Урок із зарубіжної літератури

Про матеріал

Конспект уроку для 7 класу із зарубіжної літератури на тему:

" Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Едгар Аллан По (1809 - 1849) - засновник жанру детективу у світовій літературі. Захопливий сюжет повісті "Золотий жук"


Перегляд файлу

Предмет -  Зарубіжна  література

 

Клас -  7 – Г

 

Тема : Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів. Едгар Алан По (1809 – 1849) – засновник жанру детективу у світовій літературі. Захопливий сюжет повісті «Золотий жук».

 

Мета: - Навчальна: ознайомити учнів із життям і творчістю американського письменника Едгара По, показати багатогранність його особистості; дати теоретичні поняття про детектив; допомогти зрозуміти поняття «точка зору» та значення оповідач та розповідач;

              Розвивальна: розвивати навички виразного читання, усного мовлення, логічного мислення, дослідницької діяльності учнів, вміння аналізувати сюжет і композицію твору;

                     Виховна: виховувати інтерес до літератури , пізнання незвичайного та загадкового.

 

Засоби навчання ( обладнання): портрет письменника Едгара Алана По, комп’ютерна презентація, роздатковий матеріал, фрагмент фільму «Золотий Жук».

Тип уроку:  Урок засвоєння нових знань, навичок і умінь.

Форма уроку:   традиційний урок  з використанням методу «Робота в групах» та прийому «Рольова гра» 

Методи і прийоми: : наочний, словесний, активні та інтерактивні методи; робота з роздатковим матеріалом.

Очікуванні результати:

учні повинні мати уявлення: про поняття детектив, «точка зору» та значення оповідач та розповідач;

учні повинні знати -   біографію письменника, зміст твору, основних персонажів твору;

учні повинні вміти – аналізувати сюжет і композицію твору

 

Основні терміни та поняття:   Детектив, оповідач і розповідач

 

Міжпредметні зв’язки – зв'язок з кінематографією, біологією

Випереджаючі  завдання: Клас поділений на 3 групи, яким задано підготувати домашнє завдання:

1 група (Біографи): Підготувати біографію письменника;

2група: (Літературознавці): Підготувати визначення:(Детектив, Новела, Оповідач і Розповідач, поняття «точка зору»);

3 група (Біологи): Підготувати міні – проект на тему: «Жук – Скоробей»

 

План – конспект уроку

 

Хід уроку:

Мій раю запашний, О, як далеко ти!

Шарль Бодлер

 

І Актуалізація опорних знань учнів

      Доброго дня! Я рада бачити вас на сьогоднішньому уроці. Давайте спробуємо налаштуватися на спілкування один з одним. Постарайтесь повторити ритм моїх хлопків. Спочатку слухаєте, потім всі разом плескаєте в долоні. Почали…

1. Створення позитивної мотивації

      Молодці! Не роз’єднуйте долоні! Послухайте одну легенду про мудреця.

Ця історія відбулася давним-давно в давньому місті, в якому жив великий мудрець. Слава про його мудрість рознеслася далеко за межі його рідного міста. Але в цьому місті жив чоловік, який заздрив славі мудреця. І ось вирішив він придумати таке питання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Він пішов в степ і зловив там метелика, посадив його між долонь і подумав: « Спитаюся я в мудреця: скажи мудрецю, який метелик в моїх руках – живий чи мертвий? Якщо мудрець скаже – мертвий, я розкрию долоні і метелик полетить, а якщо він скаже живий, я стулю долоні і метелик помре. Ось тоді всі дізнаються, хто з нас розумніший». Так все й сталося. Заздрісник пішов до мудреця з метеликом і запитав у нього: « Який метелик у мене в долонях мудрецю – живий чи мертвий?». І тоді мудрець, який дійсно був розумним чоловіком сказав: «Все в твоїх руках…»

У наших долонях також схований уявний метелик, він яскравий, різнокольоровий і звуть його «Успіх уроку». І від нас з вами залежить чи випустимо ми його на волю і подивимось, який яскравий його політ, чи складемо долоні і роздавим дивного метелика. Кожен вирішує для себе. Мені приємно спілкуватися з вами, я хочу, щоб на уроці вам було цікаво і приємно працювати, я відпускаю свого метелика. А зараз прийміть рішення ви.

Отже, ми з вами вирішили працювати. Тоді беремося до справи.

2. «Рольова гра»

Під музику відомого кінофільму про Шерлока Холмса виходять персонажі (Шерлок Холмс і Доктор Ватсон)

  • Шерлок Холмс (Я застосовую  у своїй практиці метод дедукції. Він полягає в тому, що логічний умовивід ведеться від загальних суджень до окремих. Я прославився тим, що розслідував злочини, які здійснювали люди різного віку. Разом з тим, я намагався зрозуміти, що штовхає людину на злочин…
  • Доктор Ватсон ( Я розумний, скромний, спостережливий, але недооцінюю свої можливості. Разом з моїм другом ми інтелигентні, з добре розвиненим логічним мисленням, професіонали в своїй справі, взаємодоповнюємо один одного).

Слово вчителя:

  • Скажіть будь ласка. Чи знаєте ви цих персонажів? Хто вони?

Учні відповідають на запитання.

  • Ви мені щойно розповіли про персонажів – детективів Шерлока Холмса і Доктора Ватсона.

ІІ Повідомлення теми та мети уроку

  • Отже, темою нашого сьогоднішнього уроку є – Детектив, як жанр літератури, характерні ознаки жанру… ( запис теми уроку в зошити).

(Оголошення мети та очікуваних результатів на уроці вчителем)

  1. Словникова робота (група Літературознавці)

Детектив (англ. todetect — розкривати, знаходити) — це один із різновидів пригодницької літератури, в якому описуються події, пов’язані з процесом розслідування і розкриття якогось злочину.

Детектив має свою композицію:

— зав’язка — інформація про злочин;

— розвиток дії — процес розслідування;

— розв’язка — простежуються дії детектива після того, як особа злочинця встановлена;

— реконструкція злочину.

   2. С л о в о   в ч и т е л я.

     Едгар По по праву вважається «батьком детективного жанру». А значення По в історії американської літератури визначається ще й тим, що він створив національний жанр новели. Новели Едгара По можна поділити на декілька тематичних груп: психологічні або логічні, науково-фантастичні, детективні. Герої його творів – люди, обдаровані сильною волею, аналітичним розумом, які завжди знаходять вихід із скрутного становища, досягають поставленої мети. Він застосував знання мистецтва та різних галузей сучасної науки. Відкрив новий жанр інтелектуального детективу.

    То хто ж він, цей новатор, якого можна охарактеризувати словами Беранже: «Серце його – як лютня. Трохи зачепити – і відгукнеться?»

     Епіграфом уроку слугують слова відомо французького поета Шарля Бодлера, який займався вивченням творчості американського письменника й присвятив йому декілька статей. «Мій краю запашний, о, як далеко ти!» Саме ці слова, на нашу думку, виражають основні тенденції творчості Е. По — пошуки прекрасного в житті.

Е. По прожив 40 років. Фото з архіву біографа Бетмана зроблено у 1848 р. Письменнику залишилося жити лише рік. Життя минуло. На фото ми бачимо великі очі, кучеряве волосся, але немає безтурботної посмішки. В очах — печаль, яка віддзеркалює тяжке, трагічне життя письменника.За своє життя письменник писав не тільки прозу, а й вірші. Ось один із них.

3.Виразне читання учнем балади Е. По «Ельдорадо»

Молодий та стрункий

Вершник мчав навпрошки,

В дощ і в спеку прямуючи радо;

їхав поночі й вдень,

Ще й співав він пісень,—

Прагнув землю знайти Ельдорадо.

Стільки років блукав,

Що вже й сивий він став,

Вже утратив і силу, й принаду,

Скрізь об’їздити встиг,

Та в блуканнях отих

Не знайшов він землі Ельдорадо.

На котрімсь із шляхів

Раз він привида стрів,

Може, в нього він знайде пораду:

«Чи не знаєш хоч ти,

Де я можу знайти

Землю ту на ім’я Ельдорадо?»

Каже привид: «Поглянь,—

Там, де обрію грань,

Видко гір нерухому громаду;

Отуди твоя путь,

Щоб аж їх перетнуть,

Якщо хочеш знайти Ельдорадо!»

 

Учитель. Баладу «Ельдорадо» Е. По написав незадовго до смерті. Цей твір є ніби узагальненням усього життєвого шляху письменника, його творчим образом.

Справді, Едгар По усе своє життя шукав чарівне Ельдорадо — не золото, не багатство, а світ краси, думки, мрії, що міг існувати лише в мистецтві. Тому у своїй творчості він відкривав небачені простори фантазії, нові береги людського розуму й уяви. Хтож він – батько детективу. Ми дізнаємось про нього з повідомлень, які підготувати нам учні з групи (Біографи):

4. Виступи учнів по біографії письменника

1-й учень.Едгар Аллан По народився 19 січні 1809 року в Бостоні у сім’ї акторів. Його батько, Девід По, ірландець за походженням, залишив сім’ю. Мати, англійка Елізабет Арнольд По, була талановитою та популярною актрисою. Але в кінці 1811 року вона захворіла й померла зовсім молодою. Трьох дітей розібрали добрі люди. Едгара взяв до себе місцевий торговець тютюном бездітний Джон Аллан.

Він добре піклувався про хлопчика, дав йому гарну освіту. Та з роками палка натура Едгара не завжди знаходила розуміння поміркованого Джона Аллана. Не рідко це призводило до суперечок. До того ж батька дратувала необхідність сплачувати «борги честі» прийомного сина. Не сприймав він також і захоплення Едгара поезією. На деякий час батько і син посварилися й навіть розірвали стосунки. Але чвари чергувалися з примиренням.Два роки Едгар пробув в армії, хоча військова кар’єра його не вабила. Великим було бажання писати. По спромігся надрукувати декілька невеликих поетичних збірок, в яких автор відходив від буденності й поринав у прекрасну вигадану реальність, в якій йому дихалося легше.

2-й учень.Літературне визнання прийшло до письменника-початківця у 1834 році, коли було надруковане оповідання «Рукопис, знайдений у пляшці».

Навесні 1834 року помер містер Аллан, навіть не згадавши Едгара у заповіті. «Оскільки я не був навчений ніякій професії й виховувався в очікуванні ба -гатого спадку, то це був жорстокий удар, що майже зламав мене»,— з сумом сповіщав По одному з родичів. І тепер він повністю поринув у працю. По пише і надсилає свої оповідання в журнали, які із задоволенням їх друкують. У грудні 1835 року По стає редактором журналу «Сетердівізітер». Того ж року забирає до себе тітку рідного батька міссКлемм з донькою Віргінією. Наступної весни Едгар з Віргінією побралися. Кажуть, що вона була чарівною молодою жінкою, відданою своєму чоловікові, втілювала в собі кращі моральні й фізичні риси улюблених героїнь По. Здавалося, що письменник став нарешті щасливим. Втім, це тільки на перший погляд. Робота, сім’я, напружені стосунки з видавцями журналів — усе це вимагало великих душевних сил. До того ж По надзвичайно боляче реагував на кон’юнктурні замовлення. Він з усієї сили намагався примирити справжнє літературне служіння зі смаками масової публіки.

3-й учень.У своїй творчості письменник виявив глибокі знання мистецтва і більшості галузей сучасної йому науки. Він був обізнаний у математиці, хімії, біології, психології, фізиці, філософії, знався на теорії ігор, повітроплаванні, мореплавстві тощо. Цікавився По й парапсихологією, містикою. Це знайшло відображення не тільки у вчинках його складної натури, а й на сторінках творів. Його цікавлять порухи людської душі в різних ситуаціях. Саме тому він переносить своїх героїв у виняткові зовнішні або психологічні обставини. Письменника приваблює метод логічних роздумів над вчинками людей. За словами російського письменника Ф. Достоєвського, «У Е. По є одна риса, яка зовсім відрізняє його від усіх інших письменників і є однією із визначальних його особливостей — це сила уяви». Саме уява й переносила По в інший світ, кращий від реального.

4-й учень.У той час, коли видавці одержували величезні прибутки за оповідання По, сам автор потерпав від матеріальної скрути. До того ж захворіла дружина. У січні 1847 року Віргінія померла, а Едгар до кінця днів сумував за нею.

Останні роки життя письменника — це роки відчаю, душевних страждань, постійних переїздів. По почав пити, намагався навіть покінчити життя самогубством.

3 жовтня його знайшли у Балтіморі напівроздягненого, без ознак свідомості. А через чотири дні Едгар Аллан По помер у Балтіморському шпиталі. На цвинтар його проводжали лише дев’ять осіб.

5-й учень.Бажаного раю на цій землі По не знайшов. Та спокою не мав небіжчик і після смерті. Один із його знайомих надрукував по смерті письменника статтю-некролог, в якій було багато брудних і образливих натяків на його життя та творчість. І лише через одинадцять років із виходом книги С.Уїтмена «По та його критики» творчий спадок письменника був належно оцінений.

6 – й учень. Цікаві факти з життя письменника

  Не зазнав слави за життя.

  Не був щасливим в особистому житті, був бідним.

  В США існує премія імені Е. По, яку присуджують за найкраще детективне оповідання року.

  Іменем Е. По відкривається історія літератури США.

 

Бесіда

― Що найбільше вразило вас у житті письменника?

― Які оповідання Е.По ви читали, а за якими бачили фільми?

― Яке ваше враження від цих творів?

 Слово вчителя. Едгар По був засновником детективної літератури. А чи є у нього послідовники? Так, звичайно. Це, насамперед, відомі автори детективів: А. Конан Дойль, Агата Крісті, Жорж Сименон.

5.  Релаксація. Слово вчителя: А зараз давайте трошки відпочинемо і подивимось фрагмент фільму «Золотий жук)

Перегляд уривку з фільму «Золотий жук» (момент коли знайшли жука)

Бесіда:

  • Як ви вважаєте?. Чому саме цей уривок ми подивились, як він пов'язаний з темою нашого уроку?

(відповіді учнів)

5. Робота над назвою твору

Слово вчителя

  Як ви гадаєте, чому повість має таку назву? (З жука все починається, він постійно у центрі уваги, ним захоплюються або ненавидять.)

  Знайдіть опис цієї комахи у творі, зачитайте.

«Жук був дійсно розкішний. У науковій цінності знахідки Леграна не могло бути сумнівів — натуралісти того часу ще не знали таких жуків. На спині виднілися з одного боку дві цяточки, і нижче з іншого боку ще одна.

Надкрилля були дивовижно твердими і справді блищали, як поліроване золото. Важкість жука теж була зовсім незвичайною».

Слово вчителя

 

— Відкривши примітки у книзі Е. По, я дізналась, що автор вигадав свого жука, поєднавши ознаки 2-х видів жуків, поширених на території США. Знову таємниця: яких саме жуків поєднав письменник, як вони називаються? Гадаю, що всім буде цікаво дізнатися про це докладніше. А своє розслідування таємниці золотого жука нам пропонує група (Біологи).

6. Виступи біологів (з демонстрацією фотографії золотого жука)

Учень1

Опис золотого жука Е. По відповідає реальності. Нереальною є тільки його велика вага. Скоріше за все прототипом золотого жука був один з американських видів Plusiotis (Scarabaeidae). Золотистий хрущ з цього роду і справді здається відлитим із чистого золота, хоча важить він не більше за інших жуків. У описаного Е. По жука є ще темні плями на надкрилках, відсутні у срібного та золотого виду Plusiotis, тому коментатори зазвичай вважають, що По змішав ознаки двох різних видів.

Учень2

У Книзі рекордів Гіннеса жуки сімейства Scarabaeidae,  які живуть, в основному, у тропіках, визнані найсильнішими тваринами, що існують на світі, у відношенні до своїх розмірів.

Учень3

— Скарабей священний  (Scarabaeus Sacer) був у Стародавньому Єгипті предметом культу (в тому, як саме жуки котять кульки гною, вбачали прообраз руху сонця). Існував у Єгипті й культ бога Хепрі — бога вранішнього Сонця, який зображувався у вигляді скарабея або людини з головою скарабея.

Фігурки скарабея, виготовлені з дорогоцінного каміння, служили печатками, амулетами, прикрасами. На великих «скарабеях» робились надписи, малюнки, емблеми. Ці фігурки клали у труни й саркофаги з померлими, іноді розміщали їх у муміях. Такої уваги ніякі інші жуки не привертали.

Учень4

Скарабей — обов’язковий герой науково-популярних книг, у яких розповідається про жуків. А який іще жук може похвалитися тим, що з присвячених саме йому, а не людям, кадрів, розпочинається відомий художній фільм «Фараон» (1966) режисера Єжи Кавалеровича?

Не обійшли увагою цих комах і письменники. Про різних жуків у своїх творах писали Франц Кафка («Перетворення»), Віктор Пелєвін («Життя комах»,) Кліффорд Саймак («Золоті жуки»), Ганс Крістіан Андерсен («Гнойовик»), Конан Дойл («Мисливець за жуками»), Марк Твен («Пригоди Тома Сойера»).

Висновок. Жук у повісті Е. По вигаданий, хоча й дуже схожий на знаменитого скарабея.

Слово вчителя

  • За жанром твір По є новелою. Що таке новела?
  • Які ще поняття ми зустрічаємо у творі?

7. Виступи учнів групи (Літературознавці)

Нове́ла (італ. novella, від лат. novellus — новітній) — невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом, сконденсованою та яскраво вимальованою дією.Персонажами новели є особистості, зазвичай, цілком сформовані, що потрапили в незвичайні життєві обставини. Автор у новелі концентрує увагу на змалюванні їхнього внутрішнього світу, переживань і настроїв. Сюжет новели простий, надзвичайно динамічний, має ситуаційну чи психологічну несподіванку.

Оповідач ─ образ, який може бути в епічних і ліро-епічних творах. Він спостерігає і оцінює події збоку, як чуже життя. Це свого роду посередник між автором і героями. Його позиція може збігатися з авторською або не збігатися. Він має можливість порівнювати різні оцінки і погляди. Оповідач виступає у формі першої особи.

Розповідач ─ образ, який може бути в епічному творі. Як правило, розповідач і є автором, і персонажем твору. Розповідач може бути далеким від автора або виразником авторських ідей. Він може бути спостерігачем, співучасником подій, суддею. Автор може не називати розповідача, але, читаючи твір, можна уявити стать, вік, соціальне становище розповідача.

Поняття «точка зору». Використання особи розповідача дає можливість представити таку точку зору, яка відрізняється від авторської. Оповідач є особою, яка знає про всіх, а розповідач знайомить нас із тим, що він бачить, або з тим, що з ним відбувалося.

 

ІІІ Підсумки уроку

1. Бесіда за питаннями ( новела «Золотий  жук »).

     - Назвіть головних героїв новели.

     -  Що відомо про Вільяма Леграна?

    -  З чого почалися дивацтва Леграна?

    -  Що у  поведінці хазяїна хвилювало слугу?

    -  З якою метою герої здійснили експедицію у   гори?

    -  Що знайшли шукачі?

2.Гра «Чи уважний ти читач?» (Резерв)

 Розташуйте у логічній послідовності картки зі словами, поясніть свій вибір

 

Пергамент

 

череп

 

 

тепла вода

 

кіт

 

 

жук

 

вогонь

 

 

сковорідка

 

криптограма

 

 (Легран знайшов жука — Юпітер загорнув його в пергамент — оповідач і Легран піднесли пергамент до вогню — на пергаменті з’явилося спочатку зображення черепа, потім кота — Легран промив пергамент теплою водою — поклав його на сковорідку — з’явилася криптограма)

 

Правильно: жук — пергамент — вогонь — череп — кіт — тепла вода — сковорідка — криптограма.

 

3. Робота над текстом

«Чи уважний ти читач?» (перевірка знання тексту).

1) Відредагуйте речення з фактичними помилками.

 

№ 1

Головний герой оповідання «Золотий жук» — Генрі Легран

№ 2

Легран оселився на Салівеновому острові поблизу Чарльстона у штаті Північна Кароліна

№ 3

Джупітер вірно служив своєму хазяїнові тому, що той йому добре платив

№ 4

Легран захворів, бо жук укусив його в голову

№ 5

Оповідач дуже добре розумів Леграна, на відміну від Джупітера

№ 6

Героям не вдалося відразу знайти скарб, тому що оповідач переплутав праве око з лівим

№ 8

Джупітер був найспокійніший з усіх героїв, коли вони побачили скарби

№ 7

Оповідач кинувся було танцювати, коли зрозумів, у чому його помилка

№ 9

Легран першим помітив, що намальований жук схожий на череп

№ 10

Знаки на пергаменті були зроблені синім чорнилом

№ 11

«Чортове сідало» — це висока скеля біля тюльпанового дерева

№ 12

«Єпископів заїзд» — це шинок поблизу острова

№ 13

«Добре скло» — це марка красивого скляного посуду

№ 14

Колекції комах Леграна позаздрив би сам Швемербек

№ 15

Біля скарбу шукачі пригод знайшли чотири скелети

№ 16

У важкій залізній скрині було коштовностей на мільйон доларів

 

4. Оцінювання

ІV.Домашнє завдання:

- Охарактеризувати Головних персонажів твору, використовуючи цитатний матеріал

- Підготувати аргументовану відповідь на запитання: «Завдяки яким

 

особистісним якостям Легран досягає мети?»

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
12 квітня 2018
Переглядів
5506
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку