Урок "Історичні постаті" 5 клас

Про матеріал
Конспект уроку для 5 класу НУШ (за підручником Досліджуємо історію і суспільство: підручник інтегрованого курсу для 5-го класу / Олена Пометун, Юлія Малієнко, Тетяна Ремех. - Київ, «Освіта», 2022. – 174 с.).
Перегляд файлу

Тема: Історичні постаті.                                                                     5 клас

Мета: з'ясувати, які постаті називають історичними та яке значення має їх дослідження для вивчення минулого; удосконалити навички роботи з текстом і вміння висловлювати власну точку зору; викликати зацікавленість учнів до подій минулого своєї держави і свого народу.

Основні поняття: історичні постаті, історичні явища, історичні події.

Обладнання: підручник (Досліджуємо історію і суспільство: підручник інтегрованого курсу для 5-го класу / Олена Пометун, Юлія Малієнко, Тетяна Ремех. - Київ, «Освіта», 2022. – 174 с.), картки з текстами.

Тип уроку: комбінований

Очікувані результати: учень пояснює термін історичні постаті; виявляє і розрізняє з допомогою вчителя на прикладах матеріалу теми причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів; визначає сфери суспільного життя, які зазнавали змін; здобуває історичну інформацію із запропонованих джерел, досліджуючи їх

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1.                   Обговорення підготовлених учнями запитань з попередньо вивченої теми.

 «З історії української залізниці»

Початком історії залізниць вважають дорогу із залізними рейками, якою 1825 року в Англії проїхав перший поїзд з паровозом попереду. Після цього у багатьох країнах Європи почали будувати залізниці, як швидкий і заощадливий вид транспорту та зв’язку.

Перша залізниця з використанням паровозів на території України, що входила тоді до складу Австро-Угорської імперії, пов’язала 1861 року Перемишль (сучасна Польща) та Львів.

А 1865 року залізниця з’єднала морський порт Одесу та місто Балту, куди привозили збіжжя, вирощене на українських землях. За два роки залізничне сполучення було продовжено до міста Єлісаветград (нині м. Кропивницький). Будівництву залізниць сприяв розвиток промисловості у другій половині XIX століття, а саме виробництво металу на будівництво колій, паровозів, вагонів.

Щороку будували багато нових залізничних шляхів — налагоджувалося залізничне сполучення між найбільшими містами України. Залізницею перевозили одночасно та швидко велику кількість вантажу: вугілля, ліс, зерно, устаткування тощо. Розвиток залізничного сполучення призвів до економічного зростання на українських землях. (З інтернету)

  1. Проаналізуйте текст за запитаннями (схема). Визначте подію, причини і наслідки.

Робота з термінами (повторення)

Історична подія – усе, що відбувалося з людьми в минулому, у певний час в певному місті.

Історичне явища – це сукупність подій, що повторюються в певній послідовності і мають спільні ознаки.

Бесіда за запитаннями

  1.                   Яку роль у подіях минулого відіграють історичні діячі?
  2.                   Кого називають історичними діячами?
  3.                   Завдяки чому люди стають історичними діячами?
  4.                   Назвіть людей, які, на вашу думку, є історичними діячами.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

У ч и т е л ь. Ще за часів Геродота головним змістом «історій» були вчинки людей. Чимало століть поспіль історики описували діяння, насамперед правителів й видатних полководців. Однак люди цікавилися не лише державними і військовими діячами, а й вченими, винахідниками, мандрівниками, художниками, композиторами, письменниками, поетами. Завдяки відкриттям, винаходам і творам вони увійшли в історію.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Поміркуйте

Поясніть термін «історичний діяч/діячка». Що важливо враховувати, досліджуючи діяльність історичної постаті?

У ч и т е л ь. Людей, чиї здобутки залишили яскравий слід у минулому і чиє життя видається цікавим нині, називають історичними діячами, або історичними постатями.

Іменами видатних особистостей, які змінили суспільство, названо вулиці, театри, бібліотеки, населені пункти. Історичним діячам встановлюють пам’ятники, присвячують літературні, музичні твори, картини та фільми.

Аби дізнатися про діяльність, погляди і характер видатної людини минулого та укласти її життєпис, історики вивчають чимало різних історичних джерел.

Пам’ятка

Досліджуючи історичну постать, послідовно відповідай на запитання:

1) Про кого йдеться?

2) Коли і в якій країни жив історичний діяч/діячка?

3) Про які його/її риси характеру та погляди відомо?

4) Із чим пов’язана основна діяльність цієї історичної особи? До яких історичних подій вона причетна?

5) Які вчинки і дії цієї особи стали тобі відомі?

6) Яким є твоє ставлення до цієї історичної особи?

Робота в парах

♦ Охарактеризуйте історичного діяча за вищевказаною пам’яткою.

Кілька фактів про людину

Наталія Дмитрівна Полонська-Василенко (1884-1973)

Її лекції слухали видатні історики. Нею захоплювались. Біографію цієї жінки називають однією з найцікавіших історій XX століття в Україні. Історикиня, археологиня, авторка «найкращого підручника історії» і перша в Україні жінка — доктор історичних наук.

Народилася у Харкові в родині військового історика. Захоплення батька вплинуло на подальший вибір Наталією Дмитріївною професії. Досліджувала історію Півдня України XVIII століття: заселення краю, його устрій і господарство, історія Запорозької Січі.

Велику увагу приділяла архівній справі, відтворюючи майже невідому тоді історію України. Наталія написала понад 200 наукових праць з археології, історії України, історії Української Церкви.

Головною її науковою працею стала двотомна «Історія України». Українець Роман Шупер, який протягом шести років перекладав її німецькою, зазначав: «Це була... перша спроба в німецькій мові... дуже чітко відмежувати історію України від історії Росії чи Білорусі... Я знав її як надзвичайно скромну людину. Дуже така виважена, спокійна жінка».

Її праці вивчають в університетах України і за її межами.

 

V. Узагальнення та систематизація знань учнів

Проблемне завдання

♦ Є такі вирази «Предметом історії є людина» та «Історія – це світ подій та явищ». Прокоментуйте їх. Із яких із них ви погоджуєтесь? Вони суперечать чи доповнюють один одного?. Свою думку доведіть.

Бесіда за запитаннями:

1. Кого називають історичними діячами?

2. Сучасником чи свідком яких історичних подій тобі доводилося бути? Опиши їх за запитаннями, наведеними у пункті 3 параграфа.

3. Як сьогодні вшановують пам’ять про видатних людей (підказка: візьми до уваги топоніміку, пам’ятники, фільми тощо)?

4 Уяви, що ти бажаєш написати книгу про минуле. Кого ти обереш її героями, наприклад історичних діячів, мандрівників, військових, спортсменів, лікарів? Чому?

Вдома, за бажанням, напиши невеликий твір-роздум «Кого з відомих постатей я вважаю історичним діячем і чому».

VІ. Підсумки уроку

Рефлексія

Як досліджують історичні події та життя історичних діячів

  1.                     Проаналізуйте свою роботу на уроці й оцініть її, скориставшись «Сходинками успіху». Спочатку з’ясуйте, наскільки ви вдосконалили власні знання, якщо можете:
    1.                  пояснити, що таке історична подія, явище, процес;
    2.                  навести приклади історичних подій і явищ;
    3.                  пояснити, що таке причини, наслідки і перебіг історичних подій;
    4.                  розказати, хто такі історичні діячі, і навести приклади.
  2.                     Визначте, як ви покращили свої вміння:
    1.                  розрізняти причини і наслідки події на конкретному прикладі;
    2.                  визначати сфери суспільного життя, які зазнали змін внаслідок події;
    3.                  здобувати історичну інформацію з тексту підручника;
    4.                  пояснювати матеріал на основі схеми та зображення історичної пам’ятки. На яких сходинках ви опинилися праворуч і ліворуч? Розкажіть про свої успіхи однокласникам/однокласницям.

VІІ. Домашнє завдання

  1.                   Опрацювати відповідний матеріал підручника.
  2.                   Спитати у батьків чи дідуся з бабусею, свідком яких історичних подій вони були; описати одну з цих подій за поданою на уроці пам’яткою.

ПАМ'ЯТКА ДЛЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ІСТОРИЧНОЇ ПОСТАТІ

1) Про кого йдеться?

2) Коли і в якій країни жив історичний діяч/діячка?

3) Про які його/її риси характеру та погляди відомо?

4) Із чим пов’язана основна діяльність цієї історичної особи? До яких історичних подій вона причетна?

5) Які вчинки і дії цієї особи стали тобі відомі?

6) Яким є твоє ставлення до цієї історичної особи?

ПАМ'ЯТКА ДЛЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ІСТОРИЧНОЇ ПОСТАТІ

1) Про кого йдеться?

2) Коли і в якій країни жив історичний діяч/діячка?

3) Про які його/її риси характеру та погляди відомо?

4) Із чим пов’язана основна діяльність цієї історичної особи? До яких історичних подій вона причетна?

5) Які вчинки і дії цієї особи стали тобі відомі?

6) Яким є твоє ставлення до цієї історичної особи?

ПАМ'ЯТКА ДЛЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ІСТОРИЧНОЇ ПОСТАТІ

1) Про кого йдеться?

2) Коли і в якій країни жив історичний діяч/діячка?

3) Про які його/її риси характеру та погляди відомо?

4) Із чим пов’язана основна діяльність цієї історичної особи? До яких історичних подій вона причетна?

5) Які вчинки і дії цієї особи стали тобі відомі?

6) Яким є твоє ставлення до цієї історичної особи?

ПАМ'ЯТКА ДЛЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ІСТОРИЧНОЇ ПОСТАТІ

1) Про кого йдеться?

2) Коли і в якій країни жив історичний діяч/діячка?

3) Про які його/її риси характеру та погляди відомо?

4) Із чим пов’язана основна діяльність цієї історичної особи? До яких історичних подій вона причетна?

5) Які вчинки і дії цієї особи стали тобі відомі?

6) Яким є твоє ставлення до цієї історичної особи?

ПАМ'ЯТКА ДЛЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ІСТОРИЧНОЇ ПОСТАТІ

1) Про кого йдеться?

2) Коли і в якій країни жив історичний діяч/діячка?

3) Про які його/її риси характеру та погляди відомо?

4) Із чим пов’язана основна діяльність цієї історичної особи? До яких історичних подій вона причетна?

5) Які вчинки і дії цієї особи стали тобі відомі?

6) Яким є твоє ставлення до цієї історичної особи?

ПАМ'ЯТКА ДЛЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ІСТОРИЧНОЇ ПОСТАТІ

1) Про кого йдеться?

2) Коли і в якій країни жив історичний діяч/діячка?

3) Про які його/її риси характеру та погляди відомо?

4) Із чим пов’язана основна діяльність цієї історичної особи? До яких історичних подій вона причетна?

5) Які вчинки і дії цієї особи стали тобі відомі?

6) Яким є твоє ставлення до цієї історичної особи?

ПАМ'ЯТКА ДЛЯ ДОСЛІДЖЕННЯ ІСТОРИЧНОЇ ПОСТАТІ

1) Про кого йдеться? 2) Коли і в якій країни жив історичний діяч/діячка?

3) Про які його/її риси характеру та погляди відомо?

4) Із чим пов’язана основна діяльність цієї історичної особи? До яких історичних подій вона причетна?

5) Які вчинки і дії цієї особи стали тобі відомі?

6) Яким є твоє ставлення до цієї історичної особи?

Наталія Дмитрівна Полонська-Василенко (1884-1973)

Її лекції слухали видатні історики. Нею захоплювались. Біографію цієї жінки називають однією з найцікавіших історій XX століття в Україні. Історикиня, археологиня, авторка «найкращого підручника історії» і перша в Україні жінка — доктор історичних наук.

Народилася у Харкові в родині військового історика. Захоплення батька вплинуло на подальший вибір Наталією Дмитріївною професії. Досліджувала історію Півдня України XVIII століття: заселення краю, його устрій і господарство, історія Запорозької Січі.

Велику увагу приділяла архівній справі, відтворюючи майже невідому тоді історію України. Наталія написала понад 200 наукових праць з археології, історії України, історії Української Церкви.

Головною її науковою працею стала двотомна «Історія України». Українець Роман Шупер, який протягом шести років перекладав її німецькою, зазначав: «Це була... перша спроба в німецькій мові... дуже чітко відмежувати історію України від історії Росії чи Білорусі... Я знав її як надзвичайно скромну людину. Дуже така виважена, спокійна жінка».

Її праці вивчають в університетах України і за її межами.

 

Наталія Дмитрівна Полонська-Василенко (1884-1973)

Її лекції слухали видатні історики. Нею захоплювались. Біографію цієї жінки називають однією з найцікавіших історій XX століття в Україні. Історикиня, археологиня, авторка «найкращого підручника історії» і перша в Україні жінка — доктор історичних наук.

Народилася у Харкові в родині військового історика. Захоплення батька вплинуло на подальший вибір Наталією Дмитріївною професії. Досліджувала історію Півдня України XVIII століття: заселення краю, його устрій і господарство, історія Запорозької Січі.

Велику увагу приділяла архівній справі, відтворюючи майже невідому тоді історію України. Наталія написала понад 200 наукових праць з археології, історії України, історії Української Церкви.

Головною її науковою працею стала двотомна «Історія України». Українець Роман Шупер, який протягом шести років перекладав її німецькою, зазначав: «Це була... перша спроба в німецькій мові... дуже чітко відмежувати історію України від історії Росії чи Білорусі... Я знав її як надзвичайно скромну людину. Дуже така виважена, спокійна жінка».

Її праці вивчають в університетах України і за її межами.

 

Наталія Дмитрівна Полонська-Василенко (1884-1973)

Її лекції слухали видатні історики. Нею захоплювались. Біографію цієї жінки називають однією з найцікавіших історій XX століття в Україні. Історикиня, археологиня, авторка «найкращого підручника історії» і перша в Україні жінка — доктор історичних наук.

Народилася у Харкові в родині військового історика. Захоплення батька вплинуло на подальший вибір Наталією Дмитріївною професії. Досліджувала історію Півдня України XVIII століття: заселення краю, його устрій і господарство, історія Запорозької Січі.

Велику увагу приділяла архівній справі, відтворюючи майже невідому тоді історію України. Наталія написала понад 200 наукових праць з археології, історії України, історії Української Церкви.

Головною її науковою працею стала двотомна «Історія України». Українець Роман Шупер, який протягом шести років перекладав її німецькою, зазначав: «Це була... перша спроба в німецькій мові... дуже чітко відмежувати історію України від історії Росії чи Білорусі... Я знав її як надзвичайно скромну людину. Дуже така виважена, спокійна жінка».

Її праці вивчають в університетах України і за її межами.

 

doc
Додано
24 січня 2023
Переглядів
4709
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку