Урок із зарубіжної літератури для 6 класу

Про матеріал

Відкритий урок із зарубіжної літератури для учнів 6 класу. Розробка даного уроку допоможе організувати роботу на уроці з дітьми з ООП

Перегляд файлу

І. А.  Крилов – видатний російський байкар.  Байка «Вовк та ягня».

 

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю видатного російського байкаря

І. А. Крилова; розкрити зміст та художні особливості байки «Вовк і ягня»; закріпити знання  про байку та її будову; вчити виразно читати байку в особах, визначати  моральні проблеми, які байкар піднімає у своєму творі; формувати навички аналізу байки; привернути увагу на особливу яскравість образів тварин у байці; розвивати логічне мислення, уміння  висловлювати власні думки та аргументування їх; виховувати інтерес до літературного жанру байки.

Здається, байка просто бреше.

А справді – мудру правду чеше

   Л. Глібов

Хід уроку:

І Організаційний момент

  1. Слово вчителя

Добрий  день, діти. Розпочнемо наш урок з вітання. Ніщо так не зближує, як добре слово та щира усмішка. Тож,  давайте усмішкою привітаємо один одного.

ІІ Мотивація навчальної діяльності

  1. Слово вчителя

У скарбниці духовних надбань народу є казки, приказки, прислів’я, міфи  та легенди.  Із однією з них я хочу вас сьогодні познайомити.

Було це давно… Серед широкого поля ріс собі Льон – оповідь. Сонце  зігрівало його своїм теплом, дощик живив цілющою водою. Було Льону затишно та добре. Оповіді його були лише  світлими та  зі щасливими історіями. Та одного разу прийшли люди, схопили Льон, вирвали з корінням із землі. Боляче стало йому. Потім поклали у воду, тіпали, м’яли, чесали… Та Льон все терпів і тільки приказував: «Не завжди жити лише для задоволення».

Ось опинився він на прядці. А потім і на ткацький верстат потрапив. Та на цьому страждання льону не звершилися. Різали його, кроїли, голками кололи. І коли полум’я вогню почало нещадно знищувати Льон,  здавалося прийшов йому кінець. Та ні, глибоко помиляється той, хто так думає. У повітря почали підніматися крихітні іскорки і, кружляючи у танку,  розлітатися по всьому світу невеличкими оповідками з часточками відчаю і болю, образи і горя, та все ж нескореної правди і бажання жити. Розліталися ці іскорки по світу невеличкими розповідями про ображених і слабких, про маленьких і беззахисних, про мудрих і недолугих для того, щоб  людей повчати. А  назвали ці  іскорки –  байками.

Про що розповідає нам ця легенда? ( Про народження байки)

 

ІІІ Актуалізація опорних знань

Слайд 2

  1. Бесіда
  1. Що таке байка? (Невеликий прозовий чи віршований твір повчального характеру, в якому в образах тварин зображуються людські стосунки та їх характери)
  2. Кого вважають батьком байки? Хто був першим байкарем? (Езоп. Він жив у Давній Греції у VІ ст. до н.е. Езоп мав не привабливий вигляд. У нього був великий живіт, здорова голова, кульгав на одну ногу, а на спині мав горб. За одним з переказів Езопа звільнили з рабства за його розум і дотепність. За іншою легендою одного разу до речей Езопа підклали золотий кубок хазяїна. Його звинуватили у крадіжці і засудили до страти. На очах у багатьох людей Езопа  скинули зі скелі.)
  3. Що нам відомо про байки Езопа?

  • Їх кількість – близько 400
  • Мають повчальний характер
  • Існували в усній формі
  • Короткі за змістом
  • Мають стислі діалоги
  • Немає опису персонажів та природи
  • Відсутні художні засоби
  • Є сюжетом усіх античних та сучасних байок

  1. Хто  вперше літературно обробив байки Езопа? (Римський поет Федр у І ст н.е. та грецький поет Бабрій у ІІ ст.н.е.)
  2. Яких українських байкарів ви знаєте? (Г.С.Сковорода ХVІІІ ст., Л. Глібов – ХІХ ст., П. Глазовий – ХХ ст.)
  3. Як алегорія пов’язана із байкою? Що таке алегорія? (Зображення у байці в образах тварин людських характерів, вад та стосунків. Зображуючи тварин в байці автор висміює вади і слабкості людей та бореться за справедливість.)
  4. Що ми називаємо Езоповою мовою? (Художнє мовлення або інакомовлення, яке насичене недомовками та іронічними натяками в творі. Езоп не міг відкрито сміятися над тупістю та дурістю багатіїв, і тому розповідав історії, які нібито сталися з тваринами. Всі це розуміли, але звинуватити Езопа у висміюванні негативних рис характеру не могли.)
  5. З чого складається байка? Яка її будова? (Розповідь – розповідається певна подія і мораль – повчальний висновок)

 

ІV Оголошення  теми і мети уроку

Слайд 3

  1. Слово вчителя

Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з байкарями в світовій літературі. Із Стародавньої Греції подумки перенесемося до Росії в XVIII ст., коли жив і працював І. А. Крилов.  Сьогодні ми познайомимося з російським байкарем І. А, Криловим та його байкою "Вовк і ягня".

  1. Оголошення теми уроку  (запис в зошит)

 « І. А.  Крилов – видатний російський байкар.  Байка «Вовк та ягня».

Слайд 4

  1. C:\Users\User\Desktop\Word Art.pngРобота з епіграфом

 

 

 

 

Слайд 5

Як ви розумієте слова українського байкаря Л. Глібова?

Байки по праву називають уроками життєвої мудрості. Ще у часи Давньої Греції та Риму байки були дуже популярні, а  школярі  на заняттях читали та обговорювали   їх  зміст і  мораль. Отже, виховне значення байки люди розуміли ще в ту далеку епоху і донесли його і до наших днів.

Слайд 6

  1. Створення асоціативного куща (метод «Гронування» )

Робота в зошитах над схемою «Основні риси байки як літературного жанру»

Завдання (в парах): запишіть слова, які  спадають вами на думку або пов’язані зі  словом «байка» . Учні з ООП отримують картку, де з поданих слів їм потрібно обрати ті, що стосуються саме байки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V Вивчення нового матеріалу

  1. Ознайомлення із життєвим і творчим шляхом І.А. Крилова.

 Вправа «Дерево життя і творчості І. Крилова»

(На дошці прикріплений плакат із зображенням дерева без листочків. Діти попередньо опрацювавши біографію письменника пишуть на листочках якусь подію із життя чи творчості І. Крилова, озвучують її та прикріплюють листочок на дерево. Потім вчитель підводить підсумок)

Слайд 7

Народився І.А. Крилов 13 лютого 1769 року  в Москві в сім‘ї бідного армійського офіцера. Коли йому виповнилося 10 років, то помирає його батько, залишивши у спадок лише скриню з книжками. І сім`я залишилася без жодних засобів на існування.

Слайд 8

Маленький Крилов виховувався під наглядом матері, простої жінки, «без будь-якої освіти, але розумною від природи». Йому не довелося вчитися в школі, але він самостійно вивчав мову, математику, багато читав.

3 10 років він почав працювати у Тверському губернському суді переписувачем паперів. Уже тоді його називали Іваном Андрійовичем, він мав своє місце за столом. А ще він розносив пакети, готував гусячі пера до роботи і потай читав книжки, за що злий начальник, помітивши те, його бив.

Слайд 9

Тільки у 40 років він зміг якось улаштувати своє життя: став працювати в бібліотеці, де прослу­жив понад 30 років і почав писати байки, які принесли йому світову славу.

Слайд 10

В 1809 році вийшла перша збірка байок Крилова. Байка принесла Івану Андрійовичу всенародну любов і славу. За своє життя він видав дев'ять своїх збірок, куди ввійшли більше 200 байок.

У 1797-1801 pp. Крилов перебував в Україні. Він захоплювався українською природою, українськими піснями. Нестало поета в Петербурзі 21 листопада 1844 року.

Слайд 11

  1. Робота з ілюстрацією пам’ятника І. А. Крилова

Івана Крилова на батьківщині народ здавна називає «дідусем Криловим». А в 1855 році у Петербурзі в Літньому саду на народні гроші поставили пам'ятник І.А. Крилову, де завжди можна побачити багато людей.

 - Що ви можете сказати про цей пам’ятник? (Крилов си­дить у кріслі в колі героїв своїх байок — звірів і птахів. )

  1. Фізкультхвилинка

Хоча зараз у нас надворі осінь, але сонечко радує і зігріває нас своїм промінням

Руки вверх

Раптом почав віяти вітерець

Махають руками

І зашуміло листя на деревах

Потерти долоньками

І почав накрапати дощик

Пощьолкати пальцями

Дощик став сильнішим

Похлопати по грудям

Ще сильнішим

Похлопати по колінам

І загримів грім

Потопати ногами

Дощик ставав тихішим

Похлопати по колінам

Ще тихішим

Похлопати по грудям

Останні краплі дощу впали на землю

Пощьолкати пальцями

Зашуміло змокле листячко

Потерти долоньками

Його погойдує вітерець, що стихає

Махають руками

Знову виглянуло сонечко, а ми продовжуємо працювати

Руки вверх

 

 

Слайд 12

 

  1. Робота з байкою «Вовк і ягня»
  1. Слово вчителя

Байки Крилова широко відомі в багатьох країнах світу. Вони перекладені більш ніж на 50 мов світу. Сьогодні ми будемо працювати і з текстом мовою оригіналу – російською , рідною мовою письменника та з текстом українською мовою. Будемо читати та аналізувати байку у перекладі М. Терещенка.

 

  1. Слухання байки «Вовк і ягня» російською мовою» (аудіо книга)
  • Чи все було вам зрозуміло?
  1. Робота з підручником. Читання байки «Вовк і ягня» в особах.

Слайд 13

Пам’ятка "Як декламувати байку".

Читаючи віршовану байку, дуже важливо наголосом виділити ключові слова, витримати паузи після цих слів та за допомогою відповідної інтонації створити враження комічного.

Слайд 14

  1. Словникова робота

Під час читання тексту, вам будуть зустрічатися слова, які ми у сучасній мові не часто використовуємо. Давайте подумаємо, що вони означають.


Завсігди – завжди

Случилось – трапилось

Далебі – так і знай

Зволить – бажає, хоче

Сват – родич

Зглянутись   пожаліти

Збути – позбавитися

Розквитатись – помститися

Гоноровисте – пихате, гордовите


 

  • Чи вдалося перекладачеві Миколі Терещенку передати зміст оригіналу?
  1. Бесіда
  • Які ваші враження від прочитаного? Які почуття викликала байка? (Обурення, співчуття, бажання захистити слабшого)
  • Якою мовою написана байка? (Віршованою)
  • З яких частин складається байка  (мораль та оповідь)
  • Де знаходиться мораль? (На початку байки)
  • Зачитайте слова, що є мораллю байки
  • Як ви розумієте наступні три рядки моральної частини  (Крилов протиставляє свою байку справжній історії)
  • Хто є головними персонажами байки? (Вовк і Ягня)
  • Яким постає перед нами Вовк?  (Страшний, здоровенний, голодний)
  • А яким ми бачимо Ягня? (Маленьке беззахисне, яке не розуміє всіх звинувачень Вовка )
  • Де і коли відбувається дія твору? (На березі струмка, спекотного дня.)
  • Із якою метою кожен із героїв опиняється біля струмка? (Ягня – напитися води вовк – поживитися, бо був голодний)
  • Як себе поводять герої? (Кожен із персонажів намагається довести свою правду . Ягня виправдовується, Вовк звинувачує)
  • Якими словами на початку тексту змальовано характер вовка? («Голодний …бродив». Слово «голодний» в даному випадку виступає художнім означенням — епітетом; Важлива вказівка — голодний — свідчить про те, що Вовк не зупиниться ні перед чим)

Слайд 15

  • Які обвинувачення Вовк висуває Ягняті? Що ми можемо сказати про героїв байки після їх першого діалогу?

Вовк (Звинувачення)

Ягня (Захист)

«Як, нахабо, смієш ти мутити

Потік цей прохолодний мій,

Напій Піском бруднити?

За це бо, далебі,

Зірву я голову тобі!»

«Якщо пресвітлий Вовк дозволить,

Насмілюсь вам сказать, що воду в ручаю

Від Світлості я нижче кроків на сто п’ю;

І гніватися він даремно зволить:

Адже мутить пиття ніяк не можу я»

 

Нахаба — Людина, яка діє зухвало, безцеремонно, порушуючи моральні норми.

Пресвітлий  перен. — Людина , яка має дуже високі моральні якості.

 

  • Як поводився Вовк? (Нахабно. Першим розпочинає суперечку)

 

  • У чому Вовк звинувачує Ягня? (У тому, що саме воно трапилося йому на шляху, на його місці могло бути інше, а наслідок був би той самий)

 

  • Як звучить перша репліка Ягня? (Поважно звертається до Вовка, голос тремтить, Ягня залякане, невпевнене, покірне)

 

  • Чи змінюється мова Ягня в суперечці?! (Так, чим далі, тим Ягня стає певнішою. Ягня вступає в суперечку з Вовком, розуміючи, що його вини немає ні в чому)

 

  • Чому Вовк одразу не з’їв Ягня, а вступив з ним в суперечку?! (Вовк хитрий, підступний, він знає наперед, що чинить несправедливий, але хоче знайти виправдання своїм вчинкам)

 

  • Чому Ягня виправдовувалося перед Вовком? (Воно намагалося довести свою правоту, не розуміючи, що сила на боці Вовка і він все одно вчинить як захоче.)

 

  • Які думки щодо образу Вовка викликає у вас перше значення слова пресвітлий? (Сумнівно, щоб Вовк, будучи голодним, виявив «високі моральні якості». Слова Ягняти звучать як звернення до можновладної шанованої особи).

 

  • Чи можна Ягня назвати боягузом? (Мабуть, ні. Звісно, воно налякане, але знаходить аргументи проти звинувачень пихатого вовка).

  

  •  Знайдіть у тексті фразу, що  підтверджує безневинність Ягняти. («Та згляньсь, нема мені ще й року з роду»)

 

  • Яким ми бачимо Ягня ? ( Безвинне, маленьке, слабеньке, беззахисне. Ягня ще дуже молоде, щоб зробити стільки зла)                                    
  • Чи дійсно Ягня вчинило кривду, зло? (Звичайно, ні. Ще раніше Вовк називає Ягня нахабою, тобто, зухвальцем; виявляється, що воно ще й кривдник).

 

  • Чи є аргументована відповідь Вовка на запитання Ягняти: — Ах, чим же винен я?            «Мовчи, гоноровисте!

Чи час тут розбирать провини всі, щеня?

Ти винен тим уже, що хочу я, бач, їсти».

(Ні. З точки зору справедливості, воно ні в чому не винне).

 

  • Хто перемагає в суперечці? (У суперечці нібито перемагає Ягня. Правда на його боці, але воно беззахисне. У Вовка немає ніякої правди, але в нього є сила й він застосовує її до слабшого)

На всі напади вовка ягня наводить докази своєї невинуватості. Це дратує вовка. він гнівається, кричить і врешті-решт, коли здається, що ягня ось-ось переможе, вовк називає справжню причину звинувачень "ти винен... що хочу я бач їсти"

 

  • Що примушує Вовка назвати Ягня гоноровистим, тобто гордовитим та пихатим і сказати правду: «— Ти винен тим уже, що хочу я, бач, їсти»? (Розмова дійшла до кульмінаційного моменту. З одного боку вовк не мав більше аргументів для звинувачення Ягняти. Дійсно, в чому винне Ягня, якому нема ще й «року зроду». З іншого боку, нещасне ягня, що мало необережність «до струмка» зайти, намагається протистояти вовкові. Тим трагічніше звучить фраза: «Ти винне тим уже, що хочу я, бач, їсти». Розв'язка трагічна).

 

  • Перечитайте мораль байки та прокоментуйте її. (Саме в цих рядках криються секрети поведінки героїв байки: всемогутність Вовка та беззахисність Ягняти.  Автор байки, звичайно, на боці Ягняти, засуджує вчинки Вовка (Насильство до слабшого). Мораль вказує на узагальнену істину, що існує, на жаль, у людському суспільстві про свавілля і насильство щодо слабшого). Осуд насильства, треба бути справедливим

 

  • Яка тема байки «Вовк і Ягня»? (Запис у зошиті) (Зображення беззахисної, бідної людини на образі Ягня перед силою та безкарністю багатої людини на образі Вовка.)
  • Визначте ідею твору. (Запис у зошиті). (Засудження несправедливостей людського життя, неправедної сили влади.)
  • Подумайте, у чому полягає алегорія байки? (В образах тварин ми бачимо людей та їхні вчинки.)

 

Слайд 16

 

  1. Характеристика героїв (Робота в парах) Подумайте, носіями яких людських рис є персонажі байки?

Учні з ООП отримують картку, де подані слова-характеристики потрібно записати в дві колонки.

Вовк

Ягня

Підступний

Грубий

Хитрий

Брехливий

Нахабний

Злий

Несправедливий

Жорстокий

Сильний

Могутній

Чесне

Чемне

Виховане

Кмітливе

Беззахисне

Добре

Ввічливе

Слабке

Невинне

Щире

 

  • Яких людей засуджує І. Крилов в образі Вовка? (Грубих, сильних, нахабних, жорстоких, несправедливих)

 

  1. Слово вчителя.

У нас виник  парадокс. Чому позитивний герой страждає, а негативний живе далі, як і раніше?

А тому, діти, що Вовк – це людина, яка втілює в собі силу і нахабство. А Ягня - людина бідна, що має відчуття власності гідності, але не здатна себе захистити: добра, розумна, беззахисна

І результат їхнього спілкування ми побачили у байці. Зображуючи всю складність стосунків персонажів, байка показує, яким заплутаним є наше життя і змушує читача замислитися, як уникати ганебних вчинків.

 

Чому навчає ця байка «Вовк і Ягня»? (Байка вчить тому, що ніколи не треба використовувати своє становище, свої силу і владу. Не варто цього робити заради того, щоб принизити людину, яка не може чинити опору, дати гідну відсіч. Автор вчить тому, що головне — справедливість. І якщо у людини є сила або влада, вони повинні бути спрямовані на відновлення справедливості. А не на те, щоб знущатися над безвинними.)

 

Що висміює байка «Вовк і Ягня»? ( Вчинки людей, які думають, що бути сильним можна лише за рахунок приниження слабких.)

 

Слайд 17

  1. Творча робота

Поради героям байки «Вовк і Ягня» щодо спілкування з іншими:

1 група – Вовку, 2 група – Ягняті.

Слайд 18

  1. Дослідницька робота.

Порівняння байки «Вовк і ягня» Езопа і І.А.Крилова

Учні з ООП отримують картку, де із запропонованих варіантів потрібно обрати що в цих байках спільне, а чим вони відрізняються

  • У   кого   з   авторів   ви   вже   зустрічали   подібний   сюжет? (В Езопа.)

Байка І.А. Крилова була написана за сюжетом байки Езопа. І сьогодні на уроці ми спробуємо порівняти: що в цих творах спільного, а чим вони відрізняються.

 

 

 

 

 

 

 

 

Так  у сюжетах обох байок багато схожого – це уособлення  сильного, нахабного, несправедливого кривдника, який чинить зло по відношенню до невинних слабких людей.

Отже , що нового вніс Крилов у байку?! (віршова мова, розширив діалог, мораль на початку твору, проблема нерівності між багатими и бідними.

 

Підведення підсумку роботи на уроці

Слайд 19

  1. Робота з висловами

Дідусь Крилов і досі панує над світом  (Ігор Ільїнський)

Байки Крилова – книга мудрості самого народу (М. Гоголь)

Як ви розумієте ці слова?

І. Крилов розкривав у байках скарби народної мудрості, закликав до добра й правди, бажав щастя й свободи для свого народу і для своєї батьківщини. Саме тому його твори популярні й сьогодні в різних країнах світу.

  1. Заключне слово вчителя

Дякую вам, діти за активну  роботу й маю надію, що у вашому серці залишиться добрий слід від цього уроку, що ви станете добрішими, чеснішими, впевненішими в собі. Адже цього хотів І. Крилов, для цього він й писав свої твори

 


Через віки, із давнини

Прийшла до нас, щоб вчити,

Як жити-бути на землі,

І як не слід робити.

У байці Вовк і Ягня

Поводяться, як люди,

Впізнає, може, хтось себе

Й урок цей не забуде.

Черпайте мудрість із байок,

Вони ж бо - скарб нетлінний.

Живуть і житимуть завжди

Минулого дар цінний.


 

  1. Оцінювання роботи учнів на уроці

 

VІІ Домашнє завдання

Вивчити байку напам’ять

Намалювати малюнок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

__________________________________________________

Прізвище, ім’я, клас

 

«Основні риси байки як літературного жанру»

Із поданих слів оберіть ті, які найкраще охарактеризують байку і запишіть їх

Невелика за обсягом, велика за обсягом; розповідь і мораль; переказ; повчання; легенда; Езопова мова; невідома мова; Давня Греція; Давній Рим; тварини; люди, висміювання; алегорія.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прізвище, ім’я, клас

Порівняння байки «Вовк і ягня» Езопа та

І.А. Крилова

Із запропонованих варіантів потрібно обрати що в цих байках спільне, а чим вони відрізняються

Мова: прозова, віршована;

Діалог: короткий, розширений;

Художні засоби: мало, багато і різні

Мораль: в кінці, на початку

Місце дії, ведення діалогу, трагічна кінцівка, мораль, засуджуються людські недоліки, боротьба між персонажами

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прізвище, ім’я, клас

 

Характеристика героїв байки

І. А. Крилова «Вовк і Ягня»

Із поданих слів оберіть ті, які найкраще охарактеризують Вовка та Ягня та запишіть їх у потрібну колонку таблиці

 

Грубий, чесний, хитрий, нахабний, вихований, чемний, несправедливий, щирий, злий, сильний, ввічливий, слабкий, жорстокий, беззахисний, добрий, невинуватий, брехливий.

 

 

 

 

 

ВОВК

ЯГНЯ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
2 листопада 2021
Переглядів
4189
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку