Тема: Русь-Україна. Княгиня Ольга. 5 клас
Мета: познайомити учнів з періодом існування держави Русь-Україна та з’ясувати звідки походить її назва; охарактеризувати період князювання Ольги та її реформаторську діяльність; розвивати вміння учнів працювати з історичною картою, підручником, давати характеристику історичним особам, робити стислі повідомлення; розвивати вміння учнів систематизувати матеріал; викликати зацікавленість учнів до подій минулого своєї держави і свого народу.
Основні поняття: Русь-Україна
Обладнання: карта «Київська Русь IX–XI ст.», ілюстрації з літописів, портрет княгині Ольги, підручник (Досліджуємо історію і суспільство: підручник інтегрованого курсу для 5-го класу / Олена Пометун, Юлія Малієнко, Тетяна Ремех. - Київ, «Освіта», 2022. – 174 с.),
Тип уроку: комбінований
Очікувані результати: учень установлює одночасність, хронологічну тривалість і послідовність зазначених подій та процесів та їх віддаленість одних від одних, співвідносить подію, історичне явище і століття (у межах теми, з допомогою вчителя); визначає на карті положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій, згаданих у змісті теми; здобуває історичну інформацію із запропонованих джерел, досліджуючи їх; формулює оцінні судження про вчинки історичних осіб з урахуванням отриманих знань та власного досвіду.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Підбери відповідності
Б. це сукупність подій, що повторюються у певній послідовності і мають спільні ознаки.
В. це послідовність взаємопов’язаних історичних подій і явищ, у яких відбилася діяльність багатьох поколінь людей.
А. людина, чиї здобутки залишили яскравий слід у минулому і чиє життя видається цікавим нині.
Відповідь: 1- Б, 2-В,
Хронологічне лото
Розташуй події у хронологічній послідовності та біля кожного року напиши століття.
Події:
1. 1187 року вперше в писемному джерелі було вжито назву «Україна».
2. Першу публічну аптеку на території України було відкрито у Львові в кінці ХV століття, у Києві — на початку ХVІІІ століття.
3. На початку серпня 1914 року на Львівщині почалося формування українського війська, що отримало назву Українські Січові Стрільці (УСС).
4. 1960 року в Києві було відкрито першу з трьох ліній метро. Ділянка метро між станціями «Вокзальна» і «Дніпро» започаткувала швидкі підземні перевезення у столиці.
ІІІ. Актуалізація знань учнів
Бесіда за запитаннями
Робота з ілюстрацією
Розгляньте зображення на ст. 78 підручника.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Поміркуйте
Звідки походить назва Русь-Україна?
Робота зі схемою
Існують різні пояснення щодо походження слова «Русь». Визнач за схемою, які це пояснення.
Учитель. У період середньовіччя в IX ст. на землях сучасної України постає давня держава Русь-Україна як об’єднання слов’янських племен під єдиною владою.
Основними племенами, що сформували державу Русь, були поляни, северяни, древляни та інші спільноти. Назва «Україна» вперше зустрічається у Київському літописі про події 1187 року. Більшість дослідників вважають, що ця назва виникла від слов’янських слів «край, країна» — тобто це певні землі, відокремлені від інших. В українській мові є слова «краяти», «відкраяти» у значенні «відрізати», «відокремити».
У деяких слов’янських мовах, зокрема чеській, сербській та інших, також є схожі назви, що означають «власна земля».
Відомий український історик початку XX ст. Михайло Грушевський у 10-томній «Історії України-Руси» поєднав дві назви: Русь і Україна. Таким чином він підкреслив безперервність нашої історії — від створення держави до козацьких часів.
Робота з картою
1. Опиши географічне положення держави Русь-Україна.
2. Покажи на карті «Русь-Україна у Х-ХІ століттях» (с. 31) її кордони і сусідні країни за часів княгині Ольги.
3. Розкажи, як змінились кордони за сина Ольги князя Святослава.
Робота з ілюстраціями
Ольга в Константинополі. XI cт. Собор Святої Софії в Константинополі (Стамбул). Сучасна реконструкція С. Висоцького
Пам’ятник княгині Ользі. м. Київ. Скульптор Іван Кавалерідзе, 1996 р.
На світлині зображено пам’ятник княгині Ользі. Поруч з нею — слов’янські просвітителі Кирило і Мефодій — творці абетки, що й нині у користуванні, та Андрій Первозванний, який проповідував християнство на землях, що входять до сучасної України.
- Які риси Ольги, на твою думку, хотів підкреслити скульптор, зобразивши княгиню саме так і з цими історичними особами?
Робота в парах
На основі тексту (ст. 79-80) визначте: які сфери суспільного життя зазнавали змін за правління Ольги.
Давньоруські літописи та іноземні хроніки називають правителів Русі-України князями.
Княгиня Ольга увійшла в історію як єдина жінка-правителька Русі-України. Вона почала володарювати 945 р. після загибелі свого чоловіка князя Ігоря. Захищаючи князівську владу і тогочасний порядок, Ольга жорстоко помстилася древлянам, від рук яких загинув Ігор. Під час військового походу вона спалила їхню столицю Іскоростень. Проте надалі повсякчас дбала про мир у власній державі.
У своїй політиці вона зосередилася на внутрішніх справах. Правителька об’їжджала країну: була, приміром, у Чернігові, у Новгороді і Пскові, закладала нові міста і оборонні споруди. Ольга упорядкувала збір данини (вид державних податків) з усіх, навіть віддалених земель. Це сприяло розвитку господарства і зміцненню держави.
Ольга однією з перших на Русі стала християнкою. Вона здійснила поїздку до Константинополя — столиці Візантії, і там прийняла християнство. За писемними джерелами, руську княгиню приймали з пошаною, а її хрещеним батьком став імператор Візантії. Для утвердження християнства Ольга наказала зводити у руських містах храми.
Автори давніх хронік зауважували, що Ольга рішучістю та мудрістю стоїть вище інших жінок. Донині її пам’ять увічнюють у монументах та іконах православної церкви.
Робота з відеофрагментом
https://www.youtube.com/watch?v=s89FlSVnVUY
V. Узагальнення та систематизація знань учнів
Робота над кросвордом
Проблемне запитання:
Серед державних нагород України є Орден княгині Ольги, яким відзначають видатні заслуги жінок у державній, освітній, культурній, доброчинній, інших видах суспільної діяльності. Чому, на твою думку, цю нагороду названо на честь княгині Ольги?
VІ. Підсумки уроку
Рефлексія
Оцініть свої результати: підніміться знизу догори за позначками, якщо вашими завданнями були:
Чудова робота
Робота не вдалась!
VІІ. Домашнє завдання