Урок із української літератури "ЛЕСЯ УКРАЇНКА. «ДАВНЯ ВЕСНА». ТЕМА ГАРМОНІЙНОГО ЄДНАННЯ ЛЮДИНИ З ПРИРОДОЮ

Про матеріал
Розробка уроку з української літератури у 8 класі на тему "ЛЕСЯ УКРАЇНКА. «ДАВНЯ ВЕСНА». ТЕМА ГАРМОНІЙНОГО ЄДНАННЯ ЛЮДИНИ З ПРИРОДОЮ"
Перегляд файлу

ЛЕСЯ УКРАЇНКА. «ДАВНЯ ВЕСНА». ТЕМА ГАРМОНІЙНОГО ЄДНАННЯ ЛЮДИНИ З ПРИРОДОЮ

Мета.  Розширити знання учнів про життєвий і  творчий шлях  Лесі Українки;

удосконалювати вміння сприймати текст на слух, виразно читати художні твори, аналізувати поетичні твори;

розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне мислення, творчу уяву, вміння відчувати настрій поезії;

на прикладі життя та творчості Лесі Українки виховувати в учнів працелюбність, віру в себе та власні сили, прагнення до гармонії з собою та світом, любов до природи й мистецтва.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу до уроку

      І. Мотиваційний етап

  1. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку

Учитель:

  Доброго дня, мої любі діти. Перш, ніж ми розпочнемо пізнавати чарівний світ художнього слова, виконаємо звичне, але дуже потрібне завдання: налаштуємо свій емоційний настрій так, щоб праця на уроці кожного з вас була цікавою, творчою, ефективною. Тому для цього візьміть, будь ласка, аркуші паперу і напишіть своєму однокласнику про його хороші, на вашу думку, якості. Прошу.

 (Діти записують свої думки, ліплять на аркушах наліпку у вигляді руки, квітів на знак щирості, дружнього ставлення один до одного, зачитують написане і передають товаришу).

  1. Мотивація (постановка проблемного питання уроку):

Учитель:

Дякую щиро, діти. Отже кожний з вас має одну з найвагоміших життєвих якостей – вбачати і цінувати один в одному – хороше.

Чи потрібно, щоб бути сильним, вміти любити життя?

  1. Повідомлення теми і мети уроку

Слово вчителя             

У нашім класі на столі

Портрет стоїть у рамі.

Він всім знайомий –

І мені, й татусеві, і мамі.

З портрета дивиться на нас

Землячка-поетеса.

Це гордість нашої землі

Нескорена, незламна Леся.

  • Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомитись із творчістю ще однієї української поетеси, її життєвим  і творчим шляхом, опрацюємо  вірш «Давня весна». Але урок буде незвичайним - проведемо його у вигляді усного журналу «Її життя – сонячний промінь».

 (зачитую  тему, учні записують у зошити)

ІІ. Формулювання цілей уроку

- Подумайте, що  від сьогоднішнього  уроку ви очікуєте,

- яких результатів бажаєте досягти.

Запишіть свої думки до зошитів.

Постановка проблеми.

- Чому всіх і досі хвилює творчість Лесі Українки, є актуальною в наші дні? Де черпала сили ця хвороблива, слабка фізично і незламна духом жінка?

 

2. Актуалізація опорних знань учнів

- Перш, ніж розпочати вивчення нового матеріалу, давайте дещо пригадаємо.

(Перевірка домашнього завдання) 

ПЕРША СТОРІНКА «БІОГРАФІЧНА»

1. «Я все знаю» (перевірка біографії поетеси за допомогою символічного дерева,яке намальоване на дошці)

- Діти, подивіться на символічне дерево життя і творчості поетеси. Поки ви ще не все знаєте про Лесю Українку, тому і листочків на дереві небагато. Будете зростати ви, буде поповнюватись і кількість листочків. А поки поясність, що означають ті дати, які написані на цих листочках.

(Учні по одному виходять до дерева,зривають листочок із написом на зворотній стороні і  розповідають, що відбулося в даному році)

 

2. Про які цікаві факти із життя Лесі Українки ви самостійно довідалися?

3.Міні-дискусія:

- Про що свідчить всебічна обдарованість поетеси?

- Яким шляхом намагалася боротися Леся Українка з невиліковною хворобою?

ДРУГА СТОРІНКА «АСОЦІАТИВНА»

1.Вправа «Живописні асоціації»

- Розгляньте уважно репродукцію картини Павла Балла  «Стояла я і слухала весну». Абстрагуйтесь від усього стороннього, активізуйте свої емоції, зафіксуйте одним словом (словосполученням) відповідно до побаченого свої думки, почуття, які виникають. Робіть це швидко без затримок. Нічого не аналізуйте. Просто зафіксуйте свої відчуття.

- Які слова (словосполучення) ви записали? Чи є серед записаних всіма вами ключові слова? Про що вони свідчать?

 

2.Асоціативний ряд

  • А яку пору року ви любите найдужче? Чому?
  • Опишіть  епітетами  вашу улюблену пору року.
  • Як ви вважаєте, яку пору року любила Леся Українка? Свої відповіді обґрунтуйте.
  • Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово «весна»?
  • З чим асоціюється у вашій свідомості прихід весни?

Весна

Учні називають асоціації, які виникають  при слові весна.

  3.Слово вчителя

Весна – найжаданіша пора у житті людини.

Леся Українка дуже любила природу, особливо весняну, коли все зеленіє, буяє квітом. Весна для неї – це час, коли не так болить, це відчуття приливу сил, енергії, прагнення насолоджуватися, радіти від тих змін, які відбуваються в природі.

Поезію «Давня весна» Леся Українка написала під час хвороби. Як же вона сприймає прихід весни? Про це ми дізнаємося, прочитавши поезію.

ТРЕТЯ СТОРІНКА ПОЕТИЧНА

4. Робота із підручником. - Ст. 92

Слово вчителя.

Ця поезія була написана 1894 року, але це були спогади про весну давню. У квітні 1892 року поетеса писала М.Павликові: «…Весна тепер справжня настала, і навіть тут у нас було нібито гаряче, а мені се найкраще. Я вже давно не бачила справжньої весни, і мені здається, що так багато зозуль, як сей рік, ще ніколи не було. Через те я, хоч і не часто, приходжу в оптимістичний настрій, і тоді мені своє і чуже життя кращим здається, а дуже нелогічно, бо що спільного між оптимізмом і зозулями?».  Вірш входить до циклу «Мелодії». Цикл же входить до збірки «Думи і мрії», що вийшла друком 1899 року.

І наше обговорення поезії, і інформація, яку ви щойно прослухали, допоможуть вам у подальшій роботі.

5.Опрацювання вірша Л.Українки «Давня весна».

- Читання вірша вчителем

- . Стратегія  «Запитання до автора» 

А які б запитання ви поставили авторці?

  • Я впевнена, що ви зрозуміли зміст поезії, вмієте правильно ставити запитання і давати на них відповіді.
  • На вашу думку, із скількох частин складається ця поезія?

-Аукціон запитань

  • Учні задають один одному запитання за текстом твору.  Вибирається найкраще запитання.
  • Словникова робота:  пояснити значення слів

Бриніло

Загомоніло

Замиготіло

Прилинули

  • Бесіда за запитаннями.
  • Посилаючись на текст твору, опишіть красуню-весну.
  • Чи можна за допомогою цього опису визначити ставлення до весни?
  • Яким же чином лірична героїня твору ставиться до приходу весни?
  • Із яскравістю та шумом весни контрастує який стан ліричної героїні?
  • Чому поетеса висловлює обурення весні?
  • Доберіть синоніми до слів: ЯСНА, МИЛА, ВЕСЕЛА, ЩЕДРА.
  •         Поясніть значення слова САМОТНА.
  •         Як ця поезія пов’язана з життям її авторки?
  •         За що героїня поезії вдячна весні?
  •         Про що ця поезія? (про вміння бачити красу світу, вміння радіти йому, кожній хвилині життя, про повноту життя).

Тема: відтворення впливу приходу… (весни на хворобливий стан поетеси).

Мета: возвеличення краси… (весняної природи, за сприянням якої людина забуває про свою самотність, хворобу).

Складання сенкану до слова весна (на основі прочитаного твору)

Весна

Щедра, мила

Грала, сипала, принесла

Летіла хутко, мов стокрила

Життя

Отже, для ліричної героїні вивченої  поезії весна – це і є радість, спокій, саме бажання жити.

Яка ж ідея вірша?   

У кожного своя доля, кожен своїм шляхом їде по життю. Щоб бути щасливим, треба навчитися цінувати найменші радості життя. Возвеличення краси весняної природи, за сприянням якої людина забуває про свою хворобу, самотність.

— Чому поетеса згадує про давню весну?

  • Як ви думаєте, чому вірш названо “Давня весна”, а не просто “Весна?” (Враження від весни, яку згадує поетеса, було таким сильним, що воно не забулося і через багато років).

Отже, для ліричної героїні вивченої  поезії весна – це і є радість, спокій, саме бажання жити.

СТОРІНКА ЧЕТВЕРТА «МИСТЕЦЬКА»

3. Визначення художніх засобів, ритмомелодики

Робота в групах

 Оберіть, будь ласка, ті художні засоби, які ви будете досліджувати, а саме:

І група — метафори, порівняння;

II група — епітети й риторичні оклики, антитези.

Прошу.

Учні працюють 2хв, а потім доповідають про знайдені художні засоби і визначають віршований розмір  поезії.

Дякую, діти. А чи є в цьому творі художній засіб, який гостро протиставляє весні тяжкий тягар хвороби? І для чого поетеса обрала саме такий художній засіб?

        (Діти знаходять антитезу і зачитують рядки: „Співало все, сміялось і бриніло, а я лежала хвора й самотна” )

Учитель: Вогонь пісень Лесі Українки палає уже понад століття. Це незгасимий вогонь таланту справжнього, від Бога.               

Творча робота (учні самостійно обирають картину до твору, 2 хв)

Вчитель:  

Так, дякую діти. А щоб краще пізнати глибинну красу вірша, виконаємо творчі індивідуальні завдання, подивимось на копії картин українських художників   і оберемо ті, які на вашу думку, найкраще розкривають зміст твору, мають спільні художні засоби для обох видів мистецтв: художнього слова й живопису. Прошу.

(Кожен учень обирає ту копію картини до твору, яка, на його думку, найбільше розкриває ідейне спрямування поезії, 2 хв; потім обирають спільну)

5.Індивідуальна робота. Учні аргументовано доводять свою думку.

6. Відповідь на проблемне питання, поставлене на початку уроку, складання опорної схеми.

  Вчитель:

Виконавши ряд творчих завдань, скажіть, будь ласка, діти, якою була Леся Українка? Чи була вона сильною?  

 Що їй надавало сили? А які ж треба мати якості, щоб навчитися жити?

  • Чого вчить нас мужня, стійка, з люблячим життя серцем Леся Українка?

СТОРІНКА ЧЕТВЕРТА «ПІДСУМКОВА»

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап

  1. Рефлексія
  • Чи справдилися ваші очікування від уроку?
  • Чого навчила вас ця поезія?
  • Доведіть, що весна полегшила страждання хворої героїні поезії.

ІV. Підведення підсумків уроку.

Слово вчителя.

   Отже, сповнена легким смутком її поезія розкриває безмежну красу світу природи, життєлюбний характер Лесі Українки, навчає берегти кожну мить, цінувати скромні дарунки повсякдення: спів пташок і цвіт яблуні, весняний повів вітру та вогні блискавиць. Попри будь-які випробування, життя прекрасне, читаємо між рядків її чудової поезії.

«Мікрофон ».  Продовжіть речення.

«Було б добре, коли б весна принесла мені в дарунок…, тому що…».

«На мій погляд, із творчістю Лесі Українки слід знайомитися, тому що…».

Слово вчителя.

Бажаю вам, щоб у серці завжди була весна, незважаючи на погану погоду, та всі негаразди. Натхнення вам і бадьорості.

- Якщо щось трапилося у вашому житті, ви втомилися від буденності, вам болить… Залиште все , підіть до неї, до Природи. Послухайте її велику тишу, і вона відкриє вам свої таємниці, залікує рани. Адже усі ми: квіти, трави, дерева, люди – діти великої могутньої Природи.

  1. Оцінювання роботи учнів на уроці.

V. Домашнє завдання.

Якби тобі довелося описати твою весну, якою б вона була, у вигляді кого? Які кольори, щоб вона робила, як сприймала її прихід природа?

 

Написати невеликий етюд «Моя весна»

 

 

 

 

 

 

Додаток

 

25 лютого 1871 р.

МИШОЛОСЯ

ДРАГОМАНОВ

ОЛЕНА ПЧІЛКА

1880 р.

1890 р.

1893 р.

1 серпня 1913 р.

 

 

25 лютого 1871 р. – народилась у м. Новограді-Волинському Лариса Петрівна Косач, майбутня видатна українська поетеса Леся Українка.

1880 р. – у дев’ятирічному віці Леся написала свій перший вірш “Надія”. Цей вірш її мати, відома українська поетеса Олена Пчілка, підписала псевдонімом Леся Українка).

1890 р. – Леся Українка написала вірш “Колискова”.

1893 р. – було надруковано першу збірку поезій Лесі Українки під назвою “На крилах пісень”.

1 серпня 1913 р. – у Грузії в м. Сурамі померла видатна українська поетеса Леся Українка.

 

 

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Хлапук Наталія
Додано
17 березня 2019
Переглядів
3088
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку