Тема уроку: Всесвіт і Сонячна система.
Наш дім – Сонячна система.
Мета: перевірити знання учнів із теми, розвиток пізнавальної активності, вмінь порівняльного аналізу, формувати первинні навички дослідницької роботи, виховання самостійності, інтересу.
Проблема ліцею: Використання інноваційних технологій, методів і прийомів для формування ключових і предметних компетенцій, наскрізних знань, вмінь учнів при реалізації компетентісного, особистісно зорієнтованого підходів.
Обладнання: проекти «Наш дім – Сонячна система» і моделі Сонячної системи, виготовлені дітьми (дидактичний матеріал), карта зоряного неба (підручник).
Тип уроку: урок систематизації та узагальнення знань, вмінь. навичок.
Методи та прийоми : 1)інформаційно-рецептивний:
а) словесний ( опис, розповідь, пояснення, порівняння, бесіда),
б) наочний ( ілюстрація, демонстрація).
2) репродуктивний ( конкретизація і закріплення уже набутих знань).
3) візуальний (запис ключових моментів в зошитах учнями класу).
4) релаксація.
Ключові компетентності:
-спілкування державою мовою;
-ініціативність і підприємливість (генерувати нові ідеї, ініціативи щодо проектної, винахідницької діяльності, ефективного використання природних ресурсів, уміння раціонально вести себе як споживач, залучати до діяльності, зокрема до природоохоронної чи наукової).
Хід уроку :
I.Організаційний момент
Сядьте, дітки, всі рівненько.
Посміхніться всі гарненько.
Настрій на урок візьмемо,
Працювати розпочнемо.
Добрий день, шановні учні та гості!
Хто у нас відсутній на уроці?
II. Актуалізація опорних знань
Представлення учнівських проектів ( діти вдома з допомогою дорослих із пластику, картону, пластиліну, кольорового паперу, ялинкових кульок (сфер) тощо виготовили моделі Сонячної системи, дехто оформив проект на ватмані з малюнками і поясненнями).
III. Мотивація навчальної пізнавальної діяльності.
Ми з вами вже здійснили захопливу подорож Всесвітом, познайомилися з нашою Галактикою, дізналися про її будову. Ознайомилися із планетами Сонячної системи та іншими космічними тілами, які входять до неї. Розглянули положення Землі у Всесвіті. Сьогодні ми узагальнимо і перевіримо ваші знання.
IV. Систематизація та узагальнення знань, умінь, навичок.
Гра «Хто такий? Що таке?» ( учні виконують завдання всі письмово і за кожну правильну відповідь отримують 1 бал).
Гра «Космічний код» ( учні мають переставити літери, щоб розгадати слова)
Гра « Логічний ланцюжок» ( учням потрібно доповнити відсутню ланку)
Гра «Знайти зайве слово» :
Гра «Відгадай сузір’я» ( усно діти відповідають):
Фізкультхвилинка « Сова» від психолога Світлани Ройз (діти стають біля парт і виконують помірну розминку, щоб активізуватися).
Гра « Сонячна система» ( відповіді діти записують у зошити, а оцінювати можна окремо від попередніх завдань, а якщо разом, то 0, 5 балів кожна правильна відповідь) :
1. Найвіддаленіша від Сонця планета Сонячної системи ( Плутон)
2.Не мають супутників ( Меркурій, Венера)
3.Як називають в Україні нашу Галактику? (Чумацький шлях)
4.З яких частин складається комета? (голова, хвіст, воднева хмара)
5.Які планети мають кільця? ( Сатурн, Юпітер, Уран. Нептун)
6.Якою за кольором зіркою є Сонце? ( жовтою)
7.Які причини зміни дня і ночі на Землі? ( обертання навколо своєї вісі)
8.У якому сузір’ї знаходиться Полярна зірка? ( Мала Ведмедиця)
9.Які є планети земної групи? ( Меркурій, Венера, Земля, Марс)
10.На яких планетах змінюються пори року? (Марс, Земля)
11.Яка планета обертається навколо Сонця, «лежачи на боці» ? (Уран)
12.У якому році було здійснено запуск першого супутника Землі ? (1957).
V. Підведення підсумків уроку.
VI. Домашнє завдання :
Скласти кросворд «Сонячна система» за бажанням.