Урок із зарубіжної літератури для 10 класу на тему: "Школа «чистого мистецтва» в російській поезії. Лірика Ф.І. Тютчева й А.А. Фета (огляд). Художня довершеність творів"

Про матеріал
У російській літературі XIX ст. значного поширення набули естетичні концепції «чистого мистецтва». Тенденція розвитку «чистого мистецтва» в Росії пояснюється намаганням його захисників протистояти популярності революційно-демократичного руху. Особливо ці тенденції були поширеними у творчості послідовників романтизму, а саме: А. Фета, Ф. Тютчева, А. Майкова, Я. Полонського та ін. Ці поети у своїх творах намагалися уникати соціальних та політичних питань, виявляли особливий інтерес до художньої форми. Вони вважали, що сутність мистецтва – слугувати красі, виявляти її в різних формах та утверджувати її пріоритет у світі.
Перегляд файлу

Конспект онлайн-уроку зарубіжної літератури у 10-А класі

Учитель: Ковальчук М.М.

Тема уроку. Школа «чистого мистецтва» в російській поезії. Лірика Ф.І. Тютчева й А.А. Фета (огляд). Художня довершеність творів.

 

Мета уроку – формувати компетентності:

  • предметні (знання основних тем лірики Ф.І. Тютчева та А.А. Фета, визначення в них засобів художньої виразності, жанрових ознак, виявлення особливостей індивідуального стилю митців, українських перекладачів прочитаних творів);
  • ключові (спілкування державною мовою – уміння усно висловлювати власну думку, почуття стосовно творів; спілкування іноземною мовою (російською) – читання та розуміння оригінальних текстів, порівняння оригіналу та перекладу; інформаційно-цифрова – використання різних цифрових технологій для розширення уявлень про творчість поетів; обізнаність та самовираження у сфері культури – розгляд творів на тлі історико-літературного процесу, у зв’язках з історією культури; екологічна грамотність і здорове життя – визначення ставлення поетів до природи).

 

Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на їхній основі вмінь та навичок.

 

Обладнання: презентація PowerPoint, аудіозаписи, платформа Google Meet

Змістові лінії:

ТЛ:  школа «чистого мистецтва», психологізм,   

ЛК: утілення образів літературних творів у різних видах мистецтва.

УС: майстерність українських перекладачів ліричних творів.

ЕК: зіставлення оригіналів і перекладів. 

МЗ: історія, мистецтво.

Епіграф

Краса врятує світ (Ф.М. Достоєвський)

 

Хід уроку

 

І. Організаційний етап.

Вступне слово учителя.

ІІ. Оголошення теми уроку.

Асоціативна хвилинка:

  • Формулювання теми та мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Робота з епіграфом.
  2. Слово учителя про соціально-політичні умови розвитку Російської імперії та тенденції розвитку російської літератури др. пол. ХІХ ст.:
  • «некрасовська школа» (революційно-демократична) (Представники – М.Некрасов, М.Добролюбов, Д.Писарев, М.Салтиков-Щедрін та ін. – вважали, що мистецтво має відображати гострі соціальні та політичні проблеми);
  • школа «чистого мистецтва» (Представники – А.Фет, Ф.Тютчев, А.Григор’єв, А.Майков, Я.Полонський та ін. – вважали, що сутність мистецтва – слугувати красі, виявляти її в різних формах та утверджувати її пріоритет у світі. Мистецтво як вияв краси зцілює людську душу й одухотворяє світ. «Краса врятує світ», – стверджував М.Ф.Достоєвський.

ІV. Робота над темою уроку.

«Поетичний калейдоскоп»

Завдання для учнів:

Читати, слухати, аналізувати вірші, заповнювати таблицю

Поезія чистого мистецтва

Провідні теми

Особливості

1.

2…

1.

2…

 

  1. Виразне читання вірша Ф. Тютчева «Іще горять в душі бажання…» в перекладі М. Рильського та в оригіналі.
  • Які емоції переживає ліричний герой і ми, коли слухали поезію? (сум, туга за коханою)
  • Такі емоції він переживає постійно? (Це особливість поезії Тютчева як представника «чистого мистецтва» - передавання летючого настрою поета).
  • Які думки і почуття викликає вірш?
  • Чи вдалося Рильському передати всю глибину страждань ліричного героя?
  • До якої групи творів за своєю ідейно-тематичною класифікацією він відноситься?
  1. Виразне читання вірша А. Фета «Я тебе ничего не скажу…»
  • Про що цей вірш?
  • Яке кохання у ліричного героя Фета? (ніжне, тепле, світле)
  • Чи пов'язаний цей твір з суспільним життям? Чи можна, читаючи його, зрозуміти соціальний стан ліричного героя або час написання поезії? (мистецтво не пов’язане з життям)
  1. Виразне читання вірша А.Фета «Шепот, робкое дыханье…»
  • Якій темі присвячено цей вірш?
  • У чому полягає особливість цієї поезії? (поезія натяків, здогадок, замовчувань)
  1. Порівняння поезії А.Фета «Шепот, робкое дыханье…» з картинами імпресіоністів під звучання романсу (муз. М. Римського-Корсакова у виконанні А. Солов’яненка) (музикальність, імпресіонізм в поезії).
  2. Виразне читання вірша Ф. Тютчева «Весенняя гроза» в оригіналі і в перекладі М. Рильського.
  • Тема вірша?
  • Що сприяє у створенні образу грози?
  • Чи використовує перекладач звукопис?
  • Якою показана гроза в поезії?
  • Як ви думаєте, якого віку ліричний герой?
  1. Виразне читання вірша А.Фета «Я пришел к тебе с приветом…» в оригіналі і в перекладі М. Вороного.
  • Якою є тема твору? (тема природи тісно переплелась з темою кохання, тема поетичної творчості)
  • Якою змальована природа? (природа оживає)
  • Що можна сказати про настрій вірша?
  1. До шедеврів філософської лірики Ф.Тютчева належить вірш Ф.Тютчева «Silentium!» .у перекладі  латини ця назва означає «Мовчання»

Слухання аудіо запису вірша Ф.Тютчева «Silentium!» у виконанні актора В. Ланового.

  • Якою є тема цього вірша? (тема поета і поезії та тема кохання)
  • Яку проблему намагається розв’язати автор у творі? (Чи все підвладне мовному оформленню і вираженню?) Чи можна дати однозначну відповідь на це запитання? (це цікавило багатьох поетів, філософів – філософські пошуки)
  • Яке значення має звертання до природи? (психологічний паралелізм, людина і природа живуть за одними законами)
  • Який рядок, на вашу думку є головним? («Мысль изречённая есть ложь»)

 

 

V. Підсумки уроку.

1. Робота з таблицею.

Поезія чистого мистецтва

Провідні теми

Особливості

  1. Кохання
  2. Природа
  3. Поезія
  4. Філософські пошуки
  1. Передавання летючого настрою поета
  2. Мистецтво не пов’язане з життям
  3. Поезія натяків, здогадок, замовчувань
  4. Музикальність

 

2.Слово вчителя.

 - Ми сьогодні познайомилися з декількома творами російських поетів школи «чистого мистецтва».

 - Охарактеризуйте їх одним словом, з яким у вас асоціюється сьогоднішня поезія. (музикальність, любов, природа, почуття, краса…)

               Демонстрація асоціативних колажів «Поезія Ф.Тютчева і А.Фета» (випереджувальне індивідуальне завдання)

 - Який настрій створюють вірші Тютчева, Фета? (ліричний, спокійний, задумливий…)

 - Чи змінився ваш настрій порівняно з початком уроку?

 - Чи погоджуєтеся ви з висловлюванням Ф.Достоєвського, що «Краса врятує світ»?

VІ. Домашнє завдання

  • Опрацювати матеріал підручника (ст. 55 – 60).
  • Вивчити напам’ять вірш Ф.Тютчева чи А.Фета (на вибір).
  • За бажанням – написати свою імпресіоністичну замальовку (наслідування А. Фету «Шепот, робкое дыханье…»)

 

VІІ. Рефлексія

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • Продовжте речення: «Найцікавішим для мене сьогодні було…»

 

docx
Додано
9 березня 2021
Переглядів
1172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку