Розробка уроку має на меті:
Це урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Очікувані результати:
Основні способи словотворення,
українська мова, 6 клас
Мета:
Внутрішньо предметні зв’язки:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Очікувані результати:
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Використання прийому «Вітер дме»
II. Мотивація навчальної діяльності школярів
— Для чого, на вашу думку, нам потрібні знання з розділу «Словотвір. Орфографія»?
Вірш про дім, хату
Асоціативний кущ до слова дім
Можливі варіанти: підтримати, хатина, затишок, родина, ніжність, безмежна, прекрасний, прабатьківський, двоповерховий, ЖКГ…
ІII. Актуалізація опорних знань учнів
Дослідити, які значущі частини можна від’єднати від слів, щоб такі слова існували.
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
План пояснення нового матеріалу
Нові слова творяться від основ, а не від коренів. Основа, від якої утворюється нове слово, називається твірною. Наприклад, основа сон є твірною для слова сонний (сон+н+ий).
Основа, що складається тільки з кореня (не має ні суфіксів, ні префіксів), є непохідною: ліс, вода, став. Основа, утворена від іншої основи за допомогою суфіксів та префіксів, називається похідною: лісний, водяний, ставок.
В українській мові виділяються морфологічні і неморфологічні способи творення слів (робота з таблицею).
2. Визначення способів творення слів асоціативного куща
(звернути увагу на виділені слова)
V. Застосування здобутих знань у процесі практичної роботи
1. Розминка. Прослухайте слова. Якщо слово утворене префіксальним способом, підстрибніть; якщо суфіксальним – присядьте.
горбочку притулилася
вишневому стиха
садочку вийшла
хатинка звеселило
дитинка засвітило
2. Запишіть речення. Позначте слова, утворені суфіксальним і префіксальним способом.
Своя мазанка ліпша від чужої світлиці (нар. тв.). ________________
3. Робота в групах. Впр. 139, с.58 (група 1 – зайві слова відмінний, прадід; група 2 – мокрий, вітерець).
4. Дослідити, якими частинами мови будуть виділені слова у словосполученнях
Колискова пісня – мамина колискова
Дитячий сміх – затишна дитяча
Складіть і запишіть речення з цими парами слів.
5. Утворіть і запишіть від поданих пар слів нові слова способом складання основ.
Чорне море – чорноморський, робити хліб – хлібороб, зорі падають – зорепад, вода грає – водограй, карі очі – кароокий, сім струн – семиструнна, три поверхи – триповерховий, трусити землю – землетрус, чорні брови – чорнобровий, варити сталь – сталевар.
VІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок.
Ø Що вивчає словотвір?
Ø Які ви знаєте способи словотворення?
Ø На які групи можна поділити основи слів? (твірні і похідні).
VІІ. Домашнє завдання.
Вивчити способи словотворення (§17, табл. С.55)
VІІІ. Оцінювання роботи учнів.
ІХ. Підведення підсумків уроку.
Відповідь на проблемне питання: навіщо потрібні знання з теми «Словотвір».
На закінчення