Тема. І. Франко. «Фарбований Лис». Образ Лиса Микити, риси його характеру
Мета: дати характеристику образу Лиса Микити; набути умінь і навичок аналізувати художній образ, самостійно працювати з текстом, висловлювати свою думку щодо прочитаного, ставлення до літературного героя; формувати власне ставлення до позиції свого „Я" серед людей.
Тип уроку: урок удосконалення знань, умінь і навичок.
Обладнання: портрет письменника, збірка І. Франка „Коли ще звірі говорили", учнівські ілюстрації до казки, ноутбук, проєктор.
Міжпредметні зв'язки: образотворче мистецтво.
Хід уроку
Епіграф уроку
Слова ласкаві, а думки лукаві.
Народна мудрість
І. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності учнів .
1. Рольова гра „У картинній галереї".
Учні, які підготували малюнки героїв казки „Фарбований Лис", розміщують їх у "Картинній галереї", розповідають, яку саме подію вони відтворили (Малюнки проєктуються через проєктор).
2. Індивідуальна робота учнів (диференційовано) за картками.
Рольова гра на перевірку домашнього завдання.
Картка 1. Описати зовнішній вигляд Лиса Микити на початку і наприкінці твору.
Картка 2. Кого показав І. Франко в образі Лиса?
Картка 3. Як опинився Лис Микита у лісі?
Картка 4. Переказати той епізод з казки, який найбільше сподобався.
3. Евристична бесіда з учнями
- Яким постає Лис Микита на початку твору?
(Хитрим, сміливим, гордим, хвалькуватим.)
- Куди вирішив піти Лис у базарний день і чому?
(На торговицю у білий день, щоб вкрасти курку і цим доказати свою сміливість.) - Чи вдалося Лису Микиті виконати свої горді нахваляння? Яким постає він перед нами у скрутну для нього хвилину: таким же сміливим, гордим чи іншим? (Боязливим)
- Зачитати слова з тексту, які це підкреслюють, дотримуючись темпу читання.
(Коротко повторити з учнями відомості про темп читання)
- Знайти і прочитати опис Лиса Микити після неприємного перебування у діжі.
- Як повівся Лис після невдалого полювання? Чому він вирішив „добре виграти на своїй подобі"?
(Бо був хитрий, а ще побачив, що звірі тремтять перед ним.)
- Чи схвалюєте ви його поведінку?
- Яким царем був Лис?
(Несправедливим.)
- Чому звірі так розправились із своїм царем?
- Що відчули ви, дізнавшись, як звірі викрили хитрого Лиса?
- Чого вчить нас цей твір? Проти яких людських вад спрямована ця казка?
Підсумок учителя. Недарма у народі кажуть: „Хитрий як лис". Саме таких хитрих, підступних, лицемірних людей треба берегтись і самому намагатися таким не бути.
II. Повідомлення теми, очікуваних результатів, епіграфа уроку
III. Надання учням необхідної навчальної інформації
1. Інтерактивна вправа „Розігрування ситуації за ролями".
а) Виразне читання уривка казки за ролями (оповідач, Лис, звірі), починаючи від слів: „Тоді Лис перший заговорив до них ласкаво..." до слів „Пішли дні за днями".
б) Обговорення прочитаного
— Як ви почували себе в різних ролях?
— Що відчули звірі, почувши цю розмову?
— Що відчув Лис? Як він поводився в цій ситуації?
— Яку рису характеру Лиса розкриває тут автор?
— Чи доречними є слова епіграфа уроку? Як ви їх розумієте?
2. Вправа „Аналіз ситуації"
- Знайти і прочитати рядки, в яких розкривається життя звірів за царювання Лиса. Подумайте, про що свідчать ці рядки?
Підсумок учителя.
- Саме в цьому уривку автор розкриває нам головну думку казки — бажання вищого жити за рахунок нижчого. І.Франко навмисне називає правління свого героя „добрим", „справедливим", „м'якосердним". Але це добро фальшиве, бо далі автор пише: „Хто був дужчий, той ліпший, а хто слабший, той ніколи не вигравав справи". Удавана добрість Лиса насправді є замаскованою байдужістю до підлеглих. Задовольнивши свої потреби, він не цікавився долею звірів. У цій казці змальовано найосновніші риси тиранії. Тиран — це „Великий егоїст", який править незаконними методами за допомогою насильства. У цьому теж полягає алегоричний зміст казки. А тираном у ній виступає Лис Микита.
IV. Інтерактивна частина
1. Характеристика образу Лиса.
— Які ж риси характеру притаманні Лису Микиті? (метод «Мозковий штурм») Риси характеру Лиса:
— гордість;
— хвалькуватість;
— сміливість;
— кмітливість;
— хитрість;
— боягузливість;
— обережність;
— рішучість;
— ризикованість;
— самовпевненість;
— кар'єризм;
— фантазія;
— корисливість.
2. Метод „Пошук інформації"
Учні, об'єднавшись у групи, добирають цитати, які відповідають певним рисам характеру Лиса.
V. Закріплення вивченого
Метод „Мікрофон".
Охарактеризувати образ Лиса Микити, використавши метод «Незакінчене речення»:
— І. Франко у своїй казці висміяв...
— В образі Лиса Микити автор змалював...
— Головна думка твору — ...
2. Систематизуюча бесіда
— Чим сподобалась вам казка? А чим не сподобалась?
— Чого вчить нас ця казка?
— Який би ви придумали кінець казки?
VI. Підсумок уроку
- Ознайомившись із казкою І. Франка „Фарбований Лис", ми переконались, що обман ніколи не закінчується добром. Ця казка, як і багато інших творів мистецтва слова, змушує кожного з нас поглянути на себе через призму життя героя твору. Який я? Чи чесний зі своїми друзями, батьками, чи хочу бути лідером і щоб усі працювали на мене? Можливо, вперше в житті вам спало на думку дати оцінку й своїй власній поведінці.
Англійське прислів'я влучно стверджує: „Найдовша у світі відстань — відстань від голови до серця". Бажаю вам подолати цю відстань і саме серце дасть відповідь на запитання: «Якою я зростаю людиною?»
VII. Домашнє завдання
Написати міні-твір «Якою я зростаю людиною?»