Урок на тему: "Давня Спарта"

Про матеріал
Мета:сформувати уявлення про природно-географічні та кліматичні умови Лаконіки та її населення, про основні заняття та повсякденне життя; розкрити причини виникнення Спартанської держави та державного устрою; подати характеристику системі законодавства Лікурга;вчити учнів давати власну оцінку звичаям спартанців.
Перегляд файлу

Тема: Давня Спарта

Мета:сформувати уявлення про природно-географічні та кліматичні умови Лаконіки та її населення, про основні заняття та повсякденне життя; розкрити причини виникнення Спартанської держави та державного устрою; подати характеристику системі законодавства Лікурга;вчити учнів давати власну оцінку звичаям спартанців.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник, історичний атлас

Основні поняття: "спартіати","ілоти", "періеки", "герусія", "ефори", "апела", "олігархія", "спартанське виховання", лаконічна мова.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

  1. Розповідати про передумови та процес утворення держави Спарта.
  2. називати та характеризувати головні положення законодавства Лікурга.
  3. Визначати характерні риси державного устрою Спарти та суспільних відносин, причини посилення Спарти у ІІ ст. до н. е.
  4. висловлювати думки про рівень гуманності спартанських звичаїв та системи виховання.

 

                                         ХІД УРОКУ

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Історичний диктант

1)  Яке місто стало приводом для початку греко - перських війн? (Мілет)

2) Хто був перським царем під час першого та другого походу персів на Грецію? (Дарій І)

3)  Де відбулася битва в 490 році до н. е.? (Біля міста Марафон)

4)  Коли розпочався третій похід персів на Грецію? (У 480 році до н. е.)

5) Хто був перським царем під час третього походу персів на Грецію? (Ксеркс)

6)  Де зустріли греки перську армію під час третього походу персів на Грецію?       

(У Фермопільській ущелині)

7)  Біля якого острова греки знищили перський флот? (Саламін)

8)  Де була знищена перська армія в 479 році до н. е.? (Біля міста Платеї)

9) Чим закінчилися греко-перські війни? (Перемогою греків)

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

План

  1. Виникнення Спартанської держави
  2. Закони Лікурга
  3. Соціальний та державний устрій Спарти
  4. Спартанська система виховання
  5. Посилення Спарти у ІІ пол. VI ст. до н. е.

1. Розповідь вчителя

Найбільш впливовими та могутніми в Давній Греції стали два поліси – Афіни (не були завойовані дорійцями і зберегли державність) та Спарта (держава, створена самими дорійцями).

У Х ст. до н. е. в області Лаконіка на півострові Пелопоннес оселилися войовничі племена дорійців, які створили державу Спарта. Поступово спартанці підкорили всю Лаконіку, а її жителів під страхом смерті змусили працювати на себе, називаючи їх ілотами.

Це місто було покрите мороком таємничості, адже спартіати не любили пускати сюди чужоземців, не дозволяли  своїм громадянам виїздити за межі країни, щоб не набратися чужих звичаїв. Місто нагадувало військовий табір, яким крокували воїни. На вупицях не було видно ошатно одягнених людей, тільки строгий скромний одяг без будь- яких прикрас, не чути було голосних вигуків торгівців,бо спартіати не мали право займатися торівлею. 

Робота з поняттями

Спартіати – повноправні громадяни Спарти, нащадки дорійців.

Періеки - "ті, що живуть поруч", вільні жителі Спарти, які мали особисту свободу, але були позбавлені політичних прав і не володіли землею, нащадки ахейців, які підкорилися дорійцям.

Ілоти – державні раби, які були прикріплені до земельних наділів і працювали на спартіатів. Нащадки ахейців, які не побажали підкоритися дорійцям.

                                      Це цікаво знати!

У 464 р. до н. е. у Спарті стався землетрус. Скориставшись тимчасовим послабленням спартанців, мессенці почали ІІІ війну. Захистом повстанців стала фортеця на горі Ітома. Мессенці обороняли її протягом 10 років, незважаючи навіть на те, що спартанці застосували облогові та штурмові машини, надіслані Афінами. Врешті було укладено мир, за умовами якого повсталі ілоти отримали свободу. Натомість вони мали назавжди залишити Мессенію, володарями якої ставали спартанці.

 

  1. Характеристика спартанського законодавства

Слід наголосити, що основним принципом законів була рівність в усьому(звичайно, тільки для спартіатів) — так званий "лікургів лад".

                               Це цікаво знати!

1. Щоб стати повноправним громадянином Спарти, треба було, окрім іншого, отримати доступ в одну з громадських їдалень, які називались фідітії(сиситії). Це можна було зробити в 30 років за умови одностайної згоди всіх членів фідітії(товариство з 15-20 чоловік). Участь у фідітіях була обов'язковою. Улюбленою стравою була юшка з бичачої крові з сочевицею.

2. Замість грошей з коштовних металів було запроваджено важкі залізні гроші, які не викликали бажання їх накопичувати.

3. Спартіатам не дозволялося якимось чином виділятися. Прикраси і коштовності були заборонені, будинки споруджувалися без розкоші і прикрас. Навіть царі не перевершували багатством простих громадян.

 

                                     Складова законодавство Лікурга

     -   встановлення нового державного устрою

  • заборона продажу і купівлі землі
  • перехід всієї землі у державну власність
  • заборона золотих і срібних грошей
  • заборона збагачення
  • однакові умови побуту
  • єдина система виховання дітей
  • заборона спартіатам займатися ремеслом і торгівлею

Формування поняття

Фідітія — товариство з 15-20 спартіатів, які мали спільно готувати і споживати їжу.

  

  1. - Чи відоме вам слово "олігарх"? Що, на вашу думку, воно означає?

Формування поняття

В нашому побуті це слово набуло дещо іншого змісту в порівнянні з його колишнім значенням.

Олігархія — в перекладі з грецької — "влада небагатьох". Система державної влади, за якої найбільші повноваження належать найбагатшим або найзнатнішим громадянам.

Ефори — від грец."наглядачі". 5 вищих урядових осіб у Спарті, які контролювали виконання закрнів Лікурга та мали право контролю над усіма спартіатами, навіть царями.

Герусія — вищий державний орган в Спарті. Складалася з геронтів(урядовців не молодших 60 років), яких обирали довічно.

Апелла — назва народних зборів у Спарті, куди входили всі воїни після 30 років.

Криптії — кривавий звичай, поширений серед молодих спартіатів, що полягав у щорічному знищенні ілотів.

 

  1. Розповідь учителя

Розповідаючи про виховання спартанських дітей та молоді, вчитель може використати таблицю:

З 7 років

Виховання в вгелах

14 років

Випробування в храмі Артеміди

18 років

Початок служби у загоні ефебів

30 років

Повноправний член суспільства

60 років

Закінчення служби у війську

 

Формування поняття

Агела — табір для виховання спартанських дітей з 7 років.

Ефеби — спартанські юнаки віком від 18 років, що проходять військову підготовку.

                                  Це цікаво знати!

  Спартанські дівчата виховувалися вдома. Вони багато часу відводили заняттям спортом: бігом, боротьбою, метанням списа.

   В агелах хлопчиків погано годували, вони самі здобували їжі, били батогами як неспритного злодія. Часто їх змушували битися один з одним, щоб виховати жорстокість. Освітою молоді спартанці майже не займалися.

 

  • Висловіть своє ставлення до цієї системи виховання. Чи хотіли б ви опинитися на місці спартанських дітей? Визначте негативні та позитивні сторони спартанської системи виховання.
  1. Пояснення

Основною причиною посилення спартанської держави в середині VI ст. до н. е.  - непереможне військо, основу якого становила знаменита спартанська фаланга. Вже у середині VI ст. до н. е. Спарта підкорила такі великі поліси, як Коринф, Сикіон, Мегари, в результаті чого склався так званий Пелопоннеський союз, який став найбільшим політичним об'єднанням тогочасної Греції. Пізніше спартанці намагалися поширити свій вплив на інші грецькі держави, в тому числі на Афіни.

Формування поняття

Спартанська фаланга — бойовий стрій важкоозброєних воїнів-гоплітів.

 

  1.                   Закріплення вивченого матеріалу

Репродуктивна бесіда:

  • Розкрийте суть поняття "поліс".
  • Як утворилася держава Спарта?
  • Яку іншу назву має спартанська держава?
  • На які верстви поділялося суспільство у Спарті?
  • Поясніть на прикладі Спарти суть поняття "олігархія".
  • Що таке "лікургів лад"?
  • Як спартанці виховували підростаюче покоління?
  • В чому секрет могутності Спарти?

 

  1. Підсумки уроку

Незважаючи на військову міць, Спарта відставала від інших грецьких полісів за рівнем розвитку економіки та культури, знищивши мікенську культуру, дорійці самі не подарували людству жодного вченого, оратора чи митця.

 

   VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати матеріал підручника.
  2. Спробувати відшукати та записати крилаті вислови спартанців.
  3. Поясніть, що таке поліс. Коли вони виникають у Греції?

 

 

doc
Додано
28 лютого 2021
Переглядів
3044
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку