Урок історії у 6 класі. "Історичні джерела."

Про матеріал

Охарактеризувати основні види історичних джерел; ознайомити з термінами та поняттями: «стародавній світ», «цивілізація», «історичне джерело», «археологічні пам'ятки»

Перегляд файлу

1

 

Тема: Історичні джерела.

Мета:

навчальна –охарактеризувати основні види історичних джерел; продовжити ознайомити з термінами та поняттями: «стародавній світ», «цивілізація», «історичне джерело», «археологічні пам'ятки»;

розвивальна – удосконалювати вміння працювати з підручником, його методичним апаратом, вільно орієнтуватися у структурних елементах підручника, читати, коментувати текст підручника, відповідати на запитання; на основі отриманих фактів, складати схеми; формувати вміння аналізувати історичні події та факти; розкривати зміст історичних понять;

виховна – виховувати толерантність, пошану до історії різних народів, бережне ставлення до пам’яток культури та історії.

Очікувані результати. Учні повинні:

  • називати хронологічні межі історії стародавнього світу, основні види історичних джерел;
  • пояснювати поняття: «стародавній світ», «цивілізація», «історичне джерело», «археологічні пам'ятки»;
  • наводити приклади історичних джерел;
  • висловлювати судження про своєрідність епохи стародавнього світу.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

Метод «Мікрофон».

Учитель за допомогою «уявного мікрофона» пропонує учням продовжити речення «Історію вивчають для того, щоб...».

  • Що таке історія?

Історія —  наука, що вивчає минуле людства у всій його конкретності й різноманітності.

  • Кого називають істориками?
  • Кого вважають батьком історії (Геродот)
  • Назвіть прізвища українських істориків. (М.Грушевський, Д.Яворницький, В.Антонович…)

ІІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

  • Одну з наук, яка відіграє значну роль у вивченні історії, жартівливо називають наукою про побиті глечики. Що це за наука? Що відповідає дійсності в цій жартівливій назві?

- Уявіть, що ви вчений – археолог. Де і як ви стали б шукати рештки (кістки) перших людей? Як за місцем знахідки кісток можна дізнатися про природу, яка оточувала людину, рослин і тварин, яких вона бачила?

-Дізнаємось докладніше про роботу археологів з історичними джерелами.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

Історичні джерела з історії стародавнього світу.

Люди, суспільства, народи не зникають безслідно. Вони залишають по собі пам’ять: будівлі, твори мистецтва, книжки, прикраси з бронзи, золота, срібла, глиняний посуд, зброю, написи і малюнки на камені, знаряддя праці та могили. За тисячоліття на Землі нагромадилося їх чимало.

Учені шукають їх і вивчають. Так поступово формуються наші знання про життя народів у давнину. Учених, які розкопують і вивчають давні речі й споруди, називають археологами. Точне розташування предметів у землі дуже важливе. Учені поділяють місце розкопок на ділянки й записують кожну, навіть найдрібнішу деталь. Об’єктом археологічних досліджень є речові джерела.

  • Назвіть види історичних джерел
  • Як видумаєте, які історичні джерела дають  найповнішу інформацію про життя первісних людей? Поясніть свою думку. (речові)
  • Як називається наука, яка займається пошуком і дослідженням речових джерел? (археологія)

Робота зі словником

«Археологічні пам'ятки» - матеріальні залишки людської діяльності, що збереглися на поверхні землі, під землею або під водою, які висвітлюють минуле людського суспільства. 

Археологічні пам'ятки — речові джерела, що висвітлюють минуле людського суспільства. Велике значення археологічні пам'ятки мають для вивчення дописемного періоду людства, коли вони є єдиними історичними джерелами. До основних археологічних пам'яток належать: місця поселення (стоянки, городища, селища) й окремі житла, господарські споруди, залишки фортець і міст, могильники й окремі поховання, надмогильні й культові споруди, скарби, знаряддя праці та інші давні вироби, малюнки й написи на скелях та окремих каменях.

Робота зі словником

«Історичне джерело» - це письмові документи, предмети, будівлі та інші пам’ятки, які відображають історичні події та явища і дають можливість досліджувати життя людей в минулому.

  • Розгляньте схему с. 6. Який вид історичних джерел було взято за основу для створення археологічної періодизації?
  • Назвіть періоди
  • Визначте, які матеріали первісні люди використовували для виготовлення знарядь праці.

Репродуктивна бесіда

  1. Що таке археологічні пам’ятки?
  2. Що таке історичне джерело?
  3. Назвіть приклади речових джерел?
  4. Назвіть приклади писемних джерел?
  5. Назвіть приклади усних джерел?
  6. Схема Історичні джерела

Робота з підручником.

  • с. 9 робота з хмаринкою слів. Виписати назви історичних наук
  • Дайте назву хмаринці (історичні науки)
  • С. 9. Визначте види джерел. Які науки допомагають їх досліджувати?
  • С. 10. (верхній малюнок)Уявіть, що ви археологи і знайшли давню мозаїку. Яку інформацію можуть нести такі історичні джерела?
  • Наскільки складно з ними працювати?
  • С. 10 (малюнок внизу)

Цінні відомості отримали вчені від дослідження міста Помпеї в Італії. Воно було засипане попелом під час виверження вулкана Везувій у 79 р. н. є., тобто місто не було розграбоване і не постраждало від вогню. Ученим удалося відновити не тільки зовнішній, але й внутрішній вигляд домівок, майстерень, лазень, театру й інших споруд. Знайдено меблі, хатнє начиння, інструменти. На стінах є розписи — картини, написані на штукатурці.

  • Які науки допомагають історикам відтворити минуле? (археологія, етнографія, хронологія – історичні науки)
  • Які якості характеру знадобилися б вам, якби ви вирішили стати археологом?
  • Для визначення часу археологічних знахідок археологи встановили «систему трьох віків»: кам’яний, бронзовий, залізний. Які особливості цих періодів?
  • До якого періоду ви можете віднести сучасні дні, враховуючи періодизацію, встановлену археологами?
  • С. 11. – робота з поняттям культурний шар.
  • Уявіть,. Що через 1000 років археологи досліджують культурний шар початку ХХІ століття. Які джерела переважатиму? Що їх здивує чи вразить?
  • Чому археологію іноді називають «історією, озброєною заступом»?
  • Якщо археологія, історія, озброєна заступом, то чим озброєна її молодша сестра – підводна археологія? (аквалангом, підводний човен, батискафи, роботи)
  • С. 11 з допомогою ілюстрацій розповісти про особливості роботи гідро археолога.
  • С. 11 Ми знаємо, якою була зовнішність багатьох історичних діячів. Яка наука допомогла відновити їх образ? (антропологія)

3. Поняття цивілізація.

С. 12. – робота з терміном і схемою.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ.

Заповніть таблицю «Види історичних джерел», вписавши в колонки таблиці відповідні номери наведених пам’яток.

  1. Зброя;     
  2. казки;
  3. легенди;
  4. берестяні грамоти;
  5. книги;
  6. прикраси;
  7. папірус;  
  8. поховання;

Види історичних джерел

Писемні

Речові

Усні

4, 5, 7, 13

1, 6, 8, 9, 10, 12, 15 

2, 3, 11, 14

  1. залишки поселення;
  2. пам’ятники;
  3. спогади;
  4. кораблі;
  5. надписи на камінні;
  6. міфи;
  7. розвалини фортеці.

 

Історичний диктант.

  1. Як називається наука про минуле, його причини та наслідки? (Історія) 2)
  2. Від якої події розпочинається історія людства? (Виникнення людини)
  3. Яка історія вивчає період від виникнення людини до знищення Західної Римської імперії?(Історія стародавнього світу)
  4. Кого вважають «батьком історії»? (Геродота)
  5. Звідки ми дізнаємося про історичне минуле? (З історичних джерел)
  6. До яких історичних джерел належать книги, написи на камінні? (Писемних)
  7. До яких історичних джерел належать зброя, прикраси, поховання? (Речових)
  8. Які історичні джерела включають міфи, легенди, спогади, казки? (Усні)
  9. Яка наука вивчає історію за речовими пам’ятками? (Археологія)
  10. Яка наука вивчає вірування, звичаї, побут, господарство різних народів? (Етнографія)

 

VІ.ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ.

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

  • Опрацювати параграф 2


doc
Додано
9 червня 2019
Переглядів
23820
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку