Розробка уроку, під час якого учні спробують самостійно осмислити поняття "сім'я", дізнаються, яке місце в менталітеті українців займали сімейні стосунки. Матеріал зможуть використати для написання твору.
Ідеал сім’ї (за повістю І.С.Нечуя-Левицького „Кайдашева сім'я”)
10 клас
Мета : розвивати вміння учнів осмислювати задану тему морально - етичного характеру, розвивати уміння й навички доречно використовувати цитати, формувати моральні переконання, почуття відповідальності, уявлення про ідеал сім'ї.
Тип уроку – урок вивчення художнього твору (за Кудряшовим)
1. Організаційний момент.
2. Активізація учнівської діяльності.
Гра „Відгадай героя”.
3. Повідомлення теми і завдань уроку.
Приходить час, і майже кожна людина прагне створити сім'ю. І створює… Та чи так це вже просто? Сьогодні на уроці ми маємо це обдумати.
(Оголошення теми уроку).
Наші завдання: - простежити, яке місце в ментальності українців займали
сімейні стосунки;
4. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Зосередьте, будь ласка, свою увагу на словах, що записані на дошці.
Жінці голова – чоловік (Перше послання до коринтян 11:3)
Діти, будьте слухняні в усьому батькам (До колосин 3:20)
Дружини, слухайтесь чоловіків своїх! (До колосин 3:18)
Перед лицем сивизни встань і вшануй лице старого (Книга Левит 19:32)
Свої вуста жінка відкриває тільки на мудрість і милостива наука її на язиці (Книга Еклізіастова 31:26)
Покине чоловік батька й матір і пристане до дружини своєї, і стануть обоє одним тілом, тому немає вже двох, а одне тіло (Євангеліє від Матвія 19:5,6)
До цих висловів ми ще повернемося. Зараз згадаємо, яке місце в менталітеті українців займали сімейні стосунки?
(До свого роду, хоч по горло в воду – без родини не уявляє українець повноцінного змістовного життя. Вона для нього – і рідна домівка, і родичі, але насамперед – сім'я. Чоловік і дружина між собою – нерозлийвода, вони – одне діло, одне тіло, один дух. Природою закладений цей фундамент сімейної спілки, споконвічними природними законами забезпечена її життєстверджуюча спрямованість. На цьому фундаменті й за цими законами зводити стіни й дах. Їх міцність залежить від подружжя, від стосунків між ними та іншими членами родини. Де в сім'ї згода панує, там і горе танцює. Родинна злагода і любов – це, за переконаннями українців, основа міцної сім'ї.
Не завжди сімейний віз котиться прямою і гладенькою дорогою. Але знову і знову, долаючи перешкоди, викочувався на рівну дорогу.
Сім'я – продовження роду, але водночас це і оселя, і двір, і господарство. Чоловік старший у домі, він стоїть на чолі сімейної спілки. Тримати лад у сім'ї йому допомагали звичаєве право та мораль.
Відводячи певне місце дружині у сімейних стосунках казали : „Поможи, Боже, нежонатому, а жонатому жінка допоможе ”. Чоловік у домі – голова, а жінка – душа. У родинному тісному колі – перші кроки людини : у сімейному човні вона долає забори і пороги, розкидані по річці буття; в останню мить життя людина згадує того, хто дав їй це життя і хто крокував ним поруч. „Роде наш красний, роде наш прекрасний,”- співають на Україні. Родами красна земля, яку населяють люди, родинами прекрасні і славні їхні господи й обійстя ).
− Чи можна сказати, що наші предки будували сім'ю з урахуванням біблійних заповідей? (Звернення до записів на дошці).
Отже, можна констатувати, що коріння сімейних стосунків українців проростає із найстарішої та наймудрішої книги Біблії.
− А як буває в житті? Давайте звернемося до твору, який вивчаємо, І.С.Нечуя-Левицького „Кайдашева сім'я ”. (Виразне читання уривку із повісті). Слухаючи, спробуємо визначити винних і невинних у цій ситуації (суперечка через мотовило).
− Хто ж, на ваш погляд, винен у тих стосунках, що склалися у сім'ї Кайдашів? (Учні відповідають).
Справді, чи так уже важливо, хто винен, а хто ні, коли всі члени родини нещасливі. Вони водночас і скривджені, й винні.
− Що, на ваш погляд, заважає Кайдашам бути щасливими? (Орієнтовна відповідь учнів : розлад, небажання розуміти одне одного…)
Роз’єднаність, невміння дійти згоди як в родині, так і в суспільстві, тільки шкодить суперникам, їх благополуччю, затьмарює радість життя.
„Кайдашеву сім'ю ” І.Нечуй-Левицький написав більше ста двадцяти років тому, але й досі цей твір звучить як пересторога : не губіть любові, не втрачайте людську подобу.
Зверніть увагу, тлумачний словник подає нам ось таке визначення слова „сім'я ”: „Сім'я – це близькі родичі, проживають разом ”. (Запис на дошці)
− Так чи зуміли Кайдаші стати близькими родичами? (Ні. І на це є свої причини.)
Зверніть ще раз увагу на записи на дошці, згадайте зміст уроку і скажіть:
− Чому сімейні стосунки Кайдашів зруйновані? (Учні відповідають)
Справді, у сім'ї, де чоловік відчуває відповідальність за вручену йому сім'ю, де панує злагода, де члени родини піклуються одне про одного, - мир і злагода.
Сім'я для того і потрібна, щоб, прийшовши після важкого дня додому, знайти там спокій та розуміння.
5. Підсумок уроку.
Зверніть увагу на словосполучення „Кайдашева сім'я ”.
− Яке слово головне? (Сім'я )
Давайте виконаємо такий малюнок
і запишемо слова, які найбільше відповідають слову „сім'я ”(чесність, взаєморозуміння, терпіння, мудрість, любов, надія…).
(Учитель заповнює заготовлений на дошці малюнок (за дітьми).
Я бажаю, щоб у ваших сім’ях панували любов, терпіння (усе те, що написали у схемі).
І як підсумок нашого уроку пропоную створити сенкан, де перше слово – сім'я. (Учитель пояснює, діти створюють, зачитують).
6. Домашнє завдання
Написати твір на тему : „Як вберегти сім'ю від руйнування ”.