Охарактеризувати основні види історичних джерел; ознайомити з термінами та поняттями: «стародавній світ», «цивілізація», «історичне джерело», «археологічні пам'ятки»
1
Тема: Історичні джерела.
Мета:
навчальна –охарактеризувати основні види історичних джерел; продовжити ознайомити з термінами та поняттями: «стародавній світ», «цивілізація», «історичне джерело», «археологічні пам'ятки»;
розвивальна – удосконалювати вміння працювати з підручником, його методичним апаратом, вільно орієнтуватися у структурних елементах підручника, читати, коментувати текст підручника, відповідати на запитання; на основі отриманих фактів, складати схеми; формувати вміння аналізувати історичні події та факти; розкривати зміст історичних понять;
виховна – виховувати толерантність, пошану до історії різних народів, бережне ставлення до пам’яток культури та історії.
Очікувані результати. Учні повинні:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
Метод «Мікрофон».
Учитель за допомогою «уявного мікрофона» пропонує учням продовжити речення «Історію вивчають для того, щоб...».
Історія — наука, що вивчає минуле людства у всій його конкретності й різноманітності.
ІІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
- Уявіть, що ви вчений – археолог. Де і як ви стали б шукати рештки (кістки) перших людей? Як за місцем знахідки кісток можна дізнатися про природу, яка оточувала людину, рослин і тварин, яких вона бачила?
-Дізнаємось докладніше про роботу археологів з історичними джерелами.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Історичні джерела з історії стародавнього світу.
Люди, суспільства, народи не зникають безслідно. Вони залишають по собі пам’ять: будівлі, твори мистецтва, книжки, прикраси з бронзи, золота, срібла, глиняний посуд, зброю, написи і малюнки на камені, знаряддя праці та могили. За тисячоліття на Землі нагромадилося їх чимало.
Учені шукають їх і вивчають. Так поступово формуються наші знання про життя народів у давнину. Учених, які розкопують і вивчають давні речі й споруди, називають археологами. Точне розташування предметів у землі дуже важливе. Учені поділяють місце розкопок на ділянки й записують кожну, навіть найдрібнішу деталь. Об’єктом археологічних досліджень є речові джерела.
Робота зі словником
«Археологічні пам'ятки» - матеріальні залишки людської діяльності, що збереглися на поверхні землі, під землею або під водою, які висвітлюють минуле людського суспільства.
Археологічні пам'ятки — речові джерела, що висвітлюють минуле людського суспільства. Велике значення археологічні пам'ятки мають для вивчення дописемного періоду людства, коли вони є єдиними історичними джерелами. До основних археологічних пам'яток належать: місця поселення (стоянки, городища, селища) й окремі житла, господарські споруди, залишки фортець і міст, могильники й окремі поховання, надмогильні й культові споруди, скарби, знаряддя праці та інші давні вироби, малюнки й написи на скелях та окремих каменях.
Робота зі словником
«Історичне джерело» - це письмові документи, предмети, будівлі та інші пам’ятки, які відображають історичні події та явища і дають можливість досліджувати життя людей в минулому.
Репродуктивна бесіда
Робота з підручником.
Цінні відомості отримали вчені від дослідження міста Помпеї в Італії. Воно було засипане попелом під час виверження вулкана Везувій у 79 р. н. є., тобто місто не було розграбоване і не постраждало від вогню. Ученим удалося відновити не тільки зовнішній, але й внутрішній вигляд домівок, майстерень, лазень, театру й інших споруд. Знайдено меблі, хатнє начиння, інструменти. На стінах є розписи — картини, написані на штукатурці.
3. Поняття цивілізація.
С. 12. – робота з терміном і схемою.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ.
Заповніть таблицю «Види історичних джерел», вписавши в колонки таблиці відповідні номери наведених пам’яток.
Види історичних джерел |
||
Писемні |
Речові |
Усні |
4, 5, 7, 13 |
1, 6, 8, 9, 10, 12, 15 |
2, 3, 11, 14 |
Історичний диктант.
VІ.ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.