Хотіла б я піснею стати
У сюю хвилину ясну,
Щоб вільно по світі літати,
Щоб вітер розносив луну.
Тема уроку. «Музика у поетичній творчості Лесі Українки»
Мета (формувати компетентності)
Ключові:
уміння вчитися (уміння зосереджено слухати вчителя та учнів, переключатися з одного виду діяльності на інший);
загальнокультурну (формувати естетичне ставлення до навколишньої дійсності, дотримуватись норм культури мовлення);
здоров’язбережувальну (формувати правильну поставу, підтримувати сприятливий емоційний настрій);
соціальну (співпрацювати з однокласниками та вчителем);
громадянську (усвідомлювати свою приналежність до певного соціально-культурного середовища);
інформаційно-комунікативну (оперувати інформацією, отриманою на уроці).
Предметні:
Музичне мистецтво: Аналізуючи поезію «Сім струн» розкрити вплив музичних вподобань Лесі Українки на її поетичну творчість. Закріпити знання з музичних жанрів і форм. Розвивати в школярів художньо-образне мислення, творчі здібності, співацькі навички, здатність відчувати характер музики й розуміння її образного змісту. Сприяти розвитку творчої активності, акторської майстерності. Викликати у дітей інтерес до музичного мистецтва, виховувати культуру слухача, почуття національної гордості. |
Українська література Активізувати пізнавальні інтереси учнів, заохочувати до вивчення творчої спадщини Лесі Українки. Формувати вміння відчувати емоційний зміст поезій, зв'язно висловлювати свої думки, збагачувати словниковий запас. Вдосконалити вміння презентувати власноруч підготовлені повідомлення , розвивати навички декламування. Викликати захоплення великою силою волі поетеси, передати силу і глибину поетичного світу Лесі Українки. Виховувати любов до українського поетичного слова, до Вітчизни, до творчої спадщини поетеси.
|
Обладнання: компютер, мультимедійна дошка, відео та аудіо матеріал, портрети Лесі Українки та Миколи Лисенка.
Музичний ряд: Л. Українка «Сім струн», М.Лисенко «Молитва за Україну», українська народна пісня «Чом ти не прийшов», С.Котовський «Давня весна», Ф.Шопен ноктюрн мі-бемоль мажор, Л.Бетховен «До Елізи», сонатіна.
Тип уроку: інтегрований
Хід уроку.
І Організаційний момент
Вхід до класу під пісню «Хотіла б я піснею стати» сл. Л.Українки
Учитель літератури: Добрий день, любі друзі, дівчата й хлоп’ята!
Учитель музичного мистецтва: Ми раді у класі вас нині вітати.
Учитель літератури: Відомо усім, тут немає секретів,
У школі вчите ви всі різні предмети
Учитель музичного мистецтва: Та спробуймо нині ми всі об’єднати
Музичне мистецтво та слово крилате.
Учитель літератури: Пізнати в поезії – музику, форми.
Учитель музичного мистецтва: Знайти у мелодії – зміст неповторний.
Музичне вітання
Добрий день вам, добрий день!
В світі музики, фантазії, пісень.
Добрим будь, щирим будь
Із мистецтвом у дивну путь.
ІІ Оголошення теми та мети уроку, очікуваних результатів
Учитель
Сьогодні ми здійснимо дивовижну подорож у світ мистецтва: світ поезії та музики. Спробуємо розкрити тісний зв'язок музики та поезії в творчості Лесі Українки. Аналізуючи цикл поезій «Сім струн» розкриємо багатогранність творчості поетеси: її становлення як поета та музичну обдарованість. Познайомимося з творами композиторів-класиків, якими захоплювалась Леся Українка, виконаємо пісні на слова поетеси.
ІІІ Мотивація до навчальної діяльності
Учитель
Існує твердження, що справді талановита людина, талановита у всьому. Якби маленька Леся жила в наш час, її, мабуть, називали дитиною «індіго» Адже в 4 роки вона навчилася читати, в 5 - грала на фортепіано, в 9 років написала свій перший вірш, знала більше 10 іноземних мов.
Учитель
Готуючись до уроку ми об'єдналися в групи. В кожній групі є дослідник творчості Лесі Українки – літературознавець, в кожній групі є біографи, які вивчали біографію поетеси. А також знавці в сфері музичного мистецтва – музикознавці. В кожній групі присутні читці, які продекламують поезію Лесі Українки.
ІV Основна частина
Біограф 1
Народилася Лариса Петрівна Косач – Квітка, літературний псевдонім Леся Українка, 1871 року в м. Новгород-Волинському в заможній та інтелігентній родині. Батько, Петро Антонович Косач, був високоосвіченою людиною: любив літературу та живопис. Її мати, Ольга Петрівна Драгоманова, відома українська письменниця, писала під іменем Олена Пчілка. Змалку ця жінка залучила всіх своїх дітей до музики та поезії.
Біограф 2
У надзвичайно талановитій родині зростала дівчина. Батько Лесі заслужив у народі славу доброго юриста, його дуже любили й у родині. Для своїх дітей Петро Антонович зміг стати справжнім другом і радником. Дядьком Лесі був Михайло Драгоманов - видатний український історик, публіцист, громадський діяч. Сестри батька, Олександра і Олена, були полум'яними активістками у боротьбі за свободи і права громадян в Україні.
Біограф 3
Завжди у домі батьків грала музика, звучали твори найталановитіших композиторів України, Росії, різних країн Європи: Шопена, Бетховена, Штрауса та інших. В спогадах Леся пише: «Мені часом здається, що з мене вийшов би далеко кращий музикант, ніж поет, та тільки біда, що «натура утяла мені кепський жарт».
(Перегляд відео фільму «Леся Українка» https://www.youtube.com/watch?v=v6mrp1jrGqY&t=194s)
До мого фортепіано (звучить класична музика)
Мій давній друже! Мушу я з тобою
Розстатися надовго…Жаль мені !
З тобою звикла я ділитися журбою,
Вповідувать думки веселі і сумні.
То ж при тобі, мій друже, давній, вірний,
Пройшло життя дитячеє моє.
Як сяду при тобі я в час вечірній,
Багато спогадів тоді встає !
Картина повстає: зібравсь гурточок,
Провадить речі, і співа, й гука,
На клавішах твоїх швидкий,
гучний таночок
Чиясь весела виграва рука.
Та хто се плаче там, в другій хатині ?
Чиє ридання стримане, тяжке ?..
Несила тугу крить такій малій дитині,
Здавило серце почуття гірке.
Чого я плакала тоді, чого ридала?
Тоді ж кругом так весело було…
Ох, певне лихо серцем відчувала,
Що на мене , мов хмара грізна, йшло!
Коли я смуток свій на струни клала,
З’являлась ціла зграя красних мрій,
Веселкою моя надія грала,
Далеко линув думок легкий рій.
Розстаємось надовго ми з тобою!
Зостанешся ти в самоті німій,
А я не матиму де дітися з журбою…
Прощай же , давній, любий друже мій
Учитель літератури
Доля не дала можливості розкритися природному музичному обдаруванню Лесі Українки. Цим зумовлене постійне звернення до музичних сюжетів, образів, насиченість її віршів звуковими елементами, досконале оперування музичними термінами. Твори видатної української поетеси свідчать про незвичайну музикальність її натури, про те, що музика і поезія поєдналися в її серці на все життя. Музика збагачувала поезію Лесі Українки, а її поетична творчість стала могутнім поштовхом до появи численних музичних композицій.
«Сім струн» — один з ранніх творів поетеси написаний у 1890 році. Він став підсумком літературного учнівства, своєрідним атестатом зрілості її, як поета.
Учитель музики.
Сім струн, сім нот - це своєрідна «музична гама» де кожен вірш пронизаний спільною енергією музики та слова. Поезії циклу розкривають жанри вокальної музики: гімн, пісня, колискова, та жанри інструментальної – сонет, рондо, ноктюрн, сонатина.
Літератор 1
«Сім струн» — цикл поезій Лесі Українки, що складається з 7 віршів. Вперше надруковано як цикл у збірці «На крилах пісень», присвячений Михайлу Драгоманову.
Літератор 2
Кожен з цих творів має назву однієї ноти з нотного стану. Зверніть увагу, перше слово кожного вірша починається назвою окремої ноти. Крім того кожен вірш присвячений окремій музичній формі, що говорить про неабияку музичну обізнаність Лесі Українки.
Літератор 3
У цих пісенних віршах складовими стають експресивне ритмічне звучання, повтори, оклики, звернення. Перший вірш поезії має назву «До», і присвячений пісенному жанру гімну.
Учень «До»: (Гімн).
До тебе, Україно, наша бездольна мати,
Струна моя перша озветься.
І буде струна урочисто і тихо лунати,
І пісня від серця поллється…
Учитель музичного мистецтва
Дайте визначення жанру вокальної музики – гімну.
Музикознавець1
Гімн— урочистий музичний твір на слова символічно-програмного змісту.
Музикознавець 2
Історія гімну дуже давня. Це культові пісні стародавнього Єгипту, Месопотамії та Індії. В Елладі його співали на честь Аполлона та Діоніса.У добу середньовіччя гімн виконували як хорал. Гімн поширювався і в Україні як церковна пісня.
Музикознавець 3
Набуваючи світського характеру, гімн пов'язується з урочистими подіями загальнонаціонального значення, з офіційними церемоніями, демонстраціями тощо.
Учитель
На формування музичних смаків Лесі Українки благотворний вплив мало її спілкування з великим українським композитором та культурним діячем Миколою Віталієвичем Лисенком.
Біограф 3
У 1894 році родина Косачів переїжджає до Києва. Там подружилася Леся з видатним українським композитором Миколою Лисенком. Музиканту дуже подобалися вірші поетеси, він оцінив їх силу і музикальність. В свою чергу Леся захоплювалася творчістю композитора, особливо їй подобалася пісня «Боже великий, єдиний» яка сьогодні є духовним гімном України.
Літератор 1
Пісня «Боже великий єдиний», або «Молитва за Україну» була написана Миколою Лисенком на вірші Олександра Кониського 1885 році.
(виконання пісні «Молитва за Україну»)
Учитель
Другий вірш циклу присвячений музичному жанру пісні та другій ноті звукоряду РЕ.
Учень «Ре»: (Пісня).
Реве-гуде негодонька,
Негодоньки не боюся,
Хоч на мене пригодонька,
Та я нею не журюся.
Музикознавець 1
Пісня – словесно-музичний твір, призначений для співу. Існують два основні види пісні: народна пісня та професійна пісня.
Біограф 1
Маленькою, Леся любила слухати українські народні пісні, вивчала їх, виконувала. Пісні, які найбільше їй подобалися - Леся записувала, народну мелодію клала на ноти. Разом з українським фольклористом Філаретом Колесою видала збірку народних пісень.
Біограф 2
В 1907 році Леся Українка одружується з фольклористом Климентом Квіткою. Вони разом записують народні пісні та думи.
Біограф 3
Леся Українка зберегла для майбутнього покоління українців понад 220 українських народних пісень.
Учитель
Пропоную виконати українську народну пісню «Чом ти не прийшов», яку ми вивчали протягом навчального року. Її ліричний характер, журлива мелодія переплітається з особистими переживаннями поетеси: нерозділеним коханням, прагненням бути разом з коханою людиною.
(виконання пісні «Чом ти не прийшов»)
Учитель
Вокальному жанру колискова присвячений вірш, який починається на склад МІ.
Учень «Мі»: (колискова ).
Місяць яснесенький
Промінь тихесенький
Кинув на нас.
Спи ж ти, малесенький.
Пізній бо час.
Музикознавець 2
Колискова - жанр народної родинної лірики, одна з найдавніших форм фольклору. Створена в далеких століттях, передаючись із покоління в покоління, вона дійшла і до нашого часу.
Музикознавець 3
Давні недаремно говорили, що виховання людини починається з колискових пісень. Щирі та ніжні почуття матері до дитини знаходять відображення в наспівній, ліричній мелодії.
(Слухання уривку колискової «Місяць яснесенький» муз. А. Авдієвського, сл. Л.Українки)
Учитель літератури
Літературний жанр сонет виник в Італії, згодом, поширився Європою. Сонет-присвята, любовний сонет, сонет-поетичний мініфест - виявилися найпопулярнішими видами лірики. Серед українських поетів сонети писали Леся Українка, Максим Рильський, Іван Франко та багато інших.
Літературознавець 2
Сонет, від італійського Sonetto – пісенька, це вірш з 14 рядків, який складається з двох чотиривіршів та двох тривіршів.
Музикознавець 1
Музичний сонет будується так само, як і літературний - мелодії з'єднуються за принципом повторення римування. Саме формі сонета та ноті ФА присвячено цей вірш.
Учень «Фа»: (сонет).
Фантазіє ! Ти – сило чарівна,
Що збудувала світ в порожньому просторі,
Вложила почуття в байдужий промінь зорі,
Збудила мертвих з вічного їх сна…
Учитель музичного мистецтва
Популярна і найпоширеніша музична форма – форма рондо. Й.С.Бах, В.А.Моцарт, Л.Бетховен…не перелічити прізвищ композиторів, які створили яскраві музичні твори в формі рондо.
Учитель літератури
Рондо – так назвала Леся Українка четвертий вірш поезії «Сім струн»
Учень «Соль»: (рондо) (звучить музика Л.Бетховен «До Елізи)
Соловейковий спів навесні
Ллється в гаю, в зеленім розмаю,
Та пісень тих я чуть не здолаю,
І весняні квітки запашні
Не для мене розквітли у гаю, -
Я не бачу весняного раю ;
Тії співи та квіти ясні,
Наче казку дивну, пригадаю –
У сні!..
Музикознавець 2
Ро́ндо з італійської - «коло», «рух колом» - музична форма, в якій неодноразове проведення головної теми, чергуються з відмінними один від одного епізодами. Рондо є найпоширенішою музичною формою.
Музикознавець 3
Саме в формі рондо написана п’єса Людвіга ван Бетховена «До Елізи». Це і сум від нерозділеного кохання, і весняні романтичні сподівання.
Учитель літератури
В поезії Лесі Українки часто звучать нотки сентиментальності, мрійливості, потаємних мрій і сподівань. Саме в шостому вірші ЛЯ, який ще має назву ноктюрн, найяскравіше відображені її переживання. (Звучить ноктюрн Ф.Шопена)
Учень «Ля» : ( Ноктюрн)
Лагідні весняні ночі зористі !
Куди ви од нас полинули ?
Пісні соловейкові дзвінко-сріблисті!
Невже ви замовкли, минули ?
На крилах фантазії думки літають
В країну таємної ночі,
Там промінням грають, там любо так сяють
Лагідні веснянії очі.
Музикознавець 1
Ноктю́рн (з французької — нічний) — поширена назва музичних композицій, переважно інструментальних, що навіяна поетичним настроєм ночі.
Біограф 1
Леся Українка захоплювалась творчістю польського композитора Фридеріка Шопена, сама частенько мріяла вночі, сумувала, сподівалась.
Учитель літератури
Сонатина – так назвала Леся останній, сьомий вірш.
Музикознавець 2
Сонатина різновид сонатної форми, в якій відсутня розробка. Часто звучить як увертюра до опери чи балету, або як окремий музичний твір. Має головну та побічну партії. Цей вірш завершує цикл «Сім струн»
Учень «Сі» : (звучить Сонатина Л.Бетховена)
Сім струн я торкаю, струна по струні,
Нехай мої струни лунають,
Нехай мої співи літають
По рідній коханій моїй стороні.
І, може, де кобза найдеться,
Що гучно на струни озветься,
На струни, на співи мої негучні.
Біограф 2
Усе своє життя Леся Українка боролася з недугою, переїжджала з клініки до клініки. Відвідувала Німеччину, Італію, Крим, Грузію, Єгипет. Створила багато прекрасних віршів, поем, драм для театру, переклала твори письменників Німеччини, Франції, Польщі, Англії.
Біограф 3
Але страшна недуга остаточно забрала здоров’я жінки. Померла вона в Грузії з діагнозом туберкульоз нирок у 1913 році.
Учитель літератури
Останній, сьомий вірш звучить як підсумок всього циклу «Сім струн», так ніби завершенням певного циклу творчості чи життя. Прослідковується певний зв'язок між першим віршем – гімном і останнім - сонатиною. «До тебе, Україно, наша бездольная мати,»- так звертається вона в першому вірші і «рідна кохана моя сторона» - в останньому. Її щира і непідробна любов до батьківщини – лейтмотив поезії.
Леся Українка підбирала вірші в цикли не за часом їх написання, вона керувалась спільною темою. Вірші в циклі розташувалися таким чином, щоб з кожною поезією ставала ширшою і яснішою головна думка, зростала емоційна напруга. Цикл «Сім нот» звучить як ціла симфонія настроїв.
Учитель музичного мистецтва
Сьогодні ми ознайомилися з поетичною творчістю Лесі Українки. Дізналися про деякі факти її біографії, про головні теми у творчості. Музичність натури поетеси допомагала їй творити насправді гарні вірші. Українські композитори з великим натхненням написали красиву музику до віршів Лесі Українки. І ми можемо тепер слухати гарні пісні, у яких талант і музичність віршів поетеси поєднанні з гармонією творів Миколи Лисенка, Ярослава Степового , Кирила Стеценка та багатьох сучасних композиторів.
На прикладі поезії «Сім струн» ми дізналися про широку обізнаність письменниці з різноманітними жанрами музичного мистецтва, глибоке розуміння стильових особливостей як народної так і професійної музики. Могутньою, стоголосою піснею лунає поетичне слово Лесі Українки по всьому світі – воно втілюється у звуки музичних творів, натхненних її співучою музикою, її безсмертним генієм.
Хотіла б я піснею стати
У сюю хвилину ясну,
Щоб вільно по світі літати,
Щоб вітер розносив луну
(Виконання пісні «Давня весна»).
Використані джерела