Зарубіжна література 6 клас
Тема. Українська природа, народні образи й традиції в повісті В. Г. Короленка
«Сліпий музикант».
Мета: показати зв’язок автора з Україною; визначити роль у творі описів природи, народних образів і традицій; розвивати вміння та навички аналізу художнього тексту, усне зв’язне мовлення, творчу уяву; прищеплювати почуття любові до рідного краю, його культури та традицій; виховувати естетичні смаки учнів, прагнення до самовдосконалення, патріотичні мотиви любові до рідної України.
Обладнання: підручник, ілюстрації до твору, комп’ютер, аудіозаписи, відеозаписи, мультимедійна презентація «В.Г. Короленко «Сліпий музикант»», буклети.
Так, він прозрів…він відчуває і людське горе, і людську
радість, він прозрів і зуміє нагадати щасливим про нещасних…
В.Г.Короленко
Людина створена для щастя, як птах для польоту.
В.Г. Короленко
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Чудового російського письменника В.Г. Короленка сучасники називали «совістю епохи, світлим духом», «людиною з величезним серцем», великим гуманістом, через усю творчість якого чітко проходить проблема людського щастя. Саме вирішенню проблеми щастя присвячена повість Володимира Галактіоновича Короленка «Сліпий музикант».
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Доля Володимира Галактіоновича Короленка тісно пов’язана з Україною. І хоча писав він свої твори російською мовою, але завжди пам’ятав про своє українське коріння.
(Житомир – народився і проживав до 13 років.
Дубно – перевели батька по службі.
Рівне – навчався у гімназії, знайомство з Веніаміном Авдєєвим.
Полтава – проживав останні 20 років життя…)
(Панас Мирний, І. Карпенко-Карий, М. Коцюбинський) – (Всі згадані письменники були героями свого часу, бо вбачали своє призначення в удосконаленні існуючого світу, в протистоянні проявам зла і жорстокості. Усі вони прагнули своїми творами зробити людину добрішою та людянішою: хто – сатирою, хто – захоплюючими пригодами. Але найголовніше – це спроба відшукати таємницю людського щастя, розкрити ідею добра і милосердя засобами мистецтва.)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІV. Робота над темою уроку
В.Г. Короленко – це російський письменник з українською душею. Тема України посідає особливе місце в його творчості. Письменник захоплювався дивовижною природою України; зображував працьовитий, співучий та волелюбний український народ.
Головний герой дуже тонко сприймав довкілля, тому тема впливу природи на
людину в повісті посідає важливе місце. Природа допомагає читачеві повніше зрозуміти внутрішній світ героїв.
Не менший вплив, ніж відчуття природи, справили на душу Петра пісні, музика, звичаї простого народу. У повісті широко використовуються образи з української культури.
(Опис природи, імена персонажів, одяг, історичні факти, речі побуту, музичні інструменти, традиції…)
(Панич, хлоп, пика, свитка, шапка зі смушок, чоботи, вишивана сорочка, цур тобі…)
(Природа – тонке відчуття краси рідної землі. Українська народна пісня – звучання болі душі простої людини та всього українського народу, котрий мріяв про краще життя. Історія українського народу – тяжка доля.)
(У цих мандрах Петро пізнає світ в його різноманітті і, переживаючи чуже горе, забуває про свої страждання. Душа його зцілюється.)
В українській пісні – душа народу. Мелодійність української мови додає краси народним пісням.
Народні образи |
Історія України |
Традиції |
Слуга Йохим, старий козак, Хведько, Федір Кандиба |
Запорізька Січ, гайдамака Ігнат Карий, сліпий поет-козак Юрко, булава, бунчук, сагайдак, Садик-Паша, кошевий, убогі співці, бандуристи |
Народний танець «Козачок», пісні «Ой, там на горі женці жнуть», «З-за крутої гори..», корчма, вечорниці, сопілка з верби, чуприна |
Кожен рядок повісті «Сліпий музикант» промовляє читачам: «Подивіться, який це чудовий край; послухайте, яка легендарна його історія; що народ, який має таких відважних, сильних духом, нескорених людей, завжди буде вільним.
V. Закріплення знань, умінь і навиків.
Визначте головну думку повісті В.Г. Короленка «Сліпий музикант».
(Відкриття душі світу і людям; співпереживання людям; пізнання істини; розуміння сенсу життя…)
(Музика Йохима – піаніно – Евеліна – дзвонар – шлях в монастир – весілля – народження дитини – перший концерт)
жодна людина не повинна пасувати перед труднощами. Адже сліпий зміг досягти всього в житті…)
VІ. Підсумки уроку.
(Блаженство, успіх, розуміння, досягнення, подолання, радість, здоров’я, знання, любов, доброта, ніжність, турбота, добробут, здійснення бажань.
Протилежні поняття: нещастя, біда, горе, хвороба, бідність, смерть, ненависть, байдужість, нерозуміння.)
Порівняння в афоризмі щастя людини з польотом птаха укладає глибокий сенс. Птах – символ свободи, політ – прояв свободи. А свобода – необхідна умова щастя, яка припускає активне відношення до життя, прагнення змінити його на краще.
В.Г. Короленко своєю творчістю, безкорисливою громадською діяльністю допомагав людям долати несправедливість, підтримував їх в прагненні до щастя.
Яким би ворожим не було життя, «все ж таки попереду – вогні!» – писав Короленко у вірші в прозі «Вогники». Так письменник утверджує своє розуміння щастя.
Одна з головних тем художньої творчості Короленка – шлях до «справжнього» народу.
«Не одне покоління сприймало Володимира Короленка як власну совість»,– писав Сергій Залигін. Короленко потрібен і в сучасну епоху, коли у всьому світі неспокійно й тривожно, коли потрібно дбати про збереження моралі та людськості….
Дух Короленка живе в добрих справах заради людей, заради нового покоління українців, яке має крокувати ХХІ століттям із міцними уявленнями про мораль та своє майбутнє.
Я сподіваюся, що символічний птах щастя допоможе вам збагатитися новими знаннями, а найголовніше – зрозуміти призначення людини у сучасному світі.
«Одна людина знайшла скляний осколок, піднесла його до очей і побачила прекрасний світ: людей, будинки, ліс, гори, річку. Осколок їй сподобався, але здався звичайним, зовсім не цінним. Тоді вона узяла скло і одну його сторону позолотила. Осколок став цінною річчю. Але коли людина знову піднесла його до очей, то не побачила людей, будинків, лісу, гір, річки – всього того, що вона бачила раніше. Вона бачила тільки себе».
Тож я бажаю бачити лише прекрасний світ. Пам’ятайте: істинне щастя поміщене у вас самих. Щасливий не той, хто отримує, а той, хто дає. Тож завжди простягайте руку допомоги тим, хто цього потребує.
VІІ. Домашнє завдання.
1