Відкритий урок із зарубіжної літератури для учнів 6 класу. Розробка даного уроку допоможе організувати роботу на уроці з дітьми з ООП
І. А. Крилов – видатний російський байкар. Байка «Вовк та ягня».
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю видатного російського байкаря
І. А. Крилова; розкрити зміст та художні особливості байки «Вовк і ягня»; закріпити знання про байку та її будову; вчити виразно читати байку в особах, визначати моральні проблеми, які байкар піднімає у своєму творі; формувати навички аналізу байки; привернути увагу на особливу яскравість образів тварин у байці; розвивати логічне мислення, уміння висловлювати власні думки та аргументування їх; виховувати інтерес до літературного жанру байки.
Здається, байка просто бреше.
А справді – мудру правду чеше
Л. Глібов
Хід уроку:
І Організаційний момент
Добрий день, діти. Розпочнемо наш урок з вітання. Ніщо так не зближує, як добре слово та щира усмішка. Тож, давайте усмішкою привітаємо один одного.
ІІ Мотивація навчальної діяльності
У скарбниці духовних надбань народу є казки, приказки, прислів’я, міфи та легенди. Із однією з них я хочу вас сьогодні познайомити.
Було це давно… Серед широкого поля ріс собі Льон – оповідь. Сонце зігрівало його своїм теплом, дощик живив цілющою водою. Було Льону затишно та добре. Оповіді його були лише світлими та зі щасливими історіями. Та одного разу прийшли люди, схопили Льон, вирвали з корінням із землі. Боляче стало йому. Потім поклали у воду, тіпали, м’яли, чесали… Та Льон все терпів і тільки приказував: «Не завжди жити лише для задоволення».
Ось опинився він на прядці. А потім і на ткацький верстат потрапив. Та на цьому страждання льону не звершилися. Різали його, кроїли, голками кололи. І коли полум’я вогню почало нещадно знищувати Льон, здавалося прийшов йому кінець. Та ні, глибоко помиляється той, хто так думає. У повітря почали підніматися крихітні іскорки і, кружляючи у танку, розлітатися по всьому світу невеличкими оповідками з часточками відчаю і болю, образи і горя, та все ж нескореної правди і бажання жити. Розліталися ці іскорки по світу невеличкими розповідями про ображених і слабких, про маленьких і беззахисних, про мудрих і недолугих для того, щоб людей повчати. А назвали ці іскорки – байками.
Про що розповідає нам ця легенда? ( Про народження байки)
ІІІ Актуалізація опорних знань
Слайд 2
ІV Оголошення теми і мети уроку
Слайд 3
Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з байкарями в світовій літературі. Із Стародавньої Греції подумки перенесемося до Росії в XVIII ст., коли жив і працював І. А. Крилов. Сьогодні ми познайомимося з російським байкарем І. А, Криловим та його байкою "Вовк і ягня".
« І. А. Крилов – видатний російський байкар. Байка «Вовк та ягня».
Слайд 4
Слайд 5
Як ви розумієте слова українського байкаря Л. Глібова?
Байки по праву називають уроками життєвої мудрості. Ще у часи Давньої Греції та Риму байки були дуже популярні, а школярі на заняттях читали та обговорювали їх зміст і мораль. Отже, виховне значення байки люди розуміли ще в ту далеку епоху і донесли його і до наших днів.
Слайд 6
Робота в зошитах над схемою «Основні риси байки як літературного жанру»
Завдання (в парах): запишіть слова, які спадають вами на думку або пов’язані зі словом «байка» . Учні з ООП отримують картку, де з поданих слів їм потрібно обрати ті, що стосуються саме байки.
V Вивчення нового матеріалу
Вправа «Дерево життя і творчості І. Крилова»
(На дошці прикріплений плакат із зображенням дерева без листочків. Діти попередньо опрацювавши біографію письменника пишуть на листочках якусь подію із життя чи творчості І. Крилова, озвучують її та прикріплюють листочок на дерево. Потім вчитель підводить підсумок)
Народився І.А. Крилов 13 лютого 1769 року в Москві в сім‘ї бідного армійського офіцера. Коли йому виповнилося 10 років, то помирає його батько, залишивши у спадок лише скриню з книжками. І сім`я залишилася без жодних засобів на існування.
Маленький Крилов виховувався під наглядом матері, простої жінки, «без будь-якої освіти, але розумною від природи». Йому не довелося вчитися в школі, але він самостійно вивчав мову, математику, багато читав.
3 10 років він почав працювати у Тверському губернському суді переписувачем паперів. Уже тоді його називали Іваном Андрійовичем, він мав своє місце за столом. А ще він розносив пакети, готував гусячі пера до роботи і потай читав книжки, за що злий начальник, помітивши те, його бив.
Тільки у 40 років він зміг якось улаштувати своє життя: став працювати в бібліотеці, де прослужив понад 30 років і почав писати байки, які принесли йому світову славу.
В 1809 році вийшла перша збірка байок Крилова. Байка принесла Івану Андрійовичу всенародну любов і славу. За своє життя він видав дев'ять своїх збірок, куди ввійшли більше 200 байок.
У 1797-1801 pp. Крилов перебував в Україні. Він захоплювався українською природою, українськими піснями. Нестало поета в Петербурзі 21 листопада 1844 року.
Слайд 11
Івана Крилова на батьківщині народ здавна називає «дідусем Криловим». А в 1855 році у Петербурзі в Літньому саду на народні гроші поставили пам'ятник І.А. Крилову, де завжди можна побачити багато людей.
- Що ви можете сказати про цей пам’ятник? (Крилов сидить у кріслі в колі героїв своїх байок — звірів і птахів. )
Хоча зараз у нас надворі осінь, але сонечко радує і зігріває нас своїм промінням |
Руки вверх |
Раптом почав віяти вітерець |
Махають руками |
І зашуміло листя на деревах |
Потерти долоньками |
І почав накрапати дощик |
Пощьолкати пальцями |
Дощик став сильнішим |
Похлопати по грудям |
Ще сильнішим |
Похлопати по колінам |
І загримів грім |
Потопати ногами |
Дощик ставав тихішим |
Похлопати по колінам |
Ще тихішим |
Похлопати по грудям |
Останні краплі дощу впали на землю |
Пощьолкати пальцями |
Зашуміло змокле листячко |
Потерти долоньками |
Його погойдує вітерець, що стихає |
Махають руками |
Знову виглянуло сонечко, а ми продовжуємо працювати |
Руки вверх |
Слайд 12
Байки Крилова широко відомі в багатьох країнах світу. Вони перекладені більш ніж на 50 мов світу. Сьогодні ми будемо працювати і з текстом мовою оригіналу – російською , рідною мовою письменника та з текстом українською мовою. Будемо читати та аналізувати байку у перекладі М. Терещенка.
Пам’ятка "Як декламувати байку".
Читаючи віршовану байку, дуже важливо наголосом виділити ключові слова, витримати паузи після цих слів та за допомогою відповідної інтонації створити враження комічного.
Під час читання тексту, вам будуть зустрічатися слова, які ми у сучасній мові не часто використовуємо. Давайте подумаємо, що вони означають.
Завсігди – завжди
Случилось – трапилось
Далебі – так і знай
Зволить – бажає, хоче
Сват – родич
Зглянутись – пожаліти
Збути – позбавитися
Розквитатись – помститися
Гоноровисте – пихате, гордовите
Слайд 15
Вовк (Звинувачення) |
Ягня (Захист) |
«Як, нахабо, смієш ти мутити Потік цей прохолодний мій, Напій Піском бруднити? За це бо, далебі, Зірву я голову тобі!» |
«Якщо пресвітлий Вовк дозволить, Насмілюсь вам сказать, що воду в ручаю Від Світлості я нижче кроків на сто п’ю; І гніватися він даремно зволить: Адже мутить пиття ніяк не можу я» |
Нахаба — Людина, яка діє зухвало, безцеремонно, порушуючи моральні норми.
Пресвітлий перен. — Людина , яка має дуже високі моральні якості.
Чи час тут розбирать провини всі, щеня?
Ти винен тим уже, що хочу я, бач, їсти».
(Ні. З точки зору справедливості, воно ні в чому не винне).
На всі напади вовка ягня наводить докази своєї невинуватості. Це дратує вовка. він гнівається, кричить і врешті-решт, коли здається, що ягня ось-ось переможе, вовк називає справжню причину звинувачень "ти винен... що хочу я бач їсти"
Учні з ООП отримують картку, де подані слова-характеристики потрібно записати в дві колонки.
Вовк |
Ягня |
Грубий Хитрий Брехливий Нахабний Злий Несправедливий Жорстокий Сильний Могутній |
Чесне Чемне Виховане Кмітливе Беззахисне Добре Ввічливе Слабке Невинне Щире |
У нас виник парадокс. Чому позитивний герой страждає, а негативний живе далі, як і раніше?
А тому, діти, що Вовк – це людина, яка втілює в собі силу і нахабство. А Ягня - людина бідна, що має відчуття власності гідності, але не здатна себе захистити: добра, розумна, беззахисна
І результат їхнього спілкування ми побачили у байці. Зображуючи всю складність стосунків персонажів, байка показує, яким заплутаним є наше життя і змушує читача замислитися, як уникати ганебних вчинків.
Чому навчає ця байка «Вовк і Ягня»? (Байка вчить тому, що ніколи не треба використовувати своє становище, свої силу і владу. Не варто цього робити заради того, щоб принизити людину, яка не може чинити опору, дати гідну відсіч. Автор вчить тому, що головне — справедливість. І якщо у людини є сила або влада, вони повинні бути спрямовані на відновлення справедливості. А не на те, щоб знущатися над безвинними.)
Що висміює байка «Вовк і Ягня»? ( Вчинки людей, які думають, що бути сильним можна лише за рахунок приниження слабких.)
Слайд 17
Поради героям байки «Вовк і Ягня» щодо спілкування з іншими:
1 група – Вовку, 2 група – Ягняті.
Слайд 18
Порівняння байки «Вовк і ягня» Езопа і І.А.Крилова
Учні з ООП отримують картку, де із запропонованих варіантів потрібно обрати що в цих байках спільне, а чим вони відрізняються
Байка І.А. Крилова була написана за сюжетом байки Езопа. І сьогодні на уроці ми спробуємо порівняти: що в цих творах спільного, а чим вони відрізняються.
Так у сюжетах обох байок багато схожого – це уособлення сильного, нахабного, несправедливого кривдника, який чинить зло по відношенню до невинних слабких людей.
Отже , що нового вніс Крилов у байку?! (віршова мова, розширив діалог, мораль на початку твору, проблема нерівності між багатими и бідними.
VІ Підведення підсумку роботи на уроці
Слайд 19
Дідусь Крилов і досі панує над світом (Ігор Ільїнський)
Байки Крилова – книга мудрості самого народу (М. Гоголь)
Як ви розумієте ці слова?
І. Крилов розкривав у байках скарби народної мудрості, закликав до добра й правди, бажав щастя й свободи для свого народу і для своєї батьківщини. Саме тому його твори популярні й сьогодні в різних країнах світу.
Дякую вам, діти за активну роботу й маю надію, що у вашому серці залишиться добрий слід від цього уроку, що ви станете добрішими, чеснішими, впевненішими в собі. Адже цього хотів І. Крилов, для цього він й писав свої твори
Через віки, із давнини
Прийшла до нас, щоб вчити,
Як жити-бути на землі,
І як не слід робити.
У байці Вовк і Ягня
Поводяться, як люди,
Впізнає, може, хтось себе
Й урок цей не забуде.
Черпайте мудрість із байок,
Вони ж бо - скарб нетлінний.
Живуть і житимуть завжди
Минулого дар цінний.
VІІ Домашнє завдання
Вивчити байку напам’ять
Намалювати малюнок
__________________________________________________
Прізвище, ім’я, клас
«Основні риси байки як літературного жанру»
Із поданих слів оберіть ті, які найкраще охарактеризують байку і запишіть їх
Невелика за обсягом, велика за обсягом; розповідь і мораль; переказ; повчання; легенда; Езопова мова; невідома мова; Давня Греція; Давній Рим; тварини; люди, висміювання; алегорія.
Прізвище, ім’я, клас
Порівняння байки «Вовк і ягня» Езопа та
І.А. Крилова
Із запропонованих варіантів потрібно обрати що в цих байках спільне, а чим вони відрізняються
Мова: прозова, віршована;
Діалог: короткий, розширений;
Художні засоби: мало, багато і різні
Мораль: в кінці, на початку
Місце дії, ведення діалогу, трагічна кінцівка, мораль, засуджуються людські недоліки, боротьба між персонажами
Прізвище, ім’я, клас
Характеристика героїв байки
І. А. Крилова «Вовк і Ягня»
Із поданих слів оберіть ті, які найкраще охарактеризують Вовка та Ягня та запишіть їх у потрібну колонку таблиці
Грубий, чесний, хитрий, нахабний, вихований, чемний, несправедливий, щирий, злий, сильний, ввічливий, слабкий, жорстокий, беззахисний, добрий, невинуватий, брехливий.
ВОВК |
ЯГНЯ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|