На уроці учні знайомляться з короткими відомостями про життя та творчість американського письменника О. Генрі.
Урок виховує у школярів формувати у них любов до життя, уміння виживати в світі попри всі негаразди, прагнення робити добро людям.
Тема: Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів
у новелі О. Генрі «Останній листок».
Мета: дати короткі відомості про життя та творчість американського письменника О. Генрі;
розвивати вміння аналізувати та переказувати художній текст, аргументовано висловлювати
особисте ставлення до проблем, що порушуються в творі, розширити знання учнів про новелу;
формувати у них любов до життя, уміння виживати в світі попри всі негаразди; виховувати
прагнення робити добро людям.
Обладнання: Портрет О. Генрі, Лесі Українки, художниці М. Башкирцевої, репродукція її
картин, палітра художника, виставка книг О. Генрі.
Тип уроку: Урок засвоєння нових знань і навичок, розвитку на їхній основі умінь і
навичок.
Так, я буду крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні.
Без надій таки сподіватись,
Буду жити, геть думи сумні!
Леся Українка
Хід уроку:
Запис у зошитах
Учитель
|
Життя кожної людини – певний замкнений цикл, який повторюється наново з появою кожної людини. Циклічність життя – це і його повторюваність, і подібність у різних людей. А оскільки це так, то, пізнаючи життя інших, ми вчимося краще розуміти своє власне. |
Поетична хвилинка
Учитель
|
Свіча життя Життя, мов свіча; Запалюється – з’являється людина, З’являється нова чиясь дитина – Життя людське згасає, Вже й юність потихеньку На крилах відлітає. І вже скотилось дві сльози – Це старість на порозі. Тоді вже й смерть - убога, тиха, І … квіти на морозі. Із роду в рід Продовжується життя. І знову починає Горить чиясь свіча… Т.Вознюк Усі ми немов би мандрівники у цьому житті, які рухаються в одному житті: від пункту Н (народження) до пункту С (смерть). Але якщо пункт Н відомий, то відстань, шлях до кінцевого пункту С у кожного свої залишаються, як правило, таємницею до кінця. |
Бесіда
|
|
|
|
Мотивація навчальної діяльності |
|
Учитель |
Протягом уроку виробимо пам’ятку – поради для людини, яка бажає побороти життєві негаразди. Для цього, ознайомившись із життєвим і творчим шляхом письменника О. Генрі, поетеси Лесі Українки, відомої художниці Марії Башкирцевої, поміркуємо, як можна подолати життєві негаразди. Спробуємо зрозуміти, що може наповнити життя кожної людини в проміжку між пунктами Н і С. |
Робота над темою уроку. Повідомлення про М. Башкирцеву:
Бесіда:
2) Повідомлення про Лесю Українку: - портрет.
1.Чому так говорив Франко? 2.Що вам відомо про життя поетеси? 3.Чому її життя є прикладом стійкості, сили волі?
3) Презентація портрета О Генрі 1. Інтерв’ю з письменником.
2.Повідомлення про О Генрі. 3.Що допомогло О Генрі перемогти скрутні життєві обставини?
Ознайомлення з виставкою творів
Учитель
-Бесіда: 1.Яке враження справила на вас новела «Останній листок»? 2.Які слова , терміни , що трапляються в новелі вам були незрозумілі ?
СЛОВНИКОВА РОБОТА
1.Що допомагає героям новели перемогти життєві негаразди? 2. Чи тільки завдяки вчинку Бермана Джонсі змогла одужати? 3. Якби ви могли поговорити з Джонсі, щоб ви їй сказали?
І Аналіз художнього твору.
Робота творчих груп. 1 група. Жанр. 1) Що таке новела?
2) Коли ми зустрічалися з цим поняттям?
3) Окресліть жанрові особливості новели. Знайдіть характерні ознаки. у сприйнятті твору
4) Чи змінює щось наявність другого фіналу
1) Що таке художня деталь ? 2) Коли ми вивчали уже це поняття ? Значення художньої деталі 3) Знайдіть у новелі О.Генрі художні деталі. Поясніть їх роль.
3 група Асоціативний аналіз назви новели 1)З’ясуйте значення слів «останній» , «листок» , «осінь». 2)Доберіть асоціації до цих слів і поясніть.
3) Визначте пряме і переносне значення «останній листок» 4 група Роль пейзажу у новелі 1) Що таке пейзаж? 2)Яка його роль у творі? 3) Смислове навантаження пейзажу в новелі 4)Чи схожі образи осені в новелі і на картині М. Башкирцевої «осінь»?
3 група Символіка новели 1) Що таке образ-символ? 2) Розшифруйте значення образів-символів у новелі: шедевр, плющ, мольберт, листя.
Лебедина пісня!
Підсумки
Як ви тепер відповісте на питання: «Чому хотіти вмерти – це гріх? »
Висновки: Народна мудрість: «Тільки те, до чого дійшов сам, закарбовується в голові»
Оцінювання
Домашнє завдання
|
Мистецтвознавець.
Літературознавець «…ця хвора, слабосильна жінка – трохи не одинокий мужчина на всю новочасну соборну Україну». І. Франко
Бібліограф
Удома ви прочитали новелу О Генрі « Останній листок» - сумну і майже трагічну історію, сповнену глибокого переживання за долю героїв. Це одна з найкращих новел у світовій літературі, яка розкриває тему відданої любові людини до людини, взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів.
Мольберт – дерев’яний верстат для живопису, на якому встановлюють підрамок з полотна. Мантія –широкий довгий одяг , схожий на плащ . Пневмонія – хвороба – запалення легенів Сатир – божество давньогрецької міфології. Цент – розмінна монета 1/100 долара США.
Новела – різновид оповідання, невеликий розповідний твір, про якусь незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом.
Р. Бредбері « Усмішка»
Два фінали: листок плюща намальований; Берман – гарна людина, врятував Джонсі.
Деталь – виразна подробиця , засіб словесного мистецтва якому властива особлива смислова наповненість.
Оповідання А. Чехова
«листя плюща» , «неаполітанська затока»
Листя – зів’яле людське життя. Осінь – час переосмислення , втрата чогось прекрасного,
Останній – вирішальний . останній , найважливіший.
Настрій, тло для подій.
Шедевр – символ достатку(у новелі); визначний твір мистецтва. Плющ (в ант. міфології) – символ безсмертя та буяння життя. Мольберт – символ мистецтва, творчості. Неаполітанська затока – символ досконалості, недосяжності, краси, ідеалу. Листя – людське життя. Листок плюща, намальований – символ щирості людського серця, здатного творити добро.
У житті кожного буде чимало випробувань: невдачі, горе, зневага, втрати. Втекти від них неможливо. Тож потрібно вміти їх долати. Біблія вважає гріхом слабкодухість. Наше життя таке саме різнокольорове, як і палітра художника. Тільки ми самі можемо самостійно змішувати фарби, обирати кольори. І в цьому нас переконали долі митців, про що ми сьогодні згадували.
Враховуючи моральні уроки, які ми отримали на занятті можна скласти пам’ятку. Пам’ятка людині, що опинилася в складній життєвій ситуації.
|