Урок "Історичний портрет Цезаря"

Про матеріал
Урок - практичне заняття з теми: "Історичний портрет Цезаря" з презентацією powerpoint
Перегляд файлу

Розробка уроку

Тема: Практичне заняття «Історичний портрет Цезаря»

Мета: охарактеризувати діяльність Цезаря, вчити складати історичний портрет, орієнтуватися в історичному просторі; розвивати вміння працювати з контурною картою; виховувати інтерес до вивчення історичних постатей стародавнього часу. 

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть: оцінювати внесок Цезаря в розвиток Стародавнього Риму; складати історичний портрет історичної особистості Цезаря; орієнтуватися в історичному просторі доби Римської імперії за Цезаря.

Обладнання: історична карта «Римська республіка в І ст. до н. е.», ілюстрації,  роздатковий матеріал, інтерактивна дошка.

Тип уроку: урок удосконалення вмінь та навичок.

 

Хід уроку

I. Організація початку уроку

Повідомлення теми та мети уроку.

Епіграф: «Прийшов, побачив, переміг».

(Г.Ю. Цезар) 

Питання: прокоментуйте слова Цезаря, які дібрані епіграфом нашого уроку. Згадайте коли Цезар так висловлювався, яке значення цих слів?

ІІ. Практична частина уроку 

1. Історичний диктант.

Вставте пропущені слова:

В 49 р. до н. е. Цезар, перейшовши з легіонами річку ............. (Рубікон) розпочав нову ................ (громадянську) війну. Він захопив Рим, а його супротивник ............... (Помпей) втік до Греції, де зібрав армію. Вирішальна битва відбулася біля міста ............ (Фарсал), в якій переміг ............ (Цезар), а ............ (Помпей) втік до Єгипту, де був ............(вбитий). Цезар, прибувши до Єгипту, прийняв сторону єгипетської цариці .......... (Клеопатри). Посадивши її на трон Цезар відправився до Малої Азії, де розбив армію сина Мітридата ......... (Фарнака), про що повідомив сенат: «Прийшов, ...................... (побачив, переміг)». Повернувшись до Риму Цезар відсвяткував чотири .............. (тріумфи), був проголошений ............. (диктатором) та отримав титул ............ (імператор). В 44 р. до н. е., під час засідання сенату Цезар був ........(вбитий).

2. Індивідуальна робота за картками (роздатковий матеріал)

Розв’яжіть ребуси:  

 

 

              

 

     МИС

     П = Й

Мис акцій

 

 

 

 

 

 

Рубікон

           ЛЬ = І

 

Розв’яжіть шаради:

  •     перші три букви візьміть в пристрої, який освітлює дорогу в машинах (крім останньої);
  •     наступні три знаходяться в улюбленій їжі українців (і знов без останньої букви);
  •     разом буде назва міста.

Фарсал

  •     перші чотири букви – це грецька муза історії, але замість «І» поставте букву «Е»;
  •     наступні букви – це батько у латинян, але без букви «Е»;
  •     а остання буква завжди перша в абетці;
  •     разом буде ім’я відомої людини.

Клеопатра

Розв’яжіть хронологічну задачу: 

В 30 році до н. е. закінчилась війна Октавіана з Антонієм, закінчився час Римської республіки. Скільки років існувала Римська республіка?

3. Робота з контурною картою.

Використовуючи карту «Римська республіка в І ст. до н. е.» позначте в контурній карті: Галлію, Британію, р. Рубікон, м. Фарсал, мис Акцій, Єгипет, Східну частину Римської держави, Західну частину Римської держави.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Складання історичного портрету Г.Ю. Цезаря.

Алгоритм «Як скласти історичний портрет» (роздатковий матеріал) 

- Як відбувалося становлення особистості історичного діяча.

- Де і коли він народився?

- Де і в яких умовах жив, зростав, виховувався?

- Як формувалися його погляди?

- Особисті якості й риси характеру.

- Як особисті якості діяча впливали на його діяльність?

- Які з його особистих якостей вам подобаються, а які ні?

- Діяльність історичного діяча.

- Охарактеризуйте основні справи його життя.

- Які успіхи й невдачі були в його справах?

- Які верстви населення підтримували його діяльність, а які - ні та чому?

- Хто були його друзі, а хто вороги та чому?

- Якими були наслідки його діяльності: для сучасників; для нащадків?

- 3а що людство вшановує цю людину?

- Яке ваше особисте ставлення до історичного діяча?

- Які почуття викликає у вас його діяльність?

- Як ви ставитеся до засобів і методів його діяльності?

Обґрунтуйте свою позицію.

Читаючи фрагменти твору давньоримського письменника й історика Светонія, визначте риси характеру Цезаря. Складіть його історичний портрет, послідовно відповідаючи на запитання і наводячи приклади з поданих історичних джерел.

1.  Які риси характеру допомогли Цезарю стати великим полководцем?

2.  Які риси характеру свідчать про його талант державного діяча?

3.  Які риси характеризують його як людину?

4.  За які чесноти шанували Цезаря сучасники?

Давньоримський письменник Светоній

«Життя дванадцяти цезарів. Божественний Юлій»

...Ось що він зробив за дев’ять років свого командування. Усю Галлію, за винятком союзних племен, перетворив на провінцію. Першим з римлян напав на зарейнських германців і переміг їх. Він напав і на британців, до тих пір незнайомих, вимагаючи з них викупу і заручників. Серед великих успіхів він лише тричі зазнав невдачу.

По завершенні війни він відсвяткував п’ять тріумфів. Під час понтійського тріумфу несли напис: «Прийшов, побачив, переміг».

Воїнів він цінував не за рід чи багатство, а лише за мужність.

Цезар – полководець

...бойовий дух і славолюбство воїнів Цезар... підтримував насамперед тим, що щедро роздавав нагороди й почесті, даючи цим зрозуміти, що нагромаджує на війнах багатства не для власної розкоші й утіхи, а береже їх як загальне добро для відзначень за ратні заслуги. Він добровільно йшов назустріч будь-якій небезпеці й не цурався ніяких труднощів.

Якщо його готовності наражатися на небезпеку не дивувалися, знаючи його честолюбність, то всіх вражала його здатність витримувати знегоди, які, на перший погляд, перевищували його тілесні сили, бо він був слабої будови тіла, з білою й ніжною шкірою, страждав від головних болів, та ще й був схильний до падучої...

Незважаючи на це, він не посилався на слабке здоров'я, аби вести розніжене життя... Він намагався походами, простим харчуванням, постійним перебуванням під відкритим небом і труднощами подолати свою кволість і загартувати своє тіло. Спав він переважно на возі або на ношах, щоб використати для справ і час відпочинку. Об'їжджаючи вдень міста, укріплення, сторожові пункти, Цезар мав при собі лише одного раба, який занотовував те, що він диктував, та одного воїна ззаду, який тримав меч.

Перший у селі, але не другий у Римі

...Розповідають, що коли Цезар перевалив через Альпи і їхав через якесь нужденне містечко з нечисленним населенням, друзі, сміючись, жартома запитали: «Невже й тут мають місце змагання за посади, суперництво за перше місце і свари серед знаті?» На це Цезар цілком поважно відповів: «Щодо мене, то я волів би бути тут першим, ніж другим у Римі».

Цезар й інші

...Іншим разом Цезаря в дорозі зненацька застала хурделиця, і він попросив притулку в хатині якогось бідняка. Тут була лише одна кімнатка, яка ледве могла б служити одній особі. Тоді Цезар так озвався до друзі в: «Те, що найпочесніше, слід давати найсильнішим, а те, що найнеобхідніше, — найслабшим». Із цими словами він велів господарю відпочивати в кімнаті, а сам разом з іншими спав під навісом перед дверима хатини.

Цезар-диктатор

...Сенат призначив Цезаря диктатором. Тоді Цезар дозволив вигнанцям повернутися на батьківщину, наділив громадянськими правами дітей осіб, яких Сулла оголосив поза законом, полегшив тяжке становище боржників, частково звільнивши їх від сплати процентів.

...Друзі вважали за необхідне, щоб він оточив себе охоронцями, Він, однак, не погодився на це, кажучи, що краще один раз умерти, аніж жити в постійному страху за життя.

Він знову влаштував пригощання і роздачу хліба, щоб схилити до себе народ. А воїнів зробив відданими собі,  роздаючи землі в колоніях, серед яких найвідомішими були ті, що їх засновано на місцях Карфагена й Коpiнфа. 

ІІІ.  Закріплення знань учнів.

Підсумуйте свою роботу на уроці обговоренням у загальному колі:

«Після цього уроку я знаю, що...; вмію...; розумію...».

ІV. Домашнє завдання.

Повторити відповідні §§ підручника та підготуватися до уроку узагальнення і тематичного оцінювання.

Підготуйте презентацію за темою «Рим за Цезаря».

 

 

doc
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Бандровський О.Г., Власов В.С.)
Додано
27 лютого 2021
Переглядів
4096
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку