Урок "Історія життя і творчості Михайла Булгакова. Булгаков і Київ."

Про матеріал

Урок має мету розвивати навички дослідницько-пошукової роботи старшокласників, допомогти визначити витоки моральної стійкості, твердих принципів і переконань М.Булгакова, зацікавити його творами, розвивати словниковий запас учнів, навички зв'язного мовлення, критичного мисленн, виховувати у старшокласників потребу у саморозвитку та самовдосконаленні, формувати відповідальне та бережливе ставлення до власного здоров'я

Перегляд файлу

Конспект уроку в 11 класі (профільний рівень)

Тема уроку:  Історія життя і  творчості  Михайла Булгакова.   Булгаков і Київ                                                               

   Мета уроку: формування предметних компетентностей: розвивати навички            

            дослідницько-пошукової  роботи старшокласників,  допомогти визначити витоки моральної стійкості, твердих принципів і переконань М.Булгакова, зацікавити його творами, розвивати словниковий запас  учнів, навички  зв’язного мовлення,  критичного мисленн, виховувати у

                        старшокласників потребу у саморозвитку та самовдосконаленні, формувати відповідальне  та бережливе ставлення до власного здоров'я;                                      формування ключових  компетентностей : уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну  й  пошукову  діяльність та критичне мислення учнів , комунікативної: формувати  навички спілкування в колективі та  толерантне ставлення до думок інших; інформаційної: розвивати навички роботи з різними джерелами інформації; загальнокультурної: сприяти вихованню в    учнів гуманістичних почуттів, естетичного смаку, високої читацької та      загальної культури, цілеспрямованості, почуття справедливості,  морально-етичних  норм.                                                                                    

  Тип уроку:   урок вивчення нового матеріалу

  Форма уроку: урок-психологічне дослідження

  Обладнання:  портрет письменника, ілюстрації до біографії, виставка творів, мультимедійні презентації учнів та учителя, фрагменти документального фільму «Прокляття Майстра»                  

Перебіг  уроку

                                                                               Головне – не втрачати                                                     почуття  власної гідності.

М.Булгаков

I. Організаційний момент.                                                                                                 ІІ. Мотивація навчальної діяльності

   Учитель :            Протягом двох тижнів ми з вами працювали над проектом «М.Булгаков і його роман «Майстер і Маргарита» як вершина творчості письменника».  Попереду вісім академічних годин, відведених на ознайомлення з непересічною особистістю та його неперевершеним , одним із найвідоміших у сучасній світовій літературі, твором. У ході нашої роботи на уроках ви зможете познайомити всіх із результатами вашої пошуково-дослідницької роботи та творчими напрацюваннями, на останньому уроці визначимо найактивніших та найкреативніших учасників роботи над проектом.  А сьогодні ми  будемо говорити про життя та творчість М.Булгакова і  розмова наша буде не зовсім звичайною. Історію життя та творчості письменника ми розглянемо з психологічної точки зору, спробуємо створити якомога об’єктивніший психологічний портрет Майстра.                                                                                     -  Що ж таке психологія? (учні дають визначення з допомогою словника)                            - Одне із психологічних понять - це темперамент. Які ви знаєте типи темпераменту? ( сангвінік, флегматик, меланхолік, холерик).                                                        - То ж за спробуємо до кінця уроку  за допомогою карток із визначеннями 
     вказати тип темпераменту М.Булгакова.

II. Оголошення теми  уроку. 

IIІ. Робота над темою уроку.                  1. Учитель про зв’язок М. Булгакова з Україною                                                                                                                                                                                                                                                

     Слава письменника до Булгакова прийшла у Москві, столиці колишнього Радянського Союзу , і тому ми говоримо про нього як про російського письменника. Та з гордістю констатуємо факт про його безпосередній зв'язок з Україною. Адже він народився у Києві , тут пройшли його дитячі та юнацькі роки, тут він здобув освіту, зустрів своє перше кохання, сюди він повертався не один раз. Жив він із думками про рідне місто. Тому нас не дивує, що у творчій спадщині письменника знайшлося багато місця для українських подій, місць, героїв. Зігрівають душу рядки письменника про улюблене місто: « Ах, які зірки в Україні. От майже сім років живу в Москві, а все ж таки тягне мене на батьківщину. Серце щемить, хочеться іноді болісно в поїзд… і туди. Знову побачити яри, занесені снігом, Дніпро… Немає красивішого міста на світі, ніж Київ», — скаже в оповіданні «Я убив» доктор Яшвін, у якому легко вгадати автора (українське «я ж він»).   Київ займав особливе місце в житті та творчості письменника. Про це він сказав у ліричному нарисі "Київ-місто". Андріївський узвіз, 13, де впродовж тривалого часу мешкала родина Булгакова і де відбувалася дія "Білої гвардії" та "Днів Турбіних", перетворено на літературно-меморіальний музей, відомий в Європі. То ж правильно буде розпочати нашу розмову з невеликої віртуальної екскурсії булгаковськими місцями по Києву.                                         2. Віртуальна екскурсія булгаківськими місцями по Києву                                        ( екскурсію проводить учениця з  використанням  мультимедійної презентації)

         Ім’я Булгакова відоме всьому світу.  28 років із своїх 49 він прожив у Києві. На яких вулицях Києва жив майстер? А чи відбувся б він без Києва? Подумаємо, пройдемося по цих місцях…               (Слайд №1)                                                                      Багряніє на горах Лавра – шедевр багатьох століть, прекрасна в морозі й тумані, але завжди у сонячних плямах. Попід нею спускався через пагорби, квартали, сади, повороти і перехрестя великий майстер. Не просто спускався, думав, дихав, творив. (Слайд №2)                                                                                                                              Крокуємо біля Київського університету та Олександрівської гімназії до Золотих Воріт на Володимирівську, які дихають водночас історією і сьогоденням Булгакова того часу. А ось Малопідвальна “найфантастичніша вулиця у світі”. Тут Турбін “провалився” і опинився на Андріївському узвозі. (Слайд №3)  
                 Андріївський узвіз та Андріївська церква – унікуми минулого і сьогодення Києва. Крокує ними Булгаков, фантазія працює, поєднуючись із реальність того часу. Майстер творить. Унікальність споруд, які  є шедеврами, надихають його на творчість (Слайд №4) .                                                                       І рухаємося далі вигоном стародавніх Київських пагорбів старою Житомирською дорогою до урочища Кудрявець. Вулиця Кудрявська 9. Звідкіля Михайло почав ходити до гімназії. Затишний дворик, який пам’ятає дитячі голоси, зберігся донині. Тиша і спокій, горить зелена лампа батька – професора. Все гарно і стабільно(Слайд №5).                                                                           Хрестовоздвиженська церква.  Розпис церкви дихає старовиною. Тут Михайла охрестили (Слайд №6) .                                                                                                                                            Золоті ворота – символ міста, через них здійснювався зв’язок із зовнішнім світом. Уявимо Михайла Булгакова у строгому костюмі, у циліндрі, який задумливо дивиться на їх велич, як частину історії і сьогодення  (Слайд №7)  .                                                                                                                                            А поряд Софіївська площа, де урочисто зустрічали переможців десятків переворотів, які пройшли через серце великого автора (Слайд №8) .                                            Для Булгакова Київ назавжди залишився містом з великої літери,Містом божим… (Слайд №9)                                                                                                        3.Робота із схемою психологічного портрета  письменника.                              Учитель :                                                                                                                                                                  
     - Пропоную попрацювати  із схемою психологічного портрета письменника. Використовуючи зібрану інформацію підтвердіть  притаманні Булгакову риси  характеру:

- високоосвічений, талановитий;

- милосердний, гуманіст;

- вразливий, сміливий;

- фантазер, містик;

- гуморист, сатирик.                                                                                            Доповніть, якщо зможете, своїми рисами.

Очікувані відповіді                         Високоосвічений                                                                                                                               (Михайло Булгаков народився 3 (15) травня 1891 р. в родині професора Київської духовної академії Опанаса Івановича Булгакова.                                                         У 1909 р. М. Булгаков закінчив Київську Першу гімназію і вступив до медичного факультету Київського університету; 31 жовтня 1916 р. — здобув диплом лікаря з відзнакою…)                                                                                     Талановитий, фантазер                                                                                                                                            (Писав вірші, малював карикатури, грав  на роялі, співав, складав усні оповідання й чудово їх розповідав.
           Перше оповідання «Пригоди Світлана» було написане, коли автору виповнилося сім років.                                                                                                                                                          Одне з найбільших захоплень Михайла в юності – ентомологія (збирання метеликів), в колекції були  дуже  рідкісні екземпляри. 1919 р. він віддав її Київському університетові…)                                                                                                          Мав з дитинства талант пророка  (фрагмент документального фільму «Прокляття Майстра»  - про смерть улюбленої тітки)                             Милосердний,  вразливий, гуманіст                                                                                                  (По закінченню гімназії професію лікаря Михайло обрав цілком свідомо. З шести братів матері троє (Василь, Михайло, Микола) були лікарями, а з боку батька лікарем був Ферапонт Булгаков. Другом сім'ї був лікар Іван Воскресенський (за нього після смерті чоловіка вийшла заміж Варвара Михайлівна).  За часів Першої світової війни М. Булгаков упродовж декількох місяців працював лікарем у прифронтовій зоні. Потім його направляли на роботу до с. Нікольського Смоленської губернії та до м. Вязьма).              Учитель:                                                                                                                                                                                        
         - Переглянемо фрагмент документального фільму «Прокляття Майстра»                   ( про лікарську практику письменника)                                                                                                      -  Чи  міг би Булгаков стати таким же відомим майстром лікарської справи  як літературної?              

Зверніть увагу на той факт, як швидко інтелігентна людина перетворилася  на монстра під дією наркотиків. Поряд з Булгаковим була Т.Лаппа, яка вчасно врятувала його від наркотичної залежності, а поряд з вами може не бути такої людини. То ж бережіть себе! 

(перегляд фрагменту фільма)            
         - До сьогоднішнього уроку ваша однокласниця підготувала буклет про професію лікаря (ознайомлення зі змістом буклету)                                                                                    -То ж , чи проявлялися  у Булгакова риси характеру,  необхідні для професії лікаря?                                                                                                      

 

Сміливий                               (Під час громадянської війни, у лютому 1919 р., М. Булгаков у якості військового лікаря був мобілізований до армії Української народної республіки. Наприкінці серпня 1919 р., відповідно до однієї з версій, М. Булгаков був мобілізований до Червоної армії.  М. Булгаков працював лікарем у Червоному хресті, а згодом — у Збройних Силах Півдня Росії. Деякий час він мешкав у Чечні, а також у Владикавказі з козацькими військами.

Гуморист, сатирик                        Наприкінці вересня 1921 р. М. Булгаков переїхав до Москви і почав писати фейлетони для столичних газет («Гудок», «Рабочий») і часописів («Медицинский работник», «Россия», «Возрождение»). Водночас він публікував окремі твори у газеті «Накануне», що виходила друком у Берліні.                            У 1923 р. М. Булгаков вступив до Всеросійського Союзу письменників. 
          У 1930 р. М. Булгаков працював режисером у Центральному театрі робочої молоді (ТРАМ).                                                                                                                                             З 1930 по 1936 рр. — у МХАТі як режисер-асистент.                                           Від 1936 р. працював лібретистом і перекладачем у Большому театрі.           (словникова робота: лібрето-…)                                                                                 Учитель:                                                                                                                                                                                     
         - Переглянемо фрагмент документального фільму «Прокляття Майстра»  (про лист письменника до уряду) . Яка риса характеру письменника  яскраво проявляється  у даному епізоді?(сміливість)                                                                                           
          - Звернемося до наступного фрагменту фільму (про «заповіт» дружині)    Яку рису характеру  від?(гуморист)                                                                               Містик                                                                                                                                               (М.Булгаков помер від тієї ж хвороби, що  його батько, — нефросклерозу, свою смерть він передбачив )

ІV. Закріплення матеріалу.                                                                                 Учитель:                                                                                                                                                                                        - Які ж риси  характеру М. Булгакова вам вдалося виявити, крім названих?                                                                                                                                  V. Підсумок уроку.                                                                                                                                          1. Визначення типу темперамента письменника
Учитель:  Спробуйте у ролі психолога визначити тип темпераменту письменника, аргументуйте свою думку.                                                                              2. Метод «Відкритий мікрофон»                                                                              Сформулюйте думку:                                                                                                                -Здійснивши віртуальну екскурсію тернистим шляхом письменника Булгакова  я  зрозуміла (в)…

VІІ. Оцінювання учнів.                                                                                                    VIIІ. Домашнє завдання.                                                                                  1.Підготувати повідомлення про історію створення та джерела роману «Майстер та Маргарита»;                                                                                                  2.Знати зміст твору, підготуватися до тестування (розгадати кросворд за змістом твору);                                                                                                                         3. Підготувати рекламу одного з відомих творів М. Булгакова.

 

1

 

docx
Додано
25 березня 2019
Переглядів
2058
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку