Мета уроку допомогти засвоїти учням причини виникнення пожеж та правила, яких необхідно дотримуватися , щоб запобігти пожежам; акцентувати увагу на користі вогню та шкоді, яку він може заподіяти; учити дітей правильно поводитися, якщо виникла пожежа в будинку.
Урок з курсу « Основи здоров’я» в 4 класі
Мета Ознайомити з причинами виникнення пожеж та правилами протипожежної безпеки, порядком дій у надзвичайних ситуаціях. Розвивати мотивації до безпечного способу життя, потребу в повсякденному дотриманні правил пожежної безпеки. Виховувати повагу до праці пожежників.
Обладнання. Плакат «Причини виникнення пожеж», «Вогонь — друг, вогонь — ворог», демонстраційний матеріал до теми уроку, робочий зошит.
Хід уроку
І Організаційна частина. Привітання з гостями.
Вже дзвінок нам дав сигнал
Працювати час настав
То ж і ви часу не гайте,
Працювати починайте.
Про безпеку власну дбаєм,
Уроки вдумливо вивчаєм.
Знаєм правила ми з «Не»,
Пам'ять нас не підведе
ІІ Оголошення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми розглянемо корисну і шкідливу дію вогню, його вплив на життя людини. Ми повинні засвоїти правила поведінки з вогнем, бо від цього залежатиме ваше життя і життя оточуючих.
ІІІ Вивчення нового матеріалу.
1.Актуалізація опорних знань. Розповідь учителя.
Вогонь здавна є другом людини. Він допомагає їй обігріватись і одягатись. З його допомогою людина варить метал, готує їжу. Вогонь рухає техніку, допомагає людині проникнути в таємниці космосу.
Але вогонь може стати і жорстоким ворогом, якщо необережно з ним поводитися, він виходить з-під контролю людини, може знищити міста і села, будинки, ліси, урожаї, все, що трапиться на його шляху. Часто у вогні гинуть люди. Кожний 5-й, що загинув на пожежі, — дитина.
Вогонь – найстрашніша у світі стихія, тому що вона практично нічого живим не залишає на своєму шляху. Вогонь – це ворог людини. Іноді він виходить з- під контролю. Як тоді бути? Як з вогнем боротися, коли вже щось горить?
2 Домашнє завдання – Що ж таке пожежа,вогонь ? Які асоціації?
- Пожежа – це полум’я, яке охоплює і знищує все, що горить.
- Пожежа – це не контрольований процес горіння, який загрожує життю людей і тварин, знищує природні ресурси і матеріальні цінності.
Літературний монтаж.
Знають всі — без вогню людині
Не прожить ні єдиної днини!
При вогні все довкола нам видко,
Гріє нас він і взимку, і влітку.
Подивіться-но, друзі, навкруг:
Нам вогонь — найнадійніший друг.
Та, коли обережність забудем,
Він стає тоді ворогом людям.
Хоч вогонь нам друг — дивись,
Краще ти побережись!
Коли будеш пустувати,
Недалеко до біди.
Від вогню добра не жди!
Він такий лихий буває,
Що нічого не минає.
Спопелити може школу,
Поле виспіле і дім,
І усе в дворі твоїм.
Дим підніме, як завісу,
І метнеться аж до лісу.
Буйне полум’я пожежі
І людей не пощадить!
Пам’ятайте це завжди!
Робота «Довідкового бюро» Розповідь про професію пожежника
Пожежники – захисники життя і здоров’я людей. Це мужні, безстрашні спритні люди. Пожежники готові до героїчного вчинку кожний день.
Їх називають рятівниками, бо вони рятують людей, бійцями «вогняного фронту»,тому що, як і на війні, їм щоразу загрожує смертельна небезпека. Адже кожна пожежа ніколи не буває схожа на іншу, і ніколи точно не можна сказати, що на цей раз в палаючій кімнаті не впаде на тебе.
26 квітня 1986 року над 4 реактором Чорнобильської атомної електростанції нічну пітьму розірвало полум’я. Загорівся дах машинного залу. Вогонь міг перекинутися на сусідні реактори, спричинити вибух. Першими до реактора через кілька секунд по тривозі прибули пожежні з охорони електростанції. Вони кинулись у вируюче полум’я не за наказом командира, а за законом совісті.
Рятівники захистили собою не лише станцію та Європу,вони врятували Землю від загибелі.
2. Розповідь учителя про види пожеж , предмети та речовини пожежогасіння .
Види пожеж Пожежі бувають таких видів
Дуже швидко загоряються під час пожежі деякі горючі речовини
3 Вправа «Запитання – відповідь» Учитель називає речовину, а учні плескають в долоні, якщо вона належить до горючих.
Пісок, тканина, пластик, папір, вода, дерево,молоко,нафта,цегла,бензин, скло,вата
Первинні засоби пожежогасіння
Під час гасіння пожеж використовують різні предмети та речовини пожежогасіння.
-- Чим гасять пожежі :піском, ґрунтом, водою, піною та порошком з вогнегасників, цупкою тканиною.
Нафтопродукти (бензин, керосин, мастила) не можна гасити водою (вони легші за воду,тому спливуть на поверхню і продовжуватимуть горіти).
Включені електричні прилади не гасять водою і піною.
4 Робота в групах Вивчення правил протипожежної безпеки
Перед початком роботи школярі повторюють правила роботи в групі.
• Спочатку оберіть лідера.
• Уважно слухайте та читайте завдання.
• Говоріть по черзі,не перебивайте один одного.
• Працюйте так, щоб не заважати іншим.
• Дотримуйтесь правил піднятої руки.
ПРИСЛІВ'Я про вогонь та пожежу
Дітям добре треба знати
Правила протипожежні.
з вогнем не пустувати,
Бути дуже обережним.
- У світі безліч речовин:
І спирт, і газ, і керосин.
Вони загальну рису мають:
Від іскри навіть вибухають.
Надовго до своїх знайомих,
Про газ і струм не забувайте,
Ретельно все перевіряйте.
Правила протипожежні
Вивчіть й будьте обережні!
Знає хай дитина кожна:
Жартувать з вогнем не можна!
У дворі, садку чи в лісі
Пам'ятати маєш ти:
Сірники та запальничка,
Факел, вогнище та свічка —
Шлях короткий до біди
Мульт/Фільм Які причини пожежі ?
Які треба дії при пожежі?
1група
Правила протипожежної безпеки в побуті.
2група
Правила протипожежної безпеки в лісі.
3група
Правило протипожежної безпеки біля ялинки.
4. Виступи представника кожної групи. Доповнення вчителя.
Вчит Правила пожежні бездоганно знайте!
НА Правила пожежні не зневажайте!
Гра «ОЦЕ Я, ОЦЕ МИ, ОЦЕ ДРУЗІ ВСІ МОЇ »
А зараз ми пограємо з вами в цікаву гру, перевіримо , чи ви не порушуєте правил пожежної безпеки. Я - рядки, а ви - слова: “Оце я, о це ми, оце друзі всі мої”, якщо потрібно. Будьте уважні.
- Хто без дозволу із вас не вимикає в плитці газ?
- Зараз гості всі почують, хто з електрикою пустує?
- Якщо в полі хліб палає, хто пожежних викликає?
- Розігрівсь утюг твій дуже, що робити будеш ,друже? За гаряче не хапай, із розетки вимикай. Хто так робить ?
- Новий рік! Зійшлись хлоп'ята, щоб ялинку прикрашати. Хтось на гілку ставить свічку і вона починає палати. Хто це робить з вас, малята?
- Хто почув, що пахне дим, викликає 101.
Пісенька про вогонь «Усмішка»
Із вогнем ти обережний будь,
Бо таїть він у собі велику силу.
Руйнівник, палій і ворог він,
Він і друг, — як користуєшся ти вміло.
Приспів:
Він і ворог твій, і друг.
Він тепло і світла круг.
Знає кожен, що вогонь потрібен дуже.
Хай в серцях горить вогонь,
Хай буде тепло долонь,
Пам’ятай про обережність, юний друже!
ІІІ Підсумок уроку.
– Чи сподобався вам урок?
Домашнє завдання.
Дотримуватись правил протипожежної безпеки. Ознайомити з правилами батьків, друзів, сусідів.
Додаток
Утвори і запиши речення, з’єднавши правильно ліву та праву частини.
Для розваги і для гри а не в лісі, а ні в хаті.
Не розпалюй сам багаття, умикати нам не слід.
З грубки жару не беріть то вимкни всі електроприлади.
Плитку, праску це небезпечно.
Коли йдеш з квартири, користуйся ліхтариком.
Не грайся з вогнем - жар в собі вогонь таїть.
Не грайся запальничкою, сірників ти не бери.
У вересні 2009 року в Києві встановили скульптуру «Сірник, що ожив» заввишки 3 м та масою 160 кг. Вона виготовлена зі сталі. Основа пофарбована під дерево, а верх зроблений чорним, ніби обвугленим. Про те, що сірник «ожив», свідчать зелені листочки, котрі проростають з нього. Скульптор закликає людей захищати екологію та своє здоров’я.
В австралійському Сіднеї споруджена скульптурна композиція з двох велетенських сірників. Один — цілий, інший — майже повністю згорів.
В Ізраїлі (м. Акко) теж встановлено пам’ятник сірникам. У містечку працювала фабрика сірників.
У датському місті Оденсі встановлено пам’ятник сірникові і голці, вочевидь на це надихнув сюжет казки Г. X. Андерсена, який народився в цьому населеному пункті.
Є скульптура сірникові у фінському містечку Рованієм.
Пам’ятник трьом обгорілим сірникам споруджено в словацькому місті Твердошині.
До відкриття 25-х олімпійських ігор у Барселоні створено композицію із велетенських сірників.
– Назвіть дії дітей до приїзду пожежників.
1.Ніколи не панікуй! Якщо загорілась невелика річ – кинь її на підлогу. Полум’я затопчи ногами, накрий мокрою ковдрою або залий водою.
2.Якщо вогонь не загас, залиши помешкання й поклич дорослих.
3.Якщо в квартирі багато диму, лягай на підлогу, дихай через зволожений рушничок, серветку,футболку тощо.
4.На випадок пожежі телефонуй 101. При цьому чітко повідомляй адресу(вулицю, дім, квартиру), код під’їзду,своє ім’я та прізвище , що загорілось і з якої причини.