Урок - портрет романтичної героїні демонструє винятковість Джейн Ейр, її гідність і незалежність на тлі суворої дійсності. Використання на уроці різних форм роботи з текстом забезпечують бачення учнями цілісного образу, цікавого сучасникам.
Тема уроку: Історія романтичної героїні Джейн Ейр в однойменному романі Шарлотти Бронте
Мета: прослідкувати шлях життєвих випробувань головної героїні роману Шарлотти Бронте; проаналізувати риси характеру Джейн Ейр і визначити її винятковість на тлі суворої реальності. Створюючи психологічний портрет героїні, формувати власну гідність, моральну силу і стійкість.
Хід уроку
Учитель. Роман «Джейн Ейр» не є прямим відображенням життя Шарлотти Бронте, але в ньому письменниця передає свій життєвий досвід і порушує теми, які її хвилюють.
Створюючи Кола Вена, зіставимо авторку та її героїню.
Подібність дитинства
Шарлотта втратила матір у ранньому віці, а її життя у пансіоні для дівчат (школа Кован-Брідж) нагадує сумні епізоди з дитинства Джейн у школі Ловуд. Умови в пансіоні Бронте були жорсткими, із суворою дисципліною, поганим харчуванням і частими хворобами – усе це перегукується з описами школи Ловуд у романі.
Проте Джейн значно самотніша, адже не мала ні сестер, ні брата.
Висновок: Спільні риси підтверджують автобіографічність роману.
Учитель: Умови життя Джейн Ейр змінювалися протягом її життя, і ці періоди описані Шарлоттою Бронте з великою увагою до деталей.
Доповнюємо таблицю записом умов життя та цитатними характеристиками.
Місце подій |
Умови життя |
Цитатна характеристика |
Маєток Гейтсхед
|
У багатому будинку Рідів Джейн зневажали і принижували |
«Їхні діти ходили в шовкових сукнях і мали все, що забажають. А я повинна була носити лише те, що залишалося, і бути їм вдячною». «Мене прив’язали до стільця, оголосивши, що я непосидюча, вперта і примхлива. Потім мене замкнули у Червоній кімнаті – холодному і величному приміщенні, де ніхто не жив». |
Школа Ловуд |
Суворі умови, атмосфера злиднів і нестача базових умов |
«Їжа була жахливою, одяг незручним, а дисципліна жорстокою». «Сніданок був таким убогим, що навіть найголодніша дівчинка могла лише подивитися на нього з огидою – водянистий суп і шматок сухого хліба».
|
Торнфілд |
Умови були комфортнішими, але статус гувернантки обмежував її свободу |
«Моя кімната була простою, але затишною, з маленьким каміном і кріслом біля вікна. Звідти я могла бачити сади Торнфілда». |
Мортон |
Мальовнича сільська місцевість з відкритими просторами, болотами та пагорбами |
«Кімната була маленькою, стіни сірими, а меблі старими, але сестри Ріверс створювали затишок своєю добротою і щирими розмовами». |
Ферндин |
Віддалений, тихий маєток, розташований у лісовій місцевості |
«Ферндин був старим і серйозним будинком у глухому куточку лісу. Його оточували такі густі дерева, що їхні гілки майже закривали дахи, а підступи до будинку завжди залишалися затіненими та вологими. Сонце сюди майже не потрапляло, і маєток здавався більше притулком для диких звірів, ніж домом для людей». |
Індивідуальне завдання. Установити відповідність між героями та місцем їхнього перебування
Маєток Гейтсхед
|
Едвард Рочестер Адель Варенс Грейс Пул Берта Мейсон |
Школа Ловуд |
Сент-Джон Ріверс Діана і Мері Ріверс |
Торнфілд |
Місіс Рід Джон, Еліза, Джорджіана Ріди |
Мортон |
Міс Темпл Хелен Бернс |
Учитель. Джейн Ейр – це приклад героїні, яка вирізняється стійкістю та моральною силою, незважаючи на складні життєві обставини. Її психологічний портрет розкривається поступово через її дії, думки й рішення.
Психологічний портрет героїні
Учитель. Прослідкуємо, як відбуваються зміни у психологічному стані, створивши "Драбину цілей" для Джейн Ейр. Розглядаємо її ключові цілі у різні етапи життя, аналізуємо їх.
Перша сходинка. Втеча з дому Рід і прагнення до свободи
(Звучить мелодія Ludovico Einaudi – «Nuvole Bianche»– відчуття ізоляції та болю від несправедливого ставлення в будинку тітки)
Причини. Нетерпимість до жорстокості, приниження та обмежень, які вона відчувала в Гейтсхеді. Її конфлікт із Джоном Рідом.
Психологічний аспект. Джейн відмовляється миритися з роллю жертви. Вона відчуває себе ізольованою, виявляє сильне почуття справедливості й потребу відстоювати власну гідність. Навіть у найслабшому віці вона демонструє силу духу та бажання бути почутою: «Ти жорстокий! Ти – тиранічний хлопчик! І не маєш права поводитися зі мною, як зі своїм рабом!»
Друга сходинка. Становлення у Ловуді: вміння приймати труднощі
(Звучить мелодія Johann Sebastian Bach – «Cello Suite No.1» – символізує моменти надії, які допомогли героїні вистояти)
Причини. Жорстокі умови школи загартували характер Джейн, але саме дружба з Хелен Бернс навчила її смирення й терпіння.
Психологічний аспект. Джейн поступово вчиться контролювати емоції та шукати гармонію між боротьбою за правду і здатністю приймати складні обставини. «Я була готова кричати, але Хелен мовчала й терпіла. Я не розуміла, як вона це витримує».
Третя сходинка Незалежність і самоповага у Торнфілді
(Звучить мелодія Debussy – «Clair de Lune» – лірична композиція, яка передає атмосферу їхнього перетину доль і початку стосунків.
Причини. Джейн, працюючи гувернанткою, розуміє своє становище у суспільстві, але не дозволяє цьому впливати на її гідність.
Психологічний аспект. Героїня не дозволяє любові чи соціальним нормам пригнічувати її особистість. Вона демонструє готовність відстоювати свої права та гідність навіть перед людиною, яку вона кохає: «Я не граю роль маріонетки, містере Рочестере. Я – рівна вам душею, навіть якщо наші статуси різні».
Четверта сходинка Рішення залишити Торнфілд
(Звучить мелодія Ólafur Arnalds – "Saman" – передає самотність і внутрішню боротьбу героїні)
Причини. Коли вона дізнається правду про дружину Рочестера, робить вибір на користь моральності, незважаючи на власне щастя.
Психологічний аспект. Її рішення ґрунтується на здатності мислити критично і залишатися вірною собі навіть у складних моральних дилемах. «Я повинна піти, хоч серце моє залишиться тут. Але я не можу зрадити себе».
П’ята сходинка Психологічна зрілість
(Звучить мелодія Ludovico Einaudi – "Una Mattina"– відчуття завершення історії любові та спокою після всіх випробувань)
Причини. Отримавши спадок і незалежність, Джейн повертається до Рочестера як рівна йому. Її здатність пробачати, її сила і теперішня свобода визначають її як зрілу, цілісну особистість.
Психологічний аспект. Джейн демонструє гармонійне поєднання емпатії, самоповаги й мудрості. Вона стає справжньою господинею своєї долі: «Тепер я можу допомогти йому, тепер я йому потрібна. І я роблю це з любові, а не з жалю». «Я більше не була залежною – ані від обов'язків, ані від багатства інших. Моє життя тепер належало мені».
Романтичні мрії Джейн Ейр – важлива частина її характеру, вони допомагають осмислити її ставлення до себе, світу та любові. Джейн не прагне лише пристрасної романтики; її мрії завжди пов'язані з ідеєю взаємної поваги та духовної спорідненості. Вона хоче бути рівною партнеру, навіть якщо це здається неможливим через соціальні бар'єри. Її малюнки ідеально доповнюють романтичні мрії. Вони часто відображають тугу за чимось недосяжним, але водночас розкривають її здатність створювати власний світ.
Малюнки Джейн Ейр
Учитель. Багату уяву і внутрішній світ Джейн відображають її малюнки. Вони часто похмурі й фантастичні. Скажімо, «Привид жінки на морському березі» можна інтерпретувати як символ її власної самотності та боротьби. А зображення «Чоловіка зі срібною короною, що тримає обличчя на колінах,» може уособлювати її власні страхи. Не дивно, що Рочестер уважно розглядає малюнки Джейн і визнає її як творчу й глибоку особистість. Джейн малює портрет Бланш, щоб поставити себе нижче за соціальним статусом. Це відображає її самоаналіз і сумнів у тому, що вона може бути гідною Рочестера.
Обговорення. Чи допомагають малюнки Джейн зрозуміти її ставлення до любові, самотності чи суспільства?
Малюнки Джейн – це мовчазний діалог із читачем, в якому вона розкриває більше, ніж словами. Вони додають багатовимірності її характеру, показуючи, що вона є складнішою, ніж здається на перший погляд.
Мова Джейн Ейр
Учитель. Мова Джейн – це ключ до розуміння її особистості. Її слова, як і вчинки, відображають боротьбу за самоповагу, любов і свободу в суспільстві, яке часто ігнорує голос жінок. Водночас мова є показником розвитку героїні.
У дитинстві вона говорить без страху, незважаючи на свій вік і становище. Про сміливість і протест свідчить її фраза до місіс Рід: «Я не ваша рідна донька. Чому ви ставитеся до мене так жорстоко?»
У стосунках із Рочестером мова героїні змінюється: вона стає впевненою, але водночас ніжною, що підкреслює розвиток її почуттів і особистості.
У розмовах із Сент-Джоном Джейн залишається твердою, коли він намагається переконати її одружитися. Це прояв її здатності відстояти свою свободу.
Робота «у двійках». Завдання: за даним уривком визначити основні риси мови Джейн.
Лаконічність і простота. Джейн не схильна до надмірних прикрас у висловлюваннях. Її мова проста, але точна. Це відображає її прагнення до істини й щирості, навіть у складних ситуаціях.
Епізод: відверті відповіді Рочестеру, коли вона не боїться висловити власну думку.
Емоційність. Незважаючи на лаконічність, мова Джейн наповнена емоціями, особливо у моменти, коли вона говорить про свої почуття чи відстоює свою позицію.
Епізод: Джейн зізнається Рочестеру в своїй любові, але робить це на рівних.
Інтелектуальність. Джейн часто використовує літературні та біблійні алюзії, що свідчить про її освіченість. Це також демонструє її здатність мислити глибше, ніж вимагає її соціальний статус.
Епізод: її роздуми про моральність і обов’язок у розмовах із Сент-Джоном.
Колективна робота «Пізнай за цитатами»
Коли говорить Джейн і про що свідчать її слова?»
1.«Я не птах, і ніяка сітка не захопить мене: я вільна людина з незалежною волею»
Контекст: Джейн говорить це під час конфлікту з містером Рочестером, коли він намагається прив’язати її до себе. Вона демонструє силу свого характеру й самоповаги.
Контекст: Вона приймає важке рішення залишити Рочестера після того, як дізнається про його шлюб. Слова підкреслюють внутрішню силу Джейн і її здатність жити згідно зі своїми принципами, навіть якщо це означає самотність. Її гідність і самоповага стають важливішими за любов.
3.«Я завжди вважаю краще бути щасливим, ніж гідним»
Контекст: Джейн говорить це під час роздумів над складними моральними та життєвими рішеннями. Вона кидає виклик традиційним уявленням про гідність, ставлячи особисте щастя вище за них.
4. «Життя здається мені надто коротким, щоб його витрачати на плекання ворожнечі чи реєстрування помилок»
Контекст: Героїня розмірковує про своє ставлення до образ і помсти. Слова свідчать про її здатність відпускати негативні емоції, щоб рухатися далі.
Романтичні мрії Джейн Ейр демонструють її унікальність як героїні: вона балансує між ідеалізмом і прагматизмом, що робить її образ сучасним і зрозумілим навіть сьогодні.
Обговорення з учнями
Домашнє завдання: 1. Переглянути фрагменти кіноадаптацій «Джейн Ейр», щоб показати, як режисери інтерпретували образ героїні.
2. Написати відповідь на запитання:
Як природа доповнює або підсилює розуміння емоцій героїні?