Урок із зарубіжної літератури в 7 кл. «Своєрідність вирішення проблеми батьків та дітей в оповіданні Дж.Олдріджа «Останній дюйм». Подолання «останнього дюйму», що розділяє людей».

Про матеріал

Тип уроку: проблемний, з використанням ІКТ.

Мета: розкрити перед учнями ідейно-художні особливості твору Дж.Олдріджа; вчити аналізувати характер літературних героїв через їхні вчинки; викликати бажання висловити власну точку зору, аргументувати її; формувати в учнів вміння переборювати складні ситуації.

Перегляд файлу

Бердянська загальноосвітня школа № 9

Бердянської міської ради Запорізької області

 

 

 

Конспект уроку із зарубіжної літератури в 7 класі:

«Своєрідність вирішення проблеми батьків та дітей в оповіданні Дж.Олдріджа «Останній дюйм». Подолання «останнього дюйму», що розділяє людей»

 

Підготувала

учитель російської мови

 та зарубіжної літератури

ЗОШ І-ІІІ ступ. №9

Піперкова В.Я.

 

2017

Тема: «Своєрідність вирішення проблеми батьків та дітей в оповіданні Дж.Олдріджа «Останній дюйм». Подолання «останнього дюйму», що розділяє людей».

Мета: 1) розкрити перед учнями ідейно-художні особливості твору           Дж.Олдріджа; вчити аналізувати характер літературних героїв через їхні вчинки; викликати бажання висловити власну точку зору, аргументувати її; формувати в учнів вміння переборювати складні ситуації;

2) розвивати творчі здібності учнів на основі аналітико-синтетичної роботи з текстом твору; розвивати комунікативну компетентність, логічне мислення учнів; 

3) виховувати загальнолюдські компетентності: повагу до сімейних цінностей та родинних зв’язків; стимулювати бажання робити добро рідним, близьким; виховувати вміння самостійно приймати рішення.

Тип  уроку: проблемний,  з використанням ІКТ.           

Очікувані результати: учні досконало володіють текстом твору «Останній дюйм», коментують вчинки літературних героїв, зіставляють їх зі своїми, висловлюють своє ставлення до проблеми оповідання. 

Ключові компетентності:  комунікативна,  соціальна, міжпредметна, загальнокультурна,  здоровязбережувальна.

Методи і прийоми: бесіда, робота в творчих групах, інтерактивні вправи, рольова гра, робота з текстом, анкетування, перегляд буктрейлера.

Випереджальне завдання: скласти фанфік, принести  сімейні фото «Щасливі миті  життя моєї родини».

Обладнання уроку: портрет Дж.Олдріджа,  текст програмового твору, мультимедійна презентація, колаж «Щасливі миті життя моєї родини », плакат «Дерево примирення»,  буктрейлер до оповідання «Останній дюйм».

                                                                           Останній дюйм, який  розділяє               всіх і вся, нелегко подолати…

 Дж. Олдрідж

Дитина народжує батьків.

                                                                                                        С.Є.Лєц

Хід уроку

І.Мотивація навчальної діяльності.

Батьки і діти. Як часто ми не розуміємо один одного, говоримо майже різними мовами. Що розділяє батьків і дітей? Вік? Погляди на життя? А як треба жити? Що робити, щоб життя стало кращим?

Чому виникає непорозуміння, відчуження між близькими людьми?                            Чи можливе подолання відстані між людьми?                                                                 Як побудувати здорові родинні стосунки?               (проблемні питання)

  2. Оголошення теми уроку.

На ці проблемні та актуальні питання ми дамо відповідь на сьогоднішньому уроці, тема якого «Своєрідність вирішення проблеми батьків та дітей в оповіданні Дж.Олдріджа «Останній дюйм». Ми спробуємо зясувати  причини напружених стосунків між рідними людьми – батьком і сином, обговоримо можливі способи їх зближення. Отож, запрошую до співпраці.

( Cлайди 1-2-3)

ІІ. Робота над темою уроку.

1.Слово  вчителя

   Життя! Яке воно непередбачуване, мінливе, бурхливе. І так хочеться, щоб воно було наповнене тільки щасливими хвилинами, приємними моментами. Але трапляється так, що ці хвилини затьмарюють сімейні негаразди, прикрощі, і найстрашніше – непорозуміння з батьками.

   «Трибуна думок»

– Які стосунки ідеальні між дітьми та дорослими?

( відверті, теплі, дружні, довірливі...)              (Слайд 4)

Розглянемо, як виглядали стосунки між героями оповідання  Дж.Олдріджа.

2. Перегляд  буктрейлера

Перегорнемо сторінки оповідання, згадаємо ключові моменти, замислимося над тим, про що йшла мова у творі…

3. Робота з текстом

 - Хто є головними героями оповідання?          (Слайд 5)                                                                        - У якій родині живе і росте хлопчик?                                                           (Англійська родина живе в Єгипті. Батько в минулому льотчик високого класу, утративши роботу, заробляє на життя небезпечною справою – підводною зйомкою акул. Мати ненавиділа місце свого проживання, сумувала за рідною Англією. Зрештою покинула сімю  й повернулась до Англії).                        – Що можна сказати про стосунки в сімї  героїв?                                                  ( Усі були байдужими  одне до одного , їх взагалі було важко назвати сімєю)Яким було ставлення батьків до Деві?                                                   (Байдужим. Хлопчик ріс самотнім, розумів, що батьки ним не цікавляться, і дуже страждав).

Робота в групах

Інтерактивна вправа «Сенкан»

І група – скласти сенкан «Деві»

ІІ група –  сенкан  «Бен»

ІІІ група –  сенкан  «Людина»

Деві

Самотній, нерішучій

Мовчить, страждає, боїться

Потребує любові та  уваги батька.

Дитина

Бен

Самотній, байдужий

Працює, віддаляється,

страждає

Бажає  порозумітися з сином.

Батько

Людина

Унікальна, неповторна

Живе, творить, помиляється

Шукає свій шлях у житті.

Особистість

 

Уявне створення кадрів фільму

Учитель.  Уявіть собі, що ми з вами створюємо фільм за оповіданням «Останній дюйм». Ми працюємо з кадром «Бен і Деві під час польоту на безлюдний острів». Великим планом подаємо обличчя Бена, звернене до сина.                                                                                                                               - Як ви вважаєте, що воно виражатиме? Які почуття?                                           ( Зневагу, роздратування, ніякого співчуття до сина).                                                 –А що виражатиме заплакане обличчя хлопчика?                                         (Розгубленість, страх, розпач, біль). 

  - Чи потурбувався батько про сина заздалегідь, чи підготував все необхідне для нього?                                                                                                                           (Ні, звичайно)                                                                                                                  - Чому зявилася тріщина у стосунках між рідними людьми?

Утворити ланцюжок  причин непорозуміння у стосунках:

самотність,  недовіра,  байдужість,  зрада,  конфлікт,  непорозуміння,  відчуження.     (Слайд 6)

!!-Таким чином ми з вами відповіли на перше проблемне питання:  «Чому виникає непорозуміння, відчуження між близькими людьми?»

Учитель.  Отже, на цьому етапі стосунків батька та сина ми бачимо глуху стіну відчуження між ними, абсолютне нерозуміння. Таким чином Дж.Олдрідж піднімає й загострює увагу читача на проблемі взаємин батьків і дітей.                                                                                                                          – Як ви вважаєте, чи має місце ця проблема сьогодні?                                                     З метою визначення в цьому питанні я провела анкетування в вашому класі.

 Результати анкетування              (Слайд 7)

На запитання «Чи можете ви поділитися своїми проблемами з батьками?» відповіли:   завжди -    ;  інколи -    ;  дуже рідко -    ;   ніколи -   .                                 На запитання  «Чи розуміють вас батьки?» відповіли:                                                завжди -    ;   інколи -    ; дуже рідко -    ;    ніколи -    .                                                     На запитання  «Чи можете ви назвати свого батька другом, порадником?» відповіли:    завжди -   ;   інколи -    ; дуже рідко -     ;    ніколи -    .                            Таким чином, ми бачимо, що проблема взаємин батьків і дітей дійсно має місце в наших родинах. Це проблема, що хвилює як батьків, так і дітей.       На запитання «Чи буваєте ви самотніми в житті?» відповіли:                    завжди -    ;    інколи -    ;   дуже рідко -    ;   ніколи -   .

      Отже, не лише герої  літературних творів можуть відчувати себе самотніми. Дуже важливо, щоб подолати цей стан вам допомагали близькі люди, ваші друзі й особливо батьки.

Бесіда з учнями                                                                                                                         - Чим заробляє Бен на життя?       (Слайди 8-9-10)

-Що трапилось з батьком під час підводних зйомок?      (Слайд 11)                                                     -Про кого відразу ж він починає думати?                                                                             -Чи вдалося  врятуватися Бену й Деві?          (Слайди 12- 13)                                                                        -Бен у критичній ситуації вперше вибачився перед сином за те, що, можливо, буде гримати на нього. Як це характеризує батька?                                                              (Він поводився із сином, як з рівним. І це було новим у їхніх стосунках).             - Як  змінюється  ставлення батька до сина?                                                                  (Він намагається зрозуміти, про що думає син, розгледіти вираз його обличчя, підбирає слова, розмовляє з ним лагідно, не хоче його налякати).                                                                             – Як ви вважаєте, його попереднє ставлення до Деві було виявом батьківської нелюбові до сина?                                                                                                                   (Ні, його неуважність пояснюється зайнятістю, пошуками роботи, конфліктними стосунками з дружиною).

-Чи є майбутнє у стосунках батька й сина?                                                                     (Так , бо вони люблять один одного, син не залишив батька в екстремальній ситуації).

Згадайте з уроків ОБЖ, що таке екстремальна ситуація.

Словникова робота

(Слайд14)

Екстремальна ситуація – надзвичайна ситуація, яка загрожує життю людини.

-Невже була потрібна екстремальна ситуація,щоб наші герої змогли розгледіти один одного?  Так, інколи треба потрапити в таку ситуацію, щоб подолати стіну непорозуміння в стосунках з рідними.

Пригадайте твори, герої яких теж потрапляли в екстремальні ситуації               ( «Жага до життя», «Робінзон Крузо», «Пятнадцятирічний капітан»).

Ціною неймовірних, надлюдських зусиль хлопчик із честю вийшов з цього важкого випробування.

Уявне створення кадрів фільму

Учитель. Створимо з вами ще один кадр фільму. Бен і Деві в літаку після приземлення, після подолання останнього дюйму відстані від землі. Знову обличчя Бена, звернене до сина, подається великим планом.                                       - Що виражає воно тепер?                                                                                                     (Подив, захоплення, радість, здивування, гордість за сина).                                          – Які почуття виражає обличчя Деві в цей момент?                                                          (На його очах знову сльози. Але це не сльози відчаю, розпачу, образи, як на першому кадрі, а сльози радості).

Робота з епіграфом

Одним з епіграфів уроку я вибрала слова польського письменника і філософа Станіслава Єжи Лєц  «Дитина народжує батьків». Як ви розумієте цей вислів і чи згодні з ним? Доведіть своє судження на прикладі героїв оповідання «Останній дюйм».

А тепер звернемось до математики. Пригадайте, що таке дюйм?

Словникова робота             (Слайд 15)

Дюйм – одиниця довжини в англійській системі мір, дорівнює 2,54 см

Учитель.                                                                                                                        Дюймзовсім невеличка відстань, всього лише 2,54 см, але іноді вона перетворюється на прірву, яку і впродовж життя люди не можуть здолати.   Яке значення має дюйм в оповіданні?                                                                         На початку твору – це професійна оцінка льотчиком важливості останнього дюйму при посадці, а у кінці твору – мить до загибелі чи порятунку.                                                                                               - Який ще зміст вкладає письменник у ці слова?      (Слайд 16)

  • межа безпеки при посадці;
  • межа людських можливостей;
  • межа між життям і смертю;
  • приховані можливості;
  • крок назустріч;
  • порятунок.                        (Слайд17)                                                                                                       

Робота з епіграфом

Звернемося до ще одного нашого епіграфа:                                                                           «Останній дюйм, який  розділяє  всіх і вся, нелегко подолати..»                              - Як ви його розумієте?   (Дюйм – це крок назустріч один одному – це та відстань, яку необхідно подолати людям для того, щоб розуміти один одного. Іноді на це витрачаються роки).

Так, дійсно, у житті іноді залишаються  останні дюйми, та найголовніше, що у Бена є можливість виправити всі помилки, адже в нього попереду все життя, яке подарував йому син.

!! То ж ми можемо дати  відповідь на друге з наших проблемних запитань: «Чи  можливо подолати відстань між людьми?»

Учитель.  Відомо, що Олдрідж написав продовження оповідання під назвою «Акуляча клітка».  Ми також спробували придумати своє продовження цієї історії. Творча група отримала випереджальне завдання – скласти фанфік.                                                            - Нагадайте, що таке фанфік?

Словникова робота

(Слайд 18)

Фанфік – (прихильник художньої літератури) – це різновид творчості    шанувальників популярних творів мистецтва, літературний твір, заснований на якому-небудь оригінальному творі, що використовує його ідеї, сюжет або персонажів.

-Яка ж подальша доля наших героїв?

Інсценізація

  • Деві, ти справжній герой. Тобі таки вдалося подолати останній вирішальний дюйм.
  • Батьку, це завдяки тобі. Без тебе я б не впорався.
  • Деві, синку!                                          
  • Мамо, це ти? Ти повернулась? Ти більше ніколи не покинеш нас?
  • Ні, мій любий хлопчику. Про цю пригоду пишуть у всіх газетах, щойно дізналась, то відразу прилетіла першим літаком. Деві, мій маленький дорослий хлопчик!
  • Мамо, мені вдалося врятувати батька і посадити літак.
  • Я пишаюсь тобою, синку. Ти не тільки батька врятував, а й мене.
  • І тебе, мамо?
  • Так, синку. Я зрозуміла, що моє життя без вас неможливе.                                        Ти мене пробачиш, Бене?
  • Я вже давно тобі все пробачив. Дуже радий тебе бачити. Тепер все буде по-іншому, у нас попереду довге і щасливе життя.

Робота в групах

Скласти «дерево порозуміння»

Поміркуйте,  які поради ви дали б батькові та синові,щоб вони могли подолати останній дюйм відстані? Запишіть їх на листочках і почепіть на «дерево порозуміння».

 І група – скласти поради для Деві;

ІІ група – скласти поради для Бена;

ІІІ група – придумати власний рецепт досягнення успіху в стосунках з рідними людьми

(учні ІІІ гр. записують на ватмані  і коментують)

                 Бену                                                         Деві

  • Більше уваги приділяти сину              -Зрозуміти проблеми батька
  • Стати другом і наставником                -Допомагати батькові
  • Відкрито проявляти свою любов        -Не звинувачувати батька
  • Поважати особистість сина                 -Прислухатися до порад
  • Приймати сина таким, як він є            -Підтримувати у життєвих
  • Бути добрішим                                        випробуваннях

Рецепт успіху

  • Знаходити порозуміння
  • Бути уважними і терплячими один до одного
  • Не впадати у відчай
  • Ніколи не втрачати бажання жити
  • Вникати в проблеми близьких людей
  • Найдорожче – це життя
  • Повірити в себе

!! –Ми з вами знайшли відповідь на останнє  проблемне питання: «Як побудувати здорові сімейні стосунки?»

Учитель.  Ми простежили вирішення проблеми батьків і дітей в оповіданні. Ви запропонували поради для героїв твору, а фактично, це поради  вам самим і вашим батькам у разі виникнення  непорозумінь між вами.

В анкеті, яку я пропонувала вам, було і запитання «Якими ви б хотіли бачити ваші стосунки з батьками?» На нього були дані найрізноманітніші відповіді:

 (Сайд 19)

  • «Хочу, щоб батьки довіряли мені, більше розуміли мене»
  • «Хочу, щоб батьки не кричали на мене»
  • «Хотів би, щоб батько любив мене»
  • «Щоб мене менше сварили»
  • «Хочу, щоб більше спілкувалися зі мною»
  • «Хотів би, щоб батьки ставилися до мене, як до дорослої людини»
  • «Щоб мої стосунки з батьками були більш відвертими»

Що ж, я сподіваюсь, що рецепт успіху, який в нас є, ви приготуєте разом з вашими батьками і він стане коронною стравою у вашій родині.

Колаж  «Щасливі миті мого життя»                                                                       - Якби нам випала можливість погортати альбом сімї  Деві, як ви думаєте,  що б ми там побачили, які фото там були б?

(Слайд 20)

Спробуємо порівняти ваше фото  (діти презентують свої фото).                   На цих фото різні  родини, різні життєві ситуації, але є в них спільне – ви на них щасливі, радісні, усміхнені.

Прийшовши додому, обовязково  поцілуйте своїх батьків і подякуйте за те, що вони у вас є, що вони про вас піклуються. І батькам теж слід подякувати вам, адже  «дитина народжує батьків».

ІІІ. Домашнє завдання      (Слайд 21)

  1. Переглянути  кінострічку «Останній дюйм» і з’ясувати спільне і відмінне у творі і фільмі.
  2. Написати твір-мініатюру  «Як знайти спільну мову з батьками».

ІV. Оцінювання роботи учнів на уроці

V.  Підведення підсумків уроку

Учитель.                                                                                                                          – Який шлях подолання непорозуміння пропонує Дж.Олдрідж?

(не допускати конфліктних моментів у стосунках з батьками;

бути уважними, терплячими один до одного;

намагатися вникати в проблеми близьких людей)

Рефлексія

Інтерактивна вправа «Мікрофон»  (Слайд 22)

Продовжте  речення

  1. Сьогодні я дізнався…
  2. Було цікаво…
  3. Я зрозумів, що…
  4. Я спробую…
  5. Урок дав мені для життя…
  6. Мені захотілося…

Учитель.      (Слайд 23)

Хочу сказати, діти, що в сьогоднішньому складному житті ваші батьки також  мають багато проблем.                                                                                                   Вони зайняті, заклопотані. Саме тому вони бувають іноді неуважними до вас.                                                                                                                           Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості. Щоб ви завжди могли подолати останній дюйм у вашому житті – чи то в навчанні, чи в стосунках з друзями.

Будьте завжди впевнені в собі і не забувайте, що потрібно поступатися один одному, не шкодувати слів любові.

docx
Додано
24 березня 2018
Переглядів
5465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку