Урок із зарубіжної літератури для 5 класу: "Елінор Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі"

Про матеріал
Завдання уроку: • Систематизувати та узагальнити вивчений матеріал за романом Е. Портер «Полліанна». • Ознайомити учнів з процедурою проведення уроку-аукціону, інтегрувати знання отримані на уроках історії, літератури, зарубіжної літератури. • Виховувати об'єктивність в самооцінці, дух змагання, прагнення до самоствердження особистості. • Розвивати навички в роботі з першоджерелами, документами, вміння формулювати і конкретизувати відповіді на запитання. • Засвоєння способів самостійної діяльності, развиток пізнавальних і творчих здібностей учнів. Тип уроку: узагальнення і систематизації знань. Форма проведення: урок-аукціон.
Перегляд файлу

Черняк Інна Георгіївна - вчитель

Комунальної установи

 Сумської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів№17,

м. Суми, Сумської області

 

Зарубіжна література

5 клас

Тема. Елінор Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі.

Мета: розвивати навички переказу, визначення основних епізодів, їх аналізу, уміння працювати в групах, висловлювати та відстоювати власні думки вміння логічно аргументувати і доводити обрану позицію; допомогти учням з’ясувати, що у творі письменика сумне, а що – радісне; навчити давати оцінку зображуваному з точки зору загальнолюдських моральних ціностей; виховувати силу волі, повагу до старших, найкращі моральні якості, вміння переборювати труднощі, чесність, наполегливість, силу волі, культуру поведінки, відповідальність за доручену справу.

Завдання уроку.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     

  • Систематизувати та узагальнити вивчений матеріал за романом Е. Портер «Полліанна».
  • Ознайомити учнів з процедурою проведення уроку-аукціону, інтегрувати знання отримані на уроках історії, літератури, зарубіжної літератури.
  • Виховувати об'єктивність в самооцінці, дух змагання, прагнення до самоствердження особистості.
  • Розвивати навички в роботі з першоджерелами, документами, вміння формулювати і конкретизувати відповіді на запитання.
  • Засвоєння способів самостійної діяльності, развиток пізнавальних і творчих здібностей учнів.

Обладнання: книга Е. Портер «Поліанна», ілюстрації до твору, мультимедійна презентація, умовні акції, картки із завданням.

Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.

Форма проведення: урок-аукціон.

Хто полюбить книгу, той далеко

піде у своєму розвитку.

Книга рятує душу від здерев'яніння.
Тарас Шевченко

Хід уроку

І. Організаційний момент. (Слайд 1)

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Проблемні питання та ситуації для обговорення з учнями:

  • Як ви думаєте, чому люди бувають злими?
  • Як, на ваш погляд, їм можна допомогти стати щасливими?
  • «Просто дихати – ще не означає жити». Як ви розумієте ці слова Полліанни?

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності. (Слайд 2)

 Слово вчителя.

 «Гра в радість», про яку говоритимемо сьогодні на уроці, - геніальна знахідка, відкриття письменниці Елінор Портер. Недаремно саме роман «Полліанна» приніс їй славу, всесвітнє визнання. Знаходити радість навіть у дуже неприємних речах, складних обставинах – це дуже непросто. Принципам Полліанни був присвячений ряд наукових досліджень. Було встановлено, що є така особливість нашої психіки, згідно з якою люди насправді охоче погоджуються з позитивними твердженнями, які відносяться до них самих. Дослідження довели, що «розум людини на несвідомому рівні прямо орієнтований на сприйняття виключно позитивних повідомлень, які ніби стосуються його, так само як і позитивно забарвлених звернень на свою адресу. Парадокс полягає в тому, що на рівні діяльності свідомості людський розум акцентує увагу на суто негативних аспектах (повідомленнях, новинах, твердженнях і зверненнях з негативною характеристикою на свою адресу). Таким чином, було виявлено пряме протиріччя між особливостями діяльності в несвідомому і свідомому планах». Виходячи з цього, принципом Полліанни називають несвідому здатність у всьому знаходити позитивні моменти.

ІV. Робота над темою уроку. (Слайд 3)

  1. Словникова робота:

АУКЦІОН – прилюдний продаж товарів, майна, цінних паперів, власником стає той, хто дає за них найбільшу суму.

АКЦІЯ – цінний папір, який свідчить про те, що його власник вніс певний пай у підприємство та має право на участь у справах та прибутках цього підприємства.

ЛОТ 1. прилад для вимірювання глибини моря, річки з борта судна. 2. партія товару, що пропонується для продажу і позначається номером.

  1. Проведення аукціону. Умови: клас об'єднано у чотири "акціонерні товариства" (АТ). Товариства обирають своїх "президентів". Призначаються чотири "купці", які готують лоти (випереджальне завдання), а також "банкір", який відповідає за підготовку аудиторії і зведеної таблиці результатів аукціону.

ЛОТ №1 Гра «Так чи ні» - перевірка "акціонерні товариства" (АТ) на "платоспроможність", тобто підготовленість учнів із даної теми. (Слайд 4).   Перший "купець" повільно і чітко читає запитання лота. Члени АТ за відповідь "так" піднімають руки, за відповідь "ні" - не піднімають. Облік кількості піднятих рук з кожного запитання ведуть у підготовлених першим "купцем" картках "президенти" АТ, але не в своєму товаристві, а в сусідньому (перед початком цього конкурсу "президенти" переходять до сусідів).

  1. Міс Поллі зустріла Полліану на вокзалі. (Ні).
  2. У містечку не було дітей-ровесників, тому Полліанна спілкувалася з дорослими. (Так)
  3. Міс Поллі взяла до себе хлопчика Джиммі Біна. (Ні)
  4. Полліанну збив автомобіль і вона не могла ходити. ( Так)
  5. Таємниця Джона Пендлтона полягала в тому, що він кохав міс Поллі. (Ні)
  6. Лікар Чилтон помирився зі своєю коханою, нею виявилася міс Міллі. (Ні)
  7. Полліанну вдалося вилікувати і вона може ходити. (Так)
  8. Ім'я Полліанна – мати назвала її на честь двох своїх сестер Поллі та Анни. (Так)
  9. Джон Вітьєр – батько  Поліанни був пастирем маленької місіонерської церкви. (Так)
  10.  Мати – Дженні, наперекір родині побралася із священником і подалася з ним на південь як дружина місіонера. (Так)

Облік кількості правильних відповідей і середнього балу по картках, зібраних у "президентів", здійснює перший "купець" і передає "банкіру" відомості для зведеної таблиці, виконаної на цупкому папері.

ЛОТ №2  «Синтез думок» - знання умов, причин, визначень. (Слайд 5).

Другий "купець" дає на кожний стіл АТ аркуш (формат А4) з індивідуальним завданням. Оголошуються умови конкурсу: час на підготовку – п'ять хвилин. Максимальна оцінка - 4 бали (за кількість запитань). За правильне доповнення або виправлення інше товариство може одержати заохочення у вигляді 1 бала. Оцінку відповідей здійснює другий "купець" і передає "банкіру" для заповнення зведеної таблиці (облік ведуть за лотами у зростаючому порядку).

Завдання 1.

  • Розкажіть історію винекнення «Гри в радість», хто навчив Полліанну цій грі?
  • Чи захопилася Ненсі цією грою і чому вона називвала Полліанну «дивною дитиною»?
  • За яких обставин відбулося знайомство Полліанни і Джиммі Біна? Чим подібні долі дітей?
  • Чи сподобалась вам гра Полліанни? Висловіть власну думку.

Завдання 2.

  • Розкажіть про ставлення Полліанни до людей, які люди їй найбільше подобалися?
  • Хто така місіс Сноу, що з нею сталося?
  • Чому місіс Сноу назвала дівчинку «міс Нестриманість», «найдивовижнішою дитиною» з усіх, кого вона знала? Чи згодні ви з такою характеристикою героїні і чому?
  • Доведіть, що в душі місіс Сноу щось змінилося після того, як Полліанна пішла додому.

Завдання 3.

  • Чим привернув увагу Полліанни незнайомець і чому вона з ним заговорила?

Які стосунки встановилися між Полліанною й містером Пендлтоном?

  • Як Полліанні вдалося перетворити помешкання Джжона Пендлтона на «казку»? Чи підтримав її господар у цій грі?
  • Поясніть слова містера Пендлтона: «Можливо, та мені здається, що найкраща з усіх призм – це ти сама, Полліанно». Яке переносне значення має ця фраза?
  • Яку пропозицію зробив Полліанні містер Пендлтон, чому вона відмовилась? Про які риси характеру дівчинки це свідчить?

Завдання 4.

  • Як почала внутрішньо змінюватись міс Поллі під впливом небоги?
  • Як Полліанна переживала нещасний випадок, що трапився з нею? Як мещканці містечка намагалися її підтримати?
  • Чому міс Поллі захотілося грати разом із Полліанною у радість, що вплинуло на рішення тітки?
  • Як влаштував долю Джиммі містер Пендлтон? Чому він вважав, що Полліанна це сприйме як велику радість у важкий для неї момент?

ЛОТ №3 «Розумне перо» - творча сторінка. Кожне АТ складає листа до клубу Полліанни за планом. Максимальна кількість балів – 3. (Слайд 6).

  1. Привітання і звернення.
  2. Декілька слів про себе.
  3. Чому ми зацікавились клубом Полліанни?
  4. Чому ми вважаємо себе однодумцями дівчинки?
  5. Чим можемо допомогти знедоленим та самотнім?
  6. Побажання, слова прощання.

Президенти «акціонерних товариств» зачитують листи. Третій "купець" оцінює відповіді та передає результати "банкіру" для зведеної таблиці.

Розважальна пауза. Інтерактивна гра «Знайди радість». (Учні у групі обговорюють ситуацію, кожен пропонує свій варіант). (Слайд 7).

  • Чому можна радіти, якщо ви отримали двійку…
  • Ви посварилися з другом чи подругою…
  • На вулиці погана погода…
  • Друзі пішли у похід без вас…

ЛОТ №4 "Чорна скринька"- зміна виду діяльності. (Слайд 8).

 АТ повинні мати опис, зроблений четвертим "купцем", визначити, що сховано у "чорній скриньці".  Час на обдумування - дві хвилини. АТ, яке перше відгадає запитання "чорної скриньки", одержує 2 бали, решта - 0.

Опис того, що знаходиться у скринці: у творі відображено найважливіші принципи християнської моралі. Духовним орієнтиром для головної героїні є загальнолюдські цінності: добро, любов, милосердя, допомога – це ті моральні цінності, які формують її життєву позицію. Граючи в радість, Полліанна не порушує християнських заповідей і моральних норм. Точкою опори для Полліанни є совість, а гра – лише форма, яка дає право «радіти життю по совісті». У чорному ящику знаходиться те, чим керувалась письменниця, висловлюючи свою моральну позицію. Що у чорному ящику? Відповідь: Святе Письмо (Біблія).

ЛОТ №5 «Розминка для ерудита» - для емоційного розвантаження. Представляє четвертий "купець". Кожне АТ протягом 3-х хвилин повинно розшифрувати ребус, написати розшифрований вираз (слово) на аркуші паперу і здати "купцеві". За кожну зекономлену хвилину додають 1 бал. Через 3 хвилини "купець" оголошує результати. (Слайд 9).

 


  1. Радість

C:\Users\Admin\Desktop\f936cab0b65dc919da6f83e01c7da08f.jpgдість

  1. Добро

ребусидо

ребусиребусиребуси

  1. Любов

ребуси ребуси ребуси ребуси ребуси ребуси ребуси

 

  1. Щастя

ребуси ребуси ребуси ребуси ребуси ребуси


 

Розважальна пауза. «Палітра настрою».  (Слайд 10).

Методичний коментар: кожна група отримує листок аркушу формату А1 і коьорові фломастери. Учні записують слова, які асоціюються з образами, ситуаціями  із твору відповідним кольором. Пояснюють свій вибір кольору, якому настрою він відповідає.

ЛОТ №6 «Незакінчене речення». (Слайд 11).

  1. Я ніколи не буду…
  2. Я буду намагатися…
  3. Мені хочеться вірити, що …
  4. Історія Полліанни мене навчила….

V. Підсумки уроку.

  Ведучий підводить підсумок: за активну участь у підготовці і проведенні аукціону "купцям" і "банкірам" виставляють по 11-12 балів. Членам АТ, яке зайняло перше місце, виставляють 11 балів, за друге - 9, за третє і четверте - 7-6.

 

Слово вчителя

Любі друзі, ось ми й перегорнули останню сторінку історії про Полліанну та її друзів. Як бачите, все закінчилося просто чудово: тітонька Поллі нарешті знайшла своє щастя з лікарем Чилтоном; Джон Пендлтон, і Джиммі Бін, і місіс Сноу, і місіс Бентон, і багато інших також усвідомили, що бути щасливим - це зовсім не складно. А інакше й бути не могло у книжці, що сама випромінює радість. За жанром твір Е. Портер «Полліанна» — це роман. Спочатку події твору розгортаються довкола однієї героїні — Полліанни, але згодом вони охоплюють долі багатьох мешканців містечка Белдінґсвіль. У творі порушується широке коло важливих суспільних, моральних і сімейних проблем: важке становище сиріт у суспільстві, ставлення до бідних і знедолених, сприйняття світу і людей, пошук щастя і кохання , милосердя, допомога ближнім, укріплення родинних стосунків, виховання.

Сюжет твору поступово розширюється, ускладнюється. У творі, крім Полліанни, з’являється багато інших персонажів, які отримують глибокі характеристики. Головна героїня залучає до «гри в радість» усіх мешканців містечка. Під її впливом вони змінюються. А змінившись, персонажі досягають свого щастя. Отже, Е. Портер стверджує, що людина може сама змінювати своє життя на краще, тільки для цього вона повинна внутрішньо мінятися, наповнювати своє серце добром, любов'ю й милосердям до ближніх.

Відома американська актриса, зірка німого кіно Мері Пікфорд, за право екранізувати роман заплатила його авторці астрономічну на той час суму. Пізніше ще один фільм за мотивами цього твору було знято на студії Волта Діснея з Хейлі Мілз у головній ролі. Безпосередність і щирість Полліанни так захопили читачів, що на адресу Елеонор Портер посипався шквал листів із проханням, а то й вимогами розповісти, що ж трапилося з дівчинкою далі. Тож уже 1915 року письменниця видала друком наступний роман - «Юність Полліанни», де розповіла про нові пригоди своєї героїні, яка подорослішала, але залишилася такою ж доброю і чуйною. На жаль, більше про неї Портер написати не встигла: у 1920 році вона пішла з життя. Наступного дня по її смерті найпопулярніша у США газета «Нью-Йорк Таймс» опублікувала некролог під коротким, але вагомим заголовком: «Померла авторка «Полліанни». І все ж читачі не бажали прощатися зі своєю улюбленицею. За деякий час чотири письменниці написали продовження оповіді про неї. Так з'явилася ціла серія книжок під спільною назвою «Радісні книги Поліанни». Відтоді минуло майже сто років, проте й досі пригоди незвичайної дівчинки захоплюють читачів, учать їх любити життя і дарувати радість один одному. Роман перекладено багатьма мовами світу, знято фільми, в театрах ідуть вистави. Дехто може звинуватити авторку та її героїню в тому, що вони уникають проблем, намагаються не помічати трагедій людського життя. Але це зовсім не так. Свого часу Елінор Портер зазначала: «Я ніколи не вважала, що треба заперечувати існування труднощів, страждань і зла. Просто, на мою думку, набагато краще сприймати невідоме бадьоро й радісно». Так чинила вона сама, і ця дружня порада, звернена до кожного з нас, лунає з вуст її милої, мудрої і безмежно близької нам героїні.

Діти, дякую вам за роботу на уроці і за підготовку до уроку. Нехай в кожному з вас живе Полліанна. І як говорила наша героїня : «Треба любити все, що є справжнім життям. Життю не можна навчитися, треба просто жити і РАДІТИ!».

VІ. Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи за романом Е. Портер «Полліанна».  (Слайд 12).   

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 серпня 2019
Переглядів
3762
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку