Тема. Історичний простір на картах упродовж історії
Учні мають навчитися:
- розрізняти умовні позначки на історичній карті;
- співвідносити об'єкти на карті зі сторонами світу;
- знаходити та показувати на карті території України її столицю;
- витлумачувати і доречно вживати терміни й поняття «карта», «історична карта», « легенда», «карта» , «мапа».
- виокремлювати відмінності та спільні риси між історичною та географічною картами, здійснювати нескладні порівняння на основі ілюстрацій ;
- оцінювати значення історичної карти як джерела інформації.
Методи: пояснення, коментоване читання тексту підручника, фронтальна бесіда, дискусія, робота з книгою, моделями, демонстрація презентацій, посібниками, схемами, таблицями, рисунками.
Форми навчання: парна, групова, індивідуальна, колективна, фронтальна.
Обладнання: ТЗН, підручники, посібники, довідники, інформаційні таблички, роздавальний матеріал, таблиці, моделі тощо
Тип уроку: урок - подорож
Хід уроку:
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
III. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми з вами відправимося у незвичайну подорож під назвою «Цікава історія», а путівником буде карта, яку ви бачите на дошці ( додаток 1). Але спочатку нам потрібно з’ясувати поняття та твердження.
Бліц - опитування
Декілька учнів біля дошки показують на карті міста, річки, певні території, рух військ, кордони держави тощо.
IV. Вивчення нового матеріалу:
Учитель називає тему і план уроку .
Діти, перша зупинка «Подорож по карті». Робота з презентацією, на якій представлено історичну ,географічну карту та картки, середовища. На цих картках довкілля відтворено як у реальному житті. Як Ви вважаєте, що між ними спільного, а що відмінного? Після відповідей учитель роз’яснює чим відрізняється географічний та історичний обшир.
І друга зупинка «Термінологічна», яка включає словникову роботу . Робота над поняттями : історична карта, легенда карти, атлас.
Робота з картою "Етнографічні землі України" (інформаційна компетентність) . Для того, щоб карта з нами «заговорила» потрібно запам'ятати як з нею працювати. Учитель розповідає правила роботи з картою .
Третя зупинка «Пошуково-хронографічна». Робота з історичною картою в підручнику: використовуючи карту «Київська Русь» (просторова та хронологічна компетентність), запишіть імена князів (за роками правління) та охарактеризуйте їхню діяльність. Перевірка виконання.
Четверта зупинка «Чарівний ланцюжок»(логічна компетентність).
Робота у групах. Кожна група отримує ланцюжок для подорожей Україною. Незвчичайна , бо містить цікавесенькі питання . Та команда, яка набере найбільшу кількість правильних відповідей , перша закінчить свою подорож нашою країною. Ланцюжок містить запитання про розташування географічних об'єктів, пам’ятки нашої історії та культури.
Орієнтовні питання ланцюжка:
По черзі дають відповіді на питання, які отримує з ланцюжка. Мандрівку швидше закінчує група, чий ланцюжок закінчиться швидше.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Бесіда
|
Географічна карта
|
Історична карта |
|
Відмінне |
|
Використання кольорів |
Висота місцевості над рівнем моря.
|
Території держав, розселення народів. |
Що зображено |
Поверхню землі, моря, річки, міста.
|
Події, що відбуваються в часі. |
Спільне |
||
Історична карта, що створена на основі географічної, томі всі річки, моря, міста, країни співпадають. |
VІ. Підсумок уроку.
Після подорожі, учні підраховують отримані смайлики за правильні відповіді.
Отже,ми сьогодні здійснили подорож, де ви почерпнули знання, що стануть основою для нашої подальшої роботи.
Діти, ви молодці!
Метод «Мікрофон»
1.Що нового дізналися під час подорожі?
2.Які труднощі виникли під час виконання завдань?
3. На якій зупинці сподобалося найбільше? Чому?
VІІ. Оцінювання результатів уроку.
VІІI. Домашнє завдання:
Додаток 1