Тема. Історичний колорит роману Вальтера Скотта «Айвенго» і засоби його створення. Динаміка сюжету і гумор
Мета:
Обладнання: добірка ілюстрацій до роману В. Скотта «Айвенго»; «магічний квадрат» (за кількістю учнів); ТЗН.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма проведення уроку: урок — змагання на кращого знавця змісту твору.
(Методична порада. «Магічний квадрат» — це аркуш паперу, що містіть 144 клітинки (12 × 12). Одна клітинка дорівнює 1 балу. Учитель (або його помічники) зафарбовує клітинки на «магічних квадратах» учнів під час змагання на кращого знавця тексту (кількість зафарбованих клітинок відповідає кількості здобутих кожним учнем балів), наприклад: 1 бал — за правильну відповідь на запитання бліцопитування, 2 бали — за формулювання пункту плану, 3 бали — за назване ім’я героя твору, 4 бали — за влучно дібрану цитату, 5 балів — за змістовний переказ фрагмента твору, розповідь від імені одного з персонажів тощо. Утім, учень може отримати одразу й 12 балів, якщо його відповідь буде дуже вдалою (це може вирішуватися навіть голосуванням однокласників). Наприкінці уроку учитель оголошує переможців та виставляє оцінки, спираючись на підрахунок зафарбованих клітинок «магічного квадрата».)
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності
Слово вчителя
— На попередньому уроці ми багато уваги приділяли саме текстологічному аналізу твору, це нам стало у пригоді для розуміння історичних подій в Англії, для розуміння характерів героїв. Продовжуємо працювати!
ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
Бесіда за змістом твору з елементами текстологічного аналізу
IV. Оголошення теми й мети уроку
V. Робота над темою уроку
1. Розвиток усного зв’язного мовлення
(Методична порада. Учителеві варто призначити двох учнів «зберігачами точності»: вони мають коментувати перекази, уточнюючи, про що міг і про що не став би говорити певний персонаж.)
2. Фронтальне опитування
3. Продовження розвитку усного зв’язного мовлення
Завдання. Проведіть репортаж зі змагання вільних стрілків. По завершенні дайте відповіді на запитання.
4. Текстологічний аналіз
Завдання. Складіть план розвитку подій після повернення героїв твору з турніру.
1. Зустріч Гурта і Вамби з лісовими розбійниками.
2. Полон Седрика та його друзів у замку Фрон де Бефа.
3. Ультиматум.
4. Штурм замку.
5. Пожежа.
6. Звільнення.
5. Продовження розвитку усного зв’язного мовлення
Завдання. Доповніть речення одним словом:
6. Бліцопитування
7. Бесіда за змістом фрагмента твору
8. Сприйняття творів мистецтва
Завдання. Доберіть найвлучнішу, на ваш погляд, ілюстрацію до улюбленого епізоду з прочитаної вами частини роману В. Скотта «Айвенго». Свій вибір аргументуйте. Однокласники оцінюватимуть вдалість дібраної кожним з вас ілюстрації оплесками. Ті троє, кого вітатимуть найгучнішими оплесками, отримають по 12 балів до своїх «магічних квадратів».
VI. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивний прийом «Вільний мікрофон»
VII. Домашнє завдання
Читати роман В. Скотта «Айвенго» до кінця, дібрати матеріал