Урок "Тарас Шевченко . «Думи мої,думи мої…»(1847)"

Про матеріал
Розробка містить матеріал на урок у 8 класі на тему " Тарас Шевченко . «Думи мої,думи мої…»(1847)"
Перегляд файлу

Тема: Тарас Шевченко . «Думи мої,думи мої…»(1847)

Мета: удосконалювати  навички аналізу поетичного твору письменника; розвивати вміння виразного читання, аналізу художнього тексту в контексті з біографією письменника,коментувати основні мотиви, ідею його поезії;

формувати кругозір,світогляд школярів;

виховувати почуття пошани,поваги до творчості Т.Шевченка

прищеплювати інтерес до наслідків власної праці

                           Хід уроку

І.Організаційний момент

Слово вчителя. Опишіть  свій настрій за допомогою дієслів

ІІ. Актуалізація опорних знань

1) Виконайте клоуз-тести  за вивченим матеріалом  із життя і творчості Т.Шевченка

1. До циклу Т.Г.Шевченка « В казематі»  входять усі названі вірші, крім :

А  «Мені однаково, чи буду…»

Б  «Минають дні,минають ночі…»

В  «Садок вишневий коло хати…»

Г  «Ой три шляхи широкії…»

 2. Розмірковуючи над власною долею.Т.Шевченку «однаковісінько», чи його:

А  шануватимуть у суспільстві

Б  чи хто згадає, чи забуде

В  вважатимуть революціонером

Г  твори матимуть популярність

3. Т.Шевченко хотів, щоб батько з сином :

А  молились за Вкраїну

Б  захищали рідний край від ворогів

В  оберігали традиції українців

Г  допомагали знедоленим

4. Укажіть ,що викликає  особливе занепокоєння в ліричного героя поезії Т.Шевченка « Мені однаково…»

А  його «не помяне батько з сином»

Б  він не побачить Україну

В  ніхто не згадає сироту

Г  Україну « злії люди присплять»    й ошукають

5. За жанровою спрямованістю вірш Т.Шевченка « Мені однаково, чи буду» - лірика:

А  філософська

Б  пейзажна

В  інтимна

Г  громадянська

6.Які дерева не прийнялися після того, як брати пішли з України на чужину (за поезією «Ой три шляхи широкії»):

А  клени

Б  ясени

В  дуби

Г  топол

 

 

7.Осмислюючи зміст поезії «Мені однаково.чи буду»  ,з повним  правом її можна вважати:

А  дипломатичною угодою з майбутнім

Б  ораторською промовою

В  полілогом

Г  зверненням-попередженням

8. За братами плачуть їхні рідні

А  стоячи біля широкого шляху

Б  сидячи на лаві біля калини

В  припадаючи до ікони

Г  в нетопленій хаті

9. Не вертаються три брати додому,бо

А  по світу блукають

Б  шукають щасливої долі

В  вони загинули під час військового походу

Г  мають захищати рідний край від чужинців

10.Укажіть, що символізує шлях у поезії Т. Г. Шевченка «Ой три шляхи широкії…»
A) про свободу країнському селянинові;
Б) про багатий урожай українському хліборобові;
B) про можливість повернутися додому;
Г) про активну долю, суспільно значущу діяльність.

11. Прочитайте подані  рядки з вірша Т.Шевченка  «Ой три шляхи широкії»:

 

Не прийнялись три ясени,

Тополя всихала,

Повсихали три явори,

Калина зовяла.

 

У цьому уривку використано:

А метафори

Б   епітети

В  порівняння

Г  символи 

 

12. Вірші циклу Т.Г.Шевченка « В казематі» об’єднує мотив:

А  суму за україною

Б  селянської ідилії

В  ролі митця в суспільстві

Г  теплих родинних стосунків

 

 

2) Перевірка Д/з: зачитування написаного  фанфіка до поезії Т.Шевченка  «Ой три шляхи широкії»

 

3) Асоціації:   занотуйте у зошиті  свої асоціації до словосполучення  рідний край

 

ІІІ. Оголошення теми ,мети уроку. Мотивація навчальної діяльності  Опрацьовуючи  тему уроку,  дослідимо,з чим Т.Шевченко асоціює рідний край?

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1) Звучання музики. Притишено звучить композиція « Дума» з альбому « Мова сонця» у виконанні Івана Ткаченка

-Дайте відповідь на запитання,який настрій створила ця мелодія?

 

2)Дослідження- зіставлення.

 Завершує цикл  «В казематі»  поезія  «Думи мої,думи мої…».

Вірш під такою назвою Т.Шевченко написав на зорі своєї поетичної творчості -  у 1839 році.

- Пригадайте,яким був  цей період  у житті Т.Шевченка?

-Які перспективи відкривалися перед ним?

 

 Вслухайтеся  в рядки поезії «Думи мої,думи мої…»,датованої  1839 роком.

 

-Який зміст вкладає Т.Шевченко  в поняття  думи?

-Чому називає їх дітьми,квітами?

 

   Отож молодий  перспективний художник Тарас Шевченко свідомо вибирає собі  іншу долю, тернисту  - бути українським поетом. Саме  за мужнє поетичне слово його заточили в казематі,а тепер відправляють  на заслання.

І Тарас знову починає поезію  словами « Думи мої,думи мої…». Послухайте вірш ,написаний 1847 року  під час перебування  в Орській  кріпості. І скажіть , чи змінилося змістове наповнення слова думи?

3)Виразне читання вірша. « Думи мої,думи мої…» 1847 року 

4)Словесне малювання: опишіть,що бачите ви, читаючи поезію «Думи мої,думи мої…»

5)Опрацювання змісту поезії . Бесіда

- Що змусило письменника  написати поезію «Думи мої,думи мої…»?

-У формі чого звучить цей вірш?До кого звертається ліричний герой?

- Через що  поет звертається до своїх думок?

- З яким прохання  ліричний герой звертається до дум?

- Що непокоїть Шевченка?

- Про яку «лиху годину» згадує автор  твору?

- Чому Тарас Григорович  свої думки називає голуб*ятами?

- Через що поет заздрить киргизам?

-Як ви розумієте вираз № бути вільним»?

- Який настрій  у поета можна  дослідити впродовж цієї  поезії.Про що це свідчить?

-Який основний мотив вірша?

 

6)Самостійна робота  у зошитах: записати тему  цієї поезії

 

Тема:  звернення Т.Шевченка  до своїх дум зі сподіваннями і вірою  у вільне  життя співвітчизників

Ідея:  тільки впевненість  у щасливому житті,наполегливість допоможе змінити соціальний устрій; засудження слабкості,поневірянь, байдужості,що роблять людину рабом

Жанр: громадянська поезія

7)Складіть інформаційне  гроно «Що означає воля для Т.Шевченка?»:

 

ВОЛЯ          скасування кріпацтва

                     Кожна людина має свої права

                    Отримання  можливості навчатися

                     Захист національної культури

                     Бачити свій народ щасливим

8) Визначення художніх засобів:

Звертання

Епітети

Порівняння

V.Узагальнення вивченого матеріалу

1) Бесіда:

- З чим асоціює Т.Шевченко рідний край?

2) Метод «Перевтілення»:  уяви,що ти – Тарас Шевченко.  З якими словами із 19 століття  ти б звернувся до сучасної молоді.

3)Обговорення «Присвяти «І.Франка

- Як ви розумієте ці слова? Поясніть значення цих слів  для української держави?

 

4)Підсумуємо вивчене « Продовж тезу»

 

 Перебуваючи  під слідством, Тарас Шевченко написав цикл поезій  …,  який присвятив…

До циклу ввійшло ….віршів,зокрема…

Основні мотиви  творчості цього періоду -….

Найбільше мені сподобалася поезія…,бо….

Ознайомившись  із віршами циклу…, я зрозумів (зрозуміла),що…

 

 

VI.Підсумок уроку.

 

1)Мікрофон: над чим змушує замислитись Т.Шевченко кожного з нас?

 

Підберіть ДІЄСЛОВА,які  характеризують  життя  і творчість Т.Шевченка

 

2)Слово вчителя.

 

  Усього 47 років прожив  Тарас Шевченко. З них 24 – був у кріпацтві, 10 – на засланнях, решту – під майже постійним  жандармським наглядом. Проте все,що він зробив для України,назавжди залишає його серед живих, утверджує як  геніального нашого сучасника і далекоглядного  пророка.

Завершити урок хотілося б словами О.Гончара

 

Юні друзі,

Дорожіть Шевченком!..

Хочеться вірити.що на

Вашому шляху  завжди буде

Тарасова пристасть,

Тарасова мужність,

Тарасове невмируще слово!

 

VII.Оцінювання роботи учнів на уроці.

VIII. Домашнє завдання:

-Вивчити напамять один із опрацьованих на уроках віршів Т.Г.Шевченка

-Опрацювати рубрику у підручнику Л.Т.Коваленко «Музейна мапа України» (ст.86)  і дати відповіді на запитання цієї рубрики.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Хлапук Наталія
Додано
17 березня 2019
Переглядів
9842
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку