Урок "Іван Карпенко-Карий. Комедія «Хазяїн». Терентій Пузир як втілення некерованого прагнення накопичення матеріальних статків. Економіка домогосподарства

Про матеріал
Конспект інтегрованого уроку з української літератури та громадянської освіти в 10 класі за темою "Іван Карпенко-Карий. Комедія «Хазяїн». Терентій Пузир як втілення некерованого прагнення накопичення матеріальних статків. Економіка домогосподарства".
Перегляд файлу

Гладиш Ірина Михайлівна

учитель української мови та літератури

Рубцівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

кваліфікаційна категорія

«спеціаліст другої категорії»    

 

Конспект інтегрованого уроку

з української літератури та громадянської освіти

в 10 класі

Тема: Іван Карпенко-Карий. Комедія «Хазяїн». Терентій Пузир як втілення некерованого прагнення накопичення матеріальних статків. Економіка домогосподарства

Мета:

Українська література

Громадянська освіта

навчальна

  • продовжити знайомство з творчістю  письменника, драматурга, з персонажами твору «Хазяїн»;
  • розкрити тему та  ідею твору;
  • охарактеризувати образ Терентія Пузиря.
  • дати визначення поняттям «домогосподарство», «споживач», «бюджет»;
  • розуміти та виконувати основні функції домогосподарства.

розвивальна

  • удосконалювати навики характеристики літературного героя;
  • розвивати навички критичного мислення;
  • вміння аргументовано відстоювати власну позицію.
  • формувати навички прийняття рішення з питань сімейного бюджету.

виховна

  • виховувати повагу до людей,
  •  вміння здійснювати життєвий вибір.

 

  • усвідомлювати місце власного домогосподарства в економічних процесах та власні економічні інтереси.

Тип уроку: інтегрований урок (Українська література – Громадянська освіта)

Обладнання: портрет І.Карпенка-Карого, текст п'єси «Хазяїн», кулька повітряна, макет снігової кулі, підручник «Громадянська освіта. 10 клас / За ред. О.О.Гісем. – 2018 р.,

Епіграф до уроку:

Ощадливість – коли нічого не витрачається даремно;

скупість – прагнення не витрачати зовсім нічого.

 Мадлен де Пюїзьє

Хід уроку

І.Організаційний момент. (Емоційна підготовка до уроку).

1. Слово вчителя української літератури.

У народі кажуть: «Слова щирого вітання дорожчі частування». Усміхніться — і до вас прийде радісний настрій. Хочу, щоб ви були впевнені в собі й задоволені собою. А людина тільки тоді може бути задоволена, коли досягає певних успіхів, долаючи перешкоди.

2. Аутотренінг

Щоб налаштувати себе на активну роботу, проведемо аутотренінг. Прошу повторювати за мною.

Я — учень.

Я — особистість творча.

Я думаю, аналізую.

Я не боюся висловлювати свої думки.

Помилившись, міркую далі.

Я хочу багато знати.

Я сьогодні отримаю гарну оцінку.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.  Інтерактивна вправа «Снігова куля»

(перевірка теоретичних знань із теми «Розвиток драматургії та театру. Творчість корифеїв професійного театру». Учні самостійно продумують питання з теми та ставлять їх один одному, передаючи макет снігової кулі тому учню, який має дати відповідь).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку.

1.Слово вчителя української літератури.

Судити про письменника за одним його твором, звичайно, можна, але це буде далеко не повне уявлення. Тому самостійно прочитана п’єса І.Карпенка-Карого «Хазяїн» допоможе краще пізнати особливості творчості великого драматурга, її значення для розвитку як української, так і світової драматургії, дасть яскравішу картину тогочасних суспільних умов, адже вони є схожими з нинішніми.

За твердженням акторів театру, зіграти на сцені героя, що страждає, плаче, як не парадоксально, легше, ніж героя, котрий щиро радіє й сміється. Те ж саме і в літературі: плачу набагато більше, ніж сміху; тому написати комедію може лише справжній майстер художнього слова, яким і є І. Карпенко-Карий.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

  1. Бесіда (обмін враженнями щодо прочитаного твору «Хазяїн» з елементами аналізу художнього твору).
  • Чи сподобався вам твір?
  • Що вас вразило найбільше?
  • Які герої з твору вам до вподоби і чому?
  • Як звати головного героя? (Терентій Пузир)
  • Що особливого в образі Пузиря?
  • Які основні конфлікти, на вашу думку, присутні у творі? (Пузир і закон; Пузир і робітники; сімейний конфлікт).
  • Що, на вашу думку, становить основу драматичного конфлікту, зображеного у творі? (в основі конфлікту лежить суперечність між безмежною жадобою наживи мільйонера-землевласника і тим, що, за влучним висловом одного з персонажів,  «не може разом все ковтнути»).
  1. Слово вчителя української літератури.

Історія створення комедії

«Хазяїн» — соціальна комедія І.Карпенка-Карого, написана в 1900 році. У ній драматург висвітлює явище становлення нової селянської української буржуазії в кінці ХІХ ст.  Автор характеризував п'єсу, як злу сатиру на людську любов до стяжання без жодної іншої мети.

І.Карпенко-Карий виношував образи сільського мільйонера Терентія Пузиря та його оточення понад 10 років, з часу написання п'єси «Сто тисяч». Роботу над твором він завершив весною 1900 на хуторі Надія, названому так на честь першої дружини, Надії Тарковської.  

Через образ Терентія Пузиря, який швидко розбагатів, скуповуючи землі, Карпенко-Карий проводить основну ідею твору.

У листі до сина Назара від 26 березня 1900 року драматург повідомляв: «Я пишу нову комедію «Хазяїн», але діло туго йде, часто голова болить. Одначе перший акт готовий, і я ним наче задовольняюсь. Хоч то раз у раз так зі мною буває: поки пишу, задовольняюсь, а напишу — недоволен». Через три тижні робота над комедією була завершена.

  1. Опрацювання ідейно-художнього змісту твору (робота в зошитах)

Тема твору – це показ людської любові, пристрасті до збагачення, «без жодної іншої мети. Стяжання для стягання!» (автор визначив тему сам)

Основна ідея твору— моральне звиродніння стяжателя, для якого зиск понад усе, і який не зупиняється перед жодними аферами, лише б помножити свої статки.

Жанр твору: соціально-сатирична комедія.

  1. Слово вчителя історії

У ринковій системі надзвичайно важливе місце посідає домашнє господарство. Характерними рисами домогосподарства є: приватна власність, здатність самостійно приймати рішення та прагнення максимально задовольняти свої потреби. Однією з важливих функцій домогосподарства є споживання.

  1. Робота в групах (робота за підручником «Громадянська освіта. 10 клас. – стор.142)

І група

  • Які характерні риси домогосподарства?

ІІ група

  • Які основні чотири функції виконує домогосподарство?
  1. Словникова робота

Домогосподарство – це економічний суб’єкт, у складі якого виділяють одного або декілька індивідів, що здійснюють господарську діяльність.

Споживач – це окрема особа, яка має матеріальні та духовні потреби, а також можливості для їх задоволення.

Бюджет – це грошове вираження збалансованого розпису доходів і видатків за певний період часу.

  1. Робота з епіграфом
  • Як ви розумієте слова французької письменниці Мадлен де Пюїзьє «Ощадливість – коли нічого не витрачається даремно; скупість – прагнення не витрачати зовсім нічого», взяті за епіграф до уроку? (відповіді учнів)

Коментар учителя історії:

Так, дійсно ми всі з вами є споживачами. Але важливо пам’ятати про те що, що задовольняючи власні потреби та досягаючи максимальної корисності для себе, людина не повинна шкодити іншим, не обмежувати їхнє право на задоволення потреб. Раціональним можна вважати лише того споживача, який здатний усвідомити власні потреби та визначити корисність речей і послуг, якими він ці потреби задовольняє.

Ощадливість та скупість далеко не одне й те саме. Ощадливість (заощадження) – це та частина бюджету, яка залишається невитраченою, а скупість як життєва установка – річ протиприродна, тому що людина накопичує і збирає, не знаючи, що далі робити з накопиченим.

  1. «Гронування» (колективна робота)

Слово вчителя української літератури

Скупість головного героя п’єси – Терентія Пузиря – просто смішна: хазяїн незлічених багатств ходить у латаному халаті, старезному кожусі. Жадоба наживи просто не має меж. Зрештою, хазяїн-мільйонер став жертвою своєї скупості і ненаситності. Погнавшись за гусьми, він упав та відбив собі нирку. Смертельно хворий Пузир до кінця не може покинути свого «хазяйства» і лопається, як та повітряна кулька.

 Отже, пропоную «хазяїна» символічно зобразити у вигляді кульки та назвати усі негативні сторони Терентія Пузиря.

Орієнтовна відповідь:

скупість, жадібність                       жорстокість, деспотичність

несправедливість,            https://www.clipartmax.com/png/full/207-2072144_cyan-balloon-png-image-balloon-png.png         бездушність,

підлість                                              користолюбство

 

                    Ненаситна жадоба до збагачення

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Асоціативна вправа з кулькою

Коментар учителя української літератури

Із негативними рисами свого характеру слід боротися, а гарні навпаки – розвивати. (один учень демонструє процес надування та лопання повітряної кульки)

2. Творча робота (за стратегією методу «РАФТ»)

Слово вчителя історії

Разом з тим Пузирові не можна відмовити і в гарних якостях – працьовитості, бережливості, енергійності, умінні вести домашнє господарство. Давайте надамо головному герою корисних порад щодо раціонального розподілу свого бюджету.

Створіть власне висловлювання відповідно до обраного формату та теми свого виступу.

Орієнтовна складена таблиця

 

Роль

Аудиторія

Форма

Тема

Сучасне покоління (молодь)

Терентій Пузир

Лист

Монолог

Ультиматум

Есе

Пам’ятка

«Раціональний підхід щодо розподілу сімейного бюджету»

 

«Якими мають бути заощадження, аби вони не переросли у скупість?»

 

«Коли гроші втрачають сенс?»

 

 

VІ. Підсумок уроку.

1. «Мікрофон»

Висловіть свою думку:

«Твір Івана Карпенка-Карого мене примусив замислитися над тим...»

«Пʼєса вчить мене…»

2. Оцінювання учнів.

 

VІІ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

 Завдання з української літератури: скласти цитатний план до образу головного героя твору або скласти есе на тему «Чи можна вважати Пузиря «новим українцем» свого часу?»

Завдання з громадянської освіти: опрацювати в підручнику стор.142-146. Заповнити таблицю «Види доходів. Напрямки витрат».

 

 

 

 

docx
Додано
2 червня 2021
Переглядів
3436
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку