Тема. П. Тичина. Коротко про поета і край, де він народився. « Не бував ти у наших краях».
Мета: формувати компетентності: предметні: ознайомити учнів з життям і творчістю поета; допомогти усвідомити красу та ідейно-художню цінність його поезії, навчити знаходити художні засоби, розкривати їхню роль; розвивати вміння розповідати про відчуття, викликані прочитаними поезіями, відтворювати в уяві картини природи; загальнокультурну: виховувати любов до природи, до рідного краю.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрети письменника, збірки творів, пейзажна картини, запис вірша, роздатковий матеріал
ПЕРЕБІГ УРОКУ
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1.1.Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Діти, подивіться один на одного, посміхніться, підморгніть і подаруйте посмішку своїм товаришам. Хочеться, щоб наш урок залишив приємні враження, ґрунтовні знання, підкріплені високими балами.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
На попередньому уроці ми вивчали творчість Т.Г.Шевченка. Експрес-опитування, допоможе нам пригадати події з життя поета.
Експрес-опитування.
1.Тарас Шевченко народився … (9 березня 1861 року в Моринцях на Черкащині).
2. Батьки Шевченка були … соц.. статус (кріпаками).
3. У якому селі минуло дитинство Т.Г.Шевченка. (Кирилівка)
4. Чим захоплювався Тарас у дитинстві? (Малюванням)
5. Чи був він допитливим?
6. Як звали батьків Тараса? (Григорій, Катерина)
7. З кріпацтва Шевченка було звільнено … (1838 р.).
8. Книга Тараса Шевченка, у якій було зібрано поетичні твори, називалася… («Кобзар» ).
9. Скільки років Кобзар перебував у казематі … 10.
10. Назвіть відомі вам вірші Кобзаря.
11. Поховано Великого Кобзаря українського народу … (на Чернечій горі біля Канева).
12. Шевченка ми знаємо як великого …. (Поета).
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Опинившись на лоні природи, навряд чи хто з нас зможе відірвати погляд від луків, вигаптуваних чудернацькими квітковими візерунками, зеленіючих шат лісів, що вражають багатством відтінків. І коли йдеш лісовою стежиною, душа переповнюється якоюсь загадковістю, таємничістю. Мабуть, саме тут можемо почути, про що розмовляють квіти, шепочуться дерева, співають лісові «артисти» ?.. Ви думаєте, це неможливо? Помиляєтесь. Є люди, які здатні красу оспівати словом. Таким був чудовий поет Павло Тичина. Саме він і є автором поезії «А я у гай ходила»..
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ .(Учні записують у зошити тему уроку, епіграф.)
Отже, сьогодні ми поговоримо про видатного українського поета Павла Тичину, ознайомимося з поезією « Не бував ти у наших краях», продовжимо вчитися аналізувати поетичний твір та визначати художні засоби.
2. Робота з епіграфом: Не кожна людина здатна побачити і зрозуміти красу. Потрібно самому
бути чистим душею,
щоб оцінити неповторність природи.
Юрій Мушкетик
Цей шлях бере початок від родини,
Садка, криниці, співу солов’я…
Хто ж не любив малої батьківщини –
Того не прийме Всесвіту сім’я!
Ольга Будугай
Як ви розумієте слова Юрія Мушкетика? (Не кожна людина здатна побачити і зрозуміти красу. Потрібно самому бути чистим душею, щоб оцінити неповторність природи)
Й МЕТИ УРОКУ(Учні записують у зошити тему уроку, епіграф.)
V. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя
Видатний український поет Павло Тичина (1891-1917) народився в чудовому куточку України — на Чернігівщині, за переказами родина була старовинного козацького роду, пращур був полковником у війську Б.Хмельницького.
Батько Григорій Тимофійович Тичина був сільським дяком і вчителем «школи грамоти».
Зі спогадів поета: учень зачитує слова)
У нашій хаті в першій кімнаті із земляною долівкою (а була ще й друга кімната, з дерев'яною підлогою) стояли дві довгі парти. На кожній парті сиділо душ по 10 або ж по 12 учнів. Не знаю, скільки мені тоді вийшло років, коли я однієї зими вже підсідав то до одного, то до іншого учня і якось швидко, непомітно для себе вивчився читати.
Мати Марія Василівна Тичина знала багато казок, гарно співала. І цей безцінний дар передала синові.
Сценка. Виходять 3 учні: Музика (дівчинка з камертоном у руці), Живопис (хлопець з палітрою), Поезія (дівчинка з листом паперу й пером)
1.Музика: Цей хлопець незвичайний. На нього рясно впала Божа благодать...
2.Поезія: Що ж йому подарувати в його перший день народження?
3.Музика: Подарую цьому хлопчикові камертон. І нехай у його руках він стане еталоном високого й чистого звуку, що буде зачаровувати й дивувати всіх, хто слухатиме й чутиме його найтонші вібрації (кладе камертон біля портрета Тичини)
4. Живопис: Я подарую палітру з найчарівнішими фарбами: синьо-небесними, зеленотравими, сонцезолотими, зоряносяйними... – і нехай вони лягатимуть м’якими пастелями на полотно його життя (кладе палітру біля портрета)
5.Поезія: А я думку подарую новонародженому. Високу, легкокрилу, що летить у Всесвіт до Творця, що вражає силою й глибиною, що будить уяву й манить за собою в Храм Слова (кладе лист паперу й перо біля портрета). Учні сідають на місця.
Змалку Павло виявив хист до малювання, віршування й музики
Голос у Павла був, як дзвіночок. Бог наділив його тонким музичним слухом. Тож не дивно, що хлопчик співав у церковному хорі. А першою його талант оцінила вчителька Серафима Миколаївна Морачевська, яка, «помітивши мій голос і слух, — писав згодом Тичина, — відібрала мене до свого хору… Які це були прекрасні для мене хвилини!» Крім співу, вчителька розвивала любов до книжки, до рідної мови: «На ялинці одержав я разом з мішечком позолочених оріхів і три книжки».
Здібного хлопчика, за порадою вчительки Серафими Морачевської, батьки вирішили вчити далі, і в дев'ять років Павло приїхав до Чернігова. Там він провів довгі 13 років, спочатку в бурсі, а потім у семінарії. Під час навчання грав у духових та симфонічних оркестрах Чернігова на кларнеті і гобої, керував хором, захоплювався малюванням. Саме тоді почав писати вірші.
Повірити у свій талант допоміг сором'язливому скромному юнакові відомий письменник Михайло Коцюбинський, який жив тоді в Чернігові. Михайло Михайлович, прочитавши вірші Тичини, сказав молодим людям, котрі прийшли до нього поспілкуватися на «літературну суботу» : «Поет між нами!» Похвала майстра окрилила: «І я в своїх писаннях побачив те нове, чого не знав раніше».
Про першу поетичну збірку нам розповість ….
Слайд творчість (дитина)
1918 р. вийшла перша поетична книжка Тичини — «Сонячні кларнети». Уже сама назва поєднувала малярство і музику — сонячний, жовтогарячий колір і віртуозний інструмент кларнет. Про чудодійне враження від незвичайної книжки поет Микола Бажан, якому тоді було п'ятнадцять років, писав: «Ніколи не забуду тієї безсонної ночі, коли мій друг приніс мені книжку з рясними соняшниками на обкладинці. Ми кричали з радості, насолоджуючись красою українського слова, яке з такою нечуваною нами музичністю грало, співало, бриніло, гриміло, лилося зі сторінок незабутньої тієї книги».
Нелегка доля судилася поетові. Було на його життєвій дорозі чимало творчих злетів і падінь, та чари першої збірки хвилюють серця читачів і нашого тисячоліття
Для кожної людини край, де вона народилася, найрідніший, наймиліший серцю. Послухайте, з якою любов'ю розповідає про Батьківщину П. Г. Тичина.
2. Виразне читання вірша П. Тичини (прослуховування в записі)
-Які враження справила на вас поезія? (сподобалась поезія чи ні)
Повторне читання поезії дітьми.
Ідейно-художній аналіз поезії П.Тичини «Не бував ти у наших краях»
1.Зі скількох куплетів складається вірш?(поділіть умовно)
2.Яку пору року описано у творі?
3. Як, на думку поета, впливає природа на людину? Чи згодні ви з таким авторським баченням? (Поет уважає, що природа деякою мірою змінює характер людини, наповнює душу красою, оптимізмом.)
4. Що, на ваш погляд, незвичне в побудові вірша? (Вірш побудований у формі незримого діалогу, суперечки, протиставлення. Поет захоплюється красою свого краю, його мужніми, працьовитими, співучими людьми, які «не люблять, не вміють ридати», «не можуть без пісні і нивки зорати» і ставить за приклад своєму незримому співрозмовникові, людині-песимісту, якою завжди бачить «в сльозах».)
▼ Про що розповідає автор співрозмовнику? (Поет захоплюється красою свого краю, його мужніми, працьовитими, співучими людьми, які «не люблять, не вміють ридати», «не можуть без пісні і нивки зорати» і ставить за приклад своєму незримому співрозмовникові, людині-песимісту, якою завжди бачить «в сльозах».)
▼ Як у вірші змальовує автор людину?
▼ Які почуття викликає цей вірш? Захоплення , гордість, повагу
▼ Яке ставлення автора до Батьківщини?
4. Пошукова робота в парах.
«Не бував ти у наших краях!»
Рік написання |
1924 |
Збірка |
«Вітер з України» |
Тема |
Відображення краси природи, працьовитість людини на теренах України |
Ідея |
Любов до рідної землі |
Основна думка |
Кожна людина — дитина свого краю |
Жанр |
Пейзажна лірика |
Художні засоби |
|
Метафори |
«серце б’ється», «степ простягнувся» |
Епітети |
«блакитні простори», «весняній ночі», |
Порівняння |
«могили, як гори» |
Епітети: блакитні простори, веснянії ночі; порівняння: там могили, як гори;
дієслова: в описі ліричного героя «ти» : «тремтиш», «смієшся», «ридаєш»; в описі людей рідного краю: «зросли у степах», «не люблять, не вміють ридати», «не можуть без пісні і нивки зорати».
Поясніть порівняння «там могили, як гори». (Пам'ять про минуле — міцна і значуща.)
Поетичний практикум.
«Асоціативний кущ» .Поєднати слава так, щоб утворилися рядки вірша
Не бував простори
Блакитні ночі
Краях наших
Степи небо
В гаях
Фізкультхвилинка
V. Робота за репродукцією картини Федора Кричевського «Рідна земля».
Народився 22 травня 1879 у Лебедині (нині Сумська область) у сім'ї фельдшера Григорія Якимовича Кричевського та його дружини Прасковії Григорівни.
Дитинство його проходило в селі Ворожба неподалік Лебедина. У родині було восьмеро дітей: найстарший — Василь, майбутній видатний український художник, графік і архітектор. Федір став першим ректором української Академії мистецтв, першим, хто в Україні отримав диплом доктора мистецтвознавства без захисту дисертації, Сім'я не була достатньо заможною, тому діти самі пробивалися у житті.
Федір Кричевський гірко посміхнувся, коли почув від Микити Хрущова обіцянку про помилування, якщо він намалює портрет "батька народів". Своїм учням Митець зізнався: "Бачите, малювати всяких там временщиків-фаворитів, пройдисвітів і мерзотників мені мій сан не дозволяє". Вірний "санові" українського художника Федір Кричевський помер за мольбертом… від голоду 30 липня 1947 року в Ірпені.
Розгляньте уважно картину Федора Кричевського «Рідна земля»
для вас є рідна земля?
Там, де ми народилися, живемо і вчимося, там наша рідна земля і наше коріння. Тут ми зробили свій перший крок, сказали перше слово. Рідна земля — це Батьківщина. Але любити Батьківщину — це не тільки милуватися її багатствами та красою. Любити рідну землю – це вивчати її історію, знати й любити рідну мову, з повагою ставитися до державних символів країни, дотримуватися її законів. А ще це означає, що кожен з нас повинен робити для своєї країни щось корисне.
Читання поезії Тарасівської поетеси Войташенко Н.Г.
Я сповідаюся тобі.
Я сповідаюся тобі
У найщирішої любові,
Моя таврійська сторона,
Моє таврійське степове роздолля.
Де тихі води сивого Дніпра
Гарячу землю омивають,
І в ковилевому степу
Старі кургани таїни тримають.
Мій клаптик рідної землі,
Моїх дідів святі могили,
Ви завжди в пам’яті моїй,
Співаю вам я ці мотиви.
V.Узагальнення та систематизація знань.
1. Тестове опитування
1. До кого звертається автор у вірші «Не бував ти у наших краях!»?
А Товариша; Б іноземця;
В вигаданого співрозмовника; Г батька.
2. Який художній засіб використовує автор у рядку «…там могили, як гори»?
А Метафору; Б порівняння В епітет; Г персоніфікацію.
3. Яка пора року зображена у вірші «Не бував ти у наших краях!»?
А Весна; Б зима; В осінь; Г літо.
4. Без чого не можуть люди «і нивки зорати»? (Вірш «Не бував ти у наших краях!»)
А Заробітної плати; Бпісні; В їжі; Г сліз.
5. Який художній засіб використовує автор у рядку «Горить-тремтить ріка»?
АМетафору;
Б порівняння;
В епітет;
Г персоніфікацію.
6. З чим порівнює автор могили у вірші «Не бував ти у наших краях!»?
А Хмарами; Б степом; В горами; Г лісами.
Відповіді:
В |
Б |
А |
Б |
А |
В |
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
2. Слово вчителя
Діти, а я пишаюсь і тим, що сьогодні на уроці ми змогли насолодитися чарівним світом поезії та природи.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати поезію «Не бував ти у наших краях!» Стор. 199-200
За вибором учня:
- написати твір «Не бував ти у наших краях!» у формі листа до ровесника, який живе в іншому регіоні України або за її межами;
- намалювати малюнок до поезії «Не бував ти у наших краях !»