Урок " Історичні джерела про скіфів. Геродот про скіфський похід Дарія."

Про матеріал

Знайомство учнів із повідомленнями про скіфів в історичних джерелах ,розвиток вміння готувати повідомлення і повідомляти його перед класом , використання історичних джерел для пошуку відповідей на поставлене запитання , виховання поваги до історичного минулого народів

Перегляд файлу

Тема уроку : Історичні джерела про скіфів. Геродот про скіфський похід Дарія.

Мета уроку:познайомити учнів із повідомленнями  про скіфів в історичних джерелах ,розвивати вміння готувати повідомлення і повідомляти його перед класом , використовувати історичні джерела  для пошуку відповідей на поставлене запитання , виховувати повагу до історичного минулого народів.

Тип уроку : застосування набутих знань.

Обладнання: атлас, контурна карта, комп’ютер , роздатковий матеріал.

                                                    Хід уроку

І.Організація навчальної діяльності.

Оголошення теми і мети уроку. (Слайд 1)

Добрий день! Сьогодні в нас незвичайний урок, як ви бачите , скільки в нас багато гостей  .  Вони прийшли подивитися як ви вмієте працювати на уроці.

Тема нашого уроку (написана на дошці) « Історичні джерела про скіфів . Геродот про скіфський похід Дарія І.» Ми будемо працювати з історичними джерелами , зокрема з працями Геродота . Будемо вчитися   аналізувати та висловлювати свою думку щодо почутого та вивченого.

ІІ . Актуалізація опорних знань.

1.Технологія  « Мозковий штурм».

Оскільки ми будемо працювати з працями Геродота, то хто ж це такий?

 ( по ходу розповідей, учні  показують слайди)

Відповіді учнів.(Слайд 2,3)

 

Інформація про Геродота.

Славнозвісний грек Геродот (між 490 і 480 - між 480 і 424 рр. до н.е.) з міста Галікарнасу недаремно прозваний «Батьком історії». Працюючи над своєю знаменитою «Історією» (у дев'яти книгах), що розповідає про події пов'язані з греко - перськими війнами, невтомний дослідник давнини побував і на бере­гах Понту Евксинського (Чорного мори). Декілька місяців історик жив у дав­ньогрецькому місті-колонії Ольвії та мандрував Північним Причорномор'ям. Повсюди допитливий грек збирав та записував відомості про історію, життя і звичаї скіфів, інших народів і племен, що тоді населяли теперішню територію України. Його свідчення є надзвичайно цінним джерелом вивчення давньої історії нашої Батьківщини.

 

ІІІ. Проведення практичного заняття.

 

Вчитель

 Все правильно, а що писав Геродот про скіфів?

 

2.Технологія «Мікрофон»

(Представлення повідомлень учнів про скіфів.)(Слайд 4, 5).

 

Учень 1.(Слайд 6)

       «Скіфи кажуть, що їхній народ є наймолодший серед усіх народів, і ось як це сталося , їхня країна була пустелею і перша людина , що там з’явилася , була такою ,що звалася Таргітаєм…

           У нього було троє синів : Ліпоксай , Арпоксай і молодший Колаксай. Коли вони були царями , із неба впали на скіфську землю зроблені із золота плуг , ярмо , сокира й чаша. Перший побачив їх старший і наблизився, щоб їх узяти , але це все золото , коли він підійшов туди ,почало горіти. Він віддалився ітоді до них підійшов другий , але із золотом стало те саме. Отже, так своїм полум’ям прогнало їх золото. Проте , коли до нього наблизився третій , молодший , золото згасло , і тоді він узяв його собі та пішов і з ним додому. І старші брати ,після того що вони побачили, погодилися передати  все царство молодшому.»

 

 

Учень 2.(Слайд 7)

…кочові скіфи жили в Азії. На них найшли війною масагети. Під їх натиском скіфи перейшли до країни кіммерійців…Як зачули кіммерійці, що надходять скіфи, зібрали велике військо і стали радитися, їх думки розійшлися надвоє, обидві групи вперто обстоювали свою. Кращою була рада царів, але народ гадав за ліпше покинути край і не наражатися на небезпеку: царська ж думка була така, що треба боротися з прийшлими. Ніхто не хотів поступатися - ані царі народові, ані народ царям; боролися між: собою й полягли. Кіммерійський народ поховав їх коло ріки Тіраса; ще й тепер можна бачити ту могилу. Поховавши їх, вирушив народ з краю, а скіфи прийшли й зайняли порожні землі.

 

Учень 3 (Слайд8)

Від гавані борисфенітів (бо вона розта­шована якраз посередині приморської частини всієї Скіфії), від неї і далі перший народ, котрий можна зустріти… мають такий спосіб життя, як і скі­фи, але сіють і  їдять пшеницю і цибулю та часник і сочевицю та просо. Над ...[ними] живуть скіфи-оратаї, які сіють пшеницю не для їжі, а на продаж...

На схід від цих скіфів-землеробів… меш­кають кочовики також скіфи, які нічого не сіють і не обробляють землі. Вся ця країна позбавлена дерев...

За Геррами простягається країна, що на­зивається царською, і скіфи, які в ній жи­вуть, найхоробріші та найчисленніші і вони вважають інших скіфів своїми не­вільниками...

Робота з картою.(Слайд 8).

( показати на карті  скіфів-землеробів, скіфів-завойовників, показати річки, які становили кордони Великої  Скіфії. )

 3.Технологія «Мозковий штурм»

Як ви вважаєте,чого могли навчитися у скіфів племена-предки українців ?

 Відповіді учнів.

1. У скіфів- землеробів- землеробству, обробляти землю, сіяти зернові культури

2. У скіфів ,можливо, українці навчилися торгівлі

3. Були ще  такі скіфи-кочовики, які нічим не займалися, тільки переходили з місця на місце, в них можливо навчилися доглядати за худобою

4.Ще у царських скіфів можна було навчитися хоробрості, відповідальності за свій народ, патріотизму, але водночас вони були і жорстокими.

Вчитель . Так , добре.

        Скіфи були войовничим народом. Вони активно втручалися в конфлікти між державами Передньої Азії.

            Приблизно 514-512 р. до н.е. скіфів вирішив підкорити перський цар Дарій І. Але чому ?Остаточно так і невідомо. Опрацювавши праці Геродота , які ви знайшли причини походу ?

Відповіді учнів

Учень 1

1. Геродот ще до опису походу Дарія на скіфів розповідає нам про задуми царя. І робить це вельми своєрідно - у вигляді діалогу Дарія і його дружини Атосси.

 «Цар! При всій твоїй великій могутності ти бездієш. Ще ні один народ ти не підкорив персам і не примножив перської держави. Людині молодій, як ти, володарю великих скарбів, слід прославити себе великими подвигами, щоб перси знали, що над ними панує чоловік. Це піде тобі подвійно на користь: перси будуть знати, що на чолі їх стоїть чоловік, і, займаючись війною, вони не будуть мати дозвілля, щоб повставати проти тебе. Тепер, поки ти ще молодий, ти можеш зробити великий подвиг. Адже зі зростанням тіла ростуть і духовні сили, а коли тіло починає старіти, то з ним разом старіє і дух і вже нездатний до великих звершень. 

- Жінко! Все, про що ти говориш, я і сам думаю зробити. Адже я збираюся перекинути міст з нашого материка на інший і йти на скіфів. І це скоро має статися ».

Діалог цей, найімовірніше, вигаданий самим Геродотом. Але, можливо, Атосса дійсно грала велику роль у вирішенні державних справ.

Учень2

 Геродот повідомляє про сам похід і його причини ще так : «Після взяття Вавилону був похід самого Дарія на скіфів. Внаслідок того, що Азія рясніла людьми і грошових коштів надходило безліч, Дарій побажав помститися скіфам за те, що вони перші, вторглись в Мідію. З цієї причини Дарій, бажаючи помститися скіфам, зібрав на них військо »

Учень3 

Я знайшов ще висловлювання іншого вченого про причину походу Дарія І на скіфів. Ось, що писав Йордан:

«Дарій, цар персів, син Гістаспа, побажав одружитися з дочкою Антіріо, короля готів; просив він цього і в той же час побоювався, як би не відхилили вони його побажання. Готи, знехтувавши поріднитися  з ним, залишили його послів ні з чим. Знехтуваний, він запалав образою і виставив проти готів військо з 700 тисяч озброєних воїнів.

Вчитель

Отже,викладені древніми авторами  версії не виключають одна одну. Дарій пішов на скіфів. Що ж далі відбулося ?

4.Самостійна робота (Встановити відповідність між уривком праці Геродота і подією) з озвученням результатів.(Слайд 11-16)

Вчитель:

 В кожного є  завданням. Вам потрібно , швидко визначити , який уривок із праці Геродота відповідає певній поді

Уривки з праці Геродота про скіфо-перську війну ( 514-512 р.р. до н.е.)

План розповіді

1. Як скіфи дістали таку відповідь племен, порішили не зводити бою на від­критому полі, бо союзники не хочуть іти з ними разам, а сходити з дороги (персам)

 

Б.Стратегічна хитрість скіфів

2. «Мої справи такі, персе. Я ще ніякої людини (досі) не злякався і не втік перед нею давніше, отже, й тепер від тебе не тікаю…А що я не воюю з тобою, то й це тобі поясню. Ми не маємо ні міст, ні обробленої землі, щоби боятися за них і чим скоріше починати з вами бій. Та як уже так конечно треба його починати, то ми маємо батьківські могили; ось відшукайте їх і спро­буйте знищити. І тоді побачите, чи будемо воювати з вами за могили, чи ні.»

 

Г.Тактика «спаленої землі»

3. Скіфи мали наперед заманити (персів) просто до країни тих, що не обіцяли допомогу, щоби й вони воювали; а якщо не хотіли б добровільно битися з персами, то щоби мусили боротися. Після того вони мають повернутися назад до свого краю й нападати, як визнають це за потрібне.

 

В.«Дари Іденфірса»

4. Царі скіфів послали до Дарія посла, що ніс йому в дар птицю, мишу, жабу і п'ять стріл. Перси питали того, що приніс, про значення тих дарів. Він сказав персам, що як вони мудрі, то нехай самі розгадають, що означають ті дари.

Це почули перси й стали радитися. Дарієва думка була така, що скіфи віддали йому самих себе, землю й воду, стріли ж означають, що вони передають (персам) свою (воєнну) силу. Протилежна цій думці була Гобрієва…Він так пояснив значення дарів: «Якщо ви, перси, не станете птахами і не полетите в небо, або не станете мишами й не сховає­теся під землю, або жабами й не скочите в болота, то не повернете назад, а загинете від цих стріл».

А.Причини відступу скіфів

5…як будуть наступати все далі перси, мають засипати всі криниці й джерела, що до них переходитимуть, нищити траву на землі й поділитися на дві частини.

Д.Відповідь скіфського царя Іденфірса

 

 

( Відповідь: 1 - А, 2 – Д, 3 - Б, 4 - В, 5 -  Г )

Робота з картою. (Показати і позначити на контурній карті шлях походу Дарія І  на скіфів)..(Слайд 17).

Вчитель:

Поставити в хронологічній послідовності слайди.

Вчитель . То чим же закінчився похід Дарія ?

Учні висловлюють свої думки.

Вчитель . Отже , в нас є різні думки щодо результату походу.

IV.Узагальнення знань.

Вчитель:

Давайте коротко пригадаємо що ми вивчили на сьогоднішньому уроці у вигляді гри :«Слово - слово –речення-питання-відповідь».

Наприклад:

Похід-Дарій -  Похід Дарія на скіфів- Коли відбувся похід Дарія на скіфів-514-512 р. до н.е.

Причина – похід – причини походу Дарія на скіфів- Які причини походу.-1,2,3.

Скіфи-племена-племена скіфів –які племена скіфів- скіфи орачі-царські скіфи-скіфи кочові.

V. Підсумок уроку

Вчитель:

Отже , на сьогоднішньому уроці ми опрацювали  праці Геродота щодо скіфів та похід Дарія І . Ми бачимо що скіфи були справжніми патріотами. А що ж таке патріотизм. Патріотизм – це найвищі почуття кожної людини . Вже у

 VIст до н .е. скіфи були великими патріотами. Вони боронили свій рідний край.

     Так українські землі протягом двох тисячоліть боронили наші предки. І ось рівно через 70 років від Великої Вітчизняної війни ,наш український народ знову став на захист своєї країни від неоголошеної гібридної війни,яка зараз триває на сході нашої країни. Ми українці є палкими патріотами своєї країни, через те 50 тисяч солдат зі зброєю у руках  визволяють від ворогів нашу землю. Ваші батьки , ми вчителі також прилучилися матеріально підтримувати наших солдатів. А ви, маленькі патріоти, своїми малюнками ,  листами всиляєте віру , піднімаєте дух українському солдату. Волонтер із Хмельницького відвіз ваші малюнки в Донецьку область добровольчому батальйону «Айдар». Солдати дуже вдячні вам за це,передали фотографії та в подарунок сухий пайок,який ми неодмінно почастуємо після уроку. І закінчити урок хочеться такими словами

 (Слайд18)                      Україна-Єдина!

                                       Україна-Понад усе!

                                       Слава Україні!

                                        Героям Слава!

VІ.Домашнє завдання.

 Скласти кросворд на тему : «Єгипет. Передня Азія».

 

 

 

docx
Додано
28 березня 2018
Переглядів
4548
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку