Тема уроку: Лексичне значення слова. Однозначні та багатозначні слова. Пряме і переносне значення слова.
Мета: Навчити та узагальнити знання учнів про лексикологію; вдосконалювати навички та вміння учнів розпізнавати групи слів за значенням; розвивати мислення, мовлення, увагу, пам'ять; збагачувати словниковий запас слів; виховувати любов до рідного слова; удосконалювати навички визначати лексичне значення слів.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: ігрові навчальні завдання, картки, комп’ютери, тлумачні словники, підручники.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
IIІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
Слово вчителя. Сьогодні на уроці ми дамо відповідь на такі запитання:
IV. А зараз ми вирушимо в чудову країну «Лексика», щоб поглибити свої знання і переконатися, що ми грамотні і допитливі, що знаємо рідну мову. Для подальшої роботи на уроці ми розділимося на групи, кожна група візьме для опрацювання одне із запитань, поданих вище і підготує відповідь із прикладами.
1 Група: Що таке лексика? Що таке лексикологія?
--Лексика — сукупність слів якоїсь мови чи діалекту та словниковий склад мови письменника (чи художнього твору) — словниковий склад мови. Наука, яка вивчає словниковий склад, називається лексикологією.
2 Група: Що таке лексичне значення слова?
Лексичне значення — те, що означає слово, його зміст. Кожне повнозначне слово має одне або кілька значень.
Лексичне значення мають усі слова, крім службових.
Значення усіх слів, що є в мові, пояснюють у тлумачних словниках.
3 Група: Які слова називаються багатозначними? Однозначними?
--Слова можуть бути однозначними й багатозначними.
Однозначним називається слово, що має одне значення. Приклад. Назви людей за різними ознаками (школяр, менеджер, сусід, киянин), назви страв (борщ, галушки, плов), назви рослин (настурція, кедр), терміни (іменник, присудок, біологія), назви місяців і днів (березень, неділя) тощо.
Слово з двома і більше лексичними значеннями називають багатозначним. Такі слова називають явища, предмети, ознаки, у чомусь схожі між собою. Приклад. Крило літака за обрисами і призначенням нагадує крило птаха. Слово холодний має значення жорстокий, злий, тому що холод, низькі температури зазвичай негативно на нас впливають.
У тлумачному словнику різні значення слова наводять в одній статті під різними номерами.
4 Група: Що ми знаємо про пряме і переносне значення слова?
Багатозначні слова мають пряме і переносне значення. Пряме значення — це первинне значення слова, тобто звичайна, повсякденна назва чогось. Переносне значення — це вторинне значення слова. Слово в такому значенні — назва образна, перенесена з одних предметів і явищ на інші.
На основі переносних значень виникають: фразеологізми й сталі вирази: залізний характер, заяча душа, солов'їна мова.
Найчастіше пряме значення є первинним, тобто тим, що вперше стало назвою. Приклад: Пряме значення слова крило — літальний орган птахів, комах та деяких ссавців. Переносне значення слова — це його вторинне значення, яке виникло на основі прямого.
V. «Фізкультхвилинка ».
Щоб нам яблучко зірвати,
То потрібно пострибати.
А вони на землю впали,
В руки щось нам не попали.
Тепер треба присідати
І ті яблучка збирати
VІ. Процес практичної роботи.
1.Розподіліть слова на дві колонки: 1) пряме значення, 2) переносне значення.
--Блискуче майбутнє, малинове варення, кам’яний берег, солодкий спів, золоті слова, тепле проміння, чиста совість, легкий пух, колючий погляд, відкритий характер, гострий зір, тихе життя, ламати голову, вушко голки, сива голова, суха доповідь, відбити бажання.
2.Поясніть багатозні сліва:
- Доглядати (Порядку, за дитиною.)
- Помідор (Рослина. Плід цієї рослини)
- Корінь ( Частина рослинн. Частина слова )
- Молоко (продукт харчування. Мимо цілі (про стрільбу).
- Гречка (Рослина. Крупа. Борошно.)
- Гранат (Плодове дерево. Самоцвіт, напівдорогоцінне каміння)
- Ніс ( Ніс людини. Ніс човна)
- Лінія (Вузька смужка Передова лінія – район бойовнх дій. )
- Стіна (Стіна будинку. Стояти стіною (щільно ).
VІІ. Домашнє завдання, інструктаж
Поясніть багатозначні сліва:
- Крапка ( Крапка на карті. На цьому крапка – усе, кінець.)
- Слово (Майстер слова – видатний письменник. Марне слово)
- Легкий( Легкий жакет (нетеплий). Легка валіза.)
- Іти (Про людину. Іти на дно. Іти на посадку. Іти проти (насупроти)
- Вступатн (Вступати в середину кола. Весна вступила в свої права.)
- Зуб ( Молочний зуб у дітей. Зуби з’істи- мати великий досвід.).
VІІІ. Рефлексія. Оцінка роботи на уроці.
1.Сьогодні на уроці я навчилася (навчився)…
2.Мені було цікаво…
3.Мені було важко…
4.Я легко впорався (впоралася) із завданням…