Урок. Іван Франко "Фарбований лис"

Про матеріал
Урок розвитку ключових компетентностей розроблений відповідно до критеріїв НУШ. Інтерактивні вправи допоможуть краще зрозуміти і засвоїти матеріал учням.
Перегляд файлу

Комунальний заклад «Вінницький ліцей № 6»

 

Показовий урок у 5-Ж класі з української літератури

 

Літературна казка.

Жанрові ознаки літературної казки.

Іван Франко. «Фарбований Лис».

 

image

 

 

Учитель Ткаченко С.І.

 

16. 11. 2023

Вінниця

 

Тема:                           ВЕЛИКЕ ДИВО КАЗКИ. Літературна казка. 

Жанрові ознаки літературної казки.  

Іван Франко. «Фарбований Лис».

                                      ТЛ: літературна казка.

Завдання уроку: 

ü    ознайомити п’ятикласників з поняттям літературної казки як жанру;

ü    з'ясувати спільні та відмінні риси народної та літературної казок; 

ü    коротко ознайомитися із біографією Івана Франка; опрацювати зміст казки «Фарбований Лис»;

ü    формувати навички виразного читання та переказування текстів,

ü    виховувати негативне ставлення до брехні, хвалькуватості, лицемірства, пихатості; толерантне ставлення до людей.

 

Очікувані результати: 

ü    читає літературні казки у різний спосіб відповідно до мети читання; 

ü    знаходить у казках відому й нову інформацію;

ü    визначає спільні та різні елементи змісту і форми подібних за певними    структурними ознаками текстів; 

ü    переказує зміст казки відповідно до завдання; 

ü    відповідає на запитання за змістом казок; 

ü    формулює тему та основну думку казки; 

ü    характеризує емоційний стан літературних персонажів, їх поведінку та вчинки, виявляючи толерантність; 

ü    формулює висновки відповідно до поставленого завдання на основі аналізу казки.

 

Обладнання: мультимедійна презентація.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Урок-мандрівка.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент. Емоційне налаштування. 

 

      16 листопада – Міжнародний день толерантності  Слайд 1.

Толерантність – це перестати думати, що інша людина така ж, як ви. Перестати думати, що інші люди мислять так само швидко, як ви. Так само реагують, як ви. Так само діють в схожих ситуаціях. І зовсім недалекоглядно вважати, що інші люди можуть відчути точно те саме, що і ви.

Толерантність – це розуміти, що інші люди абсолютно інші.

Толерантність означає «терпимість» - нетерпимість ( антонім). 

Тож будемо толерантними одні з одними.

      Обираємо колір настрою. Слайд 2-3.

На полях запишіть у зошит англійською мовою обраний колір. Мій художник сплутав назви кольорів і їх відповідність малюнкам.

 

ІІ. Оголошення теми й завдань уроку. Слайд 4.

 

Зачитати й пояснити епіграф до уроку. Слайд 5.

Казка кличе нас у мандри, велить бути в житті сміливими й мудрими, долати перешкоди й біди і не забувати добра світового, бо тільки цим і вимірюється наша людська сутність. (Валерій Шевчук).

 

Записати в зошити тему уроку.

 

Сьогодні на уроці ми 

 

ü    ознайомимося з поняттям «Літературна казка»;

ü    з'ясуємо спільні та відмінні риси народної та літературної казок;

ü    коротко ознайомимося з біографією Івана Франка;

ü    опрацюємо зміст казки «Фарбований Лис»;

ü    будемо формувати навички виразного читання та переказування тексту.

 

 

ІІІ. Оголошення критеріїв оцінювання. Слайд 6.

 

 

image 

 

 

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 

1.                   Теорія літератури. Слайд 7.

Робота з підручником, с. 72. Прочитати і запам’ятати визначення (1 хв).

 

Літературна казка – це створений автором / авторкою художній твір, в основі якого лежить вигадана історія, що об’єднує елементи дійсності та фантастики.  Записати в зошит.

 

 

2.                   Порівняємо спільне і відмінне  в казках. Слайд 8.

 

image 

 

 

3.                   Найвідоміші казкарі світу. Слайд 9.  

 

Світ казок насправді дуже розмаїтий, і чимале місце в ньому займають особливі казки — літературні, які мають конкретного автора, з ім’ям прізвищем. 

 

 Що об’єднує казки «Кіт у чоботях», «Червона Шапочка», «Спляча красуня», «Синя борода», «Попелюшка»? (Їх написав один автор Шарль Перро, французький учений і письменник, перший у Європі автор літературної казки.)

 

          Назвати авторів казок «Вовк і семеро козенят», «Дикі лебеді» (брати Грімм, країна - Німеччина)

 

          Які    казки           написав       Г.К.Андерсен?     («Принцеса          на      горошині»,

«Русалочка», «Гидке каченя», «Снігова королева».

4.                   Майстри казок в Україні (Слайд 10)

 

Марко Вовчок (Марія Вілінська село, де вона проживала в Немирівському районі називалося Вовчок) – започаткувала жанр літературної казки («Дев’ять братів і десята сестриця Галя»), Панас Мирний, Степан Руданський, Василь Королів-Старий, Леся Українка, Іван Франко (найпопулярніший псевдонім – Мирон), Всеволод Нестайко,

Леся Воронина. Псевдонім – це вигадане ім’я.

 

Мандрівку країною літературних казок ми розпочнемо з творчості видатного українського письменника Івана Франка. (1856—1916).

 

5.                   Іван Франко – міжнародний геній, найвизначніший письменник сучасної Європи. Слайд 11.

 

Людина, яку знають не лише в Україні, а й за межами. Чи можете пояснити значення слів? Ким він був? Як ви розумієте слова українського поета Максима Рильського?

Чи можемо ми організувати подорож до батьківщини (чи Батьківщини) І.Франка? Визначте за допомогою карт, скільки км і часу нам потрібно, щоб доїхати. Оберіть маршрут, де ми зможемо перепочити, поснідати чи пообідати. І яким видом транспорту ми поїдемо). 

-                     Що ж це за людина, портрет якої зображений на 20-гривневій купюрі. А можемо ми сьогодні купити за 20 гривень? А якщо зберемо всі гроші разом, яку справу ми можемо сьогодні зробити для нашої країни? Задонатити. Щоб швидше була Перемога. 

-                     Як називають колекціонерів паперових грошей? (боністами), а металевих– нумізматами.

image 

 

6.                 Цікаві факти з біографії І.Франка. Слайд 12. 

Прослухайте інформацію про письменника. Порахуйте, скільки років прожив Іван Франко? (60)

А зараз перевіримо, наскільки уважними ви були. Усний математичний диктант. Вчитель показує цифру, а учні повинні відгадати, до якого факту біографії відноситься число.

3, 8, 14, 48, 20. 99, 12000, 60.

 

7.                 Франко-казкар. Збірка «Коли ще звірі говорили». Слайд 13.

З якої казки взяв сюжет Іван Франко? «Панчатантра» Як перекладається?

(«П’ять кошиків житейської мудрості»). Хто головний герой казки? Шакал Чандарава (Показати на листках підказку-ребус)

Як називається сюжет, який письменники запозичують у інших? (Мандрівний). Мандрівка і мандрувати – це спільнокореневі слова? Чи форми слова? Так чи ні? Підберіть синоніми. (Із словника. Подорож — переміщення якоюсь певною територією з метою її вивчення, а також із загальноосвітньою, пізнавальною, спортивною цілями.) 

 

8.                 Фізкультхвилинка.                                                        Слайд 14

Отже, помандруємо? Для початку нам потрібно згадати, у яку сторону світу ми підемо. Зараз за мною повторюємо рухи.

 

V. Сприймання, засвоєння та осмислення учнями нового матеріалу

 

Робота зі змістом казки

ü    Робота з підручником.  Словникова робота.                Слайд 15.

ü    Віднови послідовність. Робота в парах. Учні отримують кольорові  картки, на яких вказані певні події. Хто швидше установить послідовність подій у казці. Чи правильно розташували? Зачитайте. У кого не так?  

                                                                                                              Перевіряємо.                 Слайд 16.

ü    Перевірка знань за змістом казки. (20 хв)

Лис Микита (з грецького – переможець). Він, і справді, з усіх скрутних ситуацій виходить переможцем. 

У народі власне ім’я ―Микита‖ часто вживається на позначення хитромудрої людини, крутія, брехуна. Микита – микитити, що значить ―міркувати, метикувати‖

1.     Хизування Лиса перед товаришами (бесіда).

2.     Лис на торговиці (переказування). Хто розповість про Лиса. Доповнення?

3.     У діжці з фарбою (переказати епізод).

4.     Страшний синій звір (м/ф 2хв). Аналіз                          Слайд 17

5.     Цар Остромисл. 

6.     Лісове  царювання.

7.     Святкування «роковин». Помста звірів. Аудіо-уривок. (1,25) Слайд 18.

Складаємо паспорт твору ü Робота в групах. Визначення теми і ідеї казки.

 Об’єднати дітей у групи по 4 і хто швидше виконає завдання. Слайд 19.

(пустогорафи).

 

1.                 Завдання: розташуйте слова у правильній послідовності. Запишіть.

 

Тема — зображення історії хитрого Лиса, який постраждав через свій обман. Лиса, свій, історії, обман, хитрого, тема, постраждав, зображення, який, через.

 

2.                 Робота з деформованим закодованим реченням.

 

За нумерацією слів розшифруйте речення.

Ідея — засудження корисливості (який робить заради власної вигоди, прагне до наживи), зарозумілості (який поводить себе пихато, гордовито, занадто самовпевнено, вважаючи себе вищим і кращим за інших), нечесності, хитрості людей, схожих на Лиса Микиту.

схожих Засудження хитрості корисливості

на

Микиту людей Лиса нечесності зарозумілості

7

1

5

2

8

10

6

9

4

3

3.                 Усно заповнюємо головні та другорядні герої.    Слайд 19. Перевіряємо         Слайд 20. 

VI.      Рефлексія, самооцінювання.                                                    Слайд 21.

image 

 

VII.  Домашнє завдання:                 Скласти 6 запитань до тексту. 

Переказати історію Лиса від власного імені.*

pdf
Додано
30 жовтня 2024
Переглядів
507
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку