Урок Із української мови для 6 класу "Основні способи словотворення"

Про матеріал

Розробка уроку має на меті:

  • ознайомити шестикласників з основними способами словотворення; сформувати вміння змінювати й утворювати нові слова;
  • удосконалювати навички розбирати слова за будовою;
  • розвинути увагу й дослідницькі уміння дітей за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу.

Це урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Очікувані результати:

  • шестикласники знають основні способи словотворення;
  • уміють визначати способи творення відомих слів;
  • можуть утворювати слова різними способами та вживати їх у мовленні.
Перегляд файлу

 Основні способи словотворення,

українська мова, 6 клас

Мета: 

  • ознайомити шестикласників з основними способами словотворення; сформувати вміння змінювати й утворювати нові слова;
  • удосконалювати навички розбирати слова за будовою;
  • розвинути увагу й дослідницькі уміння дітей за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу;
  • виховувати взаємоповагу, вміння дослухатися до співрозмовника. 

Внутрішньо предметні зв’язки:

  • Лексикологія і фразеологія: засвоєння нових слів (у тому числі й власне українських), прислів’їв, приказок.
  • Культура мовлення і стилістика: засвоєння складних випадків слововживання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Очікувані результати:

  • шестикласники знають основні способи словотворення;
  • уміють визначати способи творення відомих слів;
  • можуть утворювати слова різними способами та вживати їх у мовленні.

 

ХІД УРОКУ

 

I. Організаційний момент

Використання прийому «Вітер дме»

  • Вітер дме для тих, хто прокинувся.
  • …, хто  смачно поснідав.
  • …, хто не забув подякувати рідним за сніданок.
  • …, хто залюбки прийшов на урок
  • …, хто працюватиме й допомагатиме мені на уроці.

II. Мотивація навчальної діяльності школярів

  1. Повідомлення теми й мети уроку.

 Для чого, на вашу думку, нам потрібні знання з розділу «Словотвір. Орфографія»?

  1. Оголошення епіграфу, робота з ним

Вірш про дім, хату

 

 

 Асоціативний кущ до слова дім

Можливі варіанти: підтримати, хатина, затишок, родина, ніжність, безмежна, прекрасний, прабатьківський, двоповерховий, ЖКГ…

ІII. Актуалізація опорних знань учнів

Дослідити, які значущі частини можна від’єднати від слів, щоб такі слова існували.

 

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

План пояснення нового матеріалу

Нові слова творяться від основ, а не від коренів. Основа, від якої утворюється нове слово, називається твірною. Наприклад, основа сон є твірною для слова сонний (сон+н+ий).

Основа, що складається тільки з кореня (не має ні суфіксів, ні префіксів), є непохідною: ліс, вода, став. Основа, утворена від іншої основи за допомогою суфіксів та префіксів, називається похідною: лісний, водяний, ставок.

В українській мові виділяються морфологічні і неморфологічні способи творення слів (робота з таблицею).

 усі уроки української мови 6 клас-108

2. Визначення способів творення слів асоціативного куща

  • Префіксальний: підтримати, прекрасний, прабатьківський.
  • Суфіксальний: хатина, родина, ніжність.
  • Префіксально-суфіксальний: затишок, безмежна.
  • Складання/усічення основ: двоповерховий, ЖКГ.

(звернути увагу на виділені слова)

 

V. Застосування здобутих знань у процесі практичної роботи

 

1. Розминка. Прослухайте слова. Якщо слово утворене префіксальним способом, підстрибніть; якщо суфіксальним – присядьте.

горбочку притулилася

вишневому стиха

садочку вийшла

хатинка звеселило

дитинка засвітило

2. Запишіть речення. Позначте слова, утворені суфіксальним і префіксальним способом.

Своя мазанка ліпша від чужої світлиці (нар. тв.). ________________

3. Робота в групах. Впр. 139, с.58 (група 1 – зайві слова відмінний, прадід; група 2 – мокрий, вітерець).

4. Дослідити, якими частинами мови будуть виділені слова у словосполученнях

Колискова пісня – мамина колискова

Дитячий сміх – затишна дитяча

Складіть і запишіть речення з цими парами слів.

5. Утворіть і запишіть від поданих пар слів нові слова способом складання основ.

 Чорне море – чорноморський, робити хліб – хлібороб, зорі падають – зорепад, вода грає – водограй, карі очі – кароокий, сім струн – семиструнна, три поверхи – триповерховий, трусити землю – землетрус, чорні брови – чорнобровий, варити сталь – сталевар.

 

VІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь, навичок.

Ø Що вивчає словотвір?

Ø Які ви знаєте способи словотворення?

Ø На які групи можна поділити основи слів? (твірні і похідні).

 

VІІ. Домашнє завдання.

Вивчити способи словотворення (§17, табл. С.55)

  • Початковий і середній рівень – впр.138, с. 57
  • Середній рівень – впр.134, с. 57
  • Високий рівень – написати міні-твір «Батьківська домівка» (8 – 10 речень), використовуючи слова різних способів творення.

 

VІІІ. Оцінювання роботи учнів.

 

ІХ. Підведення підсумків уроку.

Відповідь на проблемне питання: навіщо потрібні знання з теми «Словотвір».

На закінчення

  • Дзвоник пролунає для тих, хто поважає думку батьків.
  • …, хто активно працював.
  • …, хто запамятав основні способи словотворення.
  •  …, хто не міг дочекатися кінця уроку.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
3.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Коваль Зоя
    Загальна:
    3.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
21 квітня 2018
Переглядів
19844
Оцінка розробки
3.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку