Урок на тему "Леся Українка. «Хотіла б я піснею стати» - зразок ліричної мініатюри,романтичний спосіб вираження мрій та сподівань ліричної героїні"

Про матеріал
Розробка уроку містить матеріал для уроку із української літератури у 8 класі на тему "Леся Українка. «Хотіла б я піснею стати» - зразок ліричної мініатюри,романтичний спосіб вираження мрій та сподівань ліричної героїні"
Перегляд файлу

Тема: Леся Українка. «Хотіла б я піснею стати» - зразок ліричної мініатюри,романтичний спосіб вираження  мрій  та сподівань  ліричної героїні

Мета: допомогти учням засобами виразного читання глибше сприйняти ідейно-художній зміст і значення  поезії Лесі Українки; розвивати память,виконавську майстерність,уміння висловлювати свої судження,аргументувати їх; виховувати любов до природи,усвідомлення важливості формування та розвитку індивідуальності,неповторності творчої особистості; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.

 

ХІД УРОКУ

Якби мої думи німії   

та піснею стали без слова,

Вони б тоді більше казали,

 ніж вся моя довга розмова

           Леся Українка

 

І.Організаційний момент

1)Привітання з учнями

- Доброго дня! Сідайте, будь ласка.

Життя, як мить, єдина мить,

Махне крилом — і пролетить...

Але в цю мить, коротку мить,

Було і сонце, і блакить.

Я, поки серцем не зачах,

Вкарбую їх в своїх очах.

Бо нам дана мить для життя,

А вічність? — То для забуття

Найцінніше, що є у людини, — це її життя. Во­но дається їй тільки раз і кожній — своє. Довге чи коротке, неповторне і звичне, радісне і сумне, солодке, як мед, і гірке, як полин, воно триває лише від народження до смерті, і його не можна прожи­ти двічі.

- А як потрібно жити, на вашу думку?

 

-  Давайте обміняємося теплими, щирими слова-побажаннями , і мені здається, що відразу стане світліше, затишніше у класній кімнаті!

 

II. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Евристична бесіда.

 - Чи можна вважати Лесю Українку талановитою  людиною? Свою думку обґрунтуйте?

- Хто виховував  ці таланти?

- Звідки  ще вона черпала  свої сили?

2) Перевірка домашнього завдання

  Заслуховування учнівських творів на тему: «Моя весна».

 Стисле надання відгуків на почуті творчі роботи

 

III. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

1)Слово вчителя

— Завдання нашого уроку полягатиме у тому, щоб визначити крізь призму Лесиного життя провідні мотиви її лірики. Адже сьогодні на уроці ми познайомимося ще з однією поезією Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати». (на дошці записана тема  уроку)

 Слово вчителя. Бажання ... Таке приємне слово. Посмакуйте його. Усі ми різні, . Кожна людина відрізняється від іншої своїм характером, звичками, мріями і бажаннями…

 

  •                     Отже, подумайте, про що ви хотіли б поговорити на сьогоднішньому уроці, про що дізнатися.
  •                     Про що, можливо, помріяти… Прошу вас свої очікування від уроку записати за схемою (за варіантами)

 

Хочу    прагну -  мрію

(Заслуховування  відповіді кількох учнів)

-А я, в свою чергу, хочу, щоб ви ознайомилися з цією поезією, навчилися її аналізувати (визначати тему, ідею, жанр, художні засоби), прагну, щоб ви сприйняли цей твір серцем,  мрію бачити вас щасливими, здоровими та успішними не тільки на сьогоднішньому уроці, а й взагалі у житті.

 

IV.Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.

1)Асоціативний ряд

 

- Які асоціації у Вас виникають до слова пісня?  (життя, щастя, ласка, добро, події, слава, невмирущість, допомога)

 

2)Бесіда за питаннями:

- Дайте визначення пісні як жанру художньої літератури.

-Які пісні бувають?

- У чому їх призначення.

-В чому полягає значення пісень для людини?

 

3)Розповідь учителя про музику  в житті Лесі Українки.

  Любов до пісні прищепила мама Олена Пчілка. Вона  заохочувала своїх дітей до дружби з сільським дітьми, і в селянському народному середовищі майбутня поетеса почерпнула невмирущі пісенні шедеври. Леся записала з уст селянки – простої сільської жінки, Варвари Василівни Дмитрук – обряди, думи, казки і близько 225 народних пісень

   30 записів веснянок і обжинкових пісень з голосу Лесі Українки зробив композитор Микола Лисенко. І все це – заслуга матері, яка змогла привернути увагу доньки до фольклору.

Дуже любила музику.

Першою вчителькою дівчинки була тітка Олександра, батькова сестра.  

“Леся страшенно любила музику, була до неї дуже здатна, здатна навіть до композиторства, бо часто грала свої власні, дуже хороші імпровізації-композиції”, - писала сестра Ольга.  Професійно вчитися гри на фортепіано Леся почала з обдарованою піаністкою, першою дружиною Миколи Лисенка, Ольгою ОКоннор. Та успішно розпочаті заняття були перервані хворобою. Трагедію дівчинки, що змушена покинути свої мрії, передано в одній із елегій. (слайд  3  -4  )

 

 Л. Українка добре знала музику, з великим почуттям грала на піаніно. Особливо вона захоплювала мене сонатою Бетховена у стилі фантазії, виконувала твори Ліста, Шопена, Моцарта, Шумана, Чайковського, дуже добре грала сюїту Є. Гріга «Пер Гюнт»,  -  згадував Н. Гамбарашвілі, студент, що жив у київській квартирі Косачів і подарував Лесі срібний кинджал , котрий наштовхнув поетесу до написання вірша «Слово, чому ти не  твердая  криця»

 

  Сюїта – це інструментальний твір, що складається із декількох самостійних частин, поєднаних художнім задумом. Кожна частина може  виконуватися самостійно.

 «Пер Гюнт» - симфонічна сюїта до драми  К. Ібсена. В ній 4 частини. «Ранок», «Смерть Озе», «Танок Анітри», «В печері  гірського короля»  (слухання  музичного уривка Є. Гріг «Ранок» )

У листі до дядька Михайла Драгоманова вона писала: «Мені часом здається, що з мене вийшов би далеко кращий музика, ніж поет, та тільки біда, що натура утяла мені кепський жарт».  

 

  • Який кепський жарт утяла натура з Лесею Українкою, що в подальшому вплинув на долю митця?

 

  З 8 по 15 серпня 1883р. Леся перебувала з батьками у Києві на консультації у лікарів. Професор Рінек порадив оперувати ліву руку; 11 жовтня він оперував ліву руку дівчині, видалив кістки, уражені туберкульозом, що в подальшому унеможливило грати за фортепіано.

 

 Образ поетеси,її літературні твори  ожили в музиці. До віршів поетеси зверталися різні композитори, починаючи із її сучасників. Відомі українські композитори – класики: М.  Лисенко, К.  Стеценко, Я. Степовий неодноразово клали на музику лірику поетеси.

 

 

Отже, сьогодні на уроці ми дізнаємося про те, чому лірична героїня поезії Лесі Українки виявила бажання стати піснею.

 

4)Опрацьовування ідейно-художнього змісту поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати»

 

Поезія «Хотіла б я піснею стати…» ввійшла до другої збірки Лесі Українки «Думи і мрії», що вийшла у Львові 1899 року.

 

1)Виразне читання твору

2)Бесіда  за змістом

  • Від імені кого ведеться розповідь у цій поезії?
  • Жанр: лірична сповідь
  • Які бажання висловлює лірична героїня  у поезії?
  • Що символізує пісня?
  • Чому лірична героїня ,на вашу думку, прагнула стати піснею?

3) Визначення образів-символів

-Яким є вітер? Від кого він залежить? Що він символізує?

-Символом чого є для нас зорі? (Високого, недосяжного, інколи незрозумілого)

-Чому героїня прагнула  дістатися до зірок?

— Що таїть в собі море? (Глибини життя, негаразди)

-Поясніть вираз «буяти над морем хибким»

-Що відображалося б у пісні ліричної героїні? (мрії,щастя)

 

-Про що ж ця поезія?

Коментар учителя.Лірична героїня Лесиної поезії прагне стати відомою піснею, бо саме вона допомагає кожному мріяти про щастя, радість. Долати життєві труднощі.

4)Робота  у зошитах:

Тема: бажання ліричної героїні вірша стати піснею, яка була б відомою в усьому світі.

 

- Що робить пісня? (дарує радість, щастя, надію)То яка ідея цього вірша?

 

 Ідея: Возвеличення прагнення творити красу і дарувати всім щастя.

Через увесь твір проходить думка про те, що пісня допомагає кожному мріяти про щастя, радість, долати життєві труднощі. А ще творити навколо себе красу, добро

 

-Яким настроєм пройнятий твір Лесі Українки? Чим це пояснити?

 

— Які мотиви присутні у вірші? (Волелюбність, оптимізм, мрія, дійсність)

5) Художні особливості поезії: колективне визначення

 

Епітети:

Метафори:

Повтори:

Порівняння:

 

6)Виберіть із ряду слова, якими можна було б, на ваш погляд, охарактеризувати вірш  Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати»:

  Легкий, прозорий, сильний, важкуватий, гнівний, сумний, журливий, веселий, жартівливий, інтелектуальний, філософський, особистий, наївний, складний, близький за духом, незрозумілий, простий, вражаючий, романтичний.

 

7) АСОЦІАТИВНИЙ РЯД

— Як даний твір поетеси пов’язаний з її життям?

Леся Українка, слабосила, хвора жінка, мала могутню зброю — по етичне слово. Та ще — багату уяву, палке серце. Тому й захотілося їй стати піснею, щоб вільно по світу літати, допомагати людям у горі й радіти з ними в радості. Ліричну героїню ваблять стихії, космос. Їй хочеться вітром літати від ясних зір до глибокого моря. Має вона й свої таємниці, «щастя... таємне», яке засіяє разом із нею ясніше ясної зорі й гучніше, ніж море.

 

- Яке значення мала пісня в житті письменниці?

 

8) Скласти сенкан «Пісня для Лесі Українки»

 

  Пісня

 

9)  Метод  « Я -…»

- Уявіть на хвильку, що ваше бажання збулося і ви стали піснею. Якою? Чому?

 

Я -  пісня…. про…  хочу…

 

VII. Підсумок уроку

 

1) Бесіда за питаннями:

- Якою хотіла бути Леся Українка? (вільною)

- Чи здавалася у житті поетеса? Можна сказати, що Леся Українка програла хворобі? Доведіть.

 

IV. Рефлексія

1) Бесіда

- Чого навчила вас дана поезія?

- Чи справдилися висловлені на початку уроку побажання?

2)  Аналіз притчі: прослухайте притчу

                           Притча

 Мрія, щастя, прагнення, бажання, життя….

Це речі, які хвилюють кожного з нас. Як прожити гідно, не розтратити марно величезний дар - життя

У пошуках відповіді на питання "як жити?" юнак звернувся до одного старця:

- Скажи, як мені плисти по цій річці життя? Що правильно?

- Не будь, як усі, - відповів той. - не пливи за течією в загальному натовпі сірих і байдужих. Пливи наперекір усьому! Життя - боротьба. Розсікай хвилі! Прагни! Добивайся! Переборюй труднощі заради загального блага і вдосконалення світу!

 Юнак кивнув і пішов за порадою до іншої літньої людини.

- Як плисти мені по річці життя? - Запитав він. - Чи варто чинити опір течії?

- Ні, - сказав той у відповідь. - У цьому немає сенсу. Річка нашого життя є шляхом людини. Чинити опір їй - значить входити в конфлікт із Всесвітом. Віддайся йому, розчинися в ньому, пливи за його течією - і ти пізнаєш істину єдності з світобудовою.

Подякував юнак, і вирушив до третього шановного старого.

- Скажи, добрий чоловіче, як мені жити? Плисти проти течії, борючись і перемагаючи? Або за течією, розчиняючись в потоці світу?

- Суть полягає в тому, щоб плисти не за течією і не проти, а туди, куди тобі потрібно. У цьому мудрість, і розум твій повинен бути твоїм кермом, а душа - вітрилом.

А на зворотному шляху зустрівся йому ще один старець. Хіба може перешкодити зайва порада?

- Скажи, як мені жити? Плисти за течією? Або проти течії? Або під керівництвом розуму плисти куди мені потрібно?

- Течія? - Здивувався літній чоловік. - Яка течія?.. Вибач, я не помітив її. Мені просто подобається плавання...

 

Слово вчителя. Діти,а   який шлях оберете ви?

 

  Тож живіть, мрійте, досягайте висот, обирайте свій шлях і не забувайте, кожна людина призначена для найвищого польоту. А ще творіть добро, допомагайте іншим.

V. Оцінювання роботи учнів на уроці

VI. Домашнє завдання.

Прочит  матеріал у підручнику на стор.95-102.

- До побачення! Урок закінчено!

 

doc
Додав(-ла)
Хлапук Наталія
Додано
17 березня 2019
Переглядів
5185
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку