Урок історії 9 кл "Український національний рух наприкінці 40 – х років ХІХ ст. Кирило – Мефодіївське братство."

Про матеріал

Цей урок ознайомить учнів з процесом розвитку національної ідеї в суспільно – політичному русі України першої половини ХІХ ст., діяльністю першої української політичної нелегальної організації – Кирило – Мефодіївського братства; провести дослідження програмних документів і громадсько – політичної діяльності Кирило – Мефодіївського братства, а також дослідити місце Т. Шевченка в українському національному відродженні; розвивати вміння працювати з документами, аналізувати, робити висновки.

Перегляд файлу

Плани-конспекти уроків з елементами технології критичного мислення

 

 

Історія України, 9 клас.

 

 

Тема : Український національний рух наприкінці 40 – х років ХІХ ст. Кирило – Мефодіївське братство.

Мета : Ознайомити учнів з процесом розвитку національної ідеї в суспільно – політичному русі України першої половини ХІХ ст., діяльністю першої української політичної нелегальної організації – Кирило – Мефодіївського братства; провести дослідження програмних документів і громадсько – політичної діяльності Кирило – Мефодіївського братства, а також дослідити місце Т. Шевченка в українському національному відродженні; розвивати вміння працювати з документами, аналізувати, робити висновки.

ХІД УРОКУ

І.Актуалізація.

1.Учні у парах готують відповіді на запитання:

- У складі яких держав були українські землі наприкінці ХУІІІ – у першій половині ХІХ ст. ?

- Яким бачилось майбутнє представником різних течій суспільно – політичного руху України наприкінці ХУІІ – початок ХІХ ст. ?

- Чому ці течії не мали єдиної точки зору на майбутнє України ?

2.На дошці креслимо таблицю

Знаємо

Хочемо дізнатися

Дізналися

 

Відповіді учнів записуємо у колонку : знаємо.

ІІ. Побудова знань.

1.Читання тексту підручника ,,Національна ідея в суспільно – політичному русі першої половині ХІХ століття ” (§ 10 з підручника Ф. Г. Турченко, В. М. Мороко).

Використовуємо метод ,,Читання в парі – узагальнення в парі” (частини тексту заздалегідь визначає вчитель).

2.Відповіді учнів: заслуховуються узагальнення і запитання до частин тексту.

3.Вчитель: Давайте в уяві перенесемось в той далекий вже від нас 1846 р на квартиру одного з членів товариства, що стоїть у центрі Київа. Запрошую до столу 12 учнів. (Така кількість членів товариства). В.Білозерський, М.Гулак, М.Костомаров, П.Куліш, О.Маркевич, Г.Андрузький, О.Навротський, Д.Пильчиков, Посяда, М.Савич, О.Тулуб, Т.Шевченко ( за довідником з історії України він вступив до братства у квітні 1846 р, за підручником ,,Невідомо чи був Шевченко безпосереднім учасником братства, але його вплив на братство був значним” ).

Між учнями розподіляються ролі, і вони повинні швидко знайти в літературі, що лежить на столі (Довідник з історії України, Історія України в особах ХІХ – ХХ ст., підручники) і повідомити іншим коротку характеристику про ,,себе”.

4.Решта учнів працюють з підручником: ознайомлюються з основними ідеями ,,Книги буття українського народу”.

- В чому члени братства вбачали історичне покликання України ?

5.Робота з текстом Статуту Кирило – Мефодіївське товариство.

Обговорення питань.

Які головні завдання ставили Кирило – Мефодіївці. :

а) для розв’язання соціальних проблем ;

 

б) для розв’язання проблем національних ?

в) про що свідчила відмова товариства від принципу ,,Мета випроваджує засоби”?

Кирило – Мефодіївське братство проіснувало 14 місяців, у березні – квітні 1847 р воно було розгромлене жандармами, а його керівники арештовані.

6.Дослідження ролі Т.Г.Шевченка в українсько – національному русі.

Опрацювання документа «Запис рішення в справі Шевченка, зроблений жандармським відділенням».

Використовуємо метод «Спрямоване читання»: текст розбито на частини, учні мовчки читають і зупиняються на вказаних вчителем місцях, учитель ставить підготовлені запитання, відповіді на які обговорюються всім класом.

- Чому влада вважала небезпечними твори Тараса Шевченка?

-Чи погодилися б ви з висновком про те, що Т. Шевченко «должен быть признаваем одним из важных преступников» ?

-Як ви думаєте, що відбудеться далі?

-Чому Т.Шевченко був покараний набагато суворіше за інших членів братства?

ІІІ. Рефлексія.

1.А зараз подивимось, що ви дізнались з цього уроку. Зачитаємо запитання із таблиці, – відповідаємо.

Знаємо

Хочемо дізнатися

Дізналися

 

-Що таке національна ідея ?

 

-Якими ідеями керувались Кирило – Мефодіївське братство ?

-Це усвідомлення українцями себе, як окремого народу з історією, традиціями, поглядами.

-Ідеями національного відродження в усіх сферах життя.

-Активні діячі – Костомаров, П.Куліш, В.Білозерський, М.Гулак. --Шевченко мав значний на роботу братство, закликав до повстання проти самодержавства.

2.Завдання учням написати твір – п’ятихвилинку, в якому описати одну річ з теми, про яку дізнались на уроці, та визначити одне запитання ,на яке не знайшли відповіді. Кілька учнів зачитують свої думки.

ІV. Домашнє завдання.

1. Опрацювати § 10 підручника Ф. Г. Турченко, В. М. Мороко

2. Підготувати розповідь про Тараса Шевченка як суспільно-політичного діяча, використовуючи матеріали документа.

 

 

docx
Додано
26 квітня 2018
Переглядів
986
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку