Черняк Інна Георгіївна - вчитель
Комунальної установи
Сумської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів№17,
м. Суми, Сумської області
Зарубіжна література
5 клас
Тема. Елінор Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі.
Мета: розвивати навички переказу, визначення основних епізодів, їх аналізу, уміння працювати в групах, висловлювати та відстоювати власні думки вміння логічно аргументувати і доводити обрану позицію; допомогти учням з’ясувати, що у творі письменика сумне, а що – радісне; навчити давати оцінку зображуваному з точки зору загальнолюдських моральних ціностей; виховувати силу волі, повагу до старших, найкращі моральні якості, вміння переборювати труднощі, чесність, наполегливість, силу волі, культуру поведінки, відповідальність за доручену справу.
Завдання уроку.
Обладнання: книга Е. Портер «Поліанна», ілюстрації до твору, мультимедійна презентація, умовні акції, картки із завданням.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.
Форма проведення: урок-аукціон.
Хто полюбить книгу, той далеко
піде у своєму розвитку.
Книга рятує душу від здерев'яніння.
Тарас Шевченко
Хід уроку
І. Організаційний момент. (Слайд 1)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Проблемні питання та ситуації для обговорення з учнями:
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності. (Слайд 2)
Слово вчителя.
«Гра в радість», про яку говоритимемо сьогодні на уроці, - геніальна знахідка, відкриття письменниці Елінор Портер. Недаремно саме роман «Полліанна» приніс їй славу, всесвітнє визнання. Знаходити радість навіть у дуже неприємних речах, складних обставинах – це дуже непросто. Принципам Полліанни був присвячений ряд наукових досліджень. Було встановлено, що є така особливість нашої психіки, згідно з якою люди насправді охоче погоджуються з позитивними твердженнями, які відносяться до них самих. Дослідження довели, що «розум людини на несвідомому рівні прямо орієнтований на сприйняття виключно позитивних повідомлень, які ніби стосуються його, так само як і позитивно забарвлених звернень на свою адресу. Парадокс полягає в тому, що на рівні діяльності свідомості людський розум акцентує увагу на суто негативних аспектах (повідомленнях, новинах, твердженнях і зверненнях з негативною характеристикою на свою адресу). Таким чином, було виявлено пряме протиріччя між особливостями діяльності в несвідомому і свідомому планах». Виходячи з цього, принципом Полліанни називають несвідому здатність у всьому знаходити позитивні моменти.
ІV. Робота над темою уроку. (Слайд 3)
АУКЦІОН – прилюдний продаж товарів, майна, цінних паперів, власником стає той, хто дає за них найбільшу суму.
АКЦІЯ – цінний папір, який свідчить про те, що його власник вніс певний пай у підприємство та має право на участь у справах та прибутках цього підприємства.
ЛОТ – 1. прилад для вимірювання глибини моря, річки з борта судна. 2. партія товару, що пропонується для продажу і позначається номером.
ЛОТ №1 Гра «Так чи ні» - перевірка "акціонерні товариства" (АТ) на "платоспроможність", тобто підготовленість учнів із даної теми. (Слайд 4). Перший "купець" повільно і чітко читає запитання лота. Члени АТ за відповідь "так" піднімають руки, за відповідь "ні" - не піднімають. Облік кількості піднятих рук з кожного запитання ведуть у підготовлених першим "купцем" картках "президенти" АТ, але не в своєму товаристві, а в сусідньому (перед початком цього конкурсу "президенти" переходять до сусідів).
Облік кількості правильних відповідей і середнього балу по картках, зібраних у "президентів", здійснює перший "купець" і передає "банкіру" відомості для зведеної таблиці, виконаної на цупкому папері.
ЛОТ №2 «Синтез думок» - знання умов, причин, визначень. (Слайд 5).
Другий "купець" дає на кожний стіл АТ аркуш (формат А4) з індивідуальним завданням. Оголошуються умови конкурсу: час на підготовку – п'ять хвилин. Максимальна оцінка - 4 бали (за кількість запитань). За правильне доповнення або виправлення інше товариство може одержати заохочення у вигляді 1 бала. Оцінку відповідей здійснює другий "купець" і передає "банкіру" для заповнення зведеної таблиці (облік ведуть за лотами у зростаючому порядку).
Завдання 1.
Завдання 2.
Завдання 3.
Які стосунки встановилися між Полліанною й містером Пендлтоном?
Завдання 4.
ЛОТ №3 «Розумне перо» - творча сторінка. Кожне АТ складає листа до клубу Полліанни за планом. Максимальна кількість балів – 3. (Слайд 6).
Президенти «акціонерних товариств» зачитують листи. Третій "купець" оцінює відповіді та передає результати "банкіру" для зведеної таблиці.
Розважальна пауза. Інтерактивна гра «Знайди радість». (Учні у групі обговорюють ситуацію, кожен пропонує свій варіант). (Слайд 7).
ЛОТ №4 "Чорна скринька"- зміна виду діяльності. (Слайд 8).
АТ повинні мати опис, зроблений четвертим "купцем", визначити, що сховано у "чорній скриньці". Час на обдумування - дві хвилини. АТ, яке перше відгадає запитання "чорної скриньки", одержує 2 бали, решта - 0.
Опис того, що знаходиться у скринці: у творі відображено найважливіші принципи християнської моралі. Духовним орієнтиром для головної героїні є загальнолюдські цінності: добро, любов, милосердя, допомога – це ті моральні цінності, які формують її життєву позицію. Граючи в радість, Полліанна не порушує християнських заповідей і моральних норм. Точкою опори для Полліанни є совість, а гра – лише форма, яка дає право «радіти життю по совісті». У чорному ящику знаходиться те, чим керувалась письменниця, висловлюючи свою моральну позицію. Що у чорному ящику? Відповідь: Святе Письмо (Біблія).
ЛОТ №5 «Розминка для ерудита» - для емоційного розвантаження. Представляє четвертий "купець". Кожне АТ протягом 3-х хвилин повинно розшифрувати ребус, написати розшифрований вираз (слово) на аркуші паперу і здати "купцеві". За кожну зекономлену хвилину додають 1 бал. Через 3 хвилини "купець" оголошує результати. (Слайд 9).
дість
до
Розважальна пауза. «Палітра настрою». (Слайд 10).
Методичний коментар: кожна група отримує листок аркушу формату А1 і коьорові фломастери. Учні записують слова, які асоціюються з образами, ситуаціями із твору відповідним кольором. Пояснюють свій вибір кольору, якому настрою він відповідає.
ЛОТ №6 «Незакінчене речення». (Слайд 11).
V. Підсумки уроку.
Ведучий підводить підсумок: за активну участь у підготовці і проведенні аукціону "купцям" і "банкірам" виставляють по 11-12 балів. Членам АТ, яке зайняло перше місце, виставляють 11 балів, за друге - 9, за третє і четверте - 7-6.
Слово вчителя
Любі друзі, ось ми й перегорнули останню сторінку історії про Полліанну та її друзів. Як бачите, все закінчилося просто чудово: тітонька Поллі нарешті знайшла своє щастя з лікарем Чилтоном; Джон Пендлтон, і Джиммі Бін, і місіс Сноу, і місіс Бентон, і багато інших також усвідомили, що бути щасливим - це зовсім не складно. А інакше й бути не могло у книжці, що сама випромінює радість. За жанром твір Е. Портер «Полліанна» — це роман. Спочатку події твору розгортаються довкола однієї героїні — Полліанни, але згодом вони охоплюють долі багатьох мешканців містечка Белдінґсвіль. У творі порушується широке коло важливих суспільних, моральних і сімейних проблем: важке становище сиріт у суспільстві, ставлення до бідних і знедолених, сприйняття світу і людей, пошук щастя і кохання , милосердя, допомога ближнім, укріплення родинних стосунків, виховання.
Сюжет твору поступово розширюється, ускладнюється. У творі, крім Полліанни, з’являється багато інших персонажів, які отримують глибокі характеристики. Головна героїня залучає до «гри в радість» усіх мешканців містечка. Під її впливом вони змінюються. А змінившись, персонажі досягають свого щастя. Отже, Е. Портер стверджує, що людина може сама змінювати своє життя на краще, тільки для цього вона повинна внутрішньо мінятися, наповнювати своє серце добром, любов'ю й милосердям до ближніх.
Відома американська актриса, зірка німого кіно Мері Пікфорд, за право екранізувати роман заплатила його авторці астрономічну на той час суму. Пізніше ще один фільм за мотивами цього твору було знято на студії Волта Діснея з Хейлі Мілз у головній ролі. Безпосередність і щирість Полліанни так захопили читачів, що на адресу Елеонор Портер посипався шквал листів із проханням, а то й вимогами розповісти, що ж трапилося з дівчинкою далі. Тож уже 1915 року письменниця видала друком наступний роман - «Юність Полліанни», де розповіла про нові пригоди своєї героїні, яка подорослішала, але залишилася такою ж доброю і чуйною. На жаль, більше про неї Портер написати не встигла: у 1920 році вона пішла з життя. Наступного дня по її смерті найпопулярніша у США газета «Нью-Йорк Таймс» опублікувала некролог під коротким, але вагомим заголовком: «Померла авторка «Полліанни». І все ж читачі не бажали прощатися зі своєю улюбленицею. За деякий час чотири письменниці написали продовження оповіді про неї. Так з'явилася ціла серія книжок під спільною назвою «Радісні книги Поліанни». Відтоді минуло майже сто років, проте й досі пригоди незвичайної дівчинки захоплюють читачів, учать їх любити життя і дарувати радість один одному. Роман перекладено багатьма мовами світу, знято фільми, в театрах ідуть вистави. Дехто може звинуватити авторку та її героїню в тому, що вони уникають проблем, намагаються не помічати трагедій людського життя. Але це зовсім не так. Свого часу Елінор Портер зазначала: «Я ніколи не вважала, що треба заперечувати існування труднощів, страждань і зла. Просто, на мою думку, набагато краще сприймати невідоме бадьоро й радісно». Так чинила вона сама, і ця дружня порада, звернена до кожного з нас, лунає з вуст її милої, мудрої і безмежно близької нам героїні.
Діти, дякую вам за роботу на уроці і за підготовку до уроку. Нехай в кожному з вас живе Полліанна. І як говорила наша героїня : «Треба любити все, що є справжнім життям. Життю не можна навчитися, треба просто жити і РАДІТИ!».
VІ. Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи за романом Е. Портер «Полліанна». (Слайд 12).