Тема: Тарас Шевченко. Розповідь про поета, його дитинство. «Садок вишневий коло хати» - перлина пейзажної лірики.
Мета: розповісти учням про Тараса Шевченка, його дитинство, пригадати відомості про Україну часів
Т. Шевченка, познайомити дітей із перлиною пейзажної лірики поета; удосконалювати вміння виразно читати вірші; виховувати почуття прекрасного та здатність отримувати естетичну насолоду від прочитаних поезій.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет Т. Шевченка, прикрашений рушником; калина, колоски жита, свічка, виставка його творів на столі під портретом; фонозаписи віршів; вислови про поета; репродукції пейзажів українських письменників; мультимедійна дошка для презентації.
Міжпредметні зв’язки: етика, образотворче мистецтво: картина Т. Шевченка «Селянська родина»; історія України: кріпаччина; музичне мистецтво: Я. Степовий «Садок вишневий коло хати», запис «Не на шовкових пелюшках» у виконанні Ганни Петрівни та Оксани Миколаївни.
Хід уроку
Епіграф.
… В сім’ї великій,
У цвіту садів прекрасних
Буде жити він вовіки
Як безсмертний наш сучасник.
М. Рильський
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель.
Сьогодні ми з вами поговоримо про видатну постать і гордість України, її велич і славу – Тараса Григоровича Шевченка. У цього великого поета народ вчиться любити правду і ненавидіти несправедливість та лицемірство, самовіддано служити рідному краю,.
Пропоную послухати уривки із його віршів «Сон» і «Княжна».
Читання під музику.
а) Уривок із поеми «Сон»:
… Світає.
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї сонце зустрічає.
Тихесенько вітер віє,
Степи, лани мріють,
Меж ярами над ставами
Верби зеленіють.
Сади рясні похилились, тополі по волі
Стоять собі, мов сторожа, розмовляють з полем.
б) Уривок із поеми «Княжна»:
Зоре моя вечірняя,
Зійди над горою,
Поговорим тихесенько
В неволі з тобою.
Розкажи, як за горою
Сонечко сідає,
Як у Дніпра веселочка
Воду позичає.
Як широка сокорина
Віти розпустила…
А над самою водою
Верба похилилась.
Бесіда за питаннями.
(Це пейзажні вірші, бо у них зображено картини природи).
Вчитель. Такою зберіг у пам’яті Україну Т. Шевченко. Такою побачив її розкішну природу і після довгої розлуки.
Послухайте фрагмент повісті С. Васильченка «Широкий шлях» і скажіть, якою була Україна часів Т. Шевченка:
«Україна… В одному вже тільки слові і для нашого уха і навіть уха чужинців ціла музика смутку і жалю…
Україна – це тихі води і ясні зорі, зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медовії та молочнії ріки… Україна – це марні, обшарпані, голодні люди… Ідуть на панщину, чорні і німі. Ідуть, дітей ведуть… Україна – це царське та панське безмежне свавілля. Праця до сьомого поту…
Світяться злидні.
Україна – розкішний вінок з рути і барвінку, що над ним світять заплакані золоті зорі…».
ІІІ. Повідомлення теми та очікуваних результатів уроку
Саме у такій, кріпацькій, пригнобленій національно і соціально Україні народився Т. Г. Шевченко.
(Оголошую тему уроку, учні записують у зошити).
«Інтерв’ю з письменником».
Але згодом пан віддав мене на навчання до художника Ширяєва.)
(Подякували «письменнику» за інтерв'ю).
Вчитель. З малих років у Тараса виявився гострий, допитливий розум. Так, наслухавшись народних повір’їв про залізні стовпи, які нібито підпирають небо, він ходив їх шукати, хотів на них подивитися.
Літературна композиція за твором С. Черкасенка «Як Тарас ходив до залізних стовпів».
А тепер, діти, уявіть холодні темні мури Петроплавської фортеці. Тут під слідством перебуває Шевченко. Він щойно побував в Україні, відвідав рідне село. В Україні його й заарештували. Спогади про поїздку малюють в уяві милі серцю місця. І народжується 1847 року вірш, якому судилося стати шедевром.
Виразно читаю напам’ять вірш «Садок вишневий коло хати».
Учні читають вголос текст.
Вчитель. Вірш «Садок вишневий коло хати» вважають шедевром світової пейзажної лірики. Чому? Знайдіть у вірші приклади порівнянь, метафор, епітетів.
(Унікальність поезії «Садок вишневий коло хати…» в тому, що вона майже не має художніх засобів.)
Після невеликого дослідження учні дійдуть висновку, що у творі немає художніх засобів, за винятком кількох пестливих слів. Секрет – в асоціюванні (образи в уяві), тобто природному зв’язку між картинами).
Вчитель. Коли ви, діти, читали цю поезію, у вашій уяві виникали зорові та слухові образи. Ще раз повернемося до поезії, виділимо зорові та слухові образи. Записуючи в зошити і нумеруючи міні-картини.
І так кожен рядок.
Після цього умовно ділю клас на художників та композиторів.
Перші – словесно оживлять один із зорових образів у деталях.
Другі – придумають мелодію до твору.
Вчитель. Давайте послухаємо цей вірш на музику Я. Степового.
Оцінюю юних художників і композиторів.
ІV. Підбиття підсумків.
Учитель звертає увагу на композицію.
Вчитель. Зверніть увагу на представлену композицію: калину, колоски жита, свічку і твори Кобзаря.
Жито є символом життя. Шевченко любив Україну понад усе і мріяв, щоб вона була вільною, незалежною і його мрії здійснилися.
І якщо ми з вами будемо її любити так, як любив її Шевченко, то Україні жити і процвітати. А вогник цієї свічки нехай спалахне у вас іскоркою любові до поетового слова.
VІ. Домашнє завдання
Вивчити напам’ять вірш «Садок вишневий коло хати», проілюструвати зорові картини.