Урок "Русь-Україна. Княгиня Ольга." 5 клас

Про матеріал
Розробка уроку для 5 класу НУШ (за підручником Досліджуємо історію і суспільство: підручник інтегрованого курсу для 5-го класу / Олена Пометун, Юлія Малієнко, Тетяна Ремех. - Київ, «Освіта», 2022. – 174 с.).
Перегляд файлу

Тема: Русь-Україна. Княгиня Ольга.                                                        5 клас

Мета: познайомити учнів з періодом існування держави Русь-Україна та з’ясувати звідки походить її назва; охарактеризувати період князювання Ольги та її реформаторську діяльність; розвивати вміння учнів працювати з історичною картою, підручником, давати характеристику історичним особам, робити стислі повідомлення; розвивати вміння учнів систематизувати матеріал; викликати зацікавленість учнів до подій минулого своєї держави і свого народу.

Основні поняття: Русь-Україна

Обладнання: карта «Київська Русь IX–XI ст.», ілюстрації з літописів, портрет княгині Ольги, підручник (Досліджуємо історію і суспільство: підручник інтегрованого курсу для 5-го класу / Олена Пометун, Юлія Малієнко, Тетяна Ремех. - Київ, «Освіта», 2022. – 174 с.),

Тип уроку: комбінований

Очікувані результати: учень установлює одночасність, хронологічну тривалість і послідовність зазначених подій та процесів та їх віддаленість одних від одних, співвідносить подію, історичне явище і століття (у межах теми, з допомогою вчителя); визначає на карті положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій, згаданих у змісті теми; здобуває історичну інформацію із запропонованих джерел, досліджуючи їх; формулює оцінні судження про вчинки історичних осіб з урахуванням отриманих знань та власного досвіду.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Підбери відповідності

  1.                   Історичне явище
  2.                   Історичний процес
  3.                   Історична постать

Б. це сукупність подій, що повторюються у певній послідовності і мають спільні ознаки.

В. це послідовність взаємопов’язаних історичних подій і явищ, у яких відбилася діяльність багатьох поколінь людей.

А. людина, чиї здобутки залишили яскравий слід у минулому і чиє життя видається цікавим нині.

Відповідь: 1- Б, 2-В,

Хронологічне лото

Розташуй події у хронологічній послідовності та біля кожного року напиши століття.

Події:

1. 1187 року вперше в писемному джерелі було вжито назву «Україна».

2. Першу публічну аптеку на території України було відкрито у Львові в кінці ХV століття, у Києві — на початку ХVІІІ століття.

3. На початку серпня 1914 року на Львівщині почалося формування українського війська, що отримало назву Українські Січові Стрільці (УСС).

4. 1960 року в Києві було відкрито першу з трьох ліній метро. Ділянка метро між станціями «Вокзальна» і «Дніпро» започаткувала швидкі підземні перевезення у столиці.

ІІІ. Актуалізація знань учнів

Бесіда за запитаннями

  1.                   Чи відомо вам, хто такі князі?
  2.                   Коли вони жили?
  3.                   Кого з них можете назвати?

Робота з ілюстрацією

Розгляньте зображення на ст. 78 підручника.

  1.                   Чому, на твою думку, саме з «Повісті минулих літ» починається розмова про княгиню Ольгу?

ІV. Вивчення нового матеріалу

Поміркуйте

Звідки походить назва Русь-Україна?

Робота зі схемою

Існують різні пояснення щодо походження слова «Русь». Визнач за схемою, які це пояснення.

Учитель. У період середньовіччя в IX ст. на землях сучасної України постає давня держава Русь-Україна як об’єднання слов’янських племен під єдиною владою.

Основними племенами, що сформували державу Русь, були поляни, северяни, древляни та інші спільноти. Назва «Україна» вперше зустрічається у Київському літописі про події 1187 року. Більшість дослідників вважають, що ця назва виникла від слов’янських слів «край, країна» — тобто це певні землі, відокремлені від інших. В українській мові є слова «краяти», «відкраяти» у значенні «відрізати», «відокремити».

У деяких слов’янських мовах, зокрема чеській, сербській та інших, також є схожі назви, що означають «власна земля».

Відомий український історик початку XX ст. Михайло Грушевський у 10-томній «Історії України-Руси» поєднав дві назви: Русь і Україна. Таким чином він підкреслив безперервність нашої історії — від створення держави до козацьких часів.

Робота з картою

1. Опиши географічне положення держави Русь-Україна.

2. Покажи на карті «Русь-Україна у Х-ХІ століттях» (с. 31) її кордони і сусідні країни за часів княгині Ольги.

3. Розкажи, як змінились кордони за сина Ольги князя Святослава.

Робота з ілюстраціями

Ольга в Константинополі. XI cт. Собор Святої Софії в Константинополі  (Стамбул). Сучасна реконструкція С. Висоцького

  • Якою побачили Ольгу (вона в центрі) та імператора (він ліворуч, на троні) автори середньовічної ілюстрації? Які висновки про життя людей можна зробити з ілюстрації?

 

Пам’ятник княгині Ользі. м. Київ. Скульптор Іван Кавалерідзе, 1996 р.

На світлині зображено пам’ятник княгині Ользі. Поруч з нею — слов’янські просвітителі Кирило і Мефодій — творці абетки, що й нині у користуванні, та Андрій Первозванний, який проповідував християнство на землях, що входять до сучасної України.

- Які риси Ольги, на твою думку, хотів підкреслити скульптор, зобразивши княгиню саме так і з цими історичними особами?

Робота в парах

На основі тексту (ст. 79-80) визначте: які сфери суспільного життя зазнавали змін за правління Ольги.

  • Як ви оцінюєте діяльність княгині? Чому?

Давньоруські літописи та іноземні хроніки називають правителів Русі-України князями.

Княгиня Ольга увійшла в історію як єдина жінка-правителька Русі-України. Вона почала володарювати 945 р. після загибелі свого чоловіка князя Ігоря. Захищаючи князівську владу і тогочасний порядок, Ольга жорстоко помстилася древлянам, від рук яких загинув Ігор. Під час військового походу вона спалила їхню столицю Іскоростень. Проте надалі повсякчас дбала про мир у власній державі.

У своїй політиці вона зосередилася на внутрішніх справах. Правителька об’їжджала країну: була, приміром, у Чернігові, у Новгороді і Пскові, закладала нові міста і оборонні споруди. Ольга упорядкувала збір данини (вид державних податків) з усіх, навіть віддалених земель. Це сприяло розвитку господарства і зміцненню держави.

Ольга однією з перших на Русі стала християнкою. Вона здійснила поїздку до Константинополя — столиці Візантії, і там прийняла християнство. За писемними джерелами, руську княгиню приймали з пошаною, а її хрещеним батьком став імператор Візантії. Для утвердження християнства Ольга наказала зводити у руських містах храми.

Автори давніх хронік зауважували, що Ольга рішучістю та мудрістю стоїть вище інших жінок. Донині її пам’ять увічнюють у монументах та іконах православної церкви.

Робота з відеофрагментом

https://www.youtube.com/watch?v=s89FlSVnVUY

 

  • Перегляньте відео та складіть «Асоціативний куш»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Узагальнення та систематизація знань учнів

Робота над кросвордом

Проблемне запитання:

Серед державних нагород України є Орден княгині Ольги, яким відзначають видатні заслуги жінок у державній, освітній, культурній, доброчинній, інших видах суспільної діяльності. Чому, на твою думку, цю нагороду названо на честь княгині Ольги?

VІ. Підсумки уроку

Рефлексія

Оцініть свої результати: підніміться знизу догори за позначками, якщо вашими завданнями були:

  •           встановлення хронологічної послідовності подій, описаних у параграфі;
  •           визначення на карті географічного положення об’єктів, про які йшлося на уроці;
  •           описування перебігу подій за правління княгині Ольги;
  •            знаходження історичної інформації у поданих джерелах;
  •            оцінювання діяльності історичних осіб.

Чудова робота

Робота не вдалась!

 

VІІ. Домашнє завдання

  1.                   Опрацюй відповідний матеріал підручника (п.14).
  2.                   На основі тексту, карт та ілюстрацій підручника склади розповідь про Ольгу і презентуй її класу.
  3.                   Згадай, у який період всесвітньої історії вона правила (за потреби звернися до параграфа 3)?
  4.                   Відвідай сторінку Музею становлення української нації - https://www.museumsun.org/person/6/ та познайомся з інформацією про княгиню Ольгу. Порівняй її з відомостями поданими у підручнику.
doc
Додано
24 січня 2023
Переглядів
1666
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку