Конспект онлайн-уроку зарубіжної літератури у 10-А класі
Учитель: Ковальчук М.М.
Тема уроку. Школа «чистого мистецтва» в російській поезії. Лірика Ф.І. Тютчева й А.А. Фета (огляд). Художня довершеність творів.
Мета уроку – формувати компетентності:
-
предметні (знання основних тем лірики Ф.І. Тютчева та А.А. Фета, визначення в них засобів художньої виразності, жанрових ознак, виявлення особливостей індивідуального стилю митців, українських перекладачів прочитаних творів);
-
ключові (спілкування державною мовою – уміння усно висловлювати власну думку, почуття стосовно творів; спілкування іноземною мовою (російською) – читання та розуміння оригінальних текстів, порівняння оригіналу та перекладу; інформаційно-цифрова – використання різних цифрових технологій для розширення уявлень про творчість поетів; обізнаність та самовираження у сфері культури – розгляд творів на тлі історико-літературного процесу, у зв’язках з історією культури; екологічна грамотність і здорове життя – визначення ставлення поетів до природи).
Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на їхній основі вмінь та навичок.
Обладнання: презентація PowerPoint, аудіозаписи, платформа Google Meet
Змістові лінії:
ТЛ: школа «чистого мистецтва», психологізм,
ЛК: утілення образів літературних творів у різних видах мистецтва.
УС: майстерність українських перекладачів ліричних творів.
ЕК: зіставлення оригіналів і перекладів.
МЗ: історія, мистецтво.
Епіграф
Краса врятує світ (Ф.М. Достоєвський)
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Вступне слово учителя.
ІІ. Оголошення теми уроку.
Асоціативна хвилинка:
-
Формулювання теми та мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
-
Робота з епіграфом.
-
Слово учителя про соціально-політичні умови розвитку Російської імперії та тенденції розвитку російської літератури др. пол. ХІХ ст.:
-
«некрасовська школа» (революційно-демократична) (Представники – М.Некрасов, М.Добролюбов, Д.Писарев, М.Салтиков-Щедрін та ін. – вважали, що мистецтво має відображати гострі соціальні та політичні проблеми);
-
школа «чистого мистецтва» (Представники – А.Фет, Ф.Тютчев, А.Григор’єв, А.Майков, Я.Полонський та ін. – вважали, що сутність мистецтва – слугувати красі, виявляти її в різних формах та утверджувати її пріоритет у світі. Мистецтво як вияв краси зцілює людську душу й одухотворяє світ. «Краса врятує світ», – стверджував М.Ф.Достоєвський.
ІV. Робота над темою уроку.
«Поетичний калейдоскоп»
Завдання для учнів:
Читати, слухати, аналізувати вірші, заповнювати таблицю
Поезія чистого мистецтва
|
Провідні теми
|
Особливості
|
1.
2…
|
1.
2…
|
-
Виразне читання вірша Ф. Тютчева «Іще горять в душі бажання…» в перекладі М. Рильського та в оригіналі.
-
Які емоції переживає ліричний герой і ми, коли слухали поезію? (сум, туга за коханою)
-
Такі емоції він переживає постійно? (Це особливість поезії Тютчева як представника «чистого мистецтва» - передавання летючого настрою поета).
-
Які думки і почуття викликає вірш?
-
Чи вдалося Рильському передати всю глибину страждань ліричного героя?
-
До якої групи творів за своєю ідейно-тематичною класифікацією він відноситься?
-
Виразне читання вірша А. Фета «Я тебе ничего не скажу…»
-
Про що цей вірш?
-
Яке кохання у ліричного героя Фета? (ніжне, тепле, світле)
-
Чи пов'язаний цей твір з суспільним життям? Чи можна, читаючи його, зрозуміти соціальний стан ліричного героя або час написання поезії? (мистецтво не пов’язане з життям)
-
Виразне читання вірша А.Фета «Шепот, робкое дыханье…»
-
Якій темі присвячено цей вірш?
-
У чому полягає особливість цієї поезії? (поезія натяків, здогадок, замовчувань)
-
Порівняння поезії А.Фета «Шепот, робкое дыханье…» з картинами імпресіоністів під звучання романсу (муз. М. Римського-Корсакова у виконанні А. Солов’яненка) (музикальність, імпресіонізм в поезії).
-
Виразне читання вірша Ф. Тютчева «Весенняя гроза» в оригіналі і в перекладі М. Рильського.
-
Тема вірша?
-
Що сприяє у створенні образу грози?
-
Чи використовує перекладач звукопис?
-
Якою показана гроза в поезії?
-
Як ви думаєте, якого віку ліричний герой?
-
Виразне читання вірша А.Фета «Я пришел к тебе с приветом…» в оригіналі і в перекладі М. Вороного.
-
Якою є тема твору? (тема природи тісно переплелась з темою кохання, тема поетичної творчості)
-
Якою змальована природа? (природа оживає)
-
Що можна сказати про настрій вірша?
-
До шедеврів філософської лірики Ф.Тютчева належить вірш Ф.Тютчева «Silentium!» .у перекладі латини ця назва означає «Мовчання»
Слухання аудіо запису вірша Ф.Тютчева «Silentium!» у виконанні актора В. Ланового.
-
Якою є тема цього вірша? (тема поета і поезії та тема кохання)
-
Яку проблему намагається розв’язати автор у творі? (Чи все підвладне мовному оформленню і вираженню?) Чи можна дати однозначну відповідь на це запитання? (це цікавило багатьох поетів, філософів – філософські пошуки)
-
Яке значення має звертання до природи? (психологічний паралелізм, людина і природа живуть за одними законами)
-
Який рядок, на вашу думку є головним? («Мысль изречённая есть ложь»)
V. Підсумки уроку.
1. Робота з таблицею.
Поезія чистого мистецтва
|
Провідні теми
|
Особливості
|
-
Кохання
-
Природа
-
Поезія
-
Філософські пошуки
|
-
Передавання летючого настрою поета
-
Мистецтво не пов’язане з життям
-
Поезія натяків, здогадок, замовчувань
-
Музикальність
|
2.Слово вчителя.
- Ми сьогодні познайомилися з декількома творами російських поетів школи «чистого мистецтва».
- Охарактеризуйте їх одним словом, з яким у вас асоціюється сьогоднішня поезія. (музикальність, любов, природа, почуття, краса…)
Демонстрація асоціативних колажів «Поезія Ф.Тютчева і А.Фета» (випереджувальне індивідуальне завдання)
- Який настрій створюють вірші Тютчева, Фета? (ліричний, спокійний, задумливий…)
- Чи змінився ваш настрій порівняно з початком уроку?
- Чи погоджуєтеся ви з висловлюванням Ф.Достоєвського, що «Краса врятує світ»?
VІ. Домашнє завдання
-
Опрацювати матеріал підручника (ст. 55 – 60).
-
Вивчити напам’ять вірш Ф.Тютчева чи А.Фета (на вибір).
-
За бажанням – написати свою імпресіоністичну замальовку (наслідування А. Фету «Шепот, робкое дыханье…»)
VІІ. Рефлексія
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
-
Продовжте речення: «Найцікавішим для мене сьогодні було…»