Урок "Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів у новелі О. Генрі «Останній листок».

Про матеріал

На уроці учні знайомляться з короткими відомостями про життя та творчість американського письменника О. Генрі.

Урок виховує у школярів формувати у них любов до життя, уміння виживати в світі попри всі негаразди, прагнення робити добро людям.

Перегляд файлу

Тема: Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання  життєвих негараздів

у новелі О. Генрі «Останній листок».

Мета: дати короткі відомості про життя та творчість американського письменника О. Генрі;

            розвивати вміння аналізувати та переказувати художній текст, аргументовано висловлювати

           особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі, розширити знання учнів про новелу;

формувати у них любов до життя, уміння виживати в світі попри всі негаразди; виховувати

           прагнення робити добро людям.

Обладнання: Портрет О. Генрі, Лесі Українки, художниці М. Башкирцевої, репродукція її

           картин, палітра художника, виставка книг О. Генрі.

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань і навичок, розвитку на їхній основі умінь і

           навичок.

                                                                                      Так, я буду крізь сльози сміятись,

                                                                                     Серед лиха співати пісні.

                                                                                     Без надій таки сподіватись,

                                                                                      Буду жити, геть думи сумні!

                                                                                                          Леся Українка

 

Хід уроку:

 

Запис у зошитах

 

  1. Презентація теми та мети уроку

Учитель

 

Життя кожної людини – певний замкнений цикл, який повторюється наново з появою кожної людини. Циклічність життя – це і його повторюваність, і подібність у різних людей. А оскільки це так, то, пізнаючи життя інших, ми вчимося краще розуміти своє власне.

  Поетична хвилинка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель

 

 

Свіча життя

Життя, мов свіча;

Запалюється – з’являється людина,

З’являється  нова чиясь дитина –

Життя людське згасає,

Вже й юність потихеньку

На крилах відлітає.

І вже скотилось дві сльози –

Це старість на порозі.

Тоді вже й смерть -  убога, тиха,

І … квіти на морозі.

Із роду в рід

Продовжується життя.

І знову починає

Горить чиясь свіча…

                                          Т.Вознюк

Усі ми немов би мандрівники у цьому житті, які рухаються в одному житті: від пункту Н (народження) до пункту С (смерть). Але якщо пункт Н відомий, то відстань, шлях до кінцевого пункту С у кожного свої  залишаються, як правило, таємницею до кінця.

Бесіда

  1. Якими подіями ви хотіли наповнити ваше життя між пунктами Н і С?
  2. Які події ви  віднесете до негараздів життя однолітків?
  3. Як подолати життєві проблеми?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Чому «Хотіти вмерти – це гріх»?
  2. Французький письменник Франсуа де Ларошфуко: «Ми нічого не роздамо з такою щедрістю, як поради». То чому у складній ситуації все-таки розрахуємо на підтримку?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мотивація навчальної діяльності

 

 

Учитель

Протягом уроку виробимо пам’ятку – поради для людини, яка бажає побороти життєві негаразди. Для цього, ознайомившись із життєвим і творчим  шляхом письменника О. Генрі, поетеси Лесі Українки, відомої художниці Марії Башкирцевої, поміркуємо, як можна подолати життєві негаразди.

Спробуємо зрозуміти, що може наповнити життя кожної людини в проміжку між пунктами Н і С.

Робота над темою уроку.

Повідомлення про

М. Башкирцеву:

  • демонстрація робіт художниці;
  • портрет.

 

Бесіда:

  1. Які почуття охоплюють вас, коли ви споглядаєте ці картини?
  2. Які думки викликала у вас розповідь про художницю?
  3. Як ви гадаєте, чому її доля є прикладом стійкості, мужності?

2) Повідомлення про Лесю Українку:

- портрет.

 

1.Чому так говорив Франко?

2.Що вам відомо про життя поетеси?

3.Чому її життя є прикладом стійкості, сили волі?

 

3) Презентація портрета О Генрі

1. Інтерв’ю з письменником.

 

2.Повідомлення про О Генрі.

3.Що допомогло О Генрі перемогти скрутні життєві обставини?

 

Ознайомлення з виставкою творів

 

Учитель

 

 

 

 

-Бесіда:

1.Яке враження справила на вас новела «Останній листок»?

2.Які слова , терміни , що трапляються в новелі вам були незрозумілі ?

 

 СЛОВНИКОВА РОБОТА

 

 

 

 

 

1.Що допомагає героям новели перемогти життєві негаразди?

2. Чи тільки завдяки вчинку Бермана Джонсі змогла одужати?

3. Якби ви могли поговорити з Джонсі, щоб ви їй сказали?

 

  • Робота з епіграфом

 

  • Переказ учнями змісту новели.

 

І   Аналіз художнього твору.

 

 

Робота творчих груп.

1 група. Жанр.

1) Що таке новела?

 

2) Коли ми зустрічалися з цим поняттям?

 

3) Окресліть жанрові особливості новели.

Знайдіть характерні ознаки. у сприйнятті твору

 

4) Чи змінює щось наявність другого фіналу

 

  1. Група значення художньої деталі

1) Що таке художня деталь ?

2) Коли ми вивчали уже це поняття ? Значення художньої деталі

3) Знайдіть у новелі О.Генрі художні деталі. Поясніть їх роль.

 

3 група Асоціативний аналіз назви новели

1)З’ясуйте значення слів «останній» , «листок» , «осінь».

2)Доберіть асоціації до

цих слів і поясніть.

 

 

3) Визначте пряме і переносне значення «останній листок»

4 група Роль пейзажу у новелі

1) Що таке пейзаж?

2)Яка його роль у творі?

3) Смислове навантаження пейзажу в новелі

4)Чи схожі образи осені в новелі і на картині М. Башкирцевої «осінь»?

 

 

 

 

3 група

 Символіка новели

1) Що таке образ-символ?

2) Розшифруйте значення образів-символів у новелі: шедевр, плющ, мольберт, листя.

 

 

Лебедина пісня!

 

Підсумки

 

Як ви тепер відповісте на питання: «Чому хотіти вмерти – це гріх?  »

 

 

 

Висновки:

Народна мудрість: «Тільки те, до чого дійшов сам, закарбовується в голові»

 

 

 

 

 

 

 

Оцінювання

 

Домашнє завдання

 

 

 

Мистецтвознавець.

 

 

 

 

 

Літературознавець

«…ця хвора, слабосильна жінка – трохи не одинокий мужчина на всю новочасну соборну Україну».     І. Франко

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бібліограф

 

 

 

 

 

 

 

 

Удома ви прочитали новелу О Генрі « Останній листок» - сумну і майже трагічну історію, сповнену глибокого переживання за долю героїв. Це одна з найкращих новел у світовій літературі, яка розкриває тему відданої любові людини до людини, взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мольберт – деревяний верстат для живопису, на якому встановлюють підрамок з полотна.

Мантія –широкий довгий одяг , схожий на плащ .

Пневмонія – хвороба – запалення легенів

Сатир – божество давньогрецької міфології.

Цент – розмінна монета 1/100 долара США.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Новела – різновид оповідання, невеликий розповідний твір, про якусь незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом.

Р. Бредбері « Усмішка»

 

 

 

 

Два фінали: листок плюща намальований;

Берман – гарна людина, врятував  Джонсі.

 

 

 

 

 

 

Деталь – виразна подробиця , засіб словесного мистецтва якому властива особлива смислова наповненість.

 

Оповідання А. Чехова

 

 

«листя плюща» , «неаполітанська затока»

 

 

 

 

Листя – зів’яле людське життя.

Осінь – час переосмислення , втрата чогось прекрасного,

 

 

 

 

 

Останній – вирішальний . останній , найважливіший.

 

 

 

 

Настрій, тло для подій.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Шедевр – символ достатку(у новелі); визначний твір мистецтва.

Плющ (в ант. міфології) – символ безсмертя та буяння життя.

Мольберт – символ мистецтва, творчості.

Неаполітанська затока – символ досконалості, недосяжності, краси, ідеалу.

Листя – людське життя.

Листок плюща, намальований – символ щирості людського серця, здатного творити добро.

 

 

 

У житті кожного буде чимало випробувань: невдачі, горе, зневага, втрати. Втекти від них неможливо. Тож потрібно вміти їх долати. Біблія вважає гріхом слабкодухість.

Наше життя таке саме різнокольорове, як і палітра художника. Тільки ми самі можемо самостійно змішувати фарби, обирати кольори. І в цьому нас переконали долі митців, про що ми сьогодні згадували.

 

Враховуючи моральні уроки, які ми отримали на занятті можна скласти пам’ятку.

 Пам’ятка людині, що опинилася в складній життєвій ситуації.

  1. Вірте у свій успіх.
  2. Ніколи не втрачайте бажання жити.
  3. Беріть на себе відповідальність.
  4. Виховуйте сильні вольові якості.
  5. Любіть людей.
  6. Не бійтеся життєвих негараздів – вони загартовують.

 

  1. Любіть життя !!! 

 

 

  1. намалювати портрет Бермана;
  2. переказ новели;
  3. твір-мініатюра «Лебедина пісня Бермана»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
16 квітня 2018
Переглядів
1601
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку