Мета:
навчальна: ознайомити учнів зі складовими книги, з поняттями «художній шрифт», «буквиця», «монограма», видами шрифтів та буквиць, роллю шрифтів у створенні книги;
розвивальна: розвиток образного мислення, асоціативної пам'яті, фантазії, уяви, кольорочутливості ока,активізація творчої ініціативи учнів;
виховна: виховувати естетичні смаки, інтерес до роботи, охайність під час роботи, дбайливе ставлення до книги.
План-конспект уроку з образотворчого мистецтва 5 клас
Тема:Із чого складається книжка. Художній шрифт. Ініціал або буквиця,монограма,види буквиць та шрифтів. Малювання буквиці до власного імені.
Мета:
навчальна: ознайомити учнів зі складовими книги, з поняттями «художній шрифт», «буквиця», «монограма», видами шрифтів та буквиць, роллю шрифтів у створенні книги;
розвивальна: розвиток образного мислення, асоціативної пам’яті, фантазії, уяви, кольорочутливості ока,активізація творчої ініціативи учнів;
виховна: виховувати естетичні смаки, інтерес до роботи, охайність під час роботи, дбайливе ставлення до книги.
Обладнання:мультимедійна дошка,ноутбук, фарби, олівці, фломастери, гумки,мультимедійна презентація,виставка книг,малюнки.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1.Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Скажіть про який вид образотворчого мистецтва я говорю…
…це вид образотворчого мистецтва, для якого характерна перевага ліній і штрихів, використання контрастів білого і чорного, та менше ніж у живопису використання кольору… (ГРАФІКА)
Дуже я потрібна всім-
І дорослим і малим
Всіх я розуму учу,
А сама завжди мовчу. (КНИГА)
Коли хочеш ти читати,
То мене повинен знати,
А коли мене не знаєш,
То нічого не вгадаєш. (БУКВА)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІV.Мотивація навчальної діяльності.
V. Сприймання та засвоєння учнями навчального матеріалу.
У ч и т е л ь. Книжка складається з багатьох елементів,які потребують художнього оформлення. Художнє оформлення книжки починається з обкладинки (показ). З неї ви дізнаєтеся про назву книжки та її автора.
У ХХ столітті книжки почали обгортати в суперобкладинки(показ).
Аркуші з текстом ,зшиті в зошити,називають книжковим блоком.
У великих,товстих книжках книжковий блок прикріплюється до обкладинки за допомогою форзаца. Іноді форзац прикрашають малюнком,а іноді залишають однотонним(показ).
Сторінку на початку книжкового блока,на якій міститься основна інформація про книжку називають титульною,або титулом(показ).
Ілюстрацію біля титульної сторінки називають фронтисписом(показ).
Якщо книжка поділяється на розділи ,то вони один від одного можуть відокремлюватися шмуцтитулами (показ).
Книги оздоблюють ілюстраціями .Вони бувають декількох видів:ілюстрація ,що займає дві сусідні сторінки називається розгорнута,на одну сторінку –сторінкова,на півсторінки-півсторінкова.
Заставка –невелика орнаментальна або образотворча композиція (показ).
Кінцівка-графічна прикраса ,завершальний компонент літературного твору.
При створенні книг важливу роль відіграє художній шрифт-це своєрідний ,окремий вид мистецтва. Він виник з появою писемності й існує донині. Різні шрифти мають різноманітні назви залежно від часу і місця виникнення.. Шрифт,що започаткований в епоху античності,має назву антиква (показ).
Старовинний слов’янський шрифт має назву устав,
а той ,що панував у книжках середньовічної Європи,-готичний.
Прикладом старовинного українського шрифту є козацький скоропис.
Мають назви і сучасні шрифти: таймс ,літературний ,декор,шкільний.
Шрифти поділяють на ті,що мають засічки,і ті,що їх не мають .Засічки-це виступи з обох боків на «ніжках» літер. Шрифти без засічок називають рубленими.
Часто художники у текстах ретельно прикрашають першу літеру. Ці літери іноді перетворюються на сюжетні картинки. Вони дістали назву буквиця або ініціал.
Буквиці бувають :
Шрифтові – перша буква виділена таким же шрифтом, але більшим у два-три рази. Орнаментовані – у їхній основі лежить орнамент.
Декоративні– прикрашені характерним декором.
Сюжетно-тематичні - які розповідають про сюжет книги.
Іноді художники,переважно живописці й гравери,ставили на своїх роботах замість підпису монограму. Монограмою називають накреслення імені в скороченому вигляді (показ).
VІ.Фізкультхвилинка
Ми пішли гуртом на луки,
Підняли до сонця руки.
Потягнулися, присіли,
Підвелись, потупотіли.
А тепер тихенько сіли.
VІІ. Розгляд та аналіз учнівських зразків буквиць.
VІІІ. Самостійна практична робота учнів.
Створення буквиці для власного імені .(Лунає музика)
ІХ. Підведення підсумків уроку.
1.Виставка дитячих робіт та їх оцінювання.
2.Вправа
Х. Д/З
Опрацювати у підручнику параграф 13-14,бажаючі,можуть намалювати буквицю до свого прізвища.