Урок "Леся Українка. “Давня казка”. Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини.Проблеми й мотиви поеми"

Про матеріал
Розробка містить матеріал для уроку - літературної подорожі на тему "Леся Українка. “Давня казка”. Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини.Проблеми й мотиви поеми" у 8 класі
Перегляд файлу

Леся Українка. “Давня казка”. Ідея вільної творчості, вільнолюбства людини.Проблеми й мотиви поеми

Мета: засвоїти зміст твору; продовжити формувати вміння роботи з текстом; вчити грамотно           послідовно  висловлювати  думку; дослідити порушені проблеми.

Розв. мета: розвивати логічне мислення, вміння коментувати прочитане та висловлювати                    власні судження; учити майстерності виразного читання.

Вих. мета: виховувати почуття пошани до мистецького таланту поетеси Лесі Українки та         високі моральні якості в учнів: щирість, ненависть до зла й несправедливості .

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування вмінь з елементами нестандартного     підходу -  урок літературна подорож

                                    Хід уроку

І.Організаційний момент

 

1)Побажання від учителя:

 

сьогодні на уроці я  хочу виявити у вас те,що часом буває непомітним:відвагу – у скромних, доброту – у черствих, у лінивих – працелюбність,жагу до знань – у всіх.

-Чи полюбляєте ви читати казки. Чому?

-Яке значення має казка для малечі?

-Як дорослі ставляться до казок?

 

У казці — мудрість...

Казки, казки... У світі їх багато.
В них мрія людства, мудрість поколінь.
То ж розгорніть сторінку в будень чи у свято
І почерпніть наснагу і глибінь
Казок народних, щоб душа прозріла
І повернулась у дитячий вік.
Щоб засвітилась радо, заясніла...
І помудрішає дорослий чоловік.

 

2). Психологічна настанова й внутрішня мотивація щодо вивчення. Ознайомлення учнів із ходом навчальної діяльності

- Діти, хочу, щоб настрій у вас був веселий і бадьорий, бо ж запрошую сьогодні всіх поринути у світ казкової поезії Лесі Українки.

.(Звучить аудіоуривок з поеми Лесі Українки «Давня казка» у виконанні Ади Роговцевої. (38сек.))

- Так про яку казкову поезію ми будемо говорити? (Про поему Лесі Українки «Давня казка»).

 

ІІ. Оголошення теми  і  мети уроку.

Слово вчителя.   Сьогодні наш урок буде  відбуватися  у формі подорожі. Протягом нашої поїздки  ми з вами    помандруємо змістом   поеми «Давня казка», дослідимо у цьому творі  ідею вільної творчості, вільнолюбства людини;

Протягом уроку поговоримо про проблеми і мотиви,порушені  у творі

-удосконалимо  навички роботи з художнім текстом, визначимо   її проблематику та  композицію;  поглибимо  знання  про поему як ліро – епічний жанр, усі  разом спробуємо  зрозуміти  уявлення про погляди Лесі Українки на призначення мистецтва і митця; і   усвідомимо, яку силу має слово

ІІІ. Сприйняття й засвоєння  нового матеріалу

Отож  на вас чекає перша зупинка літературної подорожі  «Історична»:

1)Представлення випереджуючого завдання: повідомлення учнів про  історію написання  «Давньої казки» Лесі Українки

2).Робота у зошиті.

Записати у зошит рік написання і видання поеми «Давня казка».

3) Слово вчителя.

 Дякуємо за повідомлення.

 Іван Франко  її твору «Давня казка» дав таку оцінку: «Лесина поема, без сумніву, одна з найкращих і найхарактерніших окрас нашої нової літератури. …По її думці, поезія для маси робочого народу - потіха в горі, спочинок по праці, для кожного чоловіка - природний вираз розбудженого чуття і вищих змагань, для всієї громади - заохота в боротьбі і докір усякій нікчемності…».

Отже, письменник ,згадуючи Лесю Українку, зосередив увагу на питанні, яка роль відводиться поету в суспільному житті.

Протягом уроку-подорожі ми будемо досліджувати такі проблемні питання:

-У чому полягає справжнє призначення поета?

Яке його   місце  в суспільстві?

 

 Наступна зупинка нашої подорожі  має назву « ТЕОРЕТИЧНА»

Тут  ми пригадаємо деякі уже відомі нам  поняття із теорії літератури

1)Бесіда

За жанром «Давня казка» - це ліро-епічна соціальна казка

-А чому ж тоді поетеса називає свій твір казкою?

-Що ж це: поема чи казка?

 

Я пропоную 1-ій групі довести, що твір «Давня казка» - це поема, 2 –ій – що це казка,

Метод «ПРЕС»

-Доведіть,що  «Давня казка» Лесі Українки -  це   ліро-епічна поема?

-А чому ж тоді поетеса називає свій твір казкою?

-Які особливості казок вам відомі?

-Які фрагменти твору нам справді нагадують казку?

- Визначте, який епізод твору можна вважати своєрідним зачином, що об’єднує твір із казкою?

-. Чи є в поемі Лесі Українки кінцівка? Якщо є, то якими словами можна її окреслити?

Гру

Слово вчителя.

   Отже, ви довели, що у творі є ознаки казки, але, звичайно, це розповідь про реальні події, характерні часові поетеси.

3.Третя  зупинка нашої подорожі «СЮЖЕТНА»

Робота над змістом поеми

 

Слово вчителя.

- Пригадайте,скільки розділів має поема?

     -складається з чотирьох розділів.

Про що ми дізнаємося у із першого розділу

І розділ (робота над текстом)

-Чим закінчилась перша зустріч героїв?

– Яким був результат полювання мисливців?

– Якою була друга зустріч лицаря з поетом?

ІІ розділ (робота над змістом)

- Про що ми дізнаємося у цьому розділі?

-З якою метою з'явився Бертольдо в хаті у поета?

-Як поет відгукнувся на проблему лицаря?

-Чи віддячив лицар поетові?

-Який мотив звучить?

- велика сила пісні художнього поетичного слова;

- роль пісні в житті окремої людини .

ІІІ розділ(робота над змістом)

-Яке лихо несподівано настало в країні?

-Хто і як врятував Бертольда з його військом?

(-співці заспівали пісню поета, запалили бойовий дух серед воїнів і перемогли в бою.

 

Учитель:

-Отже, знову Леся Українка підкреслює роль художнього поетичного слова, яке лунає з уст поета, не байдужого до долі народу

ІV розділ (робота над текстом)

-Як після війни повів себе Бертольдо у своїй країні? (грабував народ, бо звик це робити на війні)

-Що ж трапилось в країні?

-Аби поет не складав бунтівних віршів, що Бертольдо запропонував йому?

- Що ж на це відповів поет?

- Який же мотив звучить у цьому уривку?

-поет з гідністю відмовився від “золотих кайданів” і слави з панських рук, залишився вірним народові. Це людина волелюбна і смілива. Не схиляється перед владою і силою пана, відмовляється від багатства і слави, які пропонує йому Бертольдо. Він не скоряється й тоді, коли граф загрожує йому в'язницею.

- Який кінець має казка?
 

Проаналізувавши коротко сюжет,давайте визначимо ТЕМУ поеми «Давня казка» ( про що розповідається у цілому творі?)

Робота у зошиті.

Тема:  Зображення боротьби трудящих проти поневолювачів та роль і місце поета у визволенні народу від гніту.

Яка ідея ? (Уславлення мужності, цілеспрямованості, віри у щасливе життя (поет); засудження жорстокості, жаги до збагачення, прагнення поневолити народ (Бертольдо).

 

4.ЗУПИНКА,яка спонукає нас до роздумів ,називається  «ФІЛОСОФСЬКО- ПРОБЛЕМАТИЧНА»

Слово вчителя

1)Бесіда

)- Давайте подумаємо, у чому вбачає своє сенс свого життя Поет?  (У служінні музиці та народові).

- Підтвердіть свої слова рядками з тексту (від «Золотих не хочу лаврiв» до «Зброї чесної зложити!»).

То яка  це проблема у творі?

Робота у зошитах:

  •     проблема життєвого призначення поета

 

2)   - Отже, поет живе, щоб нести слово в народ. А в чому вбачає сенс життя Бертольдо?

- Хоча наші герої такі різні, але все ж чомусь граф не хоче мати Поета за ворога. Чому?

- Так. Недарма ж Іван Франко говорив: «Поезія для пригноблених – гарячий поклик до бою за волю і людські права, а для кривдників – грізний месник».

- Що ж пропонує граф поетові?

Тобто Поет постає перед вибором.

  Я пропоную вам поставити себе на місце поета і розглянути можливі варіанти прийняття рішення щодо пропозиції графа, спрогнозувавши всі позитивні і негативні наслідки таких дій. Ваші пропозиції ми розглянемо й розмістимо на нашому «дереві рішень».

                                                         «Дерево рішень»

+

-

+

-

+

-

  • можливість вільно висловлювати свої думки,
  • радість від творчості,
  • повага простих людей,
  • самоповага,
  • гармонійне життя
  • неприємності з боку влади,
  • бідність (матеріальна невлаштованість),
  • загроза життю
  • спокійне життя,
  • радість від творчості,
  • воля
  • втрата друзів, однодумців,
  • матеріальна незабезпеченість,
  • немає поваги простих людей
  • матері-альні блага
  • життя в конфлікті з своєю совістю,
  • неповага людей,
  • неможливість вільно висловлювати свої думки і погляди,
  • неволя,
  • постійний страх за своє життя

 

Слово вчителя.

Цікавими є ваші думки.

  -Скажіть, а за яких умов поет буди почувати себе щасливою людиною? У чому, на вашу думку, полягає щастя? (Поет обрав для себе єдино правильне рішення, саме так він почуватиметься щасливим. Адже щастя – це коли ти робиш щасливими інших людей, приносиш їм радість і користь, коли тебе люблять і поважають…).

Відомий педагог Василь Сухомлинський писав: «Найпрекрасніші й найщасливіші люди ті, хто приносить щастя іншим».

 

На основі цього підсумуймо,яку проблему порушує Л.Українка? (проблема людського щастя, сенсу життя, морального вибору)

 

3) У чому поет допоміг  Бертольдо?

(Склав серенаду, заспівавши яку, Бертольдо підкорив серце Ісідори. Підбадьорив і підняв дух війська під час походу. Військо отримало перемогу).

- Чим віддячив за це лицар? Як про це сказано у творі?

- Тобто яким постає граф?

- Так, дійсно, будь-яку послугу з боку співця лицар Бертольдо вважає як належний прояв покірності, за що не може бути подяки, тим більше винагороди.

  • проблема людської вдячності

 

4) –  Поет вбачав  мету свого життя  у служінні народу, а  що основним було для Бертольда?

- Що сталося із лицарем після його повернення із походу?

Визначте проблему, порушену  авторкою:   засудження війн заради збагачення

 

5.Станція «СУЧАСНА». 

1)Прийом «Мозкова атака» :Як даний ланцюжок слів пов'язаний із поемою «Давня казка»?

Минуле – Сучасне – Майбутнє

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Слово вчителя.

Чому в поемі наголошено, що «давня казка» триває і досі?

Що саме має на увазі Леся Українка?

Відовіді  учнів учитель оцінює і узагальнює:

в боротьбу вступили нащадки Поета і нащадки графа Бертольдо. Боротьба триватиме доти, поки буде існувати нерівність та несправедливість.

 

-То коли скінчиться боротьба добра і зла? (Коли між нами не буде протиріч, коли ми поважатимемо один одного, будемо вдячними, думатимемо не лише про себе, а й про інших, коли наші слова не розходитимуться з ділами, коли кожен митець матиме право вільної творчості, яка слугуватиме народу).

 

- Яку незаперечну думку утверджує Леся Українка: хто ж є справжнім поетом? На що митець повинен спрямовувати свій талант? (Митець повинен спрямувати свій талант на служіння людям)

Наша подорож поступово прямує до фінішу.

Остання зупинка «КІНЦЕВА».

1)Повернення до проблемного питання

 Отож ми  зробили мандрівкою поеми «Давня казка»

- До якої думки  своїм твором підводить нас авторка? Хто залишить про себе згадку – поет чи лицар?

 Основна думка: у пошані народній завжди залишаються ті, хто захищав, відстоював інтереси простого люду, жертвуючи своїм життям.

2)Підсумовуючи усе сказане давайте складемо сенкан до слова  « Поет»

СЕНКАН - – вислів, що складається з п`яти рядків:

 1. Слово – тема (іменник)

2. Два прикметники (означення теми)

3. Три слова – дієслова, що визначають дію, пов`язану з темою

4. Фраза з чотирьох слів (розуміння теми або ставлення до неї)

5. Слово-висновок (синонім до теми)

Поет

V.Підведення підсумків уроку

1. Метод «Незакінчене речення»

- Я дізнався (дізналась), що слово здатне...

- Я впевнений (впевнена), що слово не можна ув’язнити, тому що...

- Я вважаю, що поет для суспільства — це...

- За допомогою поеми можна виховувати такі риси характеру, як...

VI. Підсумок уроку

Слово вчителя.Отже, служіння літератури поневоленому народові Лесі Українка розуміла як участь у революційній боротьбі. На той час вона своїм житіям, своєю невтомною працею показала, яким повинен бути на­родний митець. Тому в образі героя «Давньої казки» ми пізнаємо риси характеру самої Лесі Українки.

Тобто письменниця доводить, що рушійною силою історії су­спільства є трудящі, які виборюють свою волю у жорстоких битвах зі своїми класовими ворогами.

VIІ.  Домашнє завдання

 1). Робота за варіантами:

І – записати риси і дібрати  цитати до образу поета

ІІ варіант- Бертольдо.

2) Випереджуюче завдання:підготувати розповідь про лицарів.

 

 

Додатково: створити рекламу поемі Лесі Українки «Давня казка»,

 

А казка, діти, справжнє диво,
Там подвиги й пригоди є.
Вона кінчається щасливо,
Там місце кожному своє.
І мудрість в ній перемагає,
І щедрість, і любов свята.
Хай кожен з вас запам’ятає,
Що править світом — доброта.

 

 

 

 

 

 

Завантаження...
doc
Додав(-ла)
Хлапук Наталія
Додано
17 березня 2019
Переглядів
6402
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку