Пузир ?(з кулькою, яка все стає більше і більше від накопичення повітря і в кінці лускає)

( один учень демонструє процес надування та лускання повітряної кульки      під супровід пояснення асоціації)

 

 

 . ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. 1нтерактивна вправа «Мікрофон»

 

    Створюючи образ Пузиря, І. Карпенко-Карий мав на меті створити український варіант антигероя, відомого в усьому світ і передусім завдяки славетній комедії Мольєра

«Міщанин-шляхтич».

- Висловіть свою думку :

«Чи можна вважати Пузиря «новим українцем» свого часу?»

 «Пузир - справжній господар чи ні?»

 

2.Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Продовжіть речення:

«Твір Івана Карпенка-Карого мене примусив замислитися над тим...» або 

« П'єса «Хазяїн» вчить мене...»

 

VІІ. Оцінювання учнів

 

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.Створити рекламу твору «Хазяїн» (за вибором).

2. Створити буктрейлер  твору «Хазяїн»( за вибором).

3. Прочитати твір І. Карпенка-Карого «Мартин Боруля».

 

 

Джерела: http://ukrclassic.com.ua/katalog/k/karpenko-karij-ivan/3371-vislovlyuvannya-vidomikh-lyudej-pro-tvorchist-ivana-karpenko-karogо

 

https://r2---sn-3c27sn7e.googlevideo.com/videoplayback?ipbits=0&pl=23&key=cms1&itag=18&ei=XLLYW7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Карпова Наталія
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  2. Кармазін Артем
    Загальна:
    3.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    2.0
    Відповідність темі
    4.0
  3. Лебедь Іванна Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Струтинський Олександр Дмитрович
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
16873
Оцінка розробки
4.3 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку