Урок :". Історичний колорит роману Вальтера Скотта «Айвенго» і засоби його створення. Динаміка сюжету і гумор."

Про матеріал
• навчальна: продовжити ознайомлювати учнів із романом В. Скотта «Айвенго»; показати зв’язок композиції твору з його сюжетом; • розвивальна: розвивати зв’язне мовлення учнів, уміння відтворювати зміст подій з позиції будь-кого з персонажів; удосконалювати навички текстологічного аналізу твору; • виховна: стимулювати зацікавленість учнів вивченням творів світової літератури; формувати культуру відповіді (логічність, послідовність, аргументованість, емоційність, самостійність), культуру спілкування на уроці; уміння обстоювати власну точку зору.
Перегляд файлу

Урок

Тема. Історичний колорит роману Вальтера Скотта «Айвенго» і засоби його створення. Динаміка сюжету і гумор

Мета:

  • навчальна: продовжити ознайомлювати учнів із романом В. Скотта «Айвенго»; показати зв’язок композиції твору з його сюжетом;
  • розвивальна: розвивати зв’язне мовлення учнів, уміння відтворювати зміст подій з позиції будь-кого з персонажів; удосконалювати навички текстологічного аналізу твору;
  • виховна: стимулювати зацікавленість учнів вивченням творів світової літератури; формувати культуру відповіді (логічність, послідовність, аргументованість, емоційність, самостійність), культуру спілкування на уроці; уміння обстоювати власну точку зору.

Обладнання: добірка ілюстрацій до роману В. Скотта «Айвенго»; «магічний квадрат» (за кількістю учнів); ТЗН.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма проведення уроку: урок — змагання на кращого знавця змісту твору.

(Методична порада. «Магічний квадрат» — це аркуш паперу, що містіть 144 клітинки (12 × 12). Одна клітинка дорівнює 1 балу. Учитель (або його помічники) зафарбовує клітинки на «магічних квадратах» учнів під час змагання на кращого знавця тексту (кількість зафарбованих клітинок відповідає кількості здобутих кожним учнем балів), наприклад: 1 бал — за правильну відповідь на запитання бліцопитування, 2 бали — за формулювання пункту плану, 3 бали — за назване ім’я героя твору, 4 бали — за влучно дібрану цитату, 5 балів — за змістовний переказ фрагмента твору, розповідь від імені одного з персонажів тощо. Утім, учень може отримати одразу й 12 балів, якщо його відповідь буде дуже вдалою (це може вирішуватися навіть голосуванням однокласників). Наприкінці уроку учитель оголошує переможців та виставляє оцінки, спираючись на підрахунок зафарбованих клітинок «магічного квадрата».)

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності

Слово вчителя

— На попередньому уроці ми багато уваги приділяли саме текстологічному аналізу твору, це нам стало у пригоді для розуміння історичних подій в Англії, для розуміння характерів героїв. Продовжуємо працювати!

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

Бесіда за змістом твору з елементами текстологічного аналізу

IV. Оголошення теми й мети уроку

V. Робота над темою уроку

1. Розвиток усного зв’язного мовлення

(Методична порада. Учителеві варто призначити двох учнів «зберігачами точності»: вони мають коментувати перекази, уточнюючи, про що міг і про що не став би говорити певний персонаж.)

2. Фронтальне опитування

  • Який девіз було написано на щиті лицаря?
  • Чи здогадалися ви, хто цей лицар? Що сприяло вашій здогадці?
  • Як ви гадаєте, чиєю перемогою закінчиться цей двобій? Чому автор так вирішив? Пам’ятайте: це — провідна лінія роману, хто переможе, з’ясується наприкінці.
  • Чому Айвенго не хотів назватися?
  • Як зреагували на відкрите обличчя Айвенго учасники й глядачі турніру?
  • Чи схвалюєте ви поведінку Седрика Сакса?
  • Як Айвенго розпорядився виграними на турнірі призами?
  • На кого з героїв слід також звернути увагу?

3. Продовження розвитку усного зв’язного мовлення

Завдання. Проведіть репортаж зі змагання вільних стрілків. По завершенні дайте відповіді на запитання.

  • Чи знайомий вам цей переможець? Кого зобразив В. Скотт під ім’ям Локслі?
  • Якою є вдача цієї людини?

4. Текстологічний аналіз

Завдання. Складіть план розвитку подій після повернення героїв твору з турніру.

Орієнтовний план

1. Зустріч Гурта і Вамби з лісовими розбійниками.

2. Полон Седрика та його друзів у замку Фрон де Бефа.

3. Ультиматум.

4. Штурм замку.

5. Пожежа.

6. Звільнення.

5. Продовження розвитку усного зв’язного мовлення

Завдання. Доповніть речення одним словом:

6. Бліцопитування

  • Чому до замку пропустили монаха?
  • Хто з’явився замість духовного отця?
  • Навіщо він прийшов у замок?
  • Що запропонував монах Седрикові?
  • На чому він наполягав, коли той не захотів приймати його жертву?
  • Кого Седрик хотів визволити замість себе?
  • Яким словом можна назвати вчинок Вамби? Чому Вамба не хотів мінятися одягом ні з ким, окрім Седрика?
  • Чому Ребекка чекала на Седрика?
  • Хто з мешканців замка сповідався псевдомонаху?
  • Що пообіцяла Ульріка?
  • Чому володар замку вивів монаха через таємний хід?

7. Бесіда за змістом фрагмента твору

8. Сприйняття творів мистецтва

Завдання. Доберіть найвлучнішу, на ваш погляд, ілюстрацію до улюбленого епізоду з прочитаної вами частини роману В. Скотта «Айвенго». Свій вибір аргументуйте. Однокласники оцінюватимуть вдалість дібраної кожним з вас ілюстрації оплесками. Ті троє, кого вітатимуть найгучнішими оплесками, отримають по 12 балів до своїх «магічних квадратів».

VI. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивний прийом «Вільний мікрофон»

  • Ми не лише дізналися про певні події, а й відчули історичний колорит середньовічної Англії. Завдяки чому авторові вдалося цього досягти? (Зображуючи типові історичні події, відтворюючи яскраві образи.)
  • Що вам сподобалося сьогодні на уроці?

VII. Домашнє завдання

Читати роман В. Скотта «Айвенго» до кінця, дібрати матеріал

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
15 серпня 2019
Переглядів
5631
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку