Урок "Творча майстерня: написання спарклайн-історії на основі класичних сюжетів байок"

Про матеріал
Спарклайн використовується в розповідях, де показано сюжети «як є» та «як могло би бути». Для цього в історії має бути контраст. Наприклад, порівняння сподівань персонажа із реальністю, бажання щось змінити в житті, мотивація до певних дій чи досягнення мрії через подолання труднощів. Цей прийом активно використовують маркетологи. Наприклад, вас може надихнути на написання цікавої розповіді відеореклама цукерок Snickers із лозунгом «Ти – не ти, коли голодний!». («Суперсила сторітелінгу: ідеї для цікавих уроків» https://naurok.com.ua/post/supersila-storitelingu-ide-dlya-cikavih-urokiv)
Перегляд файлу

Тема.  Творча майстерня: написання спарклайн-історії на основі класичних сюжетів байок

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про байку як жанр літератури, її жанровими особливостями;

розвивати комунікативну компетентність учнів,  їх самостійність та ініціативність,  здатність працювати з інформацією; розвивати компетенцію вміння слухати повідомлення, оволодівати вміннями і навичками самоорганізації;

розвивати навички порівняльного  аналізу двох і більше байок; формувати толерантність до недоліків інших.

Тип уроку: Розвиток мовлення (письмово)

 

Методична примітка: Якщо коротко, то спарклайн використовується в розповідях, де показано сюжети «як є» та «як могло би бути». Для цього в історії має бути контраст. Наприклад, порівняння сподівань персонажа із реальністю, бажання щось змінити в житті, мотивація до певних дій чи досягнення мрії через подолання труднощів. 

Цей прийом активно використовують маркетологи. Наприклад, вас може надихнути на написання цікавої розповіді відеореклама цукерок Snickers із лозунгом «Ти – не ти, коли голодний!». («Суперсила сторітелінгу: ідеї для цікавих уроків» https://naurok.com.ua/post/supersila-storitelingu-ide-dlya-cikavih-urokiv)

В цілому алгоритм дій буде наступним:

  1. Визначення теми та мети уроку – від цього залежить вибір сюжету історії.
  2. Розробка детального сюжету та основних подій оповіді.
  3. Вибір головного героя – подумайте над його іменем, характером, зовнішністю тощо.
  4. Вигадка інтриги (чим більш несподіваною вона буде, тим краще!). На цьому етапі вже можна складати перший варіант історії.
  5. Прочитайте готовий варіант та додайте метафори.

Історія може бути вигаданою від початку і до кінця, але також можна використовувати цілком реальні події. Так буде навіть краще, адже випадки з життя завжди викликають величезну цікавість. Зверніть увагу: розповідь має бути емоційною та динамічною, події мають йти одна за одною. («Метод Storytelling: як зацікавити дітей, розповідаючи історії»  https://naurok.com.ua/post/metod-storytelling-yak-zacikaviti-ditey-rozpovidayuchi-istori) 

Етапи уроку

Дидактичні прийоми етапів уроку

Зміст фрагменту уроку

1

Організаційний етап

«Смайлики» (емоційне налаштування на роботу)

 

2.

Оголошення теми, мети і завдань уроку.

Мотивація

«Дивуй!»

«Цікаві історії з життя І.А. Крилова»

 

 

Епіграф

Перевага

У літературу Крилов увійшов як поет, драматург, прозаїк, критик, журналіст.

Якось його запитали, чого з–поміж усіх поетичних жанрів він віддав перевагу байці? Іван Андрійович відповів: «Байка зрозуміла кожному: її читають і слуги, і діти». 

Говорять, що байка «вік свій одробила»

І час її списать в архів...

П.Шабатін

- З епіграфа постала проблема, яку будемо розв’язувати протягом уроку: чи це так чи ні? У вирішенні цього питання допоможуть  ваші знання про  байки, а також спарклайн-історії  на основі класичних сюжетів  байок, авторами яких стане кожний з вас.

3.

Актуалізація набутих знань

Гра «Закінчи речення»

 

 

 

 

 

Технологія «Коло думок»

Байка – це невеликий ...

Байка складається з ...

Мораль – це...

Обов’язковим для байки є...

Алегорія – це відображення в образах тварин (рослин, предметів)...

Персонажами байки є...

Байкар –  це той...

 

  • Відомий український мовознавець Олександр Потебня зазначав: «Байка є одним із засобів пізнання життєвих стосунків, характеру людини, усього, що стосується морального боку життя»
  • Для  поданих нижче  рис людської вдачі вкажіть персонажа  з прочитаних байок, який, на ваш погляд, найліпше втілюватиме цю рису.

Розум,  досвідченість, дружелюбність, ввічливість, підтримка, нікчемність, лінощі, хитрість, заздрість, запопадливість.

4.

Пояснення нового матеріалу

«Приваблива мета» *

 

 

 

 

 

«Практичність теорії» * - пам’ятка

  • Пригадуєте, у 5 класі перед вами стояло завдання написати фанфік.

Сьогодні будемо вчитися писати свої спарклайн-історії. «Що це за витвір мистецтва?» - спитаєте ви. Це розповідь, де відображаються  сюжети «як є» та «як могло би бути». Тобто, історія буде побудована на контрасті (антоніми).

  •                    Основою для спарклайн-історії будуть служити байки Езопа і Крилова. Кому захочеться написати власну байку, всі настанови стануть у нагоді.

Як це правильно зробити – будемо вчитися!

  1. Байка - це коротка історія, яка не потребує зайвих  слів або великих складних описів.
  2. Мораль – це суть байки. Це може бути прислів’я або приказка, навколо яких  будуть розгортатися події.
  3. Байка вказує на актуальні проблеми у суспільстві, які стосуються більшості людей,  або на вади людей.
  4. Оберіть персонажів.  Визначтесь із характером ваших персонажів у байці:  якими буде їх поведінка, вчинки тощо.
  5. Кожного  персонажа наділіть однією людською рисою, яка буде розкривати  суть  проблемі.
  6. Існує безліч класичних  персонажів, які використовуються у байках і характеристики яких, пов'язані з поведінкою людини.  Краще  обрати двох персонажів із протилежними рисами характеру. Наприклад:  

лев: сила і влада;     мурашка: працьовитість і заощадливість;    лисиця: хитрість і підступність;    заяць: боягузство і швидкість

  1. Оберіть місце, де будуть відбуватися події.
  2. Байка повинна бути короткою й лаконічною.
  3. Використовуйте діалог, щоб проілюструвати характери персонажів.
  4. Коли сюжет історії закінчиться, напишіть мораль чи урок, який треба засвоїти  з байки.
  5. У контексті байки мораль історії зводиться зазвичай до однієї  лаконічної фрази.
  6. Виберіть назву, яка буде креативною та актуальною. 
  7. Перечитайте, щоб виявити орфографічні та стильові помилки. 
  8. Прочитайте байку своїм першим слухачам: батькам, родині
  9. Готову байку можна доповнити своїми ілюстраціями.

- Кому складно написати свою байку, можна обрати байку, яку ви знаєте та змінити  або доповнити її своїм фіналом.

5.

Відпрацювання вмінь

«Бережливе опитування» *

- Хто має бажання поділитися своїми думками з приводу визначення моралі, проблеми і героїв своєї історії?

6.

Підбиття підсумків уроку

Метод «Прес»

- Нагадайте мені, яка проблема була визначена на початку уроку? Правильно:  говорять, що байка «вік свій одробила» і час її списать в архів...

- Чи згодні ви з цим висловом? Відповідь за такою формою:

Я вважаю, що...

...тому що...

Наприклад...

Отже...

7.

Домашнє завдання

 

Написати власну байку (змінити фінал класичної  байки)

  • А. Гін «Прийоми педагогічної техніки». – Харків. Видавнича група «Основа». – 2015
  • Для написання  конспекту використовувалися матеріали журналів «Всесвітня література в середніх навчальних закладах України», «Зарубіжна література в навчальних закладах»

 

 

doc
Додано
3 листопада 2021
Переглядів
599
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку